Tollasta?(B12 @ Syys. 06 2009,16:04) kirjoitti
Jarrulevyrauta
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Nyt joudun hiukan muuttamaan lausuntoani kiinalaisista jarrulevyistä:
Tilasin eBay:n kautta <a href="http://cgi.ebay.ie/Rear-Brake-rotor-for-Yamaha-R1-YZF-600-THUNDER-CAT_W0QQitemZ190387456856QQcmdZViewItemQQpt
ZUK_Motorcycle_Parts?hash=item2c53fa0b58" target="_blank">kiinalaisen takalevyn</a> (piparkakkumallisen) viime kesänä. Vasta kuluneen talven aikana pääsin ruuvaamaan ko. osan paikalleen.
Kun muutama päivä sitten lähdin ekan kerran talven jälkeen ajamaan, huomasin välittömästi että takajarrussa on jotakin outoa. Kun hitaassa vauhdissa käyttää takajarrua mopo ikään kuin hyppii ja pomppii kuin jänö eteenpäin. Jarrutusteho siis vaihtelee. Nopeammassa vauhdissa jarrutettaessa ei ilmene mitään kovin outoa. Poljin ei nypytä missään vaiheessa.
Tänään tutkin asiaa tarkemmin sekä mikrometriruuvin että myös heittokellon avulla, ja tulin siihen tulokseen että levy ei ole kiero. Sen sijaan sen paksuus heittelee. Lukemaa en taida pystyä juuri nyt antamaan siitä että paljonko, mutta ilmeisestikin "tarpeeksi".
Olin tietoinen että halvat "kiinalevyt" voivat mennä kieroiksi, mutta tämä on jo ihan selvä moka laadunvalvontaosastolla, sillä levyn on täytynyt olla sohlo alusta saakka. Eipä tullut mieleen mittailla ennen asennusta...
Onkohan mahdollista että levyn "huippukohdat" tasoittuisivat ajan myötä jarruttelemalla?
Sen verran vielä että en tiedä onko levy Kagizume, joten kyseistä merkkiä en uskalla heti haukkua. Varsinkaan kun edessä pyörivät "piparkakkuni" ovat Kagizumet eikä minulla ole niistä yhden ajokauden kokemusten jälkeen mitään valittamista. Saattaa olla että en "viisastu vahingosta" vaan tilaan <a href="http://cgi.ebay.ie/Yamaha-FZR600-FZR-600-YZF600-YZF-600-rear-brake-disc-W_W0QQitemZ140398333805QQcmdZViewItem
QQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item20b0648f6d" target="_blank">tällaisen</a> tilalle...
Teetin tuolla takalevyn itselleni oman CAD-kuvan mukaan. Omaa käyttökokemusta ei tästä vielä ole, mutta kaverin kisa-minisupermotossa on toiminut edessä loistavasti useamman kauden ja meidän tiimin mopoendurancekilpurissa myös. Hinta posteineen kohtuullinen 70 euroa, joten noin pienellä hintaerolla en vaivautuisi kiinalaista tilaamaan.(JOLLI @ Syys. 04 2009,22:18) kirjoitti
näköjään tekevät noita levyjä Ruukin RAEX 400:sta. Varmastikin toimiva fyysisiltä ominaisuuksiltaan, muttei kestä vettä ruostumatta. Voisi talvisäilytyksen jälkeen olla jarruremppaa tiedossa jos niitä käyttää...(Ytsför @ Huhti. 11 2010,20:26) kirjoitti
Tiedä sitten kun sanovat ettei sintteripalaa saa käyttää mustan levyn kanssa, joten aika moni ns. parempi kitkapala jäisi kuviosta ulos. Itselläni ei ole tietoa miksi sintteripaloja ei saisi mustien levyjen kanssa käyttää.
Mitenkäs ne jotka näitä levyjä ovat teettäneet ovat ratkaiseet kelluvien levyjen ongelman? Eli onko niitit irroitettavissa ja jälleen kasattavissa vai miten saatte levyn vaihdettua? Olen antanut itseni ymmärtää että levyä ostettaessa mukana tulee myös se "asetelma" eikä pelkkä kitkapinta. Kurapyörien puolella tätä ongelmaa ei taida olla, kun nopeudet pysyvät alhaisina, mutta katupyörien puolella ei kiinteät levyt ole kovinkaan hyvä ratkaisu kovemmassa käytössä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Pienen tutkiskelun jälkeen vaikuttaakin siltä että nyppiminen johtuu jarrulevyn designista eli jonkinlaisesta muotovirheestä: Viilasin jarrupalan reunasta sen verran pois että pala ei enää juurikaan ota kiinni piparkakun "sakaroihin" ja siitä syystä jarruteho ei vaihtele. Nyppiminen siis väheni merkittävästi. Taidan vielä viimeistellä työn jäljen eli palojen reunat kulmahiomakoneella tms. Jarruteho tuntuu yhä erittäin riittävältä eli takapyörä menee lukkoon jos haluaa...(zed @ Huhti. 11 2010,20:11) kirjoitti
Ihmettelenpä että miksi etulevypiparit eivät oirehdi samoin. Ilmeisesti kaksi levyä ja neljä palaa riittävät paremmin tasaamaan jarruvoiman hitaassakin vauhdissa. Etupalojen kanssa en kyllä alkaisikaan "kikkailemaan"...
Jossakin vaiheessa kevättä huomasin että takajarrusatulan toisen ilmausnipan juuresta tihkui poljinta painettaessa aavistuksen verran jarrunestettä. Kun kiristin nipan oikein kunnolla, niin tihkuminen lakkasi kuten myös nypytys jarrutettaessa. Ilmeisestikin jarrusysteemin paine vaihteli. Eli vika ei tainnutkaan olla halvassa kiinalaisessa jarrulevyssä vaan asentajassa...![]()
http://fspec.fi/tuotteet.html?id=102/654
Kellään kokemuksia kyseisistä jarrulevyistä? Eli lähinnä kiinnostaa miten levyt toimii kovissa jarrutuksissa, eli onko niitattu kuinka tarkasti? Vai onko luvassa tärinää jo uutena.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Itseänikin kiinnostaisi kovasti nämä kyseiset levyt... alle 200€ pari.. tosin itse ulkomailta tilaamalla sais varmaan samat levyt puolella hinnalla?(SMRacing @ Joulu. 21 2010,16:33) kirjoitti
Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
- Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
Minä tilasin Saksasta Bemariin Lucas-merkkiset etulevyt.
Ei taida olla mikään ns. "laatumerkki2, mutta eipä sitä tunnu olevan alkuperäinenkään, kun on mennyt kieroksi.
Hinta oli alle 90 euroa kappale. Ovat muuten paksummat kuin alkuperäiset.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Lucas on tehnyt jarruosia ainakin autopuolella varmaan niin kauan, kuin kukaan jaksaa vain muistaa.(Ekku @ Huhti. 24 2011,15:54) kirjoitti
Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
- Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista