No... Mun nautiskelu ei ainakaan ole kiinni mistään ajolinjoista, varsinkaan kadulla. Tuo ajolinjojen korostaminen maantiellä on muutenkin jotain biken "ajokoulu" huttua. *(J@ck @ Syys. 03 2009,23:15) kirjoitti
Aika turhaa hommaa mielestäni ja aloittelijan olisikin syytä panostaa ennemmin oikeaan ajotekniikkaan ja pyörän hallintaan. Siitä saa sitten pelivaraa paljon enemmän, (ainakin siihen asti että vauhdilla ulosmittaa sen) kuin kaistalla puolelta toiselle veivaamalla.
Melkoisen vähän noista "oikeista ajolinjoista" kuitenkin on hyötyä jos hartialukko iskee eikä pyörä käänny, mikä on kuitenkin varmasti kaikille meistä tuttua. Kyllä siinä vaiheessa on syytä pudottaa vauhtia ja opetella ajamaan, eikä optimoida linjoja...
Tämä kuitenkin vain oma mielipide. Toisenlaisia näkemyksiä otetaan vastaan avoimin mielin. **
Supermoto
Tuosta näkee hyvin miten kaistan hyödyntäminen loiventaa käännöstä verrattuna keskellä ajamiseen (se racing line - viiva on turha tässä pointissa).
Se on sitten ihan eri asia missä tärkeysjärjestyksessä pyörän hallintaa ja jarrutusta pitää hallita ajolinjoihin verrattuna. Totta kai pitää harjoitella kanttausta, jarrutusta ja muita pyörän ja kuljettajan hallintaan liittyviä asioita - topikissa vain oli kyse ajolinjoista, eikä se mitenkään merkityksetön asia ole.
Voi kokeilla ajaa saman mutkapätkän samaa (reiluhkoa) nopeutta ja ottaa kaistan leveys käyttöön ja ajella toisella lenkillä keskellä kaistaa koko ajan. Eron varmaan huomaa. Jotkut tykkää tehdä töitä mutkissa (niin minäkin), tärkeintä että tiedostaa mitä on tekemässä.
It's better to stay silent and look a fool, rather than speak and remove all doubt
Mulla ainakin ajonautinto kasvaa huomattavasti, kun tiedän mitä mutkan takana odottaa. Tuon tiedon saan paljon aikaisemmin, kun lähden mutkaan ulkoreunasta. Siis oman kaistan.
Ensam ryttare.
Kadulla, eikö kyse ollut mutkateistä..? Eikä todellakaan ole mitään "autokouluhuttua". Toki asiat ja niiden sisäistäminen pitää laittaa tärkeysjärjestykseen.. Tämä ajolinja-asia ei tietenkään ole tärkeysjärjestyksessä sijalla 1., mutta ei se mitään hifistelyäkään ole.(jaulis @ Syys. 04 2009,12:31) kirjoitti
Jos siellä 80 mutkapätkällä ajelee just rajoitusten mukaan, tai allekin, niin silloin täysin oikeilla ajolinjoilla ei ole niin suurta merkitystä. Kuitenkin, vauhdin yhtään kasvaesssa, oikeiden ajolinjojen merkitys korostuu. Mutta miksi ei ajelisi (ja opettelisi ajolinjoja) niin, kuin sen parhaalla mahdollisella tavalla voi tehdä? Nautintoahan se vaan lisää, turvallisuuden lisäksi siis..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Mitenkäs risteykset, pensasaitojen välissä olevat pihatiet ja hiekkateiltä asfalttitielle valunut hiekka vaikuttaa teidän ajolinjoihin? Jostain syystä tulee annettua niille huomattavasti enemmän painoarvoa kuin itse mutkan geometrialle. Sinänsä on huvittavaa, että tänne postataan kuvia noista 90 asteen mutkista kun tuollaisia jyrkkiä 90 asteen mutkia tai edes tasaisesti ympyräradalla kaartuvia mutkia harvemmin reaalimaailmassa näkee.(räpätin @ Syys. 04 2009,13:05) kirjoitti
Ok, pointtihan noista tulee esille, eli pitkälle mutkaan sisään, tiukka käännös ja urku auki ulostulossa. Normaalit suomalaiset tiet on vain varustettu sellaisilla nopeusrajoituksilla, että nopeusrajoituksia (+20kmh) noudatettaessa ulosajon riski on aika pieni millä tahansa ajolinjalla. Jotain muuta pitää kämmiä aika pahasti ettei niistä läpi pääse. Tämän voin tietysti sanoa vain oman pyörävalintani kannalta, eli koskee lähinnä Ducaa ja nykyistä peliä. Jollain LT:llä, customilla tai wingillä voi tulla ongelmia kallistusvarojen kanssa, mutta yleisesti sääntö toimii jopa autoille.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Ehkäpä sillä sitten merkitystä on kadullakin, en vain oikein sisäistä. Melko lujaa mennään jo kuitenkin mutkateillä jos vauhdin kasvattamisen takia tarvii alkaa leikkamaan. Tietysti riippuu varmasti pyörästä. *(J@ck @ Syys. 04 2009,15:08) kirjoitti
Ihan riittävästi tulee nautintoa mulle tuosta köröttelystäkin.
Radalla olen tosin yrittänyt käyttää hieman jarruakin ja ajaa jopa jonkun sortin linjojen mukaan. Siellä niillä tuntuu olevan jotain merkitystäkin kun on pitoa sekä esteetön reitti ja voi ajaa omasta mielestä "kovaa"... *![]()
Supermoto
Oma havainto oikealle kääntyvissä mutkissa on että usein tiukoissa kurveissa paras linja on ajaa sitä linjaa jossa valtaosa autojen oikean puolen pyöristä kulkee.
Ei siis niiden pässien jotka sen soran sinne nostaa vaan niiden jotka sen linjan putsaa. Ei tosin auta paljoakaan jos ajat just sen pässin jällkeen seuraavana
Oma ajolinja siis kurvista ulos tulee tuohon puhtaaseen väliin.
Ps. pitäisköhän jättää nuo omat ratahaavet sikseen jos siellä lähtee hauskuus mutkateiden ajamisesta?
ZX10R -08
S1000RR -11
Ajo radalla ja ajo kadulla on kaksi aivan eri asiaa.(Sampetti @ Syys. 03 2009,17:57) kirjoitti
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Esimerkiksi välttämään hartialukkoa. Vaikka mutkassa joutuisikin tiukentamaan ajolinjaa tms, on helpompi pitää kroppa rentona ja toimia oikein, kun tietää, että tiukemmastakin mutkasta on selvitty. Ja taitaa enemmistö tehdä tiukassa mutkassa niin, että kallistaa pyörää mutta pitää itsensä pystyssä, radalla pystyy opettelemaan painonsiirtoa. Ajoasento saattaa tuntua itsestäänselvältä, ainakin siihen asti kun on käynyt siellä radalla ja nähnyt valokuvia omasta ajoasennostaan. Parannettavaa löytyy aivan varmasti.(GoA @ Syys. 03 2009,19:04) kirjoitti
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Jep jep. Yritän ainakin itse mutkapätkillä valita linjani ja erityisesti vauhtini siten että on vielä varaa muuttaa sitä linjaa. Toisin sanoen jos kaarteessa on vaikka hiekkaa niin kyvyt ja pyörä vielä mahdollistavat linjan tiukentamisen tai pystyyn nostamisen. Tuon kun olisi kevariaikoina tiedostanut niin olisi yksi nutullaan käyminen jäänyt väliin.(Juutana @ Syys. 04 2009,15:51) kirjoitti
Erityisesti noitten kykyjen kohdalla se radalla hinkkaaminen tekee hyvää. Jos bandiitilla voidaan ajaa radalla tix-texit päällä kovempaa kuin meikäläinen gikserillä polvipalat maata laahaten niin taidosta se on kiinni eikä pyörästä. Jostain syystä vain tuntuu siltä että aika harva tiedostaa kuinka pitkälle sen pyörän voi viedä, varsinkin nuo hiukan "rauhallisemmat" pelit. Sitten kun niitä rajoja ei tiedosteta niin iskee se hartialukko ja hienoimmatkin ajolinjat menevät persiilleen.
Jälleen suzukisti
Totta toisaalta. Mutta rataharjoittelu on silti suositeltavaa, koska siellä oppii juttuja, joita ei ole helppoa tahi turvallista opetella kadulla, ja niistä on kuitenkin hyötyä katuajossa.(nato26 @ Syys. 04 2009,22:32) kirjoitti
Toki myös katuajossa on asioita, joita ei opi radalla, kuten liikenteen lukeminen, ja muuttuvien olosuhteiden huomioon ottaminen, jotka ovat myös erittäin tärkeitä. Kuvitellaan, että olisit ajotaidoiltasi Valentino Rossi, muttet olisi koskaan ajanut liikenteessä metriäkään, silloin et välttämättä olisi suinkaan valmis ajamaan katuliikenteessä. Eli pelkkä ratakokemus ei riitä, moottoripyörällä kadulla selviäminen edellyttää myös monien muiden eri osa-alueiden hanskaamista mahdollisimman hyvin.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tavallaan olet oikeassakin, mutta painonsiirto kuuluu kuitenkin *lähinnä vaan radalle.(JGo @ Syys. 05 2009,09:57) kirjoitti
Normivauhdilla mutkateillä ajolinjojenkin tulee olla sellaiset, että mopo pysyy omalla kaistalla. Ei niitä maantieajolinjoja radalla opi ja jos oppii, niin oppii väärin. Oikeat ajolinjat radalla ja maantiellä ovat kaksi täysin eri asiaa..
Jos painoa siirretään kanttausvaran loppumisen vuoksi, niin jo ennen kaarrettahan pepun pitää siirtyä. Ei mutkapätkiä ajeltaessa ***settä mihinkään tarvitse siirtää. Jalat tapeilla, polvet kiinni tankissa ja yläkroppa rentona. Jos mutkapätkillä tulee tunne painonsiirron tarpeesta, niin silloin mennään kyllä jo aika helvatin kovaa ja riskirajoilla, ajetaan siis ratanopeuksia.
Siinä se kuskikin kallistuu pyörän mukana vastaohjauksella.. Taitaa vaan useille olla pimennossa se, että pää pitäisi pitää kuitenkin aina pystyssä.
Tukeva asento, kuitenkin kädet ja hartiat rentoina, vastaohjaus, oikea katsetekniikka ja oikeat ajolinjat. Ei mutkapätkien reipaskaan ajaminen sen kummempaa salatiedettä ole.
Joteskin tuntuu, että tuota rata-ajelun tarpeellisuutta hehkutetaan hieman liikaakin. Muutama kerta radalla, niin moni nuori hemmo tuntee olevansa Mika Kallio. Taitaa tulla monelle helposti myös tunne ettei mulle mitään satu, kun radallakin olen 5 kertaa käynyt ja sieltä ehjänä selvinnyt..
Tämä tuli mieleen, koska jäi mieleen kuulemani poikien jutustelu jokunen viikko sitten. Rata-ajelusta keskustelivat ja oltiin niin ammattilaisia, jotta.. Totuus oli kuitenkin se, että näillä kavereilla ei ollut edes alkeet hanskassa.
Mistäkö sen näki? Kun siitä lähtivät, niin jo pyörän käsittelystä ja hidasajosta.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Monet oppaat neuvovat oikaisemaan linjan loivemmaksi mitä kaarteen säde on, eli pyörä liikkuu kaarteen kuluessa omalla kaistalla reunasta toiseen.(qazwsx @ Syys. 04 2009,21:28) kirjoitti
Itse nykyään ajan mielummin sellaisella linjalla, että olen koko kaarteen ajan ulkokaarteen puoleisella osalla. Siis oikeaan kaartuvassa kaarteessa keskiviivan tuntumassa (about siinä missä autojen vasen rengas kulkee) ja vasempaan kääntyvissä kaarteissa ulkoreunaviivan lähellä (autojen oikean renkaan kulkulinjalla). Tällöin koko paketti (=kallistunut pyörä, kuski ja kuskin nuppi) pysyy koko ajan omalla kaistan alueella, eikä ajolinjaa ole kiire muuttaa vastaantulijoiden, kevyen liikenteen tms. takia.
Niillä teillä missä on tullut ajettua, rajoitusten puitteissa tietty, tämä on mulle ollut kaikkein varmimman tuntuinen ajotapa.
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Puhutkin siis talutus vauhdeista, nyt ymmärrän... Silloin on syytä tosiaan yrittää olla nukahtamatta ja keskittyä vaikka "ajolinjoihin". Jos vauhtia meinaa kuitenkin pitää, niin suosittelen panostamaan kyllä pyörän hallintaan ja oikeaan ajotekniikkaan, esim kropan käyttöön. Sen taas oppii parhaiten radalla "oikein". Saattaa jopa välttyä turhalta pitkäksi ajolta. Muilta vaaroilta se ei tietysti suojele.(J@ck @ Syys. 06 2009,12:00) kirjoitti
Ps. Mitä tulee tuohon rata-ajelun tarpeeseen niin ei sitä kyllä turhaa hehkuteta. Tarpeeseen tulisi meille jokaiselle, saisi olla jopa pakollinen osio kortin saamiselle minun puolesta. Minullekkin tuon tarpellisuus aukesi kunnolla vasta 10 vuotta liian myöhään.
Supermoto
Jaa-a. Voi sinua, taidat olla varsinainen pelle - ainakin ajatustesi ja asenteesi puolesta.(jaulis @ Syys. 06 2009,19:51) kirjoitti
Mites, jos vaikka alkuun lukisit oppaan "ajo hanskassa" ja koittaisit miltä sen oppaan neuvot käytännössä tuntuu.. Vaikka kirjoittamastasi tosin huomaan, että sinähän jo tiedätkin kaiken. Minä puolestani en tiedä.
P.S. Huu-haa. Samalla periaatteella jokaisen autoilijankin tulisi suorittaa rata-ajokoe.
Route 66 - 2006.
Siinä mielessä jauliksen kanssa samaa mieltä, että kyllä kropan siirto kadullakin on ihan hyödyllistä. Persettä ei välttämättä tarvitse siirtää, mutta ainakin yläkropan ja pään vienti oikeaan paikkaan on ihan paikallaan. Antaa vauhdikkaassa kurvailussa vielä lisää sitä pientä pelivaraa.(J@ck @ Syys. 06 2009,21:18) kirjoitti
Toisekseen radalla voi oppia myös kadulla hyödynnettäviä ajolinjoja. Oletko esimerkiksi kuullut orgin koulutusryhmästä? Siellä opetus tapahtuu radalla, mutta tähtää silti katuajon opetukseen.
Rata-ajaminen on tuonut minulle rentoutta ajamiseen. Hartialukoista ei ole enää tietoakaan kadulla. Lisäksi tietää hieman paremmin sen mihin pyörä ja ukko kykenevät, jolloin kadulla on helpompi pitää riskit sopivan pienenä.
Oletko J@ck itse käynyt radalla koskaan?
Superbike #7
Olen kuullut ja vaikka en orgin koulutuksissa ole käynytkään, niin olen käynyt monissa muissa sen sijaan. Ja onhan tuota ajokokemusta muutenkin muutama kilometri takana..(Nitrous @ Syys. 06 2009,21:34) kirjoitti
Koulutus radalla voi toki tähdätä maantieajo-opetukseen ja jonkinmoisella radallahan koulutustilaisuuksia usein pidetäänkin. Kuitenkin rata-ajolla (ainakin sillä mitä ymmärrän rata-ajoksi) on aika vähän tekemistä maantieajon kanssa. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.
Olen käynyt, ja siksi tällaisia kirjoitankin. Tosin ilman rata-ajojakin tiedän mihin ukko kykenee ja uskon tietäväni aika tarkkaan sen, milloin ei mennä vielä riskirajoilla. Toisaalta olen oppinut nöyräksi, eli silloin kun tuntuu siltä, että voi vee kun on kivaa ja tämän osaa, niin yllätys on nurkan takana.
Hartialukko, tai mikä se onkaan.. En oikein miellä koko sanaa. Tulee mieleen yläkroppa jäykkänä oleva kuski, mutta sehän on perusjuttuja.. Tämän voisi joku suomentaa minulle, en oikeasti sisäistä koko asiaa.
Sanoisin mieluummin niin, että mopo menee sinne mihin kuski katsoo.. Eli niin, että katsoessasi ulkokurvia ja siellä mahdollisesti olevaa tolppaa, kiveä tms. niin sinne menet satavarmasti ja törmäät lisäksi siihen esteeseen. Sekö on hartialukko?
Siis oikeasti, ei ainakaan minulla mene lukkoon koskaan kuin ainoastaan silmät. Ne toki vaikuttaa sitten hartioihin ja käsiin. Mutta oikealla katseen harjoittelulla senkin voi minimoida, eikä siihen rataa tarvita.
Route 66 - 2006.
Hartialukko on juuri tuo kuvaamasi tilanne katseen juuttumisesta ulkokaarteeseen, yleensä säikähtämisen seurauksena, jolloin myös hartiat voivat jännittyä.(J@ck @ Syys. 06 2009,22:09) kirjoitti
Kyllähän ajamista, kuten katseenkäyttöä voi opetella myös kadulla, mutta radalla se on mielestäni tehokkaampaa ja turvallisempaa.
Superbike #7
Miksei sitten puhuta asiasta, siis vaikkapa silmälukosta? Hartialukko on täysin harhaanjohtava nimitys. Jos kokenutkaan motoristi ei sitä sisäistä, niin miten aloitteleva motoristi voisi ymmärtää termin oikein?(Nitrous @ Syys. 06 2009,22:14) kirjoitti
Katseen käyttöä on pakko opetella ja oikean katseen käyttö pätee joka tilanteessa, niin radalla, kuin maantielläkin ja niin kovaa, kuin hitaasti ajaessa - myös jarrutettaessa. Se on kaiken A&O.
Ja ainakin minun pitää se katsetekniikka sisäistää joka helvatin talven jälkeen uudelleen. Siis pakottaa silmät katsomaan mahdollisimman kauas ja sinne mihin haluan mennä. Ihmeesti se puolen vuoden aikana unohtuu..
Route 66 - 2006.
Arvelinkin että tuo "taluttaminen" saattaa olla taikasana, etenkin kun olet kuitenkin kyvykäs huomaamaan osaamattomat motoristit jo huoltsikan ratapuheista ja hidas-ajosta parkkiksella. Olivatko muuten kaikki vielä nahkapuvuissa ja japanilaisilla kyykkypyörillä liikenteessä? *(J@ck @ Syys. 06 2009,21:18) kirjoitti
Ps. Minäkin olen huomannut että kaikki minua nuoremmat wannabe Kalliot ovat niin ammattilaisia, mutta minäpä olenkin vielä parempi.(vaikkakin paksumpi ja se kyllä hieman kovertaa)
Joku päivä ajan ohi ja näytän pojille vielä hieman linjoja ja pyörän käsittelyä, vaikkei olekkaan opeteltu "ajoa hanskassa"...
Pss. Minäkään en oikeasti sisäistä tuota hartialukkoa. Sitä en vaan opi saati edes ymmärrä, vaikka kaiken muun osaankin kuin itsestään. Lieneekö liiallisen kokemuksen vai luontaisen lahjakkuuden ansiota.
Pahoittelut kuitenkin tästäkin pelleilystä. Hauskaa on ja aina lapsettaa. *![]()
Supermoto
Täälläpä ollaan tarkkoja termeistä.
Täytyykin tässä ihan vaan suomenkielen puhtauden vaalimismielessä ryhtyä valvomaan, ettei kukaan puhu esim. tankslappereistä, vaan solisluusiksakeista....![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
Tuota noin.. Taikasana? Olen sen verran tyhmä, etten ymmärrä kirjoittamaasi.(jaulis @ Syys. 06 2009,22:56) kirjoitti
En ole parempi, enkä luule itsestäni yhtään mitään. Arvostelen vaan sitä, että jotkut luulevat ja kuvittelevet itsestään liikoja.. Myös sitä, että usein kirjoittajien mielipiteet ovat heidän mielestään vain ja ainoastaan oikeita, vaikka ne olisivat täysin metsässsä.
Minun ei tartte näyttää yhtään mitään, ajatus on ainoastaan antaa (toivottavasti) oikeita neuvoja. Itse olen joskus opetellut kantapään kautta, silloin ei ollut nettiä.
P.S. Pyrin kirjoittamaan vain asioista, joista tiedän tietäväni jotain..
Route 66 - 2006.
Joskus luulee olevansa fiksu ja väistää tutulla tiellä kuoppia/ pomppuja vai huomatakseen että niitä kuoppia/ pomppuja oli myös toisella kaistalla/ ajolinjan ulkoreunassa jne. Onneks kukaan ei ole nähnyt mun kaikista mielenkiintosempia vetoja, eh.
Nou hätä, tuttu tilanne vanhemmallekin mopoilijalle. Pääasia, että yrittää - siinä sitä oppii..(Miimuska @ Syys. 06 2009,23:35) kirjoitti
Ja väistämisen teet tietysti nopealla vastaohjauksella, eikö niin..?
Route 66 - 2006.
Trial ja roadracing on ihan eri lajeja(J@ck @ Syys. 06 2009,12:00) kirjoitti
Kadulla linjan hakemisesta ja painon siirrosta ei ole mitään haittaa - harrastan molempia.
Ja paskat, muutama kerta radalla ja ne nuoret hurjapäät tajuaa kuinka kaukana ne on oikeasti Mika Kalliosta, kun vanhat patut vetää 80 luvun pyörillään mutkassa ohi.(J@ck @ Syys. 06 2009,12:00) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Tuo kyllä palauttaa hyvin takasin maanpinnalle(rammus @ Syys. 07 2009,00:53) kirjoitti
![]()
matka tappaa vauhdin
Ducati SF 1098S -09
Honda VTR 1000 SP1 -01
ex kawasaki ZX-6R -06
Honda CBR 600f -00
Mun mielestä ei ole. Ajotekniikan peruspalikat ovat ihan samat, ajaa sitten kadulla tai radalla. Ajotekniikkaa on vaan niin paljon helpompaa opettaa ja harjoitella radalla kuin kadulla.(J@ck @ Syys. 06 2009,22:09) kirjoitti
Esimerkki: koulutukseen tulee kaksi kaveria, A ja B. A:lla on katuajotaustaa ja kilvellinen pyörä, mutta ei mitään kierrosaikatavoitteita. B:llä ei ole sen kummempaa taustaa mopoilusta kuin että osaa ennestään käsitellä moottoripyörää, alla kilvetön peli ja tavoitteena ajaa jokkista lähivuosina. Miten näiden kavereiden ajokoulutus pitäisi järjestää? Mun mielestä ihan samalla tavalla. Perusta on ensin saatava kuntoon, ja se on molempien ajamiselle sama. Siispä ohjelmakin on molemmille sama. Tästä syystä meidän kursseilla ei juuri kysellä taustoja ja tavoitteita, kurssilla harjoitellaan perustaa kuntoon. Harjoiteltavat asiat haarautuvat joskus myöhemmässä vaiheessa eri suuntiin vastaamaan kunkin omia tavoitetta, mutta ensimmäisillä ratapäivillä niin ei vielä käy, ellei ihan ihme lahjakkuus satu olemaan.
Nämä tavalliset väärinkäsitykset rataharjoittelun mielekkyydestä ja hyödyllisyydestä katuajon kannalta ovat ilmeisesti lähtöisin siitä, että verrataan katuajoa ja sen vaatimuksia pitkälle kehittyneeseen rata-ajoharrastukseen. Ei radalla harjoittelun tarvitse johtaa niin pitkälle, selvää hyötyä saa vähemmälläkin. Ei kuntoliikunnankaan tarvitse johtaa kilpaurheiluun ollakseen hyödyllistä.
1000
No, käsittelin asiaa hieman eri ajatuspohjalta. Perusasioita voi toki harjoitella radalla ja hyvä paikka se sellaiseen koulutukseen onkin, ei siinä mitään.(Hannula @ Syys. 07 2009,16:12) kirjoitti
Toisaalta alkeet voi harjoitella muuallakin, iso parkkipaikka ja hyvä opettaja riittää pitkälle. Alkeilla tarkoitan pyörän käsittelyä pienissä nopeuksissa, pujottelua, hidasajoa, jarrutusta, vastaohjausta, väistöä jne.. Tästähän se homma alkaa, ei rata-ajolinjojen ja rata-ajon opettelusta. Ja kun alkeet on hanskassa, niin miksei radallekin - ei siinä mitään, hyvää jatkoahan se peruskoulutukselle on.
Siis en todellakaan väheksy jokamiehen rata-ajoharjoittelua, vallankaan jos se on opastettua. Ja vaikka ei olisi opastettuakaan, niin ei siinä mitään. Jokaisen pitäisikin harrastaa sitä, mikä hyvältä tuntuu.
Kun kirjoitin, että ne ovat kaksi eri asiaa, niin tarkoitin ajolinjoja ja ylipäätään vauhdikasta ajamista radalla. Jos radalla mennään mutkat leikaten, peppu roikkuen, polvi maassa ja niin kovaa kuin kantti kestää, niin kyllä sillä on aika vähän tekemistä maantieajon ja maantieajolinjojen kanssa.
Mun mielestä maantieajolinjojen opettelu alkaa siitä, että opetellaan pysymään omalla kaistalla ja opitaan käyttämään se oma kaista täysin hyödyksi.
Olen radalla jonkun kerran käynyt minäkin ja kivaa hommaahan se. Olen vaan niin persaukinen, ettei ole rahaa hommata erikseen ratapyörää ja tuota ainoaa ei oikein raskisi särkeä. Radalla tiedän kuitenkin koettelevani rajojani, joten vahinko sattuisi ennemmin tai myöhemmin. Ikääkin jo sen verran, ettei viitsisi omia paikkojakaan enää rajojen koettelun vuoksi hajottaa.
Ja ehkä se pahin näyttämisen tarvekin on jo takana. Itsellekään ei tarvitse todistella enää yhtään mitään.
Route 66 - 2006.
Periaatteessa ihan samat lainalaisuudet pätee kadulla ja radalla.(J@ck @ Syys. 07 2009,18:33) kirjoitti
Silti vain toisessa löytyy väärää kaistaa ´lainaavia´ vastaantulijoita, eteen tunkevia autoilijoita, asfaltille yön aikana ilmestyneitä ylläreitä, metsän siimeksestä ykskaks eteen pomppaavia elukoita, jne.
Eli ympäristöinä niissä on aika paljonkin eroa, rataolosuhteet tiedetään ainakin hyvin pitkälti etukäteen. Kadulla ei oikeastaan ikinä tiedetä mitään etukäteen. Radalla saattaa olla varaa jopa kaatua. Kadulla taasen voi pienetkin lipat olla kohtalokkaat, jos törmää johonkin kovaan (ja kadulla niitä törmäyskohteita riittää).
Esim. juuri ajolinjaharjoittelussa, sekä siinä, miten pyörä käyttäytyy mutkissa jarrutuksessa/kiihdytyksessä, rata vaan ihan simppelisti on paras paikka, ja siellä oppimaansa voi soveltaa myös kadulle.
Tietenkin tästä opista saamansa turvallisuuslisän voi myös itse ulosmitata ajamalla vastaavasti kovempaa, ja siten taas lähellä omaa ´limiittiään´, mutta tämäkin on täysin valinnaista.