Taisi löytyä yksi niistä harvoista asioista joissa ollaan pechan kanssa samaa mieltä.(pecha @ Syys. 07 2009,18:58) kirjoitti
Radalla ajamisen voi mieltää että ajetaan vain yhtä kaistaa yksisuuntaisella tiellä. Kaistan leveys on jonkinverran leveämpi kuin kadulla, mutta samantyylisiä ajolinjoja siellä treenataan koulutusryhmässä kuin mitä olisi ihannetilanteessa syytä käyttää kadulla. Myöhään sisään ja silleen...
Vaikka itsekin tullut ajettua jo kilometri tai kaksi, niin ekalla ratakeikalla opin paljon tärkeitä juttuja. Ei katseenkäyttöä, ajoasentoa tai ajamisen rentoutta ole tullut harjoiteltua ennen. Väittäisinkin että yksi päivä org-kouluttajien opissa opetti suurinpiirtein saman verran kuin parin viikon reissu alpeille. Ratapäivän aikana opit vaan oli huomattavasti turvallisempaa ottaa vastaan kuin kaiteettomalla ja suoja-alueettomalla serpenttiinitiellä.
Normaalin suomalaisen maantien mutkat ovat niin loivia, ettei niissä kovin kummoista ajotekniikkaa tarvita jos ei yllättäviä tilanteita eteen tule. Rataharjoittelussa oppii viemään pyörän lähemmäksi pyörän rajoja ja samalla tulee maantieajoon lisää turvamarginaaleja. Esim. allekirjoittanut ei ollut koskaan kallistanut jalkatappeja maahan. Vei kolme ratapäivää ennen kun luottoa rupesi riittämään kallistaa pyörää tarpeeksi ja silloinkin asia korjaantui helposti ajoasentoa muuttamalla. "Urheilullisessa matka-ajossakaan" ei enää hyppää mutka silmille vaikka vauhta olisi hieman liikaa. Se ns. "säikähdys" on jäänyt siitä pois kun on enemmän luottoa pyörään ja (katteetonta sellaista) kuskiin. Toisaalta maanteillä ei enää kiinnosta edes ajaa kovia nopeuksia kun mikään ei enää tunnu niin kivalta kuin ennen ratailua...
Ja joo. Kyllä ne ylpeys ja luulot omista taidoista karisee aika nopeasti kun vertaa omaa ajamistaan keskinopean, nopean tai kouluttajien ajosuorituksiin.
E: pari kirohäröä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..