Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 114:sta
  1. #31
    Lainaa (suzuki03 @ Syys. 08 2009,19:47) kirjoitti
    Lainaa (Ukkonen @ Syys. 08 2009,17:58) kirjoitti
    Lainaa (Fibanacci @ Syys. 08 2009,17:09) kirjoitti
    Lainaa (suzuki03 @ Syys. 08 2009,17:04) kirjoitti
    Mistähän saisi momenttiavaimen jonka asteikko on 0-20nm kun suizan venttiilikopan kannen kiristys momentti on vaan 1,4nm
    No eihän se nyt niin vähän voi olla...
    Juu ei, kyllä ruukaa olla 10 paremalla puolella. Eihän tuolla momentilla pysy koppa tuulessa paikoillaan.
    On se 750f:ssä.Ei ainakaan paljoa enempää,muuten menee pulteista kierteet.Sen takia oon tähän asti teettänyt ISOMMAN huollon alan liikkeessä kun siinä on venttiilien säätö.Säätö sinänsä ei oo vaikee kun on ruuvisäätö.Nyt kun pyörä alkaa vanheneen niin ajattelin tehdä senkin itse jos pidän pyörää vielä jonkun aikaa.Samaisesta asiasta oli juttua MP-maailmassa joskus 2006 kilometreja mittarissa palstalla,että suizan pulteista menee herkästi kierteet yli kiristäessä ja on sen takia öljytiputtajan maineen saanut,oma ei kylläkään tiputtele. * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

    P.S. löytyi se lehtikin 1/2006 jos jollain sattuu se olemaan tallessa vielä
    Hmm en muista minkä kokoisilla ruuveilla mahtaa ko. venttiilikoppa olla kiinni mutta 1,4Nm on todella vähän.

    Ja taas jos ongelma ihan oikeasti on ruuvien kierre, eikä niiden vastapeluri, on ruuvien pakko olla joko kokoluokkaan kellon osia tai aivan käsittämättömän paskaa ainesta kun tavanomaisen M4 ruuvin voi olettaa kestävän 3Nm joka on kumminkin yli 2X tuo 1,4Nm.

    Alumiinissa olevaan terveeseen M5 voi hyvin panna jonkun 4Nm ja M6 6,5Nm ja on hyvin varmalla pohjalla ja uskoisin venttiilikopan ruuvien olevan tätä luokkaa.

    Edit: Jos tosiaan kyseessä on pilkkuvirhe ja momentti on 14Nm voisi se olla M8lle alumiinissa.

    14Nm M6lle on aika reipas ja kuulostaisi enemmän jonkun mopon (kirjaimellisesti) pytyn ja sylinterikannen vaarnaruuvin mutskuihin tulevalta momentilta.



    "To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
  2. #32
    Lainaa (Utah @ Syys. 08 2009,10:15) kirjoitti
    Lainaa (killa @ Syys. 08 2009,09:30) kirjoitti
    Pikkumomentteja tuntuu tarvitsevan remonttihommissa enemmän kiertää kuin noita isoja.
    Minusta taas alle 20 Nm momentteihin ei tarvitse mitään momenttiavaimia, ne kannattaa opetella kiristämään ihan käsivaralta. Ei ole vaikeaa opetella kun käyttää tarpeeksi pieniä työkaluja ja oikeaa otetta. Itse joskus hajotin just noita pikkupulttien alumiinikierteitä momenttiavaimella joka ei anna samanlaista vastetta käteen. Kierrelukitetta lisäksi jos pelkää ettei pysy ja hellästi kiinni. Momenttiavainta sitten kannen ja renkaan pultteihin ym. isompiin momentteihin. Rahsol Dremotec on oma avaimeni, 20-200 Nm ja riittää kaikkeen. Sitä pitää sitten myös opetella käyttämään oikein.
    Olenpa pitkälle samaa mieltä ja jopa pitemmällekin.. Momenttiavainta tarvitaan lähinnä moottoriremontin yhteydessä ja silloin se on jopa pakollinen työkalu. Esim. kampiakselin laakeripukkien kiinnipysyminen varmistetaan pulttien oikealla venymisellä ja siihen tarvitaan just oikea momentti. Myös sylinterikannen tasainen kiristys ilman momenttiavaita on varmaan ammattilaisellekin vaikeaa, jos ei mahdotonta.

    Edes tulppien vaihtoon en ole vielä eläessäni momenttiavainta käyttänyt, en myöskään ulkopuolisiin pikkupultteihin ja öljyproppuihin.
    Ja sitä kierrelukitetta ei kyllä joka pulttiin pidä laittaa. Periaatteena vaikka se, että jos pultti oli paikoillaan ilman kierrelukitetta, niin ei se sitä myöhemminkään tarvitse.

    Vielä joku sana momenttiavaimen käytöstä nille, joille se ei ole tuttua. Avain helpottaa hommia oikein käytettynä, mutta..
    Käyttöä kannattaa harjoitella johonkin vähemmän kriittiseen paikkaan. Monet kierteet on hajotettu momenttiavaimen käyttöä opeteltaessa. Niissä kun on sitä vääntövartta hieman eri tavalla kuin pikku räikässä, tai lenkkiavaimessa.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  3. #33
    Lainaa (Calypso @ Syys. 08 2009,17:43) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Ei kait vaan tullut otettua itteensä ??

    Kyllä tuo kaveri osaa asiansa,joten tuskin tuo episodi oli vääntäjästä kiinni.Tais olla huonoa tuuria...
    Jos muistan oikein,niin tais momentti olla 20Nm,eli "pienen" avaimen ylärajalla.

    Tarkoitin tällä esimerkillä että YLEENSÄ hinnalla on suorahko yhteys myös laatuun.Saattaa olla että Biltemastakin saa hyviä laitteita,mutta myös huonoja osuu kohdalle.
    Ja vaikka en vanno juurikaan minkään merkin nimeen,niin silti uskon Wurthin vehkeiden olevan tasalaatuisimpia kuin Bilteman vastineet.

    Jaa.. Ei tullu. Ihmettelin vaan kuin yleensä noissa netissä olevissa jutuissa on meinattu että bilteman momenttiavaimet on kohtuudella planeetalla. No ihme säkä kyllä jos 0-20nm näyttää 30nm yli. Mitäköhän kalibrointilapussa luki, rustaavatkohan 1 x 2 periaattella niitä? Veikö se takasi sen, vai heitti menee 80eken vehkeen?
    Jos tommosia tarkempia hommia enempi tekee niin kannattaa varmaa käydä sitten ostaa se sähkönen belzeri..
    Niin no, Kaveri käytti avaimen tekun mittalaitteessa josta hän sai tulosteen jossa näkyy virheet.
    kyllähän tuota avainten "hajontaa" ihmetteli niin omistaja,mittaaja,kuin myyjäkin.
    Bilteman myyjä heitti villin epäilyn että noissa molemmissa olisi ollut samanlasta vikaa,esim joku osa toisessa liian väljä,toisesa taasen liian tiukka.
    Biltema otti avaimen takas (tietenkin) ja hyvitti täyden summan.Lupasivat olla yhteydessä kunhan saavat selville vian syyn.
    Vielä ei ole kuulunut sieltä mitään...
    Ehkäpä tulevaisuudessa...
    Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
  4. #34
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 08 2009,20:32) kirjoitti
    1,4Nm on sama voima minkä aiheuttaa 14 grammaa metrin varren (painottoman, siis fysiikkaa) päässä vääntiökohtaan.
    140 grammaa varmaankin tarkoitit. Eikä tuo kovin huonolta momentilta mun korvaan kuulosta, välissä kun on paksuhko kumi ja ruuveja kuitenkin aika paljon. Jos miettii kumitiivisteeseen kohdistuvaa kokoonpuristavaa voimaa, alkaa momentti kuulostaa jo mahdolliselta. vai?
  5. #35
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 08 2009,20:32) kirjoitti
    Lainaa (suzuki03 @ Syys. 08 2009,17:04) kirjoitti
    Mistähän saisi momenttiavaimen jonka asteikko on 0-20nm kun suizan venttiilikopan kannen kiristys momentti on vaan 1,4nm
    Ei se noin vähän voi olla. 14Nm kuulostaisi oikealta 1,4Nm on sama voima minkä aiheuttaa 14 grammaa metrin varren (painottoman, siis fysiikkaa) päässä vääntiökohtaan. Venakopan pultti on kuitenkin kokoluokkaa M6 (arvio) ja silloin 14Nm olisi suurinpiirtein oikein.
    Oikeastaan se 1,4Nm on n.140g metrin varrella. Luultavasti vain yksikkö on väärin, ne ilmoitetaan vielä joskus kg-m muodossa, joka on siis noin Nm/10.

    Omassa pyörässä on vastaaville pulteille ilmoitettu 10Nm, joka on M6 pultille alumiinissa aika yleinen arvo.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  6. #36
    Lainaa (Utah @ Syys. 08 2009,21:41) kirjoitti
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 08 2009,20:32) kirjoitti
    Lainaa (suzuki03 @ Syys. 08 2009,17:04) kirjoitti
    Mistähän saisi momenttiavaimen jonka asteikko on 0-20nm kun suizan venttiilikopan kannen kiristys momentti on vaan 1,4nm
    Ei se noin vähän voi olla. 14Nm kuulostaisi oikealta 1,4Nm on sama voima minkä aiheuttaa 14 grammaa metrin varren (painottoman, siis fysiikkaa) päässä vääntiökohtaan. Venakopan pultti on kuitenkin kokoluokkaa M6 (arvio) ja silloin 14Nm olisi suurinpiirtein oikein.
    Oikeastaan se 1,4Nm on n.140g metrin varrella. Luultavasti vain yksikkö on väärin, ne ilmoitetaan vielä joskus kg-m muodossa, joka on siis noin Nm/10.

    Omassa pyörässä on vastaaville pulteille ilmoitettu 10Nm, joka on M6 pultille alumiinissa aika yleinen arvo.
    kannen M6 pulttien momentti 600 ja 1200 suzukin koneessa on 10nm. Ei taida paljon erota siitä 750 koneessa. Tämä siis haynesin manuskasta 1995-2001 iö koneelle.



    GSF1200S
  7. #37
    Lainaa (amaunu @ Syys. 08 2009,19:47) kirjoitti
    Tietenkin jos lompakko joustaa niin snap-on tools 3/8 tuumaa 5-135 digitaalinen on sellainen mikä käy lähes joka pultiin mitä mopossa on.., (mikä pitäis tulla joka mopon mukana vakiovarusteena)
    Kannatetaan.
    Mulla on sen isoveli 1/2 vääntiöllä 16-360 Nm ja myönnettävä on että paras työkaluhankinta mitä olen ikinä tehnyt.
    On se vaan niin näppärä kun piippaa ja värisee, näyttää momentin mihin todellisuudessa kiristi, ja kannenpultteja kiristäessä näyttää asteetkin.
    Hitaus on malttia!
    ANY10.
  8. #38
    Lainaa (Utah @ Syys. 08 2009,21:41) kirjoitti
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 08 2009,20:32) kirjoitti
    Lainaa (suzuki03 @ Syys. 08 2009,17:04) kirjoitti
    Mistähän saisi momenttiavaimen jonka asteikko on 0-20nm kun suizan venttiilikopan kannen kiristys momentti on vaan 1,4nm
    Ei se noin vähän voi olla. 14Nm kuulostaisi oikealta 1,4Nm on sama voima minkä aiheuttaa 14 grammaa metrin varren (painottoman, siis fysiikkaa) päässä vääntiökohtaan. Venakopan pultti on kuitenkin kokoluokkaa M6 (arvio) ja silloin 14Nm olisi suurinpiirtein oikein.
    Oikeastaan se 1,4Nm on n.140g metrin varrella. Luultavasti vain yksikkö on väärin, ne ilmoitetaan vielä joskus kg-m muodossa, joka on siis noin Nm/10.

    Omassa pyörässä on vastaaville pulteille ilmoitettu 10Nm, joka on M6 pultille alumiinissa aika yleinen arvo.
    Cbr 600 -99 takajarrulevyn M8 pulttien momentti on 42 Nm ja etulevyn M6 pulttien 20 Nm, kierteet siis alumiinisissa vanteissa, liekkö jotain parempaa laatua... Tänään tarkistin etujarrujen vinkumisen takia levyjen kiinnityksen ja pultit kiinni kierrelukitteen kanssa, meinas vähän jännittää kääntää M6 alumiiniin 20 Nm mutta kesti.
  9. #39
    En tiedä näkyykö tämä nyt kaikille, mutta eBaysta näitä Schlüsseleitä saattaa tosiaan saada sopuhintaan. Tietty riski saada Schlüsselin sijaan Scheissea on tietenkin olemassa.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  10. #40
    Lainaa (jr66 @ Syys. 08 2009,22:30) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Syys. 08 2009,21:41) kirjoitti
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 08 2009,20:32) kirjoitti
    Lainaa (suzuki03 @ Syys. 08 2009,17:04) kirjoitti
    Mistähän saisi momenttiavaimen jonka asteikko on 0-20nm kun suizan venttiilikopan kannen kiristys momentti on vaan 1,4nm
    Ei se noin vähän voi olla. 14Nm kuulostaisi oikealta 1,4Nm on sama voima minkä aiheuttaa 14 grammaa metrin varren (painottoman, siis fysiikkaa) päässä vääntiökohtaan. Venakopan pultti on kuitenkin kokoluokkaa M6 (arvio) ja silloin 14Nm olisi suurinpiirtein oikein.
    Oikeastaan se 1,4Nm on n.140g metrin varrella. Luultavasti vain yksikkö on väärin, ne ilmoitetaan vielä joskus kg-m muodossa, joka on siis noin Nm/10.

    Omassa pyörässä on vastaaville pulteille ilmoitettu 10Nm, joka on M6 pultille alumiinissa aika yleinen arvo.
    Cbr 600 -99 takajarrulevyn M8 pulttien momentti on 42 Nm ja etulevyn M6 pulttien 20 Nm, kierteet siis alumiinisissa vanteissa, liekkö jotain parempaa laatua... Tänään tarkistin etujarrujen vinkumisen takia levyjen kiinnityksen ja pultit kiinni kierrelukitteen kanssa, meinas vähän jännittää kääntää M6 alumiiniin 20 Nm mutta kesti.
    Semmonen perusjuttu noissa kovilta tuntuvissa momenteissa on että pultti ja jengat pitää olla puhtaat. Ja mieluiten tippa öljyä/vaseliinia tai kierrelukitetta liukasteena. Tämä vähentää huomattavasti jengan leikautumistaipumusta jos vedetään teräspulttia johonkin alumiiniseokseen kiinni. Samoten pultin kannan alle sipasu vaseliinia ettei hapetu kiinni. momentit on määritelty puhtaalle kiristyspaikalle joten korroosio ja muu sotku saattaa aihuttaa että kitkan kasvettua pultti on näennäisesti oikeassa kireydessä kun avain naksahti,, mutta aivan liian löysällä.

    Lisäksi ruuvilukitteen käyttö (järjen ääntä kuunnellen eli kotarissa melkein kaikki muut paitti tankin ja sivukateen ruuvit) on suotavaa vaikka sitä ei aina pyydetäkään. Lukite estää hapettumista ja se on joskus myöhemmin paljon helpompi avata kuin umpeen suolautunut/ruostunut liitos. Ja jos ei raaski esim loctiten 243 eli sinistä oikeaa lukitetta käyttää, tavallinen punainen hydrayliliitosten tiivistämiseen käytetty tökötti käy mainiosti. Pysyy kii ja aukeaa helpommin kun tarvitaan.

    Itselläni on Matatakitoyon T60 ja T80. pikkuavain on kyllä kätevä käyttää. Snap yulee heti kun lompakko antaa periksi.,
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  11. #41
    Lainaa (V-boost @ Syys. 08 2009,17:26) kirjoitti
    Lainaa (Calypso @ Syys. 08 2009,16:39) kirjoitti
    Lainaa (V-boost @ Syys. 08 2009,10:09) kirjoitti
    Lainaa (Calypso @ Syys. 08 2009,08:37) kirjoitti
    bilteman avaimen ostin. 20-200nm. Vaimitäseoli. Saa sillä momentit 300x paremmin tontille kuin käsimomentilla. Riittää mulle.
    Joo, tosi hyviä noi bilteman avaimet.-NOT
    Kaveri (Vammalasta) osti ison avaimen biltemasta laittaakseen kampuran pultit momenttiin,sääti avaimen ja alkoi vääntämään.
    Kuului poks ja äijä nutullaan lattialla,kävi ilmi että avain oli mennyt rikki ennen tarkoitettua momenttia.
    Biltemaan valittamaan,sai uuden vastaavan ja uusi yritys.
    Siinä oli säätö toiseen suuntaan ketullaan,eli pultit meni liian tiukalle.
    Onneksi kaiffari huomas ongelman ja lopetti ennen kuin olis liian myöhäistä.
    Kaveri käytti avaimen tarkistuksessa, ja tulos oli että avain kiristi 30Nm yli asetetun säädön.
    Samainen kaveri otti ja haki Wurth merkkisen vastineen ja on tyytväinen kapistukseen.

    Tarinan opetus on että hyvä ja halpa ei mahdu samaan pakettiin.

    PS:-Esim Wurth:in kaluja voi ostella vain laskulle,ja laskutus asiakkaaksi pääsee jos on y-tunnukset.
    Ja jokaisella yrittäjällä on noi tunnukset...Siitä vain sumplimaan ostoksia...
    Taitaa olla melko asentajavammalasta. (Tai erittäin huonoo tuuria) Mitkähän on kampuran pulttien momentti? Osasiko asentajavammalasta hellittää kun avain naksahti? Kai asentajavammalasta teki ilmoituksen kuluttaja-asiamiehille tms. että moiset vaarankappaleet poistetaan myynnistä?

    Edelleen mulla on pysyny renkaan ja jarrusatulat paikallaan, ja vaikka heittäis 99% asetetusta momentista, on se tarkempi ku mitä käsin vääntäsin.
    Missäköhän voisi avaimen käydä mittauttamassa? Ihan mielenkiinnosta, mikään wurthin halpisavain ei käy kalibrointiin, sen verta paskaa se wurthttikin myy, ainakin sähkökoneissa.

    Mittauksia
    TM tiivistelmä
    Ei kait vaan tullut otettua itteensä ??

    Kyllä tuo kaveri osaa asiansa,joten tuskin tuo episodi oli vääntäjästä kiinni.Tais olla huonoa tuuria...
    Jos muistan oikein,niin tais momentti olla 20Nm,eli "pienen" avaimen ylärajalla.

    Tarkoitin tällä esimerkillä että YLEENSÄ hinnalla on suorahko yhteys myös laatuun.Saattaa olla että Biltemastakin saa hyviä laitteita,mutta myös huonoja osuu kohdalle.
    Ja vaikka en vanno juurikaan minkään merkin nimeen,niin silti uskon Wurthin vehkeiden olevan tasalaatuisimpia kuin Bilteman vastineet.

    Noita avaimia voi mittauttaa esim joissain ammattikouluissa ja suuremmissa firmoissa.
    Kannattaa pistää kyselyä tuttujen kautta...
    Siis meinaatko ihan oikeasti väittää, että joku menee naamalleen lattialle, kun momenttiavain hajoaa ennen momenttia 20 nm? Tuo on oikeasti ihan yllättävän vähän vääntöä, se 2 kiloa metrin varren päässä, tuo on vielä hyvin kaukana irvistysmomentista lyhyelläkään varrella ja todella kaukana siitä että mennään naamalleen jos tuo pettää.

    Isommalla kun väännetään jotain momenttiin 200nm, voisi vielä mennä läpi tuo hajoaminenkin, mutta jos pienellä on noin käynyt, niin sitten on kyllä väännetty todella huolella naksahduksen jälkeenkin. Jos kaveri hommansa osaa, niin ihan varmasti tulee ennen tuollaista vääntöä mieleen, että nyt ei taideta olla ihan 20nm alueella.

    Mä mistään momenttiavaimista mitään tiedä ja omistankin vain yhden, mutta ei toi kyllä noin mene.
  12. #42
    Lainaa (velijussi @ Syys. 09 2009,00:12) kirjoitti
    Lainaa (V-boost @ Syys. 08 2009,17:26) kirjoitti
    Lainaa (Calypso @ Syys. 08 2009,16:39) kirjoitti
    Lainaa (V-boost @ Syys. 08 2009,10:09) kirjoitti
    Lainaa (Calypso @ Syys. 08 2009,08:37) kirjoitti
    bilteman avaimen ostin. 20-200nm. Vaimitäseoli. Saa sillä momentit 300x paremmin tontille kuin käsimomentilla. Riittää mulle.
    Joo, tosi hyviä noi bilteman avaimet.-NOT
    Kaveri (Vammalasta) osti ison avaimen biltemasta laittaakseen kampuran pultit momenttiin,sääti avaimen ja alkoi vääntämään.
    Kuului poks ja äijä nutullaan lattialla,kävi ilmi että avain oli mennyt rikki ennen tarkoitettua momenttia.
    Biltemaan valittamaan,sai uuden vastaavan ja uusi yritys.
    Siinä oli säätö toiseen suuntaan ketullaan,eli pultit meni liian tiukalle.
    Onneksi kaiffari huomas ongelman ja lopetti ennen kuin olis liian myöhäistä.
    Kaveri käytti avaimen tarkistuksessa, ja tulos oli että avain kiristi 30Nm yli asetetun säädön.
    Samainen kaveri otti ja haki Wurth merkkisen vastineen ja on tyytväinen kapistukseen.

    Tarinan opetus on että hyvä ja halpa ei mahdu samaan pakettiin.

    PS:-Esim Wurth:in kaluja voi ostella vain laskulle,ja laskutus asiakkaaksi pääsee jos on y-tunnukset.
    Ja jokaisella yrittäjällä on noi tunnukset...Siitä vain sumplimaan ostoksia...
    Taitaa olla melko asentajavammalasta. (Tai erittäin huonoo tuuria) Mitkähän on kampuran pulttien momentti? Osasiko asentajavammalasta hellittää kun avain naksahti? Kai asentajavammalasta teki ilmoituksen kuluttaja-asiamiehille tms. että moiset vaarankappaleet poistetaan myynnistä?

    Edelleen mulla on pysyny renkaan ja jarrusatulat paikallaan, ja vaikka heittäis 99% asetetusta momentista, on se tarkempi ku mitä käsin vääntäsin.
    Missäköhän voisi avaimen käydä mittauttamassa? Ihan mielenkiinnosta, mikään wurthin halpisavain ei käy kalibrointiin, sen verta paskaa se wurthttikin myy, ainakin sähkökoneissa.

    Mittauksia
    TM tiivistelmä
    Ei kait vaan tullut otettua itteensä ??

    Kyllä tuo kaveri osaa asiansa,joten tuskin tuo episodi oli vääntäjästä kiinni.Tais olla huonoa tuuria...
    Jos muistan oikein,niin tais momentti olla 20Nm,eli "pienen" avaimen ylärajalla.

    Tarkoitin tällä esimerkillä että YLEENSÄ hinnalla on suorahko yhteys myös laatuun.Saattaa olla että Biltemastakin saa hyviä laitteita,mutta myös huonoja osuu kohdalle.
    Ja vaikka en vanno juurikaan minkään merkin nimeen,niin silti uskon Wurthin vehkeiden olevan tasalaatuisimpia kuin Bilteman vastineet.

    Noita avaimia voi mittauttaa esim joissain ammattikouluissa ja suuremmissa firmoissa.
    Kannattaa pistää kyselyä tuttujen kautta...
    Siis meinaatko ihan oikeasti väittää, että joku menee naamalleen lattialle, kun momenttiavain hajoaa ennen momenttia 20 nm? Tuo on oikeasti ihan yllättävän vähän vääntöä, se 2 kiloa metrin varren päässä, tuo on vielä hyvin kaukana irvistysmomentista lyhyelläkään varrella ja todella kaukana siitä että mennään naamalleen jos tuo pettää.

    Isommalla kun väännetään jotain momenttiin 200nm, voisi vielä mennä läpi tuo hajoaminenkin, mutta jos pienellä on noin käynyt, niin sitten on kyllä väännetty todella huolella naksahduksen jälkeenkin. Jos kaveri hommansa osaa, niin ihan varmasti tulee ennen tuollaista vääntöä mieleen, että nyt ei taideta olla ihan 20nm alueella.

    Mä mistään momenttiavaimista mitään tiedä ja omistankin vain yhden, mutta ei toi kyllä noin mene.
    Kai vaihdoitte pilalle menneet pultit uusiin?.
  13. #43
    Lainaa (jr66 @ Syys. 08 2009,22:30) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Syys. 08 2009,21:41) kirjoitti
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 08 2009,20:32) kirjoitti
    Lainaa (suzuki03 @ Syys. 08 2009,17:04) kirjoitti
    Mistähän saisi momenttiavaimen jonka asteikko on 0-20nm kun suizan venttiilikopan kannen kiristys momentti on vaan 1,4nm
    Ei se noin vähän voi olla. 14Nm kuulostaisi oikealta 1,4Nm on sama voima minkä aiheuttaa 14 grammaa metrin varren (painottoman, siis fysiikkaa) päässä vääntiökohtaan. Venakopan pultti on kuitenkin kokoluokkaa M6 (arvio) ja silloin 14Nm olisi suurinpiirtein oikein.
    Oikeastaan se 1,4Nm on n.140g metrin varrella. Luultavasti vain yksikkö on väärin, ne ilmoitetaan vielä joskus kg-m muodossa, joka on siis noin Nm/10.

    Omassa pyörässä on vastaaville pulteille ilmoitettu 10Nm, joka on M6 pultille alumiinissa aika yleinen arvo.
    Cbr 600 -99 takajarrulevyn M8 pulttien momentti on 42 Nm ja etulevyn M6 pulttien 20 Nm, kierteet siis alumiinisissa vanteissa, liekkö jotain parempaa laatua... Tänään tarkistin etujarrujen vinkumisen takia levyjen kiinnityksen ja pultit kiinni kierrelukitteen kanssa, meinas vähän jännittää kääntää M6 alumiiniin 20 Nm mutta kesti.
    Eräässä R6 manuskassa luki takarattaan muttereille tyyliin sama Nm-arvo kuin taka-akselin mutterille, ja yllättäen ainakin yksi pinnapultti päätti hieman pyörähtää. Kyseessä varmaankin oli joku kopypastevirhe, mutta ruuvaaja ei sitä tullut ajatelleeksi.

    Ett kyl niit momentteja kannattaa vähä ees öögalla tsiigata, eikä sokeesti luottaa manuskaan.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  14. #44
    Lainaa (MadMan @ Syys. 08 2009,21:37) kirjoitti
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 08 2009,20:32) kirjoitti
    1,4Nm on sama voima minkä aiheuttaa 14 grammaa metrin varren (painottoman, siis fysiikkaa) päässä vääntiökohtaan.
    140 grammaa varmaankin tarkoitit. Eikä tuo kovin huonolta momentilta mun korvaan kuulosta, välissä kun on paksuhko kumi ja ruuveja kuitenkin aika paljon. Jos miettii kumitiivisteeseen kohdistuvaa kokoonpuristavaa voimaa, alkaa momentti kuulostaa jo mahdolliselta. vai?
    Ihan oikein.. Ei kannattaisi yövuorojen aikaan yrittää mitään fiksua..
    Elämä on vaarallista, siihen kuolee
  15. #45
    Lainaa (killa @ Syys. 08 2009,23:21) kirjoitti
    näitä Schlüsseleitä saattaa tosiaan saada sopuhintaan. Tietty riski saada Schlüsselin sijaan Scheissea on tietenkin olemassa.
    pari nopeaa: Hazet 5110-2CT Drehmomentschlüssel Antr. 3/8" 10-60 Nm
    EUR 113,00 Neu
    CAROLUS GEDORE 6900.07 Drehmomentschlüssel 3/8" 8-70 Nm EUR 84,00 Neu
    Mersu Nissanin hinnalla ?

    Ja just tämä että etitään halvin pilteman yms. harakiri avain ja sitten huudetaan ja räiskitään kun avain särkyy/on huono, olis heti ostanut kunnollisen niin homma sujuis.
  16. #46
    Lainaa (mkoo @ Syys. 09 2009,09:04) kirjoitti
    Lainaa (killa @ Syys. 08 2009,23:21) kirjoitti
    näitä Schlüsseleitä saattaa tosiaan saada sopuhintaan. Tietty riski saada Schlüsselin sijaan Scheissea on tietenkin olemassa.
    pari nopeaa: Hazet 5110-2CT Drehmomentschlüssel Antr. 3/8" 10-60 Nm
    EUR 113,00 Neu
    CAROLUS GEDORE 6900.07 Drehmomentschlüssel 3/8" 8-70 Nm EUR 84,00 Neu
    Mersu Nissanin hinnalla ?

    Ja just tämä että etitään halvin pilteman yms. harakiri avain ja sitten huudetaan ja räiskitään kun avain särkyy/on huono, olis heti ostanut kunnollisen niin homma sujuis.
    Laskeeko raati siis nämä eBayn keskihintaiset avaimet (<100 eur) vielä halvimpien harakiri-avaimien kastiin? Siis esim. nämä:

    <a href="http://cgi.ebay.de/GEDORE-CAROLUS-Drehmomentschluessel-1-2-20-200-Nm_W0QQitemZ280382045176QQcmdZViewItemQQptZ

    Kfz_Handwerkzeuge?hash=item4148127bf8&_trksid=p328 6.c0.m14" target="_blank">Gedore Carolus 20-200 Nm</a> 84 eur
    <a href="http://cgi.ebay.de/Hazet-5122-1-Drehmomentschluessel-20-200-Nm_W0QQitemZ370250281764QQcmdZViewItemQQptZKfz_Ha

    ndwerkzeuge?hash=item5634a2f324&_trksid=p3286.c0.m 14" target="_blank">Hazet 20-200 Nm</a> 88 eur
    <a href="http://cgi.ebay.de/PROXXON-Drehmomentschluessel-Micro-Click-200-S-23353_W0QQitemZ380155970968QQcmdZViewItemQQ
    ptZKfz_Handwerkzeuge?hash=item58830fc598&_trksid=p 3286.c0.m14" target="_blank">Proxxon 40-200 Nm</a> 60 eur
    <a href="http://cgi.ebay.de/KS-Tools-1-2-Drehmomentschluessel-20-200-Nm-485-mm_W0QQitemZ130329579944QQcmdZViewItemQQpt

    ZKfz_Handwerkzeuge?hash=item1e583f91a8&_trksid=p32 86.c0.m14" target="_blank">KS Tools 20-200 Nm</a> 80 eur

    Hintaluokassa +200 eur varmasti saa jo laatuavaimen, mutta miten lienee, jokohan nuo yllä mainitut olisivat asiallisia?
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  17. #47
    En kyllä suosittele elektronisia momenttiavaimia. Hankalia käyttää. Saa olla aina neuvomassa, kun joku uusi henkilö käyttää avainta. Pattereiden kanssa pelaaminen. Se patteri sattuu kyykkäämään yleensä juuri silloin, kun niitä ei mistään saa. Tohon kun ymppää vielä helpommin rikkoutuvan rakenteen. Ja kaiken kruunaa automaattinen virran katkaisu jota ei saa pois päältä. Kun olet saanut avaimen sovitettua hankalaan rakoon ja väännät pulttia kiinni, on automaattinen virran katkaisu kerinnyt sammuttaa mittalaitteen. Siinä sitten ähräät pultin liian kireelle, rikot jotain, korjaat ja virittelet taas kiireellä sen momenttiavaimen takaisin paikoilleen ja toivot, että se ei ole sammunut. Vielä kaiken tuon jälkeen kun muistaa, että se elektroninen romu maksoi 2x sen mitä mekaaninen olisi maksanut, on tyytyväisyys taattu.

    Eli normikäyttöön ehdottomasti mekaaninen momenttiavain. Lentoliikenteen asennustyö on sitten asia erikseen.

    Laadukas avain kannattaa hankkia. Siinä on 20%:n onnistumisvarmuus, jos hankkii jonkun Piltemaalin. 80%:n mahdollisuus, että kikotin ei toimi tai hajoaa alle nanosekunnissa. Se 20%:n oppositio on oikein tyytyväisiä ja kailottaa sitä Piltemaalia mailman kuuluna ihmeenä.

    Noi momenttikalibraattorit maksaa n. 1000-50000 Euroa. Eli kannattaa kysellä, jos jollain tutulla on töissä sellainen käytössä. Saa tarkistettua oman momenttiavaimen kunnon. Ammatillisista oppilaitoksista kannattaa tiedustella myös pienellä varauksella.
    Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
  18. #48
    Lainaa (Zuhnu99 @ Syys. 09 2009,09:33) kirjoitti
    Noi momenttikalibraattorit maksaa n. 1000-50000 Euroa. Eli kannattaa kysellä, jos jollain tutulla on töissä sellainen käytössä. Saa tarkistettua oman momenttiavaimen kunnon. Ammatillisista oppilaitoksista kannattaa tiedustella myös pienellä varauksella.
    No ei välttämättä. Avain vaan kiinni vääntiöstään ruuvipenkkiin vaakasuoraan, ja sopiva paino mitatun matkan päähän varteen roikkumaan. Sitten vaan säätää niin että naksahtaa, ja laskee painon tuottaman momentin. Oikein tehtynä ihan tarpeeksi tarkka "kalibrointi". Ei tässä nyt mitään F1-autoja olla ropaamassa.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  19. #49
    Lainaa (velijussi @ Syys. 09 2009,00:12) kirjoitti
    Siis meinaatko ihan oikeasti väittää, että joku menee naamalleen lattialle, kun momenttiavain hajoaa ennen momenttia 20 nm? Tuo on oikeasti ihan yllättävän vähän vääntöä, se 2 kiloa metrin varren päässä, tuo on vielä hyvin kaukana irvistysmomentista lyhyelläkään varrella ja todella kaukana siitä että mennään naamalleen jos tuo pettää.

    Isommalla kun väännetään jotain momenttiin 200nm, voisi vielä mennä läpi tuo hajoaminenkin, mutta jos pienellä on noin käynyt, niin sitten on kyllä väännetty todella huolella naksahduksen jälkeenkin. Jos kaveri hommansa osaa, niin ihan varmasti tulee ennen tuollaista vääntöä mieleen, että nyt ei taideta olla ihan 20nm alueella.

    Mä mistään momenttiavaimista mitään tiedä ja omistankin vain yhden, mutta ei toi kyllä noin mene.
    Joo tuo "äijä nutullaan" oli tarkoitettu lähinnä mielikuvaksi,ei kirjaimellisesti otettavaksi.
    Miksi avain joka on tarkoitettu 0-20Nm (tai vaikka 0-25Nm) ei voisi mennä rikki jos pyydetty vääntömomentti on 20Nm ??
    Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
  20. #50
    Lainaa (mkoo @ Syys. 09 2009,09:04) kirjoitti
    Lainaa (killa @ Syys. 08 2009,23:21) kirjoitti
    näitä Schlüsseleitä saattaa tosiaan saada sopuhintaan. Tietty riski saada Schlüsselin sijaan Scheissea on tietenkin olemassa.
    pari nopeaa: Hazet 5110-2CT Drehmomentschlüssel Antr. 3/8" 10-60 Nm
    EUR 113,00 Neu
    CAROLUS GEDORE 6900.07 Drehmomentschlüssel 3/8" 8-70 Nm EUR 84,00 Neu
    Mersu Nissanin hinnalla ?

    Ja just tämä että etitään halvin pilteman yms. harakiri avain ja sitten huudetaan ja räiskitään kun avain särkyy/on huono, olis heti ostanut kunnollisen niin homma sujuis.
    vaikkapa GEDORE 6900.07 saksan ebaysta tuolla 84e hinnalla- nimeltä mainitsematon autoliikkeen momenttiavain 20 – 210 Nm varmasti on heittoa noin laajalla alueella 59 ekee, jolloin erotus 25 ekeä.

    Pointti olis että kunnonkin avaimet voikin olla ihan jees hintaisia loppupelissä kunhan löytää sopivan hintaluokan kamppeet

    Varmasti joku robbarin 19,90e avain vs stanvillen vastaava ajaa säästöliekille.
  21. #51
    Lainaa (Zuhnu99 @ Syys. 09 2009,09:33) kirjoitti
    En kyllä suosittele elektronisia momenttiavaimia. Hankalia käyttää. Saa olla aina neuvomassa, kun joku uusi henkilö käyttää avainta. Pattereiden kanssa pelaaminen. Se patteri sattuu kyykkäämään yleensä juuri silloin, kun niitä ei mistään saa. Tohon kun ymppää vielä helpommin rikkoutuvan rakenteen. Ja kaiken kruunaa automaattinen virran katkaisu jota ei saa pois päältä. Kun olet saanut avaimen sovitettua hankalaan rakoon ja väännät pulttia kiinni, on automaattinen virran katkaisu kerinnyt sammuttaa mittalaitteen. Siinä sitten ähräät pultin liian kireelle, rikot jotain, korjaat ja virittelet taas kiireellä sen momenttiavaimen takaisin paikoilleen ja toivot, että se ei ole sammunut. Vielä kaiken tuon jälkeen kun muistaa, että se elektroninen romu maksoi 2x sen mitä mekaaninen olisi maksanut, on tyytyväisyys taattu.

    Eli normikäyttöön ehdottomasti mekaaninen momenttiavain. Lentoliikenteen asennustyö on sitten asia erikseen.
    Mulla on kyllä aivan päinvastaisia kokemuksia. Omia työkaluja kun käytän itse, ei tarvitse muille mitään opettaa. Pattereitakin yleensä tallissa on riittävästi, kun se avain ei ole ainoa patterikäyttöinen laite. Totta on, että laite on mekaanisesti herkempi ja sitä saa varoa, mutta ei sitä moskaksi ole tarkoitettukaan.
    Ahtaissa paikoissa esim kannenpulttien kiristäminen, joka nykyvehkeissä usein vaatii alkumomentin ja sen jälkeen tietyn asteluvun, on helppoa elektronisella joka laskee asteet vaikka sitä joutuisi ottamaan taaksepäin vedon välissä.
    Hitaus on malttia!
    ANY10.
  22. #52
    Lainaa (V-boost @ Syys. 09 2009,18:54) kirjoitti
    Lainaa (velijussi @ Syys. 09 2009,00:12) kirjoitti
    Siis meinaatko ihan oikeasti väittää, että joku menee naamalleen lattialle, kun momenttiavain hajoaa ennen momenttia 20 nm? Tuo on oikeasti ihan yllättävän vähän vääntöä, se 2 kiloa metrin varren päässä, tuo on vielä hyvin kaukana irvistysmomentista lyhyelläkään varrella ja todella kaukana siitä että mennään naamalleen jos tuo pettää.

    Isommalla kun väännetään jotain momenttiin 200nm, voisi vielä mennä läpi tuo hajoaminenkin, mutta jos pienellä on noin käynyt, niin sitten on kyllä väännetty todella huolella naksahduksen jälkeenkin. Jos kaveri hommansa osaa, niin ihan varmasti tulee ennen tuollaista vääntöä mieleen, että nyt ei taideta olla ihan 20nm alueella.

    Mä mistään momenttiavaimista mitään tiedä ja omistankin vain yhden, mutta ei toi kyllä noin mene.
    Joo tuo "äijä nutullaan" oli tarkoitettu lähinnä mielikuvaksi,ei kirjaimellisesti otettavaksi.
    Miksi avain joka on tarkoitettu 0-20Nm (tai vaikka 0-25Nm) ei voisi mennä rikki jos pyydetty vääntömomentti on 20Nm ??
    Toki se avain rikki voi mennä, esim. siten, että tuo oikean momentin kertova naksahdus mekanismi hajoaa, tuo ei vielä kuitenkaan riko avainta niin, että mikään osa pettäisi, vääntöavaimena momenttiavain toimisi hajoamisen jälkeenkin. Sitä, että edes halpa momenttiavain menee rikkipoikki 20nm väännöllä en jaksa uskoa.

    Mutta mitäpä tuosta vääntämään (pun intended), kaikki ostaa ne työkalut jotka kokee tarvitsevansa. Jos sitä momenttiavainta oikeasti käyttää, niin varmasti 200 euroa avaimeen on ihan hyvä sijoitus, uskoisin silti, että halpakin on huolellisesti käytettynä parempi kuin rannemomentti ja helposti säästää hintansa pidemmän päälle kierteiden säästymisenä.
  23. #53
    Bernerin avaimella omat ja kavereidenkin pultit on tulllut käänneltyä kiinni. Made in Saksa ja oli vielä kohtuuhintainenkin. Tarkkaa hintaa en muista, mutta alta satasen kumminkin.
    Born to be wild, paitti himassa.
    Elämä on parasta huomenta.
  24. #54
    Kunhan on sellainen vääntösauva-periaatteella toimiva (esim. Stahlwillet) niin pysyvät paremmin säädöissä kerran kalibroituna. Eikä tarvitse ruuvailla edestakaisin jousen kuoleentumista peläten, eikä haittaa vaikka olisi momenttiasetus päällä miten pitkään tahansa.

    Itsellä 2 Stahlwilleä ja 1 pikku-Beta. Kalliita, mutta kun on niille jatkuvasti muutakin käyttöä kuin kerran kesässä mopon kanssa.
  25. #55
    Lainaa (Fibanacci @ Syys. 08 2009,21:58) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Syys. 08 2009,21:41) kirjoitti
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 08 2009,20:32) kirjoitti
    Lainaa (suzuki03 @ Syys. 08 2009,17:04) kirjoitti
    Mistähän saisi momenttiavaimen jonka asteikko on 0-20nm kun suizan venttiilikopan kannen kiristys momentti on vaan 1,4nm
    Ei se noin vähän voi olla. 14Nm kuulostaisi oikealta 1,4Nm on sama voima minkä aiheuttaa 14 grammaa metrin varren (painottoman, siis fysiikkaa) päässä vääntiökohtaan. Venakopan pultti on kuitenkin kokoluokkaa M6 (arvio) ja silloin 14Nm olisi suurinpiirtein oikein.
    Oikeastaan se 1,4Nm on n.140g metrin varrella. Luultavasti vain yksikkö on väärin, ne ilmoitetaan vielä joskus kg-m muodossa, joka on siis noin Nm/10.

    Omassa pyörässä on vastaaville pulteille ilmoitettu 10Nm, joka on M6 pultille alumiinissa aika yleinen arvo.
    kannen M6 pulttien momentti 600 ja 1200 suzukin koneessa on 10nm. Ei taida paljon erota siitä 750 koneessa. Tämä siis haynesin manuskasta 1995-2001 iö koneelle.
    Oikeassa oot!Kävin tänään Heinolla ostamassa ajosaappaat ja samalla kävin kysymässä asentajalta korjaamon puolta asiaa.N.10nm on oikea vastaus!Mutta eivät käytä kuulemma momentti avainta vaan näppituntumalla kiristetään-vaatinee hieman kokemusta?.MP-maailma siis kirjoitti mitä sattui asiasta.
    ZZR 1400 -08
    CBR XX 1100 -06
    GSX 750F -03
    ER-5 -97
    +100tkm/120kmh




  26. #56
    Kersana tuli mopoista ja crossi vehkeistä väänneltyä kierteitä kun ei uskonu että joku M6 ruuvi kyllä pysyy alumiinissa tosi pienellä!kx 80:ssä oli kytkin sun muissa kopissa M6 kuusiokannalla ja peeveessä M6 muistaakseni ristipääkannalla!tulos oli et käxästä meni kierteet ja peeveestä ruuvinkannat nykyyään jotain venttiilikopan kantta kirittäessä en käytä momenttiavainta vaik semmosia pari on käytössä!wurstin(wurth)pikkunen avain ja bilteman isompi!moottorin sisäkalut,jarru,ohjaus,alusta jne kyllä laitetaan aina valmistajan momenttiin sen verran oon oppinu et mopojen ja yleensäkin tekniikan rassaus ei ole voimalaji!joskus kun vaihtelee vaik jonkun avuttoman naispuolisen(kaverin ) autosta renkaita niin joku edellinen bodari kun on näyttäny sille naiselle keväällä kuinka vaihdetaan kesärenkaat alle niin saa pomppia 80kg painolla ristikkoavaimen päällä ihan tosissaan!vähempikin riittäis
    YZF1000R
  27. #57
    Tuli tilattua kaksi Proxxon:n (MICRO-click 30/S ja MICRO-click 100/S) momenttiavainta Englannista, kokonaishinnaksi toimituskuluineen tuli n.105€. Vielä ei ole avaimet päässeet tositoimiin, mutta ihan asiallisilta nuo vaikuttavat.
    Linkki kauppaan
    Suzuki gsx750f -00 *--> Suzuki gsx1300r -07 --> KTM 530 exc -08 —> KTM 250 exc-f -10 —> KTM 300 exc -10 —> Husqvarna TE 250 -14 —> Husqvarna TE 250 TPI -18 —> Kawasaki ZZR 1400 -11 —> Suzuki intruder M1500 -11
  28. #58
    Lainaa (Tommi_83 @ Syys. 15 2009,19:15) kirjoitti
    Tuli tilattua kaksi Proxxon:n (MICRO-click 30/S ja MICRO-click 100/S) momenttiavainta Englannista, kokonaishinnaksi toimituskuluineen tuli n.105€. Vielä ei ole avaimet päässeet tositoimiin, mutta ihan asiallisilta nuo vaikuttavat.
    Linkki kauppaan
    Kiitti linkistä. Tuolta sai jotain muutakin halvemmalla ku suomesta, ja lähetyskulutkaan ei ol pal mitn.
    Nopee toimituskin, tilaus 0:14, shipped 13:30.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  29. #59
    Itselläni kesti 4 arkipäivää ja postimies koputteli ovelle. Kiitettävän nopeaa toimintaa.
    Suzuki gsx750f -00 *--> Suzuki gsx1300r -07 --> KTM 530 exc -08 —> KTM 250 exc-f -10 —> KTM 300 exc -10 —> Husqvarna TE 250 -14 —> Husqvarna TE 250 TPI -18 —> Kawasaki ZZR 1400 -11 —> Suzuki intruder M1500 -11
  30.  
  31. #60
    Mulla on Bilteman TM:ssä testattu avain ja siinähän ei momentti säätö sit toimi kun toiseen suuntaan vääntäessä ;)

    Siinä kyllä se lukee kun huomaa.
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen