Tässä männäviikolla Shellillä oli joku kamppis jossa tyrkytettiin V-poweria 95:n hintaan. Ajattelin ettei siitä ainakaan haittaa olisi.
Yllätyksekseni huomasin että alakierroksilla (2000-3000rpm) -09 Versys veti huomattavasti mukavammin ilman nykimisiä. *
Miten muut? Oletteko huomannu vastaavanlaista eroa?
Life is an adventure that requires correct equipments.
'R1200GSA
EI niissä ole mitään muuta eroa kuin henkinen hyöty. Lukaiseppas aiempi keskustelu aiheesta
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Kiitos, (**huokaus**) pikaisella haulla en löytänyt mitään aiheeseen liittyvää.(Vonikka @ Syys. 13 2010,09:42) kirjoitti
Mutta...., ei se pelkkää psykölookista ole.
Siis, en tarkottanu lisätehoja tai vaikutusta kulutukseen, vaan nakutukseen / nykimiseen alakierroksilla.
Ei tästä sen enempää, täytyy lukasta tuo ketju.
Life is an adventure that requires correct equipments.
'R1200GSA
No nykymaailmassa, ja tulevassa vielä enemmän, siinä on se ero, että ysiviitonen sisältää etanolia, jolla kaikki koneet ei käy ihan kuin on tarkoitus. V-power on siinä mielessä 'puhtaampaa'. Muutenhan matalan puristusuhteen (alle 13:1) koneissa ei pitäisi tulla eroa.
Joskus aikaisemminkin kirjoitin.. V-Powerilla K 12 S tuntuisi nypyttelevän pikkukierroksilla vähemmän kuin Teboilin 98 Terrralla. Mutua, mutta aika vahvaa sellaista.
On korkeapuristeinen kone, eli ysikasia suositellaan..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Mun vanha Corolla, nykyisin muijan käytössä, ainakin nykii 95:lla. 98:lla menee kuin sukkasiltaan :P vm. -88. Ja jos muija sen huomas ni ei voi olla pelkkää mutua..
Tosin noin vanhat autot on hieman eri asia.
Tuon tapaista itekin kokenut tuntevani, niillä kerroilla kun sitä V-poveria on Sussulle tarjonnu - kone käy paremmin, ei varmaankaa tehoa tms oo lisää mut ennenkaikkea pienellä/keskisuurella kuormalla käy tasaisemmin. Erohan on tietty pieni ja voi olla plaseboakin, tai sit ei kun aikamoni tuommosta on tuonu esille.
Tuohan on aika vaikea tutkia kotikonstein muutenku persiillä..
Mut tuo vois olla hauska ajaa dynossa (myös osakaasulla) siten että käyrän tasoitukset olis pienellä et näkis et vaikuttaako vetoon niin että erottuu.
Dynamometreissähän ymmärtääkseni mitattua käyrää yleensä tasoitetaan ohjelmallisesti.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Kyllähän noilla kaikilla käy ja kukkuu, eikä normimopo
Shellinkään sopalla käsistä karkaa.
Toisissa peleissä, vähän ohjauspuolen vermeistä riippuen,
tuon etanolipitoisuus on ilmeinen syy määrättyihin
"tuntemuksiin" jotka eivät välttämättä ole ihan silkkaa
mutua ja lumevaikutusta.
Kävi nimittäin kerran niin omassa lehmässä, että tulpanvaihtoväli oli jo hieman yli, mutta kun muun huollon
yhteydessä ne oli tarkistettu ja priimana jätetty vielä
ajoon, alkoi peli yllättäen kunnon moottorijarruissa hieman
räiskimään......
No, uutta kekälettä reikiin, koska loppusuoralla olevat
kynttilät teettävät moista usein.
Vaan hepan pepat.... samalla tavalla räpsäytteli välillä.
Sitten välähti.Enpä muuten tankannu viimeks Shellillä
Seuraava tankillinen perinteistä soppaa.... ja PIM !
Taas pelitti kun junan vessa.
Eli kyllä noilla sooseilla ihan oikeasti on eroa.... olkoonkin
että liikutaan valmistus/ valmistajien toleransseissa.
Toiset pelit ovat tekniikaltaan ja osittain myös säädöiltään
sitten siinä rajamailla jossa nuo marginaaliset erot
pienimuotoisesti konkretisoituvat.
Ei siinä tuon kummempaa.
PS. Ruuvasin vielä ihan mielenkiinnosta vanhat hyvät
kynttelit paikalleen.... ja edelleen toimi hienosti Shellillä.
Ei tuo kaikissa peleissä tule edes esiin, että ne
jotka sanovat etteivät huomaa mitään eroja, eivät omalla
kohdallaan välttämättä ole yhtään väärässä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mun 99" bladen venttiili/t? naputtaa kaikilla muilla litkuilla paitti v-poworilla..mystinen homma. Ei siis nakutusta vaan ihan selkeesti kuuluu jostain venttiilistä ja tosi voimakkaasti.. ääni tulee ja menee mutta aina vain kaupungissa/matalilla kierroksilla ajelun yhteydessä. v-poworilla ja esim bensan sekaan sotketulla kaasuttimen puhdistusaineella ääntä ei esiinny. Venttiilien säätö vois olla paikallaan *
-Cbr 900rr 1999
-Cbr1000rr 2008
-Cbr 1000rr 2009 Abs
-S1000rr 2010
-S1000rr 2014
-S1000rr 2015
-S1000rr 2018
Ahdettu motti ja säädettävä moottorinohjaus niin johan alkaa erot litkuissa selvitä. (varsinkin jos ajelee kuulokkeet korvilla)![]()
Itse käytän vain nesteen 98 tai v-poweria autossa, mutta mopot ovat aina pärjänneet millä vaan 95 bensiinillä.
Noista kahdesta (v-power/neste98) tuntuu että nesteen litku on tasalaatuisempaa ja aivan yhtä puristuksen kestävää kuin poweri. Powerin kanssa on itseasiassa joutunut paristakin tankillisesta ottamaan ennakkoa pari astetta pois kun on alkanut rätisemään, nesteen litkulla ei ikinä. *![]()
Supermoto
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Suosittelen lämpimästi pientä modausta ja RE 85 käyttöön.(jaulis @ Syys. 13 2010,16:02) kirjoitti
Eihän kukaan tosi föönimies enää muulla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei noi oikein päde, kun oktaaniluvut ovat hieman erilaiset tuolla mantereella. Päälle 90 on jo kovaa tavaraa.(-JuhaK- @ Syys. 13 2010,16:12) kirjoitti
Mä en ole huomannut mitään eroa, mutta kun ex-moposta nostettiin puristuksia jonnin verran jne. niin alkoi 95 versus 98 jo jotain eroa tulemaan.. eli 95 tuppas välillä yrittään nakutusoireita.
Jaulis sen tuossa jo kiteyttikin. Jos se on vakiomopo, jossa ei ole korkeat puristukset, niin ihan se ja sama mitä sinne laittaa.
Mutta persdynoilkaa vaan ihan rauhassa. Näitä ketjuja syntyy se muutama per puolvuos. Aina samat kysymykset ja aina samat persdynot. Tuohan ilmeisesti jopa testattiin (jaksaako joku kaivaa vanhan testin tietoja?) ja ei ollut normimopossa mitään väliä, oliko laitettu 95, 98 vai veepouvver.
- P
Eikös se usa/eu oktaani lukujen ero tule lähinnä RON/MON erosta?(Perkele @ Syys. 14 2010,00:51) kirjoitti
Eli sama kama saa eri testausmenetelmillä eri lukeman...
Tämä selvä, mutta lopputulemaan tuo ei tietääkseni vaikuta normimopossa vai? Jos puristuksia tosiaan nostettu ihan kunnolla yms. niin alkaa olla vaikutusta vähintään nakutuksen muodossa, mutta tosiaan normivekotin niin ei pitäs olla kuin tyyliin max. hepo eroa suuntaan jos toiseen, eli ei mitään persdynossakaan tuntuvaa(Seikkailu_R @ Syys. 14 2010,01:01) kirjoitti
Viittiskö joku muuten heittää jonkinlaisen vertailulistan tuosta jenkkibensan erosta versus EU? Olis mielenkiinnosta ihan kivaa luettavaa. Olen olettanut, että ovat yleensä "altavastaajia" EU-oktaaneihin nähden, mutta näin ei ilmeisesti ole?
- P
Juu, ilmoitetu oktaaniluku eroaa.
Täällä ilmotellaan RON-arvoa, jenkeissä RON ja MON arvon keskiarvoa AKI:a. Tuo viitattu testiartikkelikin menee samaan halpaan.
Jenkkien 91 on vastaavaa kun meidän 95.
Ja jenkkien 91 on "Premium"-kamaa, eli joo, ovat altavastaajana tuossa suhteessa.
Abusus non tollit usum
Noin mäkin tuon olin käsittänyt, ihan jenkkifoorumeita seuraillen jonne myös EU-kaverit kirjoittaa juttua ja kun ovat bensalaatuja vertailleet. Eli siis, että heidän premium-kamansa vastaa meidän 95:sta..(whoooops @ Syys. 14 2010,01:16) kirjoitti
Hyvä saada ketjuun vähän asiantuntevampaakin viestiä btw.
- P
Tollanen käsitys mullakin oli. Ja on se kumma, että "suomipyörä" tarvii V-poweria kun vastaava jenkkipyörä käy jopa sikäläisellä 87-bensalla(Perkele @ Syys. 14 2010,01:55) kirjoitti
Mutta suomipyörä taitaa olla ihan omaa laatuaan vai olisko kyse kuitenkin mopon omistajan taikauskosta, kuten niin monessa muussakin asiassa
Lainaus jenkkifoorumilta:
Aamenkirjoitti
![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Mut jenkkipelit onkin säädetty sikäläisen bensan /ympäristösäädösten mukaan, kuten tuossa lainauksessa sanotaa. Ne ei oo kaikilta osin ihan samoja -onhan niissä jopa haihtuvan bensan(muistaakseni) keräys ja kierrätys systeemejä, "kalifornia versioissa".(-JuhaK- @ Syys. 14 2010,08:57) kirjoitti
Kyllä mun "Suomi pyörä" toimii 95sellakin, mut tuntuu toimivan aavistuksen paremmin v-powerilla, Vaikkei sitä varsinaisesti tarttekaan.
Itseasiassa taitaa toimia tuolla uudella etanolisoosillakin, jos muistan manuaalia oikein.
Edit: taitaa toimia tuolla uudella etanolisoosillakin - mut ilman pientä säätöä ei varmaan toimi yhtä nätisti kuin nykyisellään. tai peräti V-Puverilla
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Pistetääs tämäkin käppyrä tänne
![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Nyt on muuten kaikessa loogisuudessaan ja selkeydessään
hiukan liian komplisoitu aihe näille foorumeille.![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mulla laskee kulutus 98:lla n. 10% prosenttia vaikka auto on peruspösö. 98 on sen 2-3% kalliimpaa niin jokainen varmaan osaa laskea kumpaa kannattaa laittaa...
Everyone knows that Duc's do not put out the kind of power that jap I4's do. But the reason we ride these bikes is not because of the power, but because they are full of life, they have a soul, unlike jap fours that are as lifeless as a can opener.
Nitro kielen alle, tankkiin V-Poweria ja putelista puolet autoon, toinen puoli kuskiin ja avot, kyllä lähtee!
![]()
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Eiköhän tuolle jokin fiftisiksti sekoitus maistuisi, kunhan olisi pumppu nurkilla josta saisi nätisti.(BadToThe Bone @ Syys. 13 2010,23:30) kirjoitti
Tosin nykyisellä kohtuu sirolla ahtimella tulee melko lailla täpöt pihalle jo ihan noinkin, joten ei niin väliksi... Tietysti jos ihan oikeasti virittämään rupeaisi... Onneksi ei raski.![]()
Supermoto
.......NÖSSÖ !(jaulis @ Syys. 14 2010,16:41) kirjoitti
![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Jos ajokille 95E:n puristuskesto on hilkulla niin helposti on käynti havaittavasti parempi 98:lla, yllättävän monissa on suomalaisen kura 95:n kesto hilkulla kun AKI-arvo ei yllä 91:een vaan jää nesteen ysifemmalla 90-90.3 tasoon. Esimerkiksi piikkisessä Varaderossa kuulee käynnistä jo pikkukierroksilla jos se on tankattu 95:llä. Keskieuroopan 95 taasen toimii siinä koska täyttää AKI91. Jenkkien 87 muuten kestää puristusta paremmin kuin meidän 95 joka jenkkinormilla on niukasti 85.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Olet väärässä, bensoissa ei ole mitään eroa ja vain vainoharhaiset kuvittelee niin.(ma^ko @ Syys. 14 2010,19:18) kirjoitti
MÄ tankkaan ysi95 aina mun Desmosediciin eikä kone ole vielä räjähtänyt joten bensan on oltava hyvää. Säästöäkin tulee ysikasiin verrattuna 0,000001snt/100km niin ei tule liian kalliiksi tämä harrastus.
Vaimitenseoli....![]()
Everyone knows that Duc's do not put out the kind of power that jap I4's do. But the reason we ride these bikes is not because of the power, but because they are full of life, they have a soul, unlike jap fours that are as lifeless as a can opener.
Jep-jep! Noilla mennään.... eikä periks anneta(DeVPeg @ Syys. 14 2010,20:56) kirjoitti
![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tänään tankkasin ysivitosta. Sattui unohtumaan korvatulpat ja ylös neulansilmiä kiivetessä selkeästi kuuli pikkukierroksilta vedättäessä nakutusta. Ei taida olla pitkän päälle hyvä juttu nuo ylimääräiset kalkatukset - tai no kuulosti ihan dieseliltä ja kyllähän ne kestää siinä missä bensakoneetkin.
Dixi et animam levavi