Harvempi jalankulkija painaa 500kg ja pillastuessaan aiheuttaa aikamoista hässäkkää kanssaihmisissä.(SamiN @ Syys. 10 2009,23:44) kirjoitti
Itteeni vituttaa nämä ns. "pienyrittäjät" jotka roikkuvat takapuskurissa tai takarenkaassa kiinni noilla parhaat päivät nähneillä pikkuvaneillaan ja romutuskunnossa olevilla pick-upeillaan joka ainoa aamu työmatkoilla ollessaan, jos on niin h****tin kiire niihin urakkapaikkoihin, nouskaa J*****TA ajoissa sängystä!(iirot @ Syys. 06 2009,16:06) kirjoitti
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
No huh-huh , harvoin näkee tällaista joukkoa kinaamassa olemattomasta aiheesta *. Mukavaa luettavaa,jos pitää täysin turhanpäiväisestä kinasta,kuten minä *
![]()
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Mitäpä jos ilmanotto olisi ojan puolella tai katolla. Tietysti sellanen, joka ei vihellä.
Hirnakan tasapainoa saattaisi helpottaa ikkuna eteen.
Äänieristyksenkin voi tehdä halvalla.
"Assumption is the mother of all fuck ups"
Harva hevonen kantaa soraa mutkiin tai koittaa huitoa päin näköä kun ajaa ohi(Taajuus @ Syys. 11 2009,18:19) kirjoitti
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Taas on yksinkertaisesta asiasta saatu aikaan hirveä vääntö. Ennenvanhaan opetettiin (ja noudatettiin) yhtä yksinkertaista sääntöä: ota hevoisen tai jonkun muunkin elukan kohdalla vähän rauhallisemmin, oli se sitten kopissa tai ei. Ei ne ole tottuneet yllättäviin outoihin objekteihin tai niiden ääniin.
Ei luulisi olevan vaikeaa. Mutta polvihousupojat eivät ole eläneet ennen vanhaan, ainoastaan tällä itsekkyyden aikakaudella.
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Jep *(Matkalahna @ Syys. 12 2009,06:06) kirjoitti
Johan on älytöntä vääntöö *
Kyllä on alitehonen mopo, jossei pääse heppatraikusta ohi "kierrättämättä" *
Näin hevostenkin kanssa touhunneenna olen asiasta jonkun verran perillä!
Kerran hepo hyppäs pystyyn, heitti
mut ojaan ja kaatu viel mun päälle kun kuorkki ajoi hiekkatiellä ohi "täysii" ja kaakki pelästyi (ei tietenkään sen kuorkin vika *) mut eipä jääny kuski edes kattomaan miten kävi *
Onneks ei tullu kun henkisiä vaurioita!
Minusta pitäis kaikille olla ihan selvää, et on siellä tiellä nyt ketä tahansa, niin kaikkia muita otetaan HUOMIOON *![]()
Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
Ei kukaan niitä elukoita tahallaan säikyttele ja ne jotka säikyttelevät, eivät paljon välitä vaikka sitä palstalla paheksuttaisiin.(*cebarimimmi* @ Syys. 12 2009,07:09) kirjoitti
Vaikka noiden kaikukoppien ohi vedettäisiin vapaalla kone sammutettuna, se ei poista perusongelmaa eli sitä, että hevonen säikkyy outoja ja kovia ääniä.
Tällainen ääni voi syntyä moottoripyörän lisäksi esimerkiksi:
- Tielle jääneestä risusta/sorasta, joka paukahtaa kärryä vasten
- Vastaantulijan autosta lentävästä nastasta.
- Hälytysajoneuvosta
- Ukkoskuurosta
- Yli lentävästä suihkukoneesta
- Ohittajasta joka ohituksen aikana joutuukin kiihdyttämään hiukan ripeämmin (esim sivutieltä kääntyy auto kaistalle)
- Ohittajasta joka ei pääse ohi huudattamatta kaasu pohjassa (esim kuorma-autot, satapiikit jne)
jne...
Näitä vastaan voi suojautua ainoastaan tekemällä kaikukopista sellaisen, että se eristää ääntä tai että se ei ainakaan vahvista niitä. Jos tuollaisessa rämisevässä laatikossa kuljettaa hevosta, se säikähtää varmasti ennenmin tai myöhemmin, vaikkei Suomessa olisi yhtään moottoripyörää. Toki ajankohta voi siirtyä pari kuukautta myöhäisemmäksi.
Ja edelleen toistoa: en säikyttele elukoita, enkä ole koskaan niitä säikytellyt, enkä tule koskaan säikyttelemään. Sympatiat ovat tässä tapauksessa voimakkaasti metwurstin raaka-aineen puolella.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Miksi vain ohittava moottoripyörä on ongelma, sillä sama melu lähtee vastaan tulevastakin pyörästä vai ajaako muka joku tyhjällä ajokaistalla alle 80. nopeuksia ja vielä tyhjäkäynnillä?
Mun puolestani kukin ohittakoon tavallaan - kunhan varoitan että jos perässä yli 1.6 tonnia (860 ja 750kg) elävää massaa joka hermostuu jonkun teinin ajaman tonnisen yliäänisen putkistoston vinkunasta niin voi olla että vetoauto joutuu tekemään korjausliikkeen jota kyseinen teini ei pysty väistämään. On sen verran kova heilunta trailerissa että vetoauto lähtee helposti liikkeeseen mukaan.
Samasta syystä myös ratsastajat kannattaa kiertää kaukaa koska niissä takajaloissa on uskomaton voima jos eläin pelästyy ääntä.
Äänieristys tai kuulosuojaimet eivät auta. Kuulosuojaimilla kuulo vaan herkistyy. Hevonen on villieläin jonka tarkoitus on lähteä pakoon jos se pelästyy.
Mutta kukin ottaa riskejä tavallaan... itse ajan mieluummin lentokentällä nopeuksia kuin edes menisin tuollaisen arvaamattoman eläimen selkään ;-)
Mikähän vetoravihevonen oli siinä kärrissä jota tänään vedettiin Mäntsälän nurkilla mutkapätkällä 80 km/h alueella selvällä ylinopeudella? Ehkä siinä oli jokin siedätyshoito käynnissä. Tai sitten oltiin paluumatkalla makkaratehtaalta, vaikka ei kai ne sunnuntaina ole auki.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
En jaksanut kaikkia kirjoituksia lukea..
Kuten edellä on sanottu, hevoset ovat kaikki yksilöitä. Omaa 2v varsaani olen muutamia kertoja kuljettanut, milloin klinikalle, näyttelyyn, matkaratsastuskisoihin tutustumaan... no, aina olen pyrkinut kuljetuksen kanssa hakemaan sen hiljaisimman reitin.
Kuten myös sellaisen ajankohdan, kun liikenteessä olisi mahdollisimman vähän kulkijoita, miten tässä onnistuu, on aina tuurista kiinni.. eikä aina voi yöllä kuljettaa.
Annan myöskin tietä ja näytän vilkulla merkkiä, jos huomaan parinkin auton olevan kopin takana kökkimässä. Yleensä autoilijat lähtevät ohitse merkin saatuaan, mutta niitäkin tampioita löytyy, jotka pääsevät kopin ohitse vasta, kun väistän ja pysäytän yhdistelmän bussipysäkille. Raivostuttavaa ja ennenkaikkea hemmetin turhauttavaa.
Turvallisuuteen liittyy myöskin se, millaisella autolla sitä koppia vetää, itse en suostuisi millään henkilö-autolla tuota hommaa tekemään. Itselläni on tuo Mitsu L200 TDI Mangnum, tähän asti olen sillä pärjännyt.Jos se kopu siellä kopissa alkaa teutaroimaan, niin kyllä henkilöautolla kuljetettaessa on aika ikävät paikat.
Mitä tuohon hevoskopin ohittamiseen tulee, niin kyllähän ne hevoset siellä kopissa reagoivat, jos joku jurraa ihan hanurissa kiinni kilometritolkulla. Moottoripyoräilijöistä mulla ei ole kuin hyvää sanottavaa, mp pääsee niin rivakasti ohi, ettei ole kuin hetken helvetti se pärinä. Sen verran pitäisi jokaisen pokun kestää ääniä.
Opettamisesta ja totuttamisesta on paljon kiinni sen hevosen käyttäytyminen eri tilanteissa sitten isonaOma varsani on kotipihassa on tottunut moottoripyöriin, ralliautoihin, moottorikelkkoihin, rekkoihin yms.... joten siedätys on se avainsana, joka toimii.
Hyvä ehdotus myöskin tuo äänieristyksen lisääminen, ei todellakaan vie paljon tilaa kopin sisältä, niin miksei kannattaisi kokeilla?
Tulipa taas paapatettua. Asiasta toiseen, kuinka paljon on porukkaa lähdössä s-moton 20-vuotis risteilylle?
On ihmisiä, joiden seurassa kesät ovat aina kuumempia, seikkailut suurempia ja tähdet lähempänä.
Hommaa vähän tykimpi kotilo tai vaihda alaa jos ohitettavat alkaa vituttaan. Kyse tais olla siitä, että sunki vanhan kusiaisen halvin Remuksen stainlesspönttö huutaa sen verran ku vedät rundit tappii heppakärryn vieressä, et heppa ei välttämättä kauheesti siitä tykkää. Imetä ennemmin sen amiskoppabimmerin vieresä ku haluut pätee.(iirot @ Syys. 06 2009,16:06) kirjoitti
Heinäpään Härkä, zx-10r
Aina on ohi päässyt niin meetvurstin kuin bajamajan vetäjistäkin. Yleensä vielä varsin nopeastikkin kun vain kääntää riittävästi kahvaa.
Joskus kun erehtyy ajamaan jotain tylsää valtatietä, niin on ihan hauskaa vaihtelua kun saa edes ohitella noita teiden tukkoja.
Niksipirkka :
Kannattaisi varmaan vedellä niitä kaakkeja talvella, niin ei moottoripyörät häiritse niin paljoa.![]()
No, se on sitten vaan VOE VOE
Hauska vääntö.
Mun mieälest lopputulema oli että pyörät varoo, mut hevoiskuljettajienkin pitäs hiukan miettiä sitä lasikuitukoppia, onko se tarpeeksi eristetty.
Ei moottoripyörä ole ainoa yllättävä ääni, tietyämailla voi olla monenlaista yllättävää metkaa ääntä, noin esimerkiksi.
Tiedossa on, hyvinkin, että hevonen säikkyy tvinin matalaa paukutusta.
Olen kerran seisonut keskellä peltotietä, kun kolme metwurstitarviketta tuli vauhkona päin.Kaks meni sivuilta ohi, mut kolmas tuli suoraan kohti ja mietin, että tajuaako se minkälainen este olen.
Ajattelin, et onneks on kypärä päässä, jos yrittää yli.
Onneks se väisti sit ihan vierestä.
Ei tullu mieleenkään kääntää kaasua siinä kohti.Mutta sammuttaakkaan en uskaltanut.
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
No vääntöhän se on mikä kannattaa
Olen tässäkin asiassa sitä mieltä että suurin osa porukasta hoitaa homman kunnialla, niin hevoskärryn vetäjät kuin niiden ohittajatkin.
Omalla kohdallani pitkää mieltä riittää tiettyyn rajaan asti muita tiellä liikkujia kohtaan, mutta selkeään v*ttuiluun hermostun minäkin.
Vuosi sitten kesällä oli Mikkelissä isot ravit. Ajelin työnantajani ajoneuvoyhdistelmällä Kouvolasta Mikkelin kautta kohti Kuopiota. Porukkaa on liikkeellä riittävästi, ohittajia riitti. Saavutin hevosyhdistelmän joka ajaa, kuten tuossa aiemmin joku kirjoitti, vesilasi kojetaululla, vauhtia 50-60km/h. Tunsin tien, tiesin että ohituskaistaa pukkaa jonkun matkan päässä. Mitä tekeekään hevosvaunun vetäjä? Potkaisee reilun yhdeksänkymmentä km/h mittariin, jolloin oman auton rajoitin tulee vastaan. Kaista loppuu, vauhti putoaa takaisin sinne taajamanopeuteen. Tätä toistui kaikilla ohituspaikoilla ennen Juvaa. Siinä kohtaa oli mitta niin täys että jätin leikin kesken ja painuin ABC:lle kahville. Matka jatkui vartin päästä mukavaa matkanopeutta ylläpitäen. Muutama km ennen Kuopion moottoritietä sain taas kiinni hevosvankkurit. Laskin mielessäni kymmeneen ja jäin odottelemaan moottoritien alkua. Moottoritie alkoi, hevosvaunu hävisi samantien näkyvistä. Kuten arvelinkin.![]()
GSF600 -98
MTX125-R -84
Miksi niitä heppoja pitää kuskata henkilöauton peräkärryssä? Se toki on halvin ja jostain kumman syystä laillinenkin tapa saada polle pelipaikalle. Jos yhtään eläimen hyvinvointi tai liikenneturvallisuus kiinnostaa, niin miksi tässä kohtaa pitää säästää?
Sopivan kokoiseen kuorma-autoon saa järjestettyä pollelle mukavat oltavat, eikä se pillastuessaankaan pysty heilauttamaan menopeliä tieltä ulos. Äänieristystä sun muuta luksustakin sinne toki mahtuu paremmin kuin peräkärryyn.
Itse pyrin juuri tämän takia ohittamaan metvurstit ja muut arvaattomat hinattavat niin suurella nopeudella että siittä hetkestä kun metvursti tai yhdistelmän kuljettaja havahtuu tilanteeseen ja aken määrittämän 1 sek reaktioajan kuluttua rupeaa peittämään epähuomiossa auki jätettyä jarrupaikkaa olen jo (44m/s-22m/s)*1s=22metriä - yhdistelmän pituus vaikka 8m eli turvalliset 14 metriä yhdistelmä etupuolella ja voin seurata huvittavat kiemurtelut taustapeileistäni(petrik @ Syys. 12 2009,09:14) kirjoitti
![]()
Miksi niitä ihmisia pitää kuskata moottorripyoralla? Se toki on halvin ja jostain kumman syystä laillinenkin tapa saada heppu pelipaikalle. Jos yhtään ihmisen hyvinvointi tai liikenneturvallisuus kiinnostaa, niin miksi tässä kohtaa pitää säästää?(jme @ Loka. 03 2009,00:40) kirjoitti
Sopivan kokoiseen autoon saa järjestettyä hepulle mukavat oltavat, eikä se pillastuessaankaan pysty kaatamaan menopeliä keskelle tieta. Äänieristystä sun muuta luksustakin sinne toki mahtuu paremmin kuin bikeen.![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...