Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Olen nyt kolme kesää ajellut R1100RS llä ja ollut pyörään suht tyytyväinen.Olisin nyt kysellyt kokemuksia tuosta R1200 RT pyörästä,kun rupes vaihto siihen vähän kiinnostamaan.Kun käytettya kattelen niin onko nuo sähköplexi vakionopeussäätimet ja mitä muita härpäkkeitä siihen saakin olleet lisävarusteita vai vakiona jostain vuosimallista alkaen Muutenkin kiinnostais kokemukset ko laitteesta, Onko käytetyissä jotain erityistä mitä pitäis tsekata .Tuonti Saksasta kannattaako? Suomessa aika vähän tarjontaa.
    kooteel
  2. #2
    RT'tä en ole omistanut mutta R1100RS:n ja sen jälkeen RT:n "maantieohjusversion" eli R1200ST:n. Kommenttini koskee siis vain yhteistä osaa, eli moottoritekniikkaa. Moottori on 1100'n verrattuna olennaisesti vääntävämpi, tehokkaampi ja tärinättömämpi. Onhan tuossa sukupolven, parin ero.

    Ei ole tälläkään palstalla liiemmälti RT'tä parjattu. Ainoat negatiiviset kokemukset tuntuvat liittyneen johonkin vialliseen sarjaan ajonesto-laitteen antenneja (EWS = Ei *ittu Starttaa).

    Akkujahan nää kaikki uudemmat Bemarit syö kuin näkkileipää...
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    Vakionopeussäädin on lisävaruste ja parin kesän kokemuksella voisin sanoa että ikinä en osta enää pyörää ilman sitä!
    "Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."

    IBAF 3735
  4. #4
    Omaa R1200RT:ta ei ole koskaan ollut, mutta koeajoin sen oman R1150RT:n vaihtarikandidaattina. Pyörä kävi meillä yön yli lainassa ja ajettiin yksin ja kaksin.

    Vaikka vanhan RT:n katteet ehkä suuremmat ja suojaavammat kokonaisuutena ovatkin, niin uuden pleksi suojaa paremmin. Itselläni vain on niin pitkä selkä, että hieman pidempikin pleksi olisi kelvannut pahan kelin varalta. Vanhassa sitä jatkoa oli jo 6 senttiä eikä aikonutkaan riittää.

    Moottori-voimansiirtopaketti on selkeästi uudempaa generaatiota. Tehoa on matkapyöräksi ihan hyvin eikä paikalla moottoria päräytettäessä kahva käy asfaltissa. Keinahtaa se silti, mutta ei niin pahasti että sillä olisi enää mitään todellista vaikutusta muualla kuin kuskin korvien välissä.

    Moottoripleksi on käsittääkseni ollut uudesta asti vakiona, mutta cruise ja muistaakseni ajotietokone myytiin lisähintaan. RT oli ensimmäinen cruisella varustettu pyörä jota sain ajaa ja lähtiessä pidin koko värkkiä ihan leluna. Palauttaessani en enää. Oikein hyvä olemassa jos RT:ta käyttää siihen mihin se on suunniteltu.

    Kaikki on tietysti vertailukohteesta kiinni, mutta R1150RT:hen verrattuna uusi RT on suorastaan keijukainen ja helpompi käsitellä, ennen kaikkea paremman ja joustavamman moottorinsa ansiosta. Muskelipyörään tai H-D:hen verrattuna kierroksia pitää silti olla kaupunkiajossa selvästi enemmän, ei se samaan tapaan itsestään liiku kuin tässä suhteessa parhaat.

    Myöskin nykyiset renkaat ovat osin syöneet boxermoottorin perinteisen edun, alhaisen painopisteen, kun sylintereitä pitää joka mallissa nostaa ylemmäs ettei vetomiehet kanttaa kansia asfalttiin. Korkealta ja kiikkerältä kamelilta se tuntuu, mutta ei sentään yhtä painavalta kuin edeltäjänsä.

    Vaikka runko on tukeva, on alustassa minusta jokin vanhan RT:n tuntuma. Jarrutuksessa mopo ei BMW:n tapaan nyöki, mutta menepä kääntämään vähän tiukempia kieppejä useita peräkkäin, niin takajousituksesta tulee keveälläkin kuljettajalla kaikilla löytämilläni säädöillä hissi, joka pumppaa toistuvissa kaarteissa korkeussuunnassa ohjaustuntumaa häiriten. Matka-ajossa ei häiritse, mutta keskiviivan pujottelussa hyllyy kuin FJR vakiojousin. RT ESAa en ole ajanut, mutta GT ESAn olen ja jos sen ESAn voi suinkin saada, niin se korjaa alustan kuntoon.

    Muussa tapauksessa lohtuna on, että BMW:n alkuperäinen vaimennin maksaa niin mielettömästi, että se on suorastaan ilo lyödä roskiin ja vaihtaa tilalle halvempi ja parempi Öhlins tai muu toimiva. RT on nimittäin muuten niin hyvä ajettava, että omalleni kyllä tuon tekisin (ja 1150:lle tein myös). Tätä havaintoa en osaa oikein arvoida kuinka suuri ongelma on absoluuttisesti, mutta minua se vaivasi, koska R1150RT:ssa olin sille jo yliherkistynyt, joten vastustuskykyni tuossa suhteessa oli koeajon aikaan kovin heikko.

    Koeajon tuuliolosuhteita en muista, mutta mielikuvaksi jäi suhteellisen hyvä vakaus suomalaisilla maantienopeuksilla eikä matkustaja tuntunut vaikuttavan mitään, toisin kuin vaikkapa Pannarissa, jota vielä ajaa yksin + sivulaukut, mutta kaverin ja takalaukut tuntee kyllä varmasti. Pan ei toisaalta vakioalustalla huoju samaan tapaan kaarteissa tai routapateissa kuin RT. Mutta ei se RT mikään GT&reg;:n tapainen luotijuna ole.

    Pääsääntöisesti positiivinen kokemus jäi itselle, mutta siinä vaiheessa pää oli saanut isosta twinistä jo niin kerta kaikkiaan tarpeekseen, ettei edes hyvä sellainen kelvannut minulle. Toisaalta nykyiseen pyörääsi nähden tuonkin moottori-voimansiirtopaketin luulisi tuntuvan silkinpehmeältä?

    Ajoasennosta pidin, mutta tämä on taas makuasioita, joista ei voi kuin kiistellä.

    Sinun pyörääsi nähden uusien mallien matkavarustus on olennaisesti eri hehtaarilla, koska laukut ovat selvästi paremmat.

    Jos on pystynyt elämään R1100 tekniikan kanssa hermoja menettämättä, niin R1200 on varmasti ilo ajaa, ainakin siihen saakka kun erehtyy koeajamaan nelisylinteristä (merkistä riippumatta)
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  5. #5
    R1200RT on huippupyörä maantieajoon , vertaa sitä sitten mihin tahansa matkapyörään.
  6. #6
    Lainaa (tappi66 @ Syys. 22 2009,14:56) kirjoitti
    R1200RT on huippupyörä maantieajoon , vertaa sitä sitten mihin tahansa matkapyörään.
    Jovvain...



    Paras oikia matkapyörä jolla olen mehtäautotiellä havujen seassa ajellu....(ai niin GS:n jälkeen... )
  7. #7
    60 000 ajettua neljänä kesänä enkä malta vaihtaa... Millään muulla 2-pyöräisellä en ole vielä näin pitkää yhteistä taivalta ajellut.

    Tietty kaikki lähtee omista ajotarpeista ja niihin täytyy peilata, mutta jos matkajuhtaa kaipaat, jolla on kiva myös mutkateitä ajella niin RT on yliveto. Omassani on vakionopeussäädin ja se on taatusti säästänyt jo hintansa - eipähän tule tahattomasti ajettua yli rajoitusten.

    Akkuvaivat taitavat olla uusien Buimureiden helmasynti. Geeliakku yhdistettynä ilmeisen suureen lepovirtaan tekevät akusta lopun vuodessa. Kaksi meni takuisiin, mutta sitten hommasin ylläpitolatutin, jota käytän koko ajokauden ja ongelmat poistuivat.

    Normaalihuoltojen lisäksi pyörään on tehty kaksi takuun aikaista työtä: etujarrun banjopultti meni vaihtoon takaisinkutsuna ja lämpömittarin anturin asennuspaikka siirreettiin (ja nyt ulkolämpömittari näyttää uskottavia lukemia). Toinen etupumpun stefa on vaihdettu.

    Alkuperäinen pleksi voi olla liian lyhyt: minulle se riittää juuri ja juuri, kun pituutta on 184. Pidemmät joutunevat hommaamaan orkkista pidemmän pleksin, muutoin kypärämelu voi kiusata.

    -hessu-
  8. #8
    Täytyy tunnustaa että ajo maistuu, vajaassa kuukaudessa on tullut 3600 km ajettua.
    Hyvää: Toimiva aerodynamiikka, mukava jousitus ja erinomainen kääntyvyys

    Huonoa: ykkönen pitkä ruuhkamateluun, tankkaus vaatii liruttelua jos haluaa täyteen saada

    hessu s: Minne lämpömittarin anturi siirrettiin, itse samaa mieltä että lukemat ovat liian optimistisia vakiona?

    - Pekka -
    <p>S1000RR 2011</p><p>R1200GS 2015</p><p>Volvo XC60 D4 R 2016</p>
  9. #9
    Lainaa (Pekkaärrä @ Syys. 22 2009,21:28) kirjoitti
    Täytyy tunnustaa että ajo maistuu, vajaassa kuukaudessa on tullut 3600 km ajettua.
    Hyvää: Toimiva aerodynamiikka, mukava jousitus ja erinomainen kääntyvyys

    Huonoa: ykkönen pitkä ruuhkamateluun, tankkaus vaatii liruttelua jos haluaa täyteen saada

    hessu s: Minne lämpömittarin anturi siirrettiin, itse samaa mieltä että lukemat ovat liian optimistisia vakiona?

    - Pekka -


    En tarkkaan ottaen edes tiedä, lämpömittarin anturin siirto oli yksi ekaan vuosimalliin eli 2005:een tehtäviä takuujuttuja, jotka siis menivät maahantuojan piikkiin. Ilmeisesti anturi sijaitsi alunperin sen verran lähellä moottoria tai öljynlauhdutinta, että lukemat olivat hyvinkin optimistisia. Menoahan se ei haittaa.

    -hessu-



  10. #10
    tärkeimmät varmaan ovat tulleet jo. Minä olen kaapinut runsaat 60k neljänä kesänä.

    Kulkee edelleenkin hyvin, mitään varsinaista vikaa ei ole ollut. Takavaimennus alkaa olla pehmeän oloinen, ehkä iskari on tulossa tiensä päähän tai säätöjä pitää ropeloida.

    Verrattuna edelliseen (R1100 RT) on kuin eri maailmasta. Kulkee, kääntyy ja on mukava. Laukuissa enemmän tilavuutta ja sisälaukut toimivat, edellisessä kohtuullisen äläskelpoiset.

    Tuulilasi kannattaa vaihtaa 2" vakiota korkeampaan jos pituus >185cm. Muuten kohisee korvissa.

    Lämpömittaria on joskus takuuseen korjailtu mutta näyttää edelleen/aina 5-10C vähemmän kuin teiden varsien mittarit. Joskus olen arvellut, että kysymys olisi 'hyydekertoimesta' eli että ajoviiman jäähdyttävä vaikutus olisi otettu huomioon mutta ei saksalainenkaan insinööri voi olla niin viisas.

    Soralla ajotuntuma on jotenkin huteron oloinen. Vika tietysti voi olla kuskissa ja harjoituksen puutteessa, eihän mopoa voi kaikesta syyttää.

    Eli jos pitäisi valita uudelleen, saman ottaisin. -Vai olisiko aika vaihtaa uuteen joka tapauksessa kun maali alkaa tankin takaosasta kulumaan
    ET
    fluctuat nec mergitur

    BMW R1250 GSA -19
    (BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
    (BMW R1200 GSA -10)
    (BMW R1200 RT -05)
    (BMW R1100 RT -99)
  11. #11
    R 1200 RT -kuljettaja pyörineen on hyvää matkaseuraa. Tuossa seurassa Guzzi näyttää ja kuulostaa hyvältä. RT on liian sivistynyt ja liian ruma vaikkakin varmasti teknisesti, laadullisesti ja toiminnallisesti erinomainen pyörä. Oma valintani oli Norge.
    Parilla kaverillani on 1200 RT ja autoina heillä molemmilla Volvo S 60, joten ajoneuvovalinnoissa on pysytty ruodusssa.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  12. #12
    Lainaa (r1150r @ Syys. 24 2009,10:51) kirjoitti
    Parilla kaverillani on 1200 RT ja autoina heillä molemmilla Volvo S 60, joten ajoneuvovalinnoissa on pysytty ruodusssa.
    Hehe, paha... Mikäs auto vastaa Norge-kuskin maailmaa?
    <p>2002-2014</p>
  13. #13
    Aika masentavaa verrata Bemaria Volvoon...
    "Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."

    IBAF 3735
  14. #14
    Lähestulkoon täydellinen matkakone! Omaani olen täysin "in love" vielä neljän kesän jälkeen.
    BMW K1600GT, KTM 450 EXC,Ski-Doo freeride 800
    Born to be wild! Later captured...
  15. #15
    Lainaa (C-A-D @ Syys. 24 2009,15:02) kirjoitti
    Lainaa (r1150r @ Syys. 24 2009,10:51) kirjoitti
    Parilla kaverillani on 1200 RT ja autoina heillä molemmilla Volvo S 60, joten ajoneuvovalinnoissa on pysytty ruodusssa.
    Hehe, paha... Mikäs auto vastaa Norge-kuskin maailmaa?
    Alfa... eli täälläkin pysytään ruodussa...
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  16. #16
    Olen ajellut 2006 vuosimallin R1200RT:llä 76000 km. Eipä ole pahaa sanottavaa. Matkapyöräksi tosi mukava, jaksaa ajaa pitkäänkin väsymättä. Akkua se syö, jos pyörä seisoo about 3 viikkoa voi olla ettei lähde enää käyntiin lataamatta akkua. PS: En aio vaihtaa vaan ajan varmaan toisetkin 76000 km samalla vehkeellä.
  17. #17
    Olen myös miettinyt seuraavaksi pyöräksi RT vm 2006-2009. Pari
    asiaa askarruttaa: vakionopeuden säädin, kannattaisko hankkia pyörää missä sitä ei ole, toisaalta tän hintaluokan pyörään se kyllä mun mielestä kuuluu. Toinen on hankkiako muutama kymppi ajettu pyörä jonka saa muutaman tonnin edullisemmin kuin vähän ajetun tai jopa uuden karhean.
  18. #18
    Mitä eroa on "muutaman kympin ajetulla" ja "vähän ajetun" Bemarilla?
  19. #19
    Lainaa (jysky @ Joulu. 20 2009,14:00) kirjoitti
    Mitä eroa on "muutaman kympin ajetulla" ja "vähän ajetun" Bemarilla?
    Uusi, uudenkarhea, vähän ajettu, pari kymppiä, muutama kymppi jne.

    Erot ei liene suuria, ei edes hinnoissa ja kuten kaikessa käytetyssä niin kokonaisuus ratkaisee. Ajomäärää vaikuttavammaksi voi nousta vaikka varustelu tai ihan vaan yksinkertaisimmillaan väri.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  20. #20
    Lainaa (r1150r @ Joulu. 20 2009,14:10) kirjoitti
    Lainaa (jysky @ Joulu. 20 2009,14:00) kirjoitti
    Mitä eroa on "muutaman kympin ajetulla" ja "vähän ajetun" Bemarilla?
    Uusi, uudenkarhea, vähän ajettu, pari kymppiä, muutama kymppi jne.

    Erot ei liene suuria, ei edes hinnoissa ja kuten kaikessa käytetyssä niin kokonaisuus ratkaisee. Ajomäärää vaikuttavammaksi voi nousta vaikka varustelu tai ihan vaan yksinkertaisimmillaan väri.
    Tässä yksi esimerkki varustelusta: liikkeessä myynnissä ajamaton RT vm -09, pyörässä ei vakionopeudensäädintä eikä lämmintä penkkiä, välirahassa kahden tonnin ero vastaavaan pyörään missä varusteet on. Ero on sama kuin lisävarusteapaketin hinta uutta pyörää tilatessa tehtaalta. Maksaisitlo sinä pari tonnia lisää em varusteista
  21.  
  22. #21
    Vakkari reilu 500 ja lämpöistuin reilu 300€... Tietty jos ero varusteissa on vain tuo niin 2000€:n hintaero on ihan kiva, jos ei varusteita tarvi. Mutta jos tarvii niin eikös ole paras ostaa sitten ihan tuhannen uusi. Vai onko hintaerot uuteen kovinkin isot noissa mainitemissasi yksilöissä, ettei taas kannata maksaa uudesta täyttä hintaa?
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45