Ongelmana on, ettei pyörän hilaus etu- ja takapukille onnistu yksin. En tiedä onko se mahdollistakaan näillä voimilla varustettuna?
Miten pyörän saa kivuttomimmin pukeille ilman suurta kaatumisen vaaraa?
Takapukki bikeliftin pukki v-tuilla (lankarullien kanssa) ja etupukki joku "halpis motonetversio" joka nostaa liukuputkien alapäistä.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
ninjan sain yksin takapukeille seuraavalla tavalla:
1. etujarru kiinni (nippuside)
2. kahvoista kii ja pyörä pystyyn
3. kävelet hiljaa kohti pyörän perää ja samalla tuet pyörää käsillä (jätä seisontajalka alas ja pidä pyörää ihan pikkuisen jalan puolelle kallistettuna, niin että käsi työntää pyörää pikkusen koko ajan, jos sattuu jotain niin kaatuu seisontajalan varaan)
4. irroita toinen käsi ja asettele pukki paikoilleen
5. kun pukki on kiinni lankarullissa voi pyörää pitää sen avulla paikoillaan
6. paina pukilla pyörän perä ilmaan
lankarullien kanssa ehkä helpompaa ku sellasella missä on vaan L-muotoiset tuet, joiden päällä swingi makaa. Itsellä on sellainen enkä kertaakaan pyörää saanu kaadettua.
edit: etupukki menikin sitten heittämällä paikoilleen, tosin se oli yläkolmioon kiinnittyvä.
No..
Itse teen siten että sivutuella kun on niin tuki hollilleen lankarulliin, eli takatuen toisen puolen rulla ilmassa.
Siitä vasemmalla kädellä takapenkin remmistä pyörää pystyyn ja samalla tukea painaa alas. Ei ainakaan vielä oo kaatunu
Etutuellehan ei pitäs olla ongelmaa kun takatuki on alla, muutaku nostaa.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Itse olen saanut harjoittelun tuloksena pyörän pukille yksinkin, mutta esim. tuollainen kuljetusteline on kätevä apu tuohon. Ei muuta kuin eturengas tuohon, niin pyörä pysyy siinä pystyssä ja sitten on helppo asetella pukki taakse. Tuohon tyyliin pyörä pysyy paikoillaan pelkän pukin avulla.
HD Sgs, Te300i, 748r, Sdr ,Hp2 Sport, Zx10r
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999 Xerox, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r,exc450, Superduke r, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
Petaa pyörää pystympään asentoon.
Aseta takapukin vasen V rullaan
Könyä pyörää varovasti samalla asetat oikean V tuen rullaan ja painat liftiä alaspäin näin systeemi pysyy tasapainossa....
sitten huudat apuva kun huomaat painavasi vähemmän kuin mitä tarvit massaa pyörän perän nostoon![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Pyörä sivutuella, takapukki alle. Aseta oikean jalan kantapää pukin rullan päälle ja vänkää säären takaosalla pukkia niin, että pyörä nousee pystyyn ja hiukan ylös (oman painon siirto pukin kahvan päälle helpottaa entisestään). viimeistele jalalla polkemalla pukin kahva lattiaan.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mä lainaan aina naapurilta kakkosnelosen pätkää, jonka pistän sivujalan alle -> se on just sopivan korkea, että pyörä on käytännössä pystyssä mutta silti sivujalan varassa. Sen jälkeen riittää kevyesti kädellä varmistus, ettei pyörä kaadu toiselle puolelle.
Sitten onkin helppoa mallailla rauhassa takapukki kohdalleen ja nostaa pyörä sille. Mulla taitaa olla sama bikelift, ja se tosiaan vaatii aluksi pikkuisen rohkeutta ja runttausta että nousee - ihan ekoilla kerroilla ei meinannut onnistua kun ei uskaltanut painaa kunnolla koko painolla.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Entäs pyörän laskeminen pukilta alas? Haaste sekin
.
Lady, Sexy Lady.
Tuo taitaa olla yksi ongelmista(Toippari @ Elo. 02 2009,18:15) kirjoitti
... Pitäis varmaan pukissa olla pitempi vipuvarsi, kun nyt jo avustajankin kanssa joutuu koko painolla hyppimään siinä päällä, että saa painettua pukin alas ja mopon perän ylös.
Lady, Sexy Lady.
Miksihän noissa pukeissa, varsinkin v-tuilla/lankarullien kanssa nostaa renkaan liki 20 cm korkealle? kyllä kysyy woimaa.com.
Itse jalostin rälläkän ja migin avulla bilteman pukkeihin omat lankarullatuet huomattavasti alemmas ja pikkasen edemmäs, on tosi kevyt nostaa ja kumi nousee n. 4 cm maasta mikä riittää kyl mulle.
Itse hankin myös Bikeliftiin V-tuet ja pähkäilen samaa...(J.V. @ Elo. 02 2009,21:01) kirjoitti
Voimaa saa käyttää huomattavasti enemmän kuin L-tukien kanssa, kun vipivarsi on eri kohdassa.
Pukilta pudottaminenkin on vaikeampaa, kun pyörä tuppaa rämähtämään voimalla alas (ei riitä poweri laskemaan hiljakseen alas kuten L-tuilla).
L - tukisilla helpompi hakea itselle sopiva nostokohta, ihan yhtä tueva pukki sekin, ei vain sovi kaikille haarukoille.
Nostoa kannattaa harjoitella kaverin avustuksella, jotta löytää sopivan tekniikan omalle pyörälle.
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Pistä jalka pukin rattaan eteen, kädet tankoon ja työnnät pyörää etiäpäin. Aika kevyesti pukki luiskahtaa alta pois.(Athene @ Elo. 02 2009,20:27) kirjoitti
https://www.mprengas.fi
Pyörä vaa jalalla. Sit menee oikella puolelle. Ottaa vasempaan käteen pukin ja oikeella kädellä nostaa seatcoverista vaa mopon suoraks ja vasemmalla kädellä sitte pukki alle. Eikä kyllä missää vaiheessa voimaa tartte (???)Sitte laskemine nii vaa et eka laskee pukin silla alas et viel saa pyörän pidettyy pystyssä, sit oikeella kädellä vaa pitää pyörää pystyssä ja ottaa pukin pois. Sit laskee sen sivutuen varaan...
--GsxR:iä--
Mulla on thunderaceen se bilteman haarukkapukki L-mallisilla tassuilla!no sitä piti vähän levittää et mahtu sinne haarukan väliin!mä asettelen sen sinne paikoilleen kun pyörä on jalalla ja sit työnnän vasemmalla kädellä vänkärin satulasta pyörän pystyyn ja samalla painan pukkia alaspäinhelppoa kun lapsen teko
ja sama toistepäin eli vasurilla takasatulan reunasta kiinni väännän pukin ylös et rengas ottaa maahan sit kääntää pyörää valmiiks vähän vasemmalle et painopiste on seisontajalalle päin!pukki pois alta ja varovasti laskee pyörän jalalle!kaikki voimailu tapahtuu vasemmalla kädellä eikä näissä naruissa nyt niin paljon pitäs paukkua löytyä että pääsis pullistelemaan mut jotenkin se menee kuin itsestään
![]()
YZF1000R
Itse käytän samaa tekniikkaa ja ainakin toistaiseksi on pysynyt pystyssä.(J.V. @ Elo. 02 2009,17:52) kirjoitti
Tällä tavalla se onnistuu itseltäkin. Tuossa kun asettelee pukkia paikalleen, niin mopohan ikäänkuin on omaa kroppaa vasten, joten se ei pääse kaatumaan. Kun pukki on hollilla lankarullissa, niin mopo pysyy jo pystyssä nätisti ja siitä vaan perä ylös.(Poko @ Elo. 02 2009,22:39) kirjoitti
Toki kyllä tuo vaatii treeniä. Ihan samalla tavalla homma jännitti itseäkin ekoilla kerroilla, mutta kyllä se siitä lähtee.
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Minulla on tuollainen onko se nyt L-tuellinen versio, eli siinä on kaksi sellaista kovamuovista palaa, jotka tulevat haarukan alle.
Pukille laitan sen siten, että mallaan vasemmanpuoleisen L-tassun hollilleen ja tarkastan, että pukki on 90-asteen kulmassa pyörän haarukkaan nähden. Sitten tanko suoraksi, ja pyörä pystyyn, sivuseisontatuki alhaalla. Jos ei yletä niin siirtyy varovasti taaksepäin kohti pukkia pitäen pyörää pystyssä kummallakin kädellä. Kun se on vakaa, niin toisella kädellä tai jalalla kurottaa pukkiin, ojentautuu pyörän päälle ja mallaa oikean puolen palan kohdalleen ja sitten vaan kyynerpäärasvalla ylös. Pyörä tässä versiossa siis ei nouse vaan periaatteessa peruuttaa hieman taaksepäin ja pukki sukeltaa sen alle omien renkaidensa avulla.
Laskeminen sitten siten, että tanko hieman vasemmalle ja sivuseisontatuki alas, sitten varovasti nostaa pukkia, että takarengas koskettaa maata ja tarkastaa, että menee oikein ja sitten vain pitää pukkia tuntumalla eräänlaisena keskiseisontatukena kunnes saa tangosta otteen. Sama homma nostossakin, tärkeintä on pitää voimaa jossain pisteessä, joko tangossa tai pukissa. Ei kannata rysäyttää sporttipyörää alas, itselläni lähtisi takavilkut, rekisterikilvet ja ties mitkä jos sen olis vaan työntäny satulasta käsin alas, kun pukki nousee ylös aika vauhdilla.
L-tuellinen on mielestäni kätevä, kun se on nopea ja helppo käyttää, eikä ole tiellä missään vaiheessa jos esimerkiksi saa kiiman ottaa takapyörän irti. Pyörää voi tietyssä määrin liikutella pukin päälläkin, kun pukissa on pyörät alla.
Joo kyllähä se alussa vähä hirvitti mut kyllä se siitä lähtee suttaantumaa kun vaa tekee(AnDy @ Elo. 04 2009,10:10) kirjoitti
![]()
--GsxR:iä--
Sitten kun pudottaa pukilta alas siten että seisontatuki on alhaalla niin EI kannata jättää varpaita seisontatuen alle nimim. Auts ja meinas kaatua![]()
Tulihan tuota kokeiltuakin avustajan kanssa tosin (toinen varmistamassa). Bikeliftin pukilla vaan on v-tukien kanssa sellainen ergonomia, ettei oikein oma paino/voima riitä. Mutta nyt vaihtui pyöräkin ja tarvii hankkia uusi pukki, joka sopii toispuoleiseen takahaarukkaan. Pitänee kiinnittää huomiota tuohon ergonomiaosastoon tällä kertaa enemmän.
Lady, Sexy Lady.
Etupukin kanssa ei luulisi olevan suurempia ongelmia, laskee eturenkaan rauhassa maahan ja pukki pois. Takanen lähtee alta lennossa, kun pistää oikean jalan pukin renkaan eteen ja työntää pyörän pois. Pääsääntöisesti pukki tipahtaa irti ja ei kun menoksi. No, muutaman kerran se on hypännyt kyytiin mukaan, mutta varikolla aina joku innoissaan huitoo ja huomauttaa, ettei radalle kannata mennä takapukki renkaan ja lokasuojan välissä.(Athene @ Elo. 02 2009,20:27) kirjoitti
Helpoin vaihtoehto on pesiä teltassa muiden kanssa ja joku toinen jeesaa.
Jukka
Ellei kaveria ole aina auttamaan niin ei auta muu kun hankkia joko massaa tai vipua lisää?(Athene @ Elo. 16 2009,13:15) kirjoitti
Ellei massaa tai vipua saa niin täytyy hankkia lisää kavereita, kauempaakin jokaisen vaan rynnittävä jeesimään sua, jos sattuu näkeen punnertamassa pukkien kans.
Mun touhuilu oli alkuun kans varmaan niin huteron näköstä, että avun tarjoajia oli tiheemmin. Varsinkin kärryn purkuu ja lastaaminen rampin kautta tultiin tarjoutuun ottaa koppia jos kaadan pyörän. Ajattelin et parempi kun ei ole neljää metriä lähempänä ketään niin ei voi kun itseään potkia perseelle, jos menee tuuppaan kumoon.
/z
Mä oon kyllä tohon kärrystä purkamiseen ja lastaamiseen saanu kiitettävästi aina avustajia(zeromark @ Elo. 17 2009,11:05) kirjoitti
...
Lady, Sexy Lady.
Ratkaisu ongelmaasi: http://www.abbastands.co.uk/product_details.asp?id=1
Pyörän painopiste muuttuu myös merkittävästi, jolloin etupukille nostaminen helpottuu.
Kyllähän naisia pitää aina auttaakkin(Athene @ Elo. 17 2009,12:05) kirjoitti
![]()
YZF1000R
Pitbull on kelpo vaihtoehto yksipuolisille swingeille. Saa yksin naurettavan helposti, istuu vain pyörän päälle painaa jalalla alas niin avot. Tein itse tuollaisen muutamasta rautaputkesta.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
etupukeista ei oo kokemusta, mutta itellä on tällanen takapukki ja vielä ei oo helpompaa vastaan tullut itelle ainakaan. Pukki vaan kohilleen rullien alle ja polkasulla ylös ja polkasulla alasJopa näillä naruilla Busa nousee kevyesti *
![]()
Die dulci freure!
Kawasaki ER-6n -07 -> Suzuki GSX1300R K8
Itsellä tällainen Motraxin pukki ja lankarullat, erittäin helppo ja kevyt käyttää...
Työkaveri kirosi myös kun ei yksin saa pyörää Bikeliftin pukille (lyhyehkö nainen), tuolla Motraxin pukilla ei mitään ongelmia...
Tänään pyörää puunatessa tuli mieleen tämä keskustelu niin piti tehdä pieni video.
GSXR takapukille yhdellä kädellä... *![]()
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
(DizzySpell @ Elo. 23 2009,21:03) kirjoitti
huijasit, motrax on yhdessä kädessä mutta vähän pitää taputella suzkan takapäätä alas laskiessa!? /z *