Ohiajotesti on monimutkainen järjestää ja vaatii todella paljon tilaa. Miitausasetelma on kuin sirkuksen päätösnumerosta, mittaus suoritetaan tietyllä etäisyydellä mikrofonista kiihdyttäen kakkosvaihteella säkki päässä ja etukäpälillään seisova puudeli pakkarilla. Ei tule olemaan mahdollista katsastuksessa.
Eiköhän katsastus tule käyttämään samaa menetelmää mitä Ahvenistolla eli SAE J1287-mittausta tai vastaavaa Eurostandardia, jos sellaista edes on. Pyörien runkoon merkityt lukematkin taitaa olla saatu tällä mittauksella.
http://ohv.parks.ca.gov/pages/1140/f...287_199807.pdf
Esimerkkinä H-D Sportster -07 on runkolätkän mukaan 96dB @ 2950 rpm.
CBR600RR
H-D XL883R
ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
Huoltoliikkeet kuulemma on jo kielipitkällä vartoomassa lisää hommia kun katsastus saadaan aikaan.
ettei olis AKE:n pomot saanu jotain lahjoja näiltä katsastus firmoilta, kun noin innokkaasti asiaa ajaavat.
toisaalta mulle se on ihan sama, kunhan hinnat edes olisi kohtuullisia vrt nykyiset auton katsastukset![]()
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Minä periaatteessa kannatan kunnollisen katsastuksen tuloa mopeteillekin. Kuitenkin askarruttaa tuo näissä Suomen olosuhteissa. Miten he saavat järjestettyä asiallisen koeajomahdollisuuden liukkaalla talvikelillä jollekin Rykköselle.
Ei se helppoa ja yksinkertaista tule olemaan. Toki, jos katsastus on nykyisen rekisteröintikatsastuksen luonteinen, eihän siinä ole mitään. Ainakaan omaa pyörääni ei edes otettu alas kärrystä. Semmosesta katsastuksesta ei ole mitään hyötyä.
Valmistajan kilvessä oleva melu arvo on ns. tarkistusarvo joka on pakollinen tyyppihyväksytyissä pyörissä. Tyyppihyväksyntää varten valmistaja teettää tutkimuslaitoksella pyörälle direktiivin mukaisen ohiajotestin. Testin yhteydessä mitataan melu puolen metrin päästä putkesta paikallaan kierrosluvulla joka on 50% maksimitehon kierrosluvusta. Nämä arvot löytyy valmistajan kilvestä, jotta poliisi tai muu viranomainen voi helposti tarkastaa onko putkea muutettu meluisammaksi.
Muutoskatsastettaessa pyörään jokin muu siihen hyväksytty putki pitäisi uudet tiedot kirjata rekisteriotteelle ja tarkistaa ettei uusi putki vaikuta päästöihin. 99% poliiseista ja katsastajista eivät ymmärrä asiasta yhtään mitään ja pyrkivät välttelemään sitä kaikin mahdollisin keinoin.
Saa nähdä miten korkeammalta taholta puututaan asiaan kun nämä sekalaiset tiedotteet muuttuvat todellisuuteen.
Rahastuksen makua. Ei tällä mitään meluhaittoja saada kuriin, helppo ne vakiopöntöt tai pihisevät killerit on pyörään alle heittää katsastuksen ajaksi. Ja konttorin kulman takana ruuvaillaan irti. Typerää pelleilyä koko touhu.
Tunturi Classic -74 --> Suzuki Tsx -84 --> Kawasaki Versys -07 *--> Suzuki GSR -07 (myyty)
Annetaan nyt omatkin mausteet keskusteluun.
Nämä db mittaukset ovat kyllä loputon suo.
Aikoinaan meillä oli kaverini kanssa 2107 lada, jota olimme "hieman" piristäneet. Putki tehtiin liikennemerkistä, koska se ei ainakaan ruostu. Poliisit pysäyttivät meidät manskulla ja olivat hyvin kiinnostuneita ladan mökä tasosta. Kierrokset 4000 ja db mittari auton perään. tulos 83,4db. Ei sakkoja. Ladan kone kiersi kuitenkin 9500rpm, joten mökä oli noilla kierroksilla ääntä oli varmasti yli 84db.
Tämä sama ongelma on myös noiden pyörien putkien suhteen.
Vuosikatsastus on puhtaasti rahastus mielessä saatu idea.
Suzuki S1 ´91
Honda NS125F ´87
Honda NSR125R ´94
Kawasaki ZZ-R600 ´02
Kawasaki ZZR1400 ´08
Minä heitän meidän turbo-pyörien omistajien puolesta oman näkökulman asiaa. Onko tämä tuleva vuosikatsastus reilu meitä pyöränomistajia kohtaan jotka EMME VOI MUUTOSKATSASTAA omaa pyöräämme Suomessa vaan pitäisi mennä Ruåttin puolelle ja maksaa 2500 Euroa siitä että joku mittaa päästöt ja antaa hyväksynnän tai ei?? Pitääkö minun joka kerta ennen vuosikatsastusta riisua pyöräni turbopalikoista vaihtamalla esim.kannentiiviste vakioon,kokoputkisto vakioon,öljynkierto turbolle jne....??! *Tehot on helppo laskea sallittuun mutta tuo päästömittaus. Miksi turbot pitää päästöineen mitata erilailla kuin vaparit siis muutoskatsastuksessa? Vuosikatsastukseenhan käryt on helppo saada puhtaiksi kun pyörä ei saastuta yhtään sen enempää kuin vaparitkaa. Kyllä minun mielestä jos aletaan uusia määräyksiä tekemään niin pitäisi jokaisella olla mahdollisuus edes YRITTÄÄ saada pyörä leimoihin!! *![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Joskus kauan sitten Ahvenistolla mitattiin äänet pyöristä takaa 45 asteen kulmassa kolmen tai neljän metrin päästä jollain tietyllä kierrosluvulla.Mitä järkeä on mitata niitä puolen metrin päästä? Kuka siihen tunkee korvansa? Sitäpaitsi kaksitahtisen ja nelitahtisen ääni on ihmiskorvalle samalla voimakkuudella erilainen,samoin kaksisylinterisen ja nelisylinterisen äänen ihminen kokee erilailla kovana tai häiritsevänä.Mutta jos LM:n ukkelit saa noita keskenään asetella,persiilleen menee taas tämäkin asia.(kawa-artsi @ Syys. 02 2009,16:43) kirjoitti
Mitatkaapa joskus ohiajavan täysperävaunun melu kun se painaa rajoitinta vasten.Ei puutu varmasti yhtään pyörien aiheuttamasta melusta.
Kuten jo kommentoin toiseen ketjuun, kyllä joillakin pyöränomistajilla olisi peiliin katsomisen paikka mitä meluun tulee. Meinaan ei ole ihme jos aletaan meluhaittoja torjumaan kun kivitalojen välissä avataan mökäputkilla niin että rappaukset varisee... Siellähän ne asuu immeiset joilla useimmiten on rahaa ja kavereita valtuustoissa, siellä sankari sitten lapsenomainen virne naamallaan kuuntelee Vance&Hinesin höpinöitä eikä ajattele asiaa siltä kantilta että kohta paskaa valuukin niskaan kun inssisetä sanoo että vakioputket kiinni muuten loppuu ajo
Toki itseä miellyttää se kun mp kuulostaa muultakin kuin singeriltä, varsinkin V2-vehkeet. Mutta tässä pätee sama kuin muussakin avaamisessa, ei mieluusti keskustassa. Aika siistillä mörinällä etenee suoraputkinenkin laite jos malttaa tasakaasulla päästellä, voihan niistä höpinöistä sitten nautiskella muualla.
Täytyy vaan toivoa että katsastuspakko väistetään, en kannata eikä sillä ajeta kenenkään asiaa.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Onhan näissä desibeleissä pyörä kohtaisi eroja jo vakio ränneillä. Mun 600zzr on melko hiljanen kun viereen laitetaan käyntiin kaverin boss hoss. Bossissa vakio putket, toki siihen löytyy kyllä viritkin, mutta ei sitä pysty niillä ajamaan melun takia.
Suzuki S1 ´91
Honda NS125F ´87
Honda NSR125R ´94
Kawasaki ZZ-R600 ´02
Kawasaki ZZR1400 ´08
IL myöskin kiinnostui aiheesta..
Melkoista skeidaa kieltämättä, varsinkin perustelut miksi tarvitaan mp:n katsastusta..kyllä tässä hommassa haisee raha - ei mikään muu!!
![]()
04 Buell xb12s
^ Totta, hienosti keksitty perustelu.
AKEn ansiosta me idiootit voidaan tulevaisuudessa turvallisin mielin ostaa käytetty mopo.
Näin meistä pidetään hyvää huolta!
Voi *![]()
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Löytyy lisää asiasta:SMOTO/HAKU/KATSASTUS/KLIK#1! * *
Olisin liittänyt linkin mut kun ei oo homma hallussa!
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Keskeistä tuossa on, että ajoneuvoHALLINTO haluaa lisää valvontaa. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa Vanhanen esikuntineen myös kansalaisilleen kontrollia järjestää.
Harmittaa, kun vasta sain moottorin toimimaan suunnitellulla tavalla: K&N, PCIII ja LeoVince X3. No vedellään vielä, kun voidaan...
Tai voidaan varmaan vastakin, pitää vaan nähdä vähän enemmän vaivaa, kun vaihtaa edes ja takasin. Koskahan näitä teinien karvanoppabemareiden putkia aletaan syynätä?
Olet tainnut ajaa niin lujaa, että kukkahattu on pudonnut päästä?(hra1150 @ Syys. 02 2009,19:07) kirjoitti
Vallankäytöstä ja oman viran tarpeelliseksi tekemisestähän tuossa on hyvin pitkälti kysymys (ja tietysti rahankeruusta firmojen osalta). Samalla tavoin syynäävät tänä vuonna rakennuslupia kolmen viskaalin voimin tuntikausia, ettei vaan oma virka joutuisi lomautuksen kohteeksi. Nousukaudella vaan ovensuusta kommentoitiin, että "soita sitten kun se on valmis, niin nähdään minkälainen siitä tuli
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Pahinta melua on hyttysen ininä korvan juuressa kun yrittää nukkua. Hyttysten siiveniskujen tiheys per sekuntti pitäis lailla rajoittaa. "Melusaasteesta" on tehty taas yksi haistanpaskan muotijuttu, jolla rahastetaan ja ratsastetaan. Tehdään meluaitoja, tutkimuksia, mittauksia, väitöskirjoja, poliitikot kerää suosiota jne.Se mikä häiretsee ketäkin on täysin asenne kysymys. Toiseksi pahinta melua on kotimaiset iskelmät ja oopperalaulu (naisen). Silti jotkut menevät värisyttämään tärykalvojaan tuntitolkuksi. Sille kirkumiselle myös saada jotkin desipeli rajat. Savonlinnan ooppera juhlille paritusinaa jeppeä mittaamaan melutasoa ja kieltämään metelin pidon. Ja sillä sekunnilla tai häkki heilahtaa.
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
Miksei mikään etujärjestö / aktiiviporukat / MP kerhot anna vastinetta julkisuuteen
Tässähän olisi näytön paikka järjestöille ja kaikille motoristeille
Tämän on aivan järjenköyhä ehdotus. Tarkoitus vain rahastaa 200000 uutta asiakasta katsastuksessa.
Entä Traktorit, mönkijät, metsäkoneet, puimurit, junat, lentokoneet, metsästäjien aseet, kirkonkellot jne. ääntä lähtee kaikista vehkeistä enempi ja vähempi. Miksei näitäkin katsasteta ja vaimenneta??
Sano muuta. Ilmeisesti tarvittaisiin oma etujärjestö, joka pitäisi motoristien puolta.(suiza @ Syys. 02 2009,21:18) kirjoitti
Enpä muista olenko koskaan nähnyt missään mediassa minkäänlaista kantaa mihinkään oleelliseen mp-asiaan. Nykyinen salaseura *piip* voisi vaikka jättää Liikenneturvan jäsenyyden sekä liikenne- ja sisäministeriöiden hännystelyn sikseen ja alkaa oikeasti puolustaa mp-kansaa mediassa ja äänestyskopeissa.
Tosin siitä paljon puhutusta "motoristin puolesta" on aika tarkkaan kaksi eri näkemystä, kuten arvoisan MotOrgin keskusteluareenan yleisestä viestinnästä on helppo päätellä. Mutta mikä ettei vaikka kaksi eri putiikkia pystyyn; toinen voi ajella kansanedustajien kanssa ympyrää goldwingeillä (sori) ja hoitaa suhteita FEMA:aan, ja toinen voisi viedä motoristiasiaa näkyvästi esille kaduilla ja median palstoilla. Täydentäisivät jopa toisiaan?
-hh-
Taitavat olla etujärjestöt suht tiheään LVM:ssä juttelemassa näistä asioista ja vaikuttamassa tuleviin päätöksiin. Lehdistötiedotteilla voi herättää keskustelua asiasta ja toimittajat valitsevat niistä vielä ne mehukkaimmat lauseet ja muokkaavat niitä vielä sopivasti. Tuollaisen tiedotteen ja lopullisen säädöksen ero aika iso.
ps. Mopoautot ja mönkkärit katsastetaan aivan kuten autot eikä niihin ei saa tehdä mitään muutoksia. Toivottavasti tilanne ei mene siihen 2-pyöräisillä.
Kääritään ihmiset kuplamuoviin nii ei tule pipiä. Tuon katsastuksen tullessa voimaan vois oikeesti myydä katupelin pois ja ostaa peräkärryn ja ratavehkeen
636 -06
Vapaaehtoistyössä ei ole mitään muuta ongelmaa kuin se, että paljon on asioiden haluajia, mutta tekijöitä on vähän. Koskee myös sitä piip-yhdistystä. Jos on intoa, ideoita ja halua muuttaa asioita, niin siitä vain hihat ylös ja töihin. Kyllä se into yleensä vuodessa tai parissa laantuu.(harmaahukka @ Syys. 02 2009,21:32) kirjoitti
![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Eiköhän jäsenistö tietäisi, jos olisivat piipahtaneet. Vai mitä? Jäsenistöhän lienee *piip*:n ylin päättävä elin? Ja jäsenkunta tietää toki ensimmäisenä jäsenistön palvelijoiden tekosista. Käsittääkseni.(OdeO @ Syys. 02 2009,23:45) kirjoitti
Ministeriöissä ja valiokunnissa ja niiden komiteoissa ei juuri kannata hääräillä ympäripuhuttavana ja näennäislausujana, vaikka lohdutuspalkintona onkin pussillinen kolikoita tai lupa muuttaa mutteri D mutteriksi F. Samalla vaivalla voi saada 10 pussia ja pari pulttiakin keskittämällä lobbausresurssit mediaan ja olemalla suorassa yhteydessä puolueisiin ja saman rintaman järjestöihin (hmm... onko näitä?) valtionhallinnon sijasta.
Sitä vartenhan toimittajat juuri ovat olemassa. Valitsevat ne parhaat ilmaisutavat motoristien puheenvuoroihin. Maassa on useampi sata moottoripyöräilevää ammattitoimittajaa, iso voimavara ottaa kaikkien motoristien avuksi. Tiedotteita faksailemalla toimittiin 30 vuotta sitten, nykyisin otetaan suora kontakti kirjoitustyöläiseen tai hänen pomoonsa ja harrastetaan muita varsin tavanomaisia mediavaikuttamisen keinoja, kuten ilmaisia lounaita. *
No, helppoa marginaaliryhmän vaikuttaminen ei toki ole. Ajan henki kun on... ööö... ajan henki - massat haluavat lisää turvaa, kovempaa kuria, ankarampia tuomioita, enemmän seurantaa, tiukempia sääntöjä. Mutta joku/jokin massojakin ohjailee.
-hh-
Aika tuhoon tuomittu käytännön ajatuksena, joskin periaatteessa kaunis. Pitäisi olla vähintään muutama ihminen samaa mieltä - ei siellä kukaan yksin voi mitään tehdä. *piip* toimii käsittääkseni pääosin kerhojen vetäjien vetämänä, ja näillä taas omat näkökulmansa asioihin. Organisaatiot myös tuppaavat toimimaan vakiintuneiden rutiinien ohjaamina, ja ihmiset yleensäkin. Muutos vaatii kanttia ja motivaatiota. Mutta ei enempää tästä aiheesta, väärä areena.(NOx @ Syys. 03 2009,08:46) kirjoitti
-hh-
Onko E-merkittömällä putkella mitään mahdollisuuksia mennä katsastuksesta läpi? Vaikka äänet pysyy rajojen alapuolella?(HiTec @ Syys. 01 2009,08:59) kirjoitti
- no mopo -
Minun mielipide on että katsastus "sucks" ja poliisi tarkistakoon onko syytä kaydä katsastus konttorilla.
Tämä yhteiskunta menee ihan liiallisuuksiin näissä(kin) asioissa.
Ei yksikään äänekäs(kin) pyörä tuota kellekään ongelmaa kun se ohi menee vaan nämä jatkuvasti (yö aikaan) kännipäissään rälläävät mopoilijat. Siinä mopopojat sahaavat jalkoja altaan tulevalta harrastukselta. Eihän heistä kyllä yleensä tulekaan myöhemmin MOTORISTIA sen syvimmässä olemuksessaan.
Rakentelu vapaaksi ja jos pyörä täyttää lain kirjaimen niin OK,
mutta nykyään on tämä "kun laki on nyt näin" mentaliteetti, ja vitut laki on MEIDÄN yhdessä päättämät säännöt, niitä voi muuttaa. Se on vaan valittujen kansanedustajien kädessä![]()
Vastarannankiiski
Autoissa se ei ainakaan ollut mahdollista.(iiöö @ Syys. 03 2009,09:43) kirjoitti
Jokunen vuosi sitten yritin leimata autoani (VW golf gti ´00). Autoon olin vaihtanut jenkeistä tilatun magnaflow:n koko putkiston. Äänet olivat maltilliset, mutta e-leima puuttuu ja hylsy tuli. Kyselin silloin, että voiko tuota putkea muutoskatsastaa ja minulle sanottiin, että tarvitsen putkeen esim. tüv-paperit ja putkistosta on löydyttävä e-merkinnät.
Suzuki S1 ´91
Honda NS125F ´87
Honda NSR125R ´94
Kawasaki ZZ-R600 ´02
Kawasaki ZZR1400 ´08
Oiskohan tullut noin 15-20 pakaria vaihdettua kotteroihin, mutten ole koskaan tajunnut katsoa niiden merkintöjä. Eli onko tosiaan noissa Motonetin, Varakirin ja Bilteman tavisautojen tavisputkissa jotkut E-leimat? No, vaikka olisikin, niin enpä ole kymmenien katsastusten aikana koskaan havainnut inssin katsoneen pöntön leimoja kotterosta.
-hh-
PS. Simppeleintä olisi tietysti ottaa Suomen ritolat EU:sta
e: quote-virhe poistettu
Entäpä valot? Xenonit saa ilmeisesti repiä suolle, jos umpio ei ole xenoniin tarkoitettu.
Tässä mietittiin, että saako aatamin aikaiseen viragoon asentaa xenonin? Pyörä on ajalta ennen e-merkintöjä.
Suzuki S1 ´91
Honda NS125F ´87
Honda NSR125R ´94
Kawasaki ZZ-R600 ´02
Kawasaki ZZR1400 ´08