Hmm en muista minkä kokoisilla ruuveilla mahtaa ko. venttiilikoppa olla kiinni mutta 1,4Nm on todella vähän.(suzuki03 @ Syys. 08 2009,19:47) kirjoitti
Ja taas jos ongelma ihan oikeasti on ruuvien kierre, eikä niiden vastapeluri, on ruuvien pakko olla joko kokoluokkaan kellon osia tai aivan käsittämättömän paskaa ainesta kun tavanomaisen M4 ruuvin voi olettaa kestävän 3Nm joka on kumminkin yli 2X tuo 1,4Nm.
Alumiinissa olevaan terveeseen M5 voi hyvin panna jonkun 4Nm ja M6 6,5Nm ja on hyvin varmalla pohjalla ja uskoisin venttiilikopan ruuvien olevan tätä luokkaa.
Edit: Jos tosiaan kyseessä on pilkkuvirhe ja momentti on 14Nm voisi se olla M8lle alumiinissa.
14Nm M6lle on aika reipas ja kuulostaisi enemmän jonkun mopon (kirjaimellisesti) pytyn ja sylinterikannen vaarnaruuvin mutskuihin tulevalta momentilta.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Olenpa pitkälle samaa mieltä ja jopa pitemmällekin.. Momenttiavainta tarvitaan lähinnä moottoriremontin yhteydessä ja silloin se on jopa pakollinen työkalu. Esim. kampiakselin laakeripukkien kiinnipysyminen varmistetaan pulttien oikealla venymisellä ja siihen tarvitaan just oikea momentti. Myös sylinterikannen tasainen kiristys ilman momenttiavaita on varmaan ammattilaisellekin vaikeaa, jos ei mahdotonta.(Utah @ Syys. 08 2009,10:15) kirjoitti
Edes tulppien vaihtoon en ole vielä eläessäni momenttiavainta käyttänyt, en myöskään ulkopuolisiin pikkupultteihin ja öljyproppuihin.
Ja sitä kierrelukitetta ei kyllä joka pulttiin pidä laittaa. Periaatteena vaikka se, että jos pultti oli paikoillaan ilman kierrelukitetta, niin ei se sitä myöhemminkään tarvitse.
Vielä joku sana momenttiavaimen käytöstä nille, joille se ei ole tuttua. Avain helpottaa hommia oikein käytettynä, mutta..
Käyttöä kannattaa harjoitella johonkin vähemmän kriittiseen paikkaan. Monet kierteet on hajotettu momenttiavaimen käyttöä opeteltaessa. Niissä kun on sitä vääntövartta hieman eri tavalla kuin pikku räikässä, tai lenkkiavaimessa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Niin no, Kaveri käytti avaimen tekun mittalaitteessa josta hän sai tulosteen jossa näkyy virheet.(Calypso @ Syys. 08 2009,17:43) kirjoitti
kyllähän tuota avainten "hajontaa" ihmetteli niin omistaja,mittaaja,kuin myyjäkin.
Bilteman myyjä heitti villin epäilyn että noissa molemmissa olisi ollut samanlasta vikaa,esim joku osa toisessa liian väljä,toisesa taasen liian tiukka.
Biltema otti avaimen takas (tietenkin) ja hyvitti täyden summan.Lupasivat olla yhteydessä kunhan saavat selville vian syyn.
Vielä ei ole kuulunut sieltä mitään...
Ehkäpä tulevaisuudessa...
Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
140 grammaa varmaankin tarkoitit. Eikä tuo kovin huonolta momentilta mun korvaan kuulosta, välissä kun on paksuhko kumi ja ruuveja kuitenkin aika paljon. Jos miettii kumitiivisteeseen kohdistuvaa kokoonpuristavaa voimaa, alkaa momentti kuulostaa jo mahdolliselta. vai?(Thunderpants @ Syys. 08 2009,20:32) kirjoitti
Oikeastaan se 1,4Nm on n.140g metrin varrella. Luultavasti vain yksikkö on väärin, ne ilmoitetaan vielä joskus kg-m muodossa, joka on siis noin Nm/10.(Thunderpants @ Syys. 08 2009,20:32) kirjoitti
Omassa pyörässä on vastaaville pulteille ilmoitettu 10Nm, joka on M6 pultille alumiinissa aika yleinen arvo.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
kannen M6 pulttien momentti 600 ja 1200 suzukin koneessa on 10nm. Ei taida paljon erota siitä 750 koneessa. Tämä siis haynesin manuskasta 1995-2001 iö koneelle.(Utah @ Syys. 08 2009,21:41) kirjoitti
GSF1200S
Kannatetaan.(amaunu @ Syys. 08 2009,19:47) kirjoitti
Mulla on sen isoveli 1/2 vääntiöllä 16-360 Nm ja myönnettävä on että paras työkaluhankinta mitä olen ikinä tehnyt.
On se vaan niin näppärä kun piippaa ja värisee, näyttää momentin mihin todellisuudessa kiristi, ja kannenpultteja kiristäessä näyttää asteetkin.
Hitaus on malttia!
ANY10.
Cbr 600 -99 takajarrulevyn M8 pulttien momentti on 42 Nm ja etulevyn M6 pulttien 20 Nm, kierteet siis alumiinisissa vanteissa, liekkö jotain parempaa laatua... Tänään tarkistin etujarrujen vinkumisen takia levyjen kiinnityksen ja pultit kiinni kierrelukitteen kanssa, meinas vähän jännittää kääntää M6 alumiiniin 20 Nm mutta kesti.(Utah @ Syys. 08 2009,21:41) kirjoitti
Semmonen perusjuttu noissa kovilta tuntuvissa momenteissa on että pultti ja jengat pitää olla puhtaat. Ja mieluiten tippa öljyä/vaseliinia tai kierrelukitetta liukasteena. Tämä vähentää huomattavasti jengan leikautumistaipumusta jos vedetään teräspulttia johonkin alumiiniseokseen kiinni. Samoten pultin kannan alle sipasu vaseliinia ettei hapetu kiinni. momentit on määritelty puhtaalle kiristyspaikalle joten korroosio ja muu sotku saattaa aihuttaa että kitkan kasvettua pultti on näennäisesti oikeassa kireydessä kun avain naksahti,, mutta aivan liian löysällä.(jr66 @ Syys. 08 2009,22:30) kirjoitti
Lisäksi ruuvilukitteen käyttö (järjen ääntä kuunnellen eli kotarissa melkein kaikki muut paitti tankin ja sivukateen ruuvit) on suotavaa vaikka sitä ei aina pyydetäkään. Lukite estää hapettumista ja se on joskus myöhemmin paljon helpompi avata kuin umpeen suolautunut/ruostunut liitos. Ja jos ei raaski esim loctiten 243 eli sinistä oikeaa lukitetta käyttää, tavallinen punainen hydrayliliitosten tiivistämiseen käytetty tökötti käy mainiosti. Pysyy kii ja aukeaa helpommin kun tarvitaan.
Itselläni on Matatakitoyon T60 ja T80. pikkuavain on kyllä kätevä käyttää. Snap yulee heti kun lompakko antaa periksi.,
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Siis meinaatko ihan oikeasti väittää, että joku menee naamalleen lattialle, kun momenttiavain hajoaa ennen momenttia 20 nm? Tuo on oikeasti ihan yllättävän vähän vääntöä, se 2 kiloa metrin varren päässä, tuo on vielä hyvin kaukana irvistysmomentista lyhyelläkään varrella ja todella kaukana siitä että mennään naamalleen jos tuo pettää.(V-boost @ Syys. 08 2009,17:26) kirjoitti
Isommalla kun väännetään jotain momenttiin 200nm, voisi vielä mennä läpi tuo hajoaminenkin, mutta jos pienellä on noin käynyt, niin sitten on kyllä väännetty todella huolella naksahduksen jälkeenkin. Jos kaveri hommansa osaa, niin ihan varmasti tulee ennen tuollaista vääntöä mieleen, että nyt ei taideta olla ihan 20nm alueella.
Mä mistään momenttiavaimista mitään tiedä ja omistankin vain yhden, mutta ei toi kyllä noin mene.
Kai vaihdoitte pilalle menneet pultit uusiin?.(velijussi @ Syys. 09 2009,00:12) kirjoitti
Eräässä R6 manuskassa luki takarattaan muttereille tyyliin sama Nm-arvo kuin taka-akselin mutterille, ja yllättäen ainakin yksi pinnapultti päätti hieman pyörähtää. Kyseessä varmaankin oli joku kopypastevirhe, mutta ruuvaaja ei sitä tullut ajatelleeksi.(jr66 @ Syys. 08 2009,22:30) kirjoitti
Ett kyl niit momentteja kannattaa vähä ees öögalla tsiigata, eikä sokeesti luottaa manuskaan.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
(MadMan @ Syys. 08 2009,21:37) kirjoitti
![]()
![]()
Ihan oikein.. Ei kannattaisi yövuorojen aikaan yrittää mitään fiksua..
![]()
![]()
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
(killa @ Syys. 08 2009,23:21) kirjoitti
pari nopeaa: Hazet 5110-2CT Drehmomentschlüssel Antr. 3/8" 10-60 Nm
EUR 113,00 Neu
CAROLUS GEDORE 6900.07 Drehmomentschlüssel 3/8" 8-70 Nm EUR 84,00 Neu
Mersu Nissanin hinnalla ?
Ja just tämä että etitään halvin pilteman yms. harakiri avain ja sitten huudetaan ja räiskitään kun avain särkyy/on huono, olis heti ostanut kunnollisen niin homma sujuis.
Laskeeko raati siis nämä eBayn keskihintaiset avaimet (<100 eur) vielä halvimpien harakiri-avaimien kastiin? Siis esim. nämä:(mkoo @ Syys. 09 2009,09:04) kirjoitti
<a href="http://cgi.ebay.de/GEDORE-CAROLUS-Drehmomentschluessel-1-2-20-200-Nm_W0QQitemZ280382045176QQcmdZViewItemQQptZ
Kfz_Handwerkzeuge?hash=item4148127bf8&_trksid=p328 6.c0.m14" target="_blank">Gedore Carolus 20-200 Nm</a> 84 eur
<a href="http://cgi.ebay.de/Hazet-5122-1-Drehmomentschluessel-20-200-Nm_W0QQitemZ370250281764QQcmdZViewItemQQptZKfz_Ha
ndwerkzeuge?hash=item5634a2f324&_trksid=p3286.c0.m 14" target="_blank">Hazet 20-200 Nm</a> 88 eur
<a href="http://cgi.ebay.de/PROXXON-Drehmomentschluessel-Micro-Click-200-S-23353_W0QQitemZ380155970968QQcmdZViewItemQQ
ptZKfz_Handwerkzeuge?hash=item58830fc598&_trksid=p 3286.c0.m14" target="_blank">Proxxon 40-200 Nm</a> 60 eur
<a href="http://cgi.ebay.de/KS-Tools-1-2-Drehmomentschluessel-20-200-Nm-485-mm_W0QQitemZ130329579944QQcmdZViewItemQQpt
ZKfz_Handwerkzeuge?hash=item1e583f91a8&_trksid=p32 86.c0.m14" target="_blank">KS Tools 20-200 Nm</a> 80 eur
Hintaluokassa +200 eur varmasti saa jo laatuavaimen, mutta miten lienee, jokohan nuo yllä mainitut olisivat asiallisia?
En kyllä suosittele elektronisia momenttiavaimia. Hankalia käyttää. Saa olla aina neuvomassa, kun joku uusi henkilö käyttää avainta. Pattereiden kanssa pelaaminen. Se patteri sattuu kyykkäämään yleensä juuri silloin, kun niitä ei mistään saa. Tohon kun ymppää vielä helpommin rikkoutuvan rakenteen. Ja kaiken kruunaa automaattinen virran katkaisu jota ei saa pois päältä. Kun olet saanut avaimen sovitettua hankalaan rakoon ja väännät pulttia kiinni, on automaattinen virran katkaisu kerinnyt sammuttaa mittalaitteen. Siinä sitten ähräät pultin liian kireelle, rikot jotain, korjaat ja virittelet taas kiireellä sen momenttiavaimen takaisin paikoilleen ja toivot, että se ei ole sammunut. Vielä kaiken tuon jälkeen kun muistaa, että se elektroninen romu maksoi 2x sen mitä mekaaninen olisi maksanut, on tyytyväisyys taattu.
Eli normikäyttöön ehdottomasti mekaaninen momenttiavain. Lentoliikenteen asennustyö on sitten asia erikseen.
Laadukas avain kannattaa hankkia. Siinä on 20%:n onnistumisvarmuus, jos hankkii jonkun Piltemaalin. 80%:n mahdollisuus, että kikotin ei toimi tai hajoaa alle nanosekunnissa. Se 20%:n oppositio on oikein tyytyväisiä ja kailottaa sitä Piltemaalia mailman kuuluna ihmeenä.
Noi momenttikalibraattorit maksaa n. 1000-50000 Euroa. Eli kannattaa kysellä, jos jollain tutulla on töissä sellainen käytössä. Saa tarkistettua oman momenttiavaimen kunnon. Ammatillisista oppilaitoksista kannattaa tiedustella myös pienellä varauksella.
Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
No ei välttämättä. Avain vaan kiinni vääntiöstään ruuvipenkkiin vaakasuoraan, ja sopiva paino mitatun matkan päähän varteen roikkumaan. Sitten vaan säätää niin että naksahtaa, ja laskee painon tuottaman momentin. Oikein tehtynä ihan tarpeeksi tarkka "kalibrointi". Ei tässä nyt mitään F1-autoja olla ropaamassa.(Zuhnu99 @ Syys. 09 2009,09:33) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Joo tuo "äijä nutullaan" oli tarkoitettu lähinnä mielikuvaksi,ei kirjaimellisesti otettavaksi.(velijussi @ Syys. 09 2009,00:12) kirjoitti
Miksi avain joka on tarkoitettu 0-20Nm (tai vaikka 0-25Nm) ei voisi mennä rikki jos pyydetty vääntömomentti on 20Nm ??
Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
vaikkapa GEDORE 6900.07 saksan ebaysta tuolla 84e hinnalla- nimeltä mainitsematon autoliikkeen momenttiavain 20 – 210 Nm varmasti on heittoa noin laajalla alueella 59 ekee, jolloin erotus 25 ekeä.(mkoo @ Syys. 09 2009,09:04) kirjoitti
Pointti olis että kunnonkin avaimet voikin olla ihan jees hintaisia loppupelissä kunhan löytää sopivan hintaluokan kamppeet
Varmasti joku robbarin 19,90e avain vs stanvillen vastaava ajaa säästöliekille.
Mulla on kyllä aivan päinvastaisia kokemuksia. Omia työkaluja kun käytän itse, ei tarvitse muille mitään opettaa. Pattereitakin yleensä tallissa on riittävästi, kun se avain ei ole ainoa patterikäyttöinen laite. Totta on, että laite on mekaanisesti herkempi ja sitä saa varoa, mutta ei sitä moskaksi ole tarkoitettukaan.(Zuhnu99 @ Syys. 09 2009,09:33) kirjoitti
Ahtaissa paikoissa esim kannenpulttien kiristäminen, joka nykyvehkeissä usein vaatii alkumomentin ja sen jälkeen tietyn asteluvun, on helppoa elektronisella joka laskee asteet vaikka sitä joutuisi ottamaan taaksepäin vedon välissä.
Hitaus on malttia!
ANY10.
Toki se avain rikki voi mennä, esim. siten, että tuo oikean momentin kertova naksahdus mekanismi hajoaa, tuo ei vielä kuitenkaan riko avainta niin, että mikään osa pettäisi, vääntöavaimena momenttiavain toimisi hajoamisen jälkeenkin. Sitä, että edes halpa momenttiavain menee rikkipoikki 20nm väännöllä en jaksa uskoa.(V-boost @ Syys. 09 2009,18:54) kirjoitti
Mutta mitäpä tuosta vääntämään (pun intended), kaikki ostaa ne työkalut jotka kokee tarvitsevansa. Jos sitä momenttiavainta oikeasti käyttää, niin varmasti 200 euroa avaimeen on ihan hyvä sijoitus, uskoisin silti, että halpakin on huolellisesti käytettynä parempi kuin rannemomentti ja helposti säästää hintansa pidemmän päälle kierteiden säästymisenä.
Bernerin avaimella omat ja kavereidenkin pultit on tulllut käänneltyä kiinni. Made in Saksa ja oli vielä kohtuuhintainenkin. Tarkkaa hintaa en muista, mutta alta satasen kumminkin.
Born to be wild, paitti himassa.
Elämä on parasta huomenta.
Kunhan on sellainen vääntösauva-periaatteella toimiva (esim. Stahlwillet) niin pysyvät paremmin säädöissä kerran kalibroituna. Eikä tarvitse ruuvailla edestakaisin jousen kuoleentumista peläten, eikä haittaa vaikka olisi momenttiasetus päällä miten pitkään tahansa.
Itsellä 2 Stahlwilleä ja 1 pikku-Beta. Kalliita, mutta kun on niille jatkuvasti muutakin käyttöä kuin kerran kesässä mopon kanssa.
Oikeassa oot!Kävin tänään Heinolla ostamassa ajosaappaat ja samalla kävin kysymässä asentajalta korjaamon puolta asiaa.N.10nm on oikea vastaus!Mutta eivät käytä kuulemma momentti avainta vaan näppituntumalla kiristetään-vaatinee hieman kokemusta?.MP-maailma siis kirjoitti mitä sattui asiasta.(Fibanacci @ Syys. 08 2009,21:58) kirjoitti
![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Kersana tuli mopoista ja crossi vehkeistä väänneltyä kierteitä kun ei uskonu että joku M6 ruuvi kyllä pysyy alumiinissa tosi pienellä!kx 80:ssä oli kytkin sun muissa kopissa M6 kuusiokannalla ja peeveessä M6 muistaakseni ristipääkannalla!tulos oli et käxästä meni kierteet ja peeveestä ruuvinkannatnykyyään jotain venttiilikopan kantta kirittäessä en käytä momenttiavainta vaik semmosia pari on käytössä!wurstin(wurth)pikkunen avain ja bilteman isompi!moottorin sisäkalut,jarru,ohjaus,alusta jne kyllä laitetaan aina valmistajan momenttiin
sen verran oon oppinu et mopojen ja yleensäkin tekniikan rassaus ei ole voimalaji!joskus kun vaihtelee vaik jonkun avuttoman naispuolisen(kaverin
) autosta renkaita niin joku edellinen bodari kun on näyttäny sille naiselle keväällä kuinka vaihdetaan kesärenkaat alle niin saa pomppia 80kg painolla ristikkoavaimen päällä ihan tosissaan!vähempikin riittäis
![]()
YZF1000R
Tuli tilattua kaksi Proxxon:n (MICRO-click 30/S ja MICRO-click 100/S) momenttiavainta Englannista, kokonaishinnaksi toimituskuluineen tuli n.105€. Vielä ei ole avaimet päässeet tositoimiin, mutta ihan asiallisilta nuo vaikuttavat.
Linkki kauppaan
Suzuki gsx750f -00 *--> Suzuki gsx1300r -07 --> KTM 530 exc -08 —> KTM 250 exc-f -10 —> KTM 300 exc -10 —> Husqvarna TE 250 -14 —> Husqvarna TE 250 TPI -18 —> Kawasaki ZZR 1400 -11 —> Suzuki intruder M1500 -11
Kiitti linkistä. Tuolta sai jotain muutakin halvemmalla ku suomesta, ja lähetyskulutkaan ei ol pal mitn.(Tommi_83 @ Syys. 15 2009,19:15) kirjoitti
Nopee toimituskin, tilaus 0:14, shipped 13:30.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Itselläni kesti 4 arkipäivää ja postimies koputteli ovelle. Kiitettävän nopeaa toimintaa.
Suzuki gsx750f -00 *--> Suzuki gsx1300r -07 --> KTM 530 exc -08 —> KTM 250 exc-f -10 —> KTM 300 exc -10 —> Husqvarna TE 250 -14 —> Husqvarna TE 250 TPI -18 —> Kawasaki ZZR 1400 -11 —> Suzuki intruder M1500 -11
Mulla on Bilteman TM:ssä testattu avain ja siinähän ei momentti säätö sit toimi kun toiseen suuntaan vääntäessä ;)
Siinä kyllä se lukee kun huomaa.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"