Moro,
elikkä meikäläisen Suzuki SV650s vm. -00 sammuillee vauhdista. Ongelma ilmenee kun kone on vielä kylmänä ja tekee moottorijarrutusta. Kun laitan vaihetta pienemmälle ja irrotan kytkimestä niin pyörä sammuu. Ongelma katoaa noin 5-10min ajon jälkeen ilmeisesti kun pyörä on lämminnyt tarpeeksi.
Sen jälkee kun pyörä on sammunu ja laittaa kytkimen pohjaan ni pyörä starttaa vauhdista jos on tarpeeksi kierroksia koneessa vielä jäljellä.
Startti tuntuisi toimivan iha normaalisti ja pyörä käynnistyy normaalisti. Ongelmana ainoastaan moottorijarrutukset, 10 ensimmäisen minuutin aikana...
Pyörällä tuli juuri 36tkm täyteen. Huolloista sen verran että kaikki on tehty ajallaan, paitsi sytytystulpista ei ole tietoa milloin vaihdettu viimeksi. Voivatko tulpat aiheuttaa ongelman?
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
En usko, että tulpat, zekkaa sivujalan/keskijalan tappokatkaisin/jousi (suihkaus WD-40:stä sisään).
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Tosin 10min ajon jälkeen kun moottori on kunnolla lämmennyt se ei enää sammuile moottorijarrutuksissa...(wesba @ Syys. 02 2009,22:52) kirjoitti
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Eipä siinä taida mitään vikaa olla.Ryypyn kanssa voit koittaa leikkiä, mut tuskin se siittä muuksi muuttuu. Reilummin lämmitystä paikallaan, ni ei pitäis tuollasta tapahtua.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Olisin kanssa tuon keskijalan tappokatkaisimen toiminnan tarkastamisen kannalla. Kytkimen painallus yleensä ohittaa sen. Jos pyörä starttaa keskijalka maassa ja kytkin pohjassa niin oire viittaa aika vahvasti sinnepäin.
Kummastuttaa kun ei ole aikasemmin mitään ongelmaa ollut... Kylmemmilläkin säillä on tullut ajettua ja sillon jos lähtee kylmällä koneella pyörä on saattanut sammua ns. tyhjäkäynnillä mm. valoissa, ajossa ei ole koskaan sammunut pyörä ennen tätä viikkoa.(Jayded @ Syys. 02 2009,23:04) kirjoitti
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Onko pyörään vaihdettu slipari? Omassa kottaraisessa tyhjäkäynti tippui sen verran, että vauhdissa alasvaihtamisen yhteydessä kytkintä painaessa kierrokset saattoivat tippua niin alas että kone sammui. En ihan muista, mutta mielestäni se tapahtui vielä niin, että olin päästämässä kytkintä eli oltiin menossa moottorijarrun puolelle... Kone tosin oli lämmin näissä tapauksissa.(hillomunkki @ Syys. 02 2009,22:38) kirjoitti
Joka tapauksessa tyhjäkäynnin nosto auttoi tähän vaivaan...
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
TPS eli kaasunasentoanturin tarkistus. huoltomanuaalista ohjeet.
Pyörään vaihdettu alkukesästä kokoputkisto ja säädetty se Viaberilla. Toiminut loistavasti ennen tätä viikkoa.(Tachometer @ Syys. 02 2009,23:18) kirjoitti
Voikohan kytkin vaijerilla olla jotain tekemistä asian kanssa? Vaijeri tuntuisi olevan suht lopussa, eli kun kurkkasin ns. vaijerin kiristys ruuvia (en tiedä virallista nimeä, mutta se ruuvii joka on kahvassa kiinni ja kiristää vaijeria) niin oli aika pitkälti täysin auki.
Tosin sekään ei selittäisi miksi pyörä ei sammu koneen ollessa lämmin.
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Toi alhainen tyhjäkäynti vois olla aiheuttaja. Kaasarimopoissa vesi saattaa aina aiheuttaa häiriöitä, joten masinol-käsittely vois olla paikallaan.... Mun ruisku SVkin näillä kosteilla keleillä tahtoo olla kylmänä vähän nihkeä noitten moottorijarrujen kanssa, varsinkin, jos ei pääse kunnolla konetta lämmittämään missään vaiheessa. Pidempää ajoa kun pääsee ajamaan, ni yleensä häiriöt katoaa siinä samalla.(Tachometer @ Syys. 02 2009,23:18) kirjoitti
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Tyhjäkäynti vaikuttais aika normaalilta mitä sitä oon kattonu. Ja tätä iltaa lukuunottamatta ollut täysin kuivaa pk-seudulla. Joten veikkaan että ongelmana ei ole kosteus. Ja kosteemmillakin säillä kun tänään olen ajannut ja hyvin on toiminut.(Jayded @ Syys. 02 2009,23:25) kirjoitti
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Joo... ei se sit oo tuo jalka, jos lämpimänä toimii...
Sit pitäis päättää, onks se sähkö -vai bensavika, ...sanoisin että sähkövika.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Tuota vaijerin kiristysruuvia kait harvemmin joutuu käyttämään vaijerin venymisen vuoksi. Viittaa kyllä enemmän kuluneeseen kytkimeen. Yleensähän ohjekirjoissakin neuvotaan mitä tehdä kun yläpään kiristysvara on käytetty loppuun (säädetään vaijerin alakiinnikeestä uudet varat ylös).(hillomunkki @ Syys. 02 2009,23:24) kirjoitti
Kytkimen kulumahan taas on normaalia, eikä liity tuohon sammahteluun. Aika pitkään rullailet kytkin pohjassa alaspäin vaihtaessa kun kerkeää sammua? Ite tulee pääsääntöisesti pidettyä alaspäin vaihtaessa koneessa snadisti kierroksia kaasulla, niin vaihtaakin pehmeämmin kun kierrokset sattuvat "päikseen".
<p>2002-2014</p>
Lainaan tätä aloitusta. Oma pyörä Honda CB 1300F vm. 2003. Tuli ihan sama vika. Ikään kuin katkoisi virtoja ajon aikana? Kierrokset putoo täysin nollaan mutta kun pitää kaasun tasassa, niin lähtee taas vauhdista käyntiin. Tuo jalan tappokatkaisijan tsekkaaminen kuulostaa järkevältä tsekata. Itse en vielä ole sitä tehnyt mutta varaan tekisi saman jos vauhdista potkisi jalkaa alas. Joskus ei ole edes lähtenyt käyntiin. Ensin vaikutti siltä, että akun maakaapelissa olis kosketushäiriö, mutta nyt uuden akun myötä liitokset on varmasti hyvin. Ärsyttää lähteä pitemmälle matkalle jos tekee tenät kesken reissun. Miten muut ovat ratkaisseet saman ongelman, jos tämmöinen ollut? Eli omakohtaisista kokemuksista olisin mielelläni kuullut.
Asenne ratkaisee AINA!!
Jalan tappokatkaisijan ei kait pitäisi pudottaa kierroslukua nollille, eli veikkaisin että vika on nyt jossain muualla. Mainitset tuon akun maajohto-epäilyn ja että akun vaihdon takia sitä ei tarvitsisi epäillä, mutta tarkistitko siis myös sen pään mistä maajohto liittyy pyörän runkoon?
Pysyykö mittaristossa ja pyörässä muuten sähköt päällä häiriön sattuessa? Eli sammuuko ajovalo, mahdolliset mittarivalot yms samaan aikaan, vai onko ainoa oire tuo kierroslukumittarin tipahdus nollaan?
Jos "kaikki" sammuu, niin tuo jo mainittu virtalukon johtoliitosten tarkistus on hyvä tarkistuskohde. Mutta jos vain käynti katkeaa, niin sitten ongelma voi olla mitä erinäisimmissä liitoksissa pitkin pyörää, tai jopa kampiakselin asentotunnistimessa (tms) kipinän ajoittamiseen käytettävässä osassa.