Erikoinen takarenkaan koko tuossa gpz500S:ssä, aika vähän valinnanvaraa tuntuu löytyvän. Tässä olisi kuitenkin 4 vaihtoehtoa, mikähän näistä toimisi parhaiten kun ajo koostuu suurimmaksi osaksi mutkapätkäilystä ja radallakin tulee käytyä, ihan hitaimmissa ryhmissä tosin?
BRIDGESTONE Battlax BT-020
PIRELLI Sport Demon
MICHELIN Pilot Activ
METZELER Lasertec
Tämän kesän alla on ollut Michelin Pilot Activ. Kaikin puolin tasaisen varma ja kestävä tourinkikäytössä, takasella ajettu 12tkm ja etusella ainakin 14tkm. Takarenkaan profiili on kuitenkin jo uudesta asti aika kantikas ja reunat nousee niin jyrkästi ylös, ettei niillä pahemmin kanttailla, reunan taitaisi saada osumaan asfalttiin vasta kun pyörä liukuu kyljellään. No joo, eipä kuskillakaan vielä taidot riitä polvi maassa ajamiseen, mutta oliskos joku noista renkaista Micheliniä parempi valinta, kun tarkoituksena olis opetella liikuttamaan pyörää vähän tehokkaammin?
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
BT 020 tuossa koossa on eturengas.
Siltakiveltä löytyy takanen tuossa koossa BT45. Omassa suunnilleen saman tehoisessa, hiukan raskaammassa Kawassa (W650 cafe racer) ovat toimineet hyvin, lähinnä juuri mutkapätkäilyssä. Kantatakin voi hyvin, mitä nyt minulla äänenvaimentajat alkavat raapia. *Minulla tosin takana koko 120/90-18 mutta perusominaisuudet varmaan vastaavat.
Rengaskauppias väitti että Sport Demonit ovat "lötkömmät" rungoltaan ja suositteli lähinnä piikkeihin. Saattoi Lasertecistä sanoa saman suuntaista, en muista varmasti.
Dunlop GT501 löytyy myös 130/70-17, sitä lähinnä harkitsen itsekin BT45:n tilalle kokeeksi. Kuulemma pitäisi olla vastaava, ehkä jopa aavistuksen parempi sporttisessa ajossa (nettiväite).
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Selvä(Tympeysmies @ Syys. 12 2009,11:10) kirjoitti
. Ilmankos ei löytynytkään Bridgestonelta sopivaa rengasta kun pyörän merkin mukaan yritin hakea.
Meillä on neljässä pyörässä Sport Demonit ( Honda CB500S, CB750 Sevenfifty, CBR600 ja Suzuki GS500E ), Sevenfiftyä lukuunottamatta muissa juuri tuo 130 -leveys. Voin suositella ko rengasta, koska omien käyttökokemuksieni perusteella siinä on lyömätön hinta/laatusuhde tuossa luokassa. Ihmettelen suuresti kauppiaan mainitsemaa "lötköä" rakennetta, rengas toimii luottamusta herättävästi niin sateella kuin rata-ajossakin. Esim. tuo CBR600 -87 käyttäytyy radalla ihan hyvin eikä mitään vetelyyttä ole havaittavissa edes pienemmillä ilmanpaineilla. Sevenfifty on selvästi joukon painavin ja siinäkin toimivuus on ollut hyvä ( olen ajanut 3 settiä loppuun Sport Demoneita ), ajokilometrejä takanen kestää ajosta riippuen 10-13 tkm. Myös märkäpito on hyvä, olen ajanut sadekelillä myös radalla näillä renkailla.
Sikäli ymmärrän kauppiaan kannan, että Sport Demon on tuossa luokassa edullinen rengas ( katsopa Shopin hinnastosta ) ja siksi kai bisneksen kannalta huono tuote *. Kevareissahan tuota rengasta on yleisesti, jopa mopissakin. Jos siis ego kestää hankkia Sport Demon niin mitään parempaa et kalliimmalla renkaalla saavuta.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Pirelli Sport Demon on liukas sekä kuivalla, että varsinkin sateella. Toisaalta kulutuskestävyys on hyvä. Michelinistä eikä Metzeleristä ole kokemusta, mutta löytyykös Dunlopilta vielä rengasta tuossa koossa. Olisikohan mallina ollut Arrowmax? Pitää kuin tauti, mutta kulutuskesto takana oli itselläni n. 6tkm.
Edit. Kummallista, että Kap57:lla on noin positiivisia kokemuksia Pirellistä. Itse koin lähinnä kauhunhetkiä sillä renkaalla. Pyöränähän oli silloin 600GPZ.
Superbike #7
Olen kuullut saman ennenkin ja omien kokemuksieni pohjalta ihmetellyt asiaa... Oliskohan renkaan seosta muutettu, itse olen käyttänyt SD:ia vasta viime vuosina? Toinen seikka saattaa olla pyörän teho, meidän kalustostamme CBR on "kiihkein", peräti 85 hv!(Nitrous @ Syys. 12 2009,11:28) kirjoitti
Minkäänlaista liukkautta en ole radallakaan huomannut, takana sentään yli 2000 ratakilometriä noilla gummeilla. Märkäpitoa vertaan etenkin oman Sevenfiftyn kokemuksiin, alla on ollut myös BT020, ME880, ME55, BT45. Myös Sport Demonin herkkyys pitkittäisurille on vähäisempää kuin monilla muilla saman hintaluokan renkailla, tosin se lienee pyöräkohtainen ominaisuus.
Takapuolituntuma jostain renkaasta tietenkin vaihtelee, omat näkemykset ovat syntyneet yli 30 tkm Sport Demon -testauksen aikana. Tehokkaammassa pyörässä valintani olisi varmasti jokin muu...
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Tuo vanha zetori on vielä Cebaria tehottomampi, joten teho ei selitä tuota liukkautta. Tosin edellisen kerran olen Pirellillä ajanut nelisen vuotta sitten, joten voi olla, että renkaan seosta on muutettu. Toisaalta tuossa Zetorissa rengas on 16-tuumainen, eli ero voi johtua siitäkin. Jos ajo on rauhallista katukurvailua, niin siihen kyllä minäkin voin tuota kumia suositella, on se sen verran edullinen.(kap57 @ Syys. 12 2009,12:05) kirjoitti
Superbike #7
Continental Contitwistillä on tuohon sopiva rengas, se on ihan sellainen aika hyvä ja todella halpa rengas.. Kulutuskestävyys on vähän huonompi varmaankin mitä noissa Micheleneissä, mutta voittaa ylivoimaisesti Michelinit.
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Joo joo nro28, viissatku on mopo ja siihen riittää skootterin renkaat, öljyäkään se ei tarvii kun kuravesi riittää. Tätäkö sä yritit sanoa, vai millä perusteella suosittelet skootterin renkaita moottoripyörään? Omakohtaista kokemusta? *![]()
Tuossa koossa löytyy myös Sava MC25 Bogart. Halpa rengas eli ei ole kallis kokeilu. Ominaisuuksista en tiedä mitään, mutta en ole nähnyt kenenkään haukkuvan kovin suureksi katastrofiksi. Laadukasta sporttikumia tohon ei ehkä löydy, mutta pitäisin tärkeämpänä sitä että edessä on pitävä kumi. Jos ja kun kallistusvaroja ja tehoa on vähän, ei pidon rajat tule takana niin helposti vastaan
1000
Mitä sä puhut? LINKKI, jossa katsot sivua 6.(JGo @ Syys. 12 2009,15:14) kirjoitti
Sivun jälkimmäiset renkaat ei ole skootteriin. Anteeksi, että yritin auttaa.
KVG:lla kun hakee ContiTwist, niin löytää tuon nimisiä skootterinrenkaita. ContiTwist SM on sitten kait tuo rengas mitä tarkoitit. Siltikin, mä en heti olisi laittamassa normipainoiseen pyörään 50-125cc supermotoon tarkoitettuja renkaita. Mutta, jos on kokemusta tuommoisista, niin kerro. *
Tuota Dunlopia vois kokeilla, miten pitkään kestää omassa pyörässä. Jos kuluu loppuun jo 6tkm:n jälkeen, niin turhan usein saa olla vaihtamassa.
Pito on hyvä, mutta kulutuskestävyys ei ollut kovinkaan kova. Halpa rengas, jossa hinta-/laatusuhde on kyllä hyvä!(Number28 @ Syys. 12 2009,12:51) kirjoitti