Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 61:sta
  1. #1
    Tässä pitkin kesää on poikien kanssa puhuttu ajolinjoista. Tuntuu usein siltä, että pyörää ajetaan kuin autoa ja oikea ajolinja unohtuu? Sehän on kuin keppi jota kuljetetaan kanttauspisteestä seuraavaan ja siihen väliin mietitään mitä pitäis tehdä. Oletko huomannut ettei ajolinja toimi? Olet mennyt väärälle kaistalle tai joutunut muuttamaan kanttausta?
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  2. #2
    Olen mennyt väärälle kaistalle, olen joutunut muuttamaan kanttausta.

    Väärälle kaistalle menoa en suosittele, pimeissä mutkissa varsinkaan liiallisen nopeuden ollessa kyseessä!
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  3. #3
    Joskus on pakko muuttaa ajolinjaa kesken kurvin, esim. hiekan takia.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  4. #4
    Varsinkin keskustassa ajellessa musta on tullut aika vainoharhainen kiskojen, kaivonkansien ja tiemaalausten kanssa. Ajolinjat voi hakea aika paljonkin ja nopeus laskea.

    Pari kertaa kun on vähän ohjaus tai perä käynyt tunnottomana tuollaisten kohdalla, niin kummasti säikkyy niitä. Aamuruuhkissa kun ei ole tuota pelivaraa eri suuntiin kovin paljoa.



    Vespa GTS 300 Super
  5. #5
    Mielestäni yksi tärkeimpiä turvallisuustekijöitä pyörällä ajettaessa. Monikohan suistumisonnettomuus jäisi tapahtumatta, jos olisi käännetty tarpeeksi myöhään ja kaistan ulkokurvin puoleisesta reunasta? Varmasti myös ajonopeus, käsittelytaito (onko päätä kallistaa, vastaohjaus) ja olosuhteet on tärkeitä noissa kurvissa ulos ajautumisissa, mutta tosi paljon se mutkan "kireyteen" vaikuttaa, että millä ajolinjalla mennään.

    Luulisin tosin useimpien pyöräkuskien tiedostavan tuon..
    It's better to stay silent and look a fool, rather than speak and remove all doubt
  6. #6
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Kuten Athene sanoi, niin hiekka, kaivonkannet, kivet tai muu roska on aiheuttanut ajolinjan muutoksia kesken mutkan. Tosin siihen on tullut varaudttua ja kanttausvaraa jää tiellä ajettaessa aina käyttämättä.

    Tiukimmat ajolinjan muutokset on varmaan tullut tehtyä Alpeilla kun tienleveys oli muutenkin n. 1,5 kaistaa ja sen keskellä tuli mutkassa vastaan matkailuauto. Tilaa kummallakin puolella n. metri ja vaihtoehtoina oli oikealta ohittaminen =1m tilaa+rotko ilman kaiteita ulkokurvissa tai vasemmalta ohittaminen =1m tilaa+kiviseinä sisäkurvissa.

    Tiellä ajaessa ajolinjoja ei tule niin paljoa mietittyä, vaan ne on moninaisten kompromissien tulosta. Ei se ajolinja yksistään ketään tieltä suista, vaan ajonopeus, ajotekniikka, pyörän ominaisuudet eikä vähiten kuskin henkiset ominaisuudet vaikuttavat paljon siihen että pääseekö sieltä mutkasta tietä pitkin ulos vai jatkuuko matka tangentin suuntaan.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  7. #7
    Pääosin äkkinäiset väärät ajolinjat omalla kohdallani ovat parin viime vuoden aikana johtuneet vastaantulevien kotteroiden (ja pari kertaa jopa mp:n) yleistyneestä tavasta leikata pimeitä mutkia keltaviivan ylitse. Pahimpia ovat oikeat, joihin tullaan sisään reunaviivan tuntumassa. Aja siinä nyt sitten mutkaa oikeaoppisella linjalla kun metrin verran väärällä kaistalla tulee vastaan jonkun neropatin etupuskuri

    -hh-
  8. #8
    Lainaa (Juutana @ Syys. 03 2009,11:32) kirjoitti
    Tiukimmat ajolinjan muutokset on varmaan tullut tehtyä Alpeilla kun tienleveys oli muutenkin n. 1,5 kaistaa ja sen keskellä tuli mutkassa vastaan matkailuauto. Tilaa kummallakin puolella n. metri ja vaihtoehtoina oli oikealta ohittaminen =1m tilaa+rotko ilman kaiteita ulkokurvissa tai vasemmalta ohittaminen =1m tilaa+kiviseinä sisäkurvissa.
    Kumman puolen valitsit?

    Keskustassa tosiaan tulee varottua varsinkin ratikkakiskoja, kun ne ylitetään mutkassa kantatessa. Voi olla liikavarovaisuuttakin, mutta kun fiilis on että lipat tulee jos yhtään kovempaa menisi.
    Fillari
  9. #9
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (terowave @ Syys. 03 2009,11:54) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Syys. 03 2009,11:32) kirjoitti
    Tiukimmat ajolinjan muutokset on varmaan tullut tehtyä Alpeilla kun tienleveys oli muutenkin n. 1,5 kaistaa ja sen keskellä tuli mutkassa vastaan matkailuauto. Tilaa kummallakin puolella n. metri ja vaihtoehtoina oli oikealta ohittaminen =1m tilaa+rotko ilman kaiteita ulkokurvissa tai vasemmalta ohittaminen =1m tilaa+kiviseinä sisäkurvissa.
    Kumman puolen valitsit?

    Keskustassa tosiaan tulee varottua varsinkin ratikkakiskoja, kun ne ylitetään mutkassa kantatessa. Voi olla liikavarovaisuuttakin, mutta kun fiilis on että lipat tulee jos yhtään kovempaa menisi.
    Oikealta tuuppasin hiljaa mielessäni rukoillen. Vasemmalta oisin mennyt muuten, mutta ois pitänyt kallistaa enemmän ja pelotti, että vessakuski väistää...-> olisin liiskaantunut auton ja kallion väliin. Siitäkin selvittiin housupyykillä ja jumalattomilla sydämentykytyksillä. Ja ei kun kovempaa seuraaviin mutkiin...

    Ratikkakiskot, kaivonkannet ja kaistamaalaukset ja leveämmät pikipaikat yms on todettu aikain saatossa aivan jumalattoman liukkaiksi -> väistetään vaikka keskellä mutkaa. Kapeita halkeamiin laitettuja pikipaikkoja ei tule juurikaan väistettyä, vaan luottoa on kumeihin ja pyörään että pito palaa taas paikan jälkeen.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  10. #10
    Lainaa (Juutana @ Syys. 03 2009,11:32) kirjoitti
    Ei se ajolinja yksistään ketään tieltä suista, vaan ajonopeus, ajotekniikka, pyörän ominaisuudet eikä vähiten kuskin henkiset ominaisuudet vaikuttavat paljon siihen että pääseekö sieltä mutkasta tietä pitkin ulos vai jatkuuko matka tangentin suuntaan.
    Joo, toki samaa mieltä. Noissa suistumisissa vain on joku raja taidoissa tai olosuhteissa tullut vastaan. Meinasin sitä, että ajolinjoilla saa itselleen ajamisesta huomattavasti helpompaa tai vaikeampaa.
    It's better to stay silent and look a fool, rather than speak and remove all doubt
  11. #11
    Itse tulee otettua aina oletus arvoksi se tiukin mahdollinen ajolinja. Jos ei tule mitään ohjelmaa niin onpahan enemmän kanttailtavaa ja jos jotain ylläripylläriä tulee niin on sitten varaa laskea leveäksi
  12. #12
    Mutkateillä ajolinjan valinnalla on suuri merkitys. Joskus mutkateillä auto on tullut vastaan mutkan mennessä pitkäksi. Tosta on selvinnyt tiukalla vastaohjausliikkeellä. Se todellakin kääntyy ihmeen paljon, kun tulee yllättävä tilanne!

    Ihan sokeasti ei kannata valita aina tuota ulkoreunaa kurvissa. Joku vissiin osaa perustella tämän väitteen paremmin?
    Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
    Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
  13. #13
    Suosittelen kaikille ohjattua käyntiä radalla. Kemora, Alastaro tai mikä tahansa. Oma ajo muuttui merkittävästi kun sai hyviä vinkkejä.
    VS600 -92
    VS1400 -92
    VS1400 -91
    TL1000S-97
    ZX-12R -01
    Thruxton -06
  14. #14
    Aika moni ajaa normaalistikin liian reunassa. Autoilijat helposti sekoittaa mopoon ja sitten kolahtaa.
    Itse lopetin risteyksessä oikealle ryhmittäytymisen, kun maastoauto pukkas keulan rinnalle. Oli aika ahdas paikka taiteilla kävely vauhtia
  15. #15
    Lainaa (Sampetti @ Syys. 03 2009,17:57) kirjoitti
    Suosittelen kaikille ohjattua käyntiä radalla. Kemora, Alastaro tai mikä tahansa. Oma ajo muuttui merkittävästi kun sai hyviä vinkkejä.
    Jep. Ajotekniikka kuntoon ja kaista ei mene leveäksi ennenkuin on ulosmitattu pito ja kallistuskulma liialla vauhdilla. (joka onkin paljon helpompaa kadulla huonon pidon vuoksi)
    Ajolinjoiksi kelpaa mutkateille oman kaistan keskusta. Vauhtia kyllä saa leikkailemattakin.

    Ps. Aika normi settiä taitaa olla kuitenkin hartialukko hyvissä ajoin ja vastaantulevan kaista kutsuu...
    Supermoto
  16. #16
    Täällä kun aina hehkutetaan sitä kuinka rata-ajo opettaa niin mitä se tarkalleen ottaen sitten oikein opettaa? Ajolinjat, jarrutus ja ajoasento pitäis olla jo itsestään selviä pyörällä liikkuessa.
    SuperDuke 2011.
  17. #17
    Lainaa (GoA @ Syys. 03 2009,19:04) kirjoitti
    Täällä kun aina hehkutetaan sitä kuinka rata-ajo opettaa niin mitä se tarkalleen ottaen sitten oikein opettaa? Ajolinjat, jarrutus ja ajoasento pitäis olla jo itsestään selviä pyörällä liikkuessa.
    Kanttia kantata enempi ja harjoitella sitä turvallisesti.
    Siellä kun samoja mutkia rassaa, niin voi kokeilla eri tyylejä mutkaan. Kyl se oikeesti kannattaa.

    t. Meen toistekin...Mikan kouluun jos pääsen
    XJ750 -83
    Specialized Camber Comp 29 -13
    TDM900A -08
    Fantic trial 200 -79
  18. #18
    Lainaa (jaulis @ Syys. 03 2009,18:46) kirjoitti
    Ajolinjoiksi kelpaa mutkateille oman kaistan keskusta. Vauhtia kyllä saa leikkailemattakin.
    No ei todellakaan kelpaa, oma kaista tulee käyttää kokonaisuudessaan hyödyksi.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  19. #19
    Lainaa (GoA @ Syys. 03 2009,19:04) kirjoitti
    Täällä kun aina hehkutetaan sitä kuinka rata-ajo opettaa niin mitä se tarkalleen ottaen sitten oikein opettaa?
    No varsin ripeästi tuo on yleensä painanut kaaliin ainakin sen, miten kovaa se ´oma kova´ oikeasti on. On monelle simmut aukaiseva kokemus.

    Opettaa se paljon muutakin. Katuajoa tuumien ainakin hallitsemaan ajoneuvoaan paremmin, myös kovemmissa nopeuksissa, sekä hahmottamaan, mitä vauhtia mihinkin paikkaan voi omilla kyvyillään turvallisesti ajella.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  20. #20
    Lainaa (J@ck @ Syys. 03 2009,20:35) kirjoitti
    Lainaa (jaulis @ Syys. 03 2009,18:46) kirjoitti
    Ajolinjoiksi kelpaa mutkateille oman kaistan keskusta. Vauhtia kyllä saa leikkailemattakin.
    No ei todellakaan kelpaa, oma kaista tulee käyttää kokonaisuudessaan hyödyksi.
    Höpö höpö, miksi pitäisi. Ei ainakaan vauhdin saamisen takia kadulle.... Ns. osaava kaveri menee aivan riittävän lujaa mutkapätkillä ilman sen kummempaa "ajolinjojen" hakua. Kyllä tuollainen kohtuu rento pudottelu riittää jo hyvin maanteiden pidolle ja katurenkaille. Jos lujempaa tarvitsee mennä on kyyti jo tosissaan kovaa/vaarallista ja kukkahatut menettävät yöunet ja vetomiehet helposti hengen... Saapahan sitäpaitsi kantata enemmän kun ei oikaise, kokeile joskus. Se on kivaa.
    Supermoto
  21. #21
    Lainaa (pecha @ Syys. 03 2009,21:29) kirjoitti
    Lainaa (GoA @ Syys. 03 2009,19:04) kirjoitti
    Täällä kun aina hehkutetaan sitä kuinka rata-ajo opettaa niin mitä se tarkalleen ottaen sitten oikein opettaa?
    No varsin ripeästi tuo on yleensä painanut kaaliin ainakin sen, miten kovaa se ´oma kova´ oikeasti on. On monelle simmut aukaiseva kokemus.

    Opettaa se paljon muutakin. Katuajoa tuumien ainakin hallitsemaan ajoneuvoaan paremmin, myös kovemmissa nopeuksissa, sekä hahmottamaan, mitä vauhtia mihinkin paikkaan voi omilla kyvyillään turvallisesti ajella.
    Pitää paikkansa ja vauhdin kasvaessa oppii myös huomaamaan kuinka ohuella pidolla kadulla suurimmaksi osaksi mennään.
    Supermoto
  22. #22
    Lainaa (jaulis @ Syys. 03 2009,22:29) kirjoitti
    Saapahan sitäpaitsi kantata enemmän kun ei oikaise, kokeile joskus. Se on kivaa.
    Oikaise? Kuka tässä mistään oikomisesta puhuu, ajolinjoista oli kyse. Ja oikeat ajolinjat vallankaan ennen mutkaa ei ole keskellä kaistaa. Kokeile ja nautiskele
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  23. #23
    Lainaa (GoA @ Syys. 03 2009,19:04) kirjoitti
    Täällä kun aina hehkutetaan sitä kuinka rata-ajo opettaa niin mitä se tarkalleen ottaen sitten oikein opettaa? Ajolinjat, jarrutus ja ajoasento pitäis olla jo itsestään selviä pyörällä liikkuessa.
    Minulle se on opettanut sen, ettei ole mitään järkeä ajaa mutkateillä niin kovaa, että se olisi hauskaa.
  24. #24
    Lainaa (pajazo @ Syys. 04 2009,00:05) kirjoitti
    Lainaa (GoA @ Syys. 03 2009,19:04) kirjoitti
    Täällä kun aina hehkutetaan sitä kuinka rata-ajo opettaa niin mitä se tarkalleen ottaen sitten oikein opettaa? Ajolinjat, jarrutus ja ajoasento pitäis olla jo itsestään selviä pyörällä liikkuessa.
    Minulle se on opettanut sen, ettei ole mitään järkeä ajaa mutkateillä niin kovaa, että se olisi hauskaa.
    entä jos ei halua ajaa kovaa. onko pakko mennä radalle?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  25. #25
    Lainaa (pajazo @ Syys. 04 2009,00:05) kirjoitti
    Lainaa (GoA @ Syys. 03 2009,19:04) kirjoitti
    Täällä kun aina hehkutetaan sitä kuinka rata-ajo opettaa niin mitä se tarkalleen ottaen sitten oikein opettaa? Ajolinjat, jarrutus ja ajoasento pitäis olla jo itsestään selviä pyörällä liikkuessa.
    Minulle se on opettanut sen, ettei ole mitään järkeä ajaa mutkateillä niin kovaa, että se olisi hauskaa.
    Reps..!! Aivan sama polku kuljettuna. Radalla kun voi ajaa rinkulaa oman osaamisen - uskalluksen - hauskuuden äärirajoilla, niin ei tee mieli enää kokeilla kuinka kovaa pitää ajaa mutkapätkää että on hauskaa.

    Se menee väkisin cruisailuksi kun tahtotila on kova pitää kortti taskussa.

    Kicksejä saa varmaan kukin monesta eri jutusta. Jotkut harrastaa base hyppyjä, toiset oikoo pimeitä mutkia ja toiset taas hakee omia rajojaan radalla. (saa itse arpoa mikä on tilastojen mukaan tappavinta - ja vinkkinä, se ei ole base hyppääminen).

    Se on kyllä helppoa kirjoittaa että ajolinjojen jne. pitäisi olla selvää pyörällä liikkuessa.. Otetaanpas käytännön esimerkki:

    Pyörällä liikkuessa yksi tärkeimmistä kyvyistä on pysäyttää pyörä "normaali ajovauhdista" niin nopeasti kuin mahdollista.
    Miten olet kokeillut viimeisen viikon aikana, että jarrusi, renkaasi, ajoasentosi, jne. keli ja tien pinta huomioon ottaen mahdollistaa turvallisen ja tehokkaan jarrutuksen.

    a) en mitenkään, jarrut on kukkahatuilla ja minä väistän tilanteet riittävällä vauhdilla.
    b) jarrupalat on loppu ja ajelen muutenkin varovaisesti.
    c) sattui tilanne päälle ja himmailin ilman suurempia hässäköitä.
    d) en jarruta koska osaan ennakoida tilanteet ennnen kuin ne tulee päälle.
    e) juuri tänään viime kerran harjoittelin varmuuden vuoksi märällä tienpinnalla jarrutusta normaalista ajovauhdista pysähdyksiin.

    Ja omia vapaita vastauksia näiden lisäksi saa toki laittaa.

    Ei sitä turhaan radalla ajoa hehkutella. Ei se tee miksikään super-ihmiseksi tahi uudeksi kisakuskiksi. Tieliikenteessä ajaessa me teemme kaikki virheitä. Eilen ajelin reilut 600km tien päällä. Monta kertaa matkan aikana tuli itsekseen kirottua, että HERÄTYS, lopeta se nukkuminen ja pysy hereillä. Virheitä tuli siis tehtyä useampia. Rata on turvallisin mahdollinen paikka tehdä virheitä ja oppia niistä. Ei ole lampputolppia, eteen kääntyviä ajoneuvoja, jalankulkijoita, routapatteja, kissoja. koiria, tahi sitä kuuluisaa sorsapoikuetta, jne.
    Useimmiten .Orgin ajoissa saa myös aivan loistavia vinkkejä ja koulutusta paljon kokeneemmilta kuskeilta.

    Eli tervetuloa mukaan pitämään hauskaa radalla!
    BMW R 1200 ST matkamopo & K2 YZF-R6 ratapeli & Speedfight 3 50cc kauppakassi
  26. #26
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (pajazo @ Syys. 04 2009,00:05) kirjoitti
    Lainaa (GoA @ Syys. 03 2009,19:04) kirjoitti
    Täällä kun aina hehkutetaan sitä kuinka rata-ajo opettaa niin mitä se tarkalleen ottaen sitten oikein opettaa? Ajolinjat, jarrutus ja ajoasento pitäis olla jo itsestään selviä pyörällä liikkuessa.
    Minulle se on opettanut sen, ettei ole mitään järkeä ajaa mutkateillä niin kovaa, että se olisi hauskaa.
    samassa suossa rämmitään. Olo on kuin olisi juuri Alpeilta tullut. Suomen teillä ei mikään enää tunnu miltään, eikä kadulla uskalla poliisin, hiekan, puusilmien ja muiden muuttujien pelossa vetää niin kovaa kun haluaisi. Ratakokeilun jälkeen moottoripyörällä ajaminen meni pilalle...

    Nyt on vauhtiadrenaliinit haettava radalta ja se muu cruisailuun ja motolla matkan tekemiseen liittyvä hauska haettava kadulta. Taitaa tulla kalliiksi kun pitää kaksi pärisevää harrastusta yrittää ylläpitää.

    tso: E. Jarruharjoitukset tehty "eilen" kuivalla ja kostealla.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  27. #27
    Lainaa (J@ck @ Syys. 03 2009,23:15) kirjoitti
    Lainaa (jaulis @ Syys. 03 2009,22:29) kirjoitti
    Saapahan sitäpaitsi kantata enemmän kun ei oikaise, kokeile joskus. Se on kivaa.
    Oikaise? Kuka tässä mistään oikomisesta puhuu, ajolinjoista oli kyse. Ja oikeat ajolinjat vallankaan ennen mutkaa ei ole keskellä kaistaa. Kokeile ja nautiskele *
    Oikeilla linjoilla vaan joutuu useimmiten kadulla ajamaan älyttömän kovaa samaan mutkaan mistä tiukalla linjalla sama hauskuus irtoaisi pienemmällä vauhdilla.
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  28. #28
    Tämä oman kaistan kokonaan käyttö olisi varsin suositeltavaa näkyvyyden kannalta; kun lähdet aina ulkoreunasta mutkaan, niin näet useampia metrejä pidemmälle.

    Välillä kovasti ihmettelen oikealle kääntyvässä mutkassa sisäkurvan nuolijaa, jolle jää tosi vähän reaktioaikaa, jos vaikka tuplavahinkovankkureita kävelytetään vastaan...
    Ensam ryttare.
  29. #29
    Onkos kellekään käynyt niin, että kun lähtee mutkapätkälle, niin ajo ei suju ollenkaan, eli linjat ei löydy ja ajaminen takkuaa muutenkin?

    Itselle on joskus käynyt niin, ilmeisesti kovalevyllä tiedostot sekasin. On pitänyt pysähtyä penkalle miettimään, että mikä mättää..
    Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
    Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010

    Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
  30.  
  31. #30
    niin.. näyttäisi siltä, että kaikki tiedostavat ajolinjojen merkityksen. Ratatykeille ja muille taitaville kuskeille vain on aivan sama millä linjalla kadulla mennään, koska mutkissa ei ole haastetta vaikka ne ottaa kuinka kireällä kun pysytään järkevissä ajonopeuksissa.
    Niinhän se on - "oikeat" ajolinjat on kuskista kiinni. Jokainen ajaa siten että on hauskaa eikä vaaranna omasta mielestään liikaa. Aloittelevien kannattaa kuitenkin tiedostaa tuo juttu ja hyödyntää kaistan leveys. Mutkat on tällöin helpompi ajaa ja on kallistusvaraa jos tulee yllätyksiä kesken kurvin tai on arvioinut nopeuden väärin. Pommittaessa tai nautiskellessa linjaa voi halutessaan kiristää ja sitten kun se ei ole enää hauskaa, niin mennä radalle jossa vauhtia saa turvallisemmin lisää.
    It's better to stay silent and look a fool, rather than speak and remove all doubt
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen