Onko kukaan hankkinut vielä tuollaista Nuvin 550 mallia?
Se on vesitiivis kuten Zumo 660 mallikin, siitä on vain karsittu ominaisuuksia kuten sinihammas...
Oma Navicoren softa rupee oleen jo niin vanha että jotain on kohta pakko tehdä, puhelin jossa softa pyörii *hajos ja lapissa käytiin nuvi 250 mallin turvin, erillinen navikin on nyt mielessä ollut ja tuo 550 maksaa vain puolet zumon hinnasta.
Lisäksi tuossa on jotain maastokarttojen käyttömahdollisuuksia, mukanakin taitaa tulla jokin, laite lukeutuu hybridi laitteisiin ja näinollen varustelistalta löytyy joku skootteri telinekkin?
Itsellä olis just tollaselle "sekakäyttöön" soveltuvalle laitteelle tilausta. Kunhan loma loppuu ja puhelin tulee huollosta niin saattaa navicoren taru olla lopussa... mutta kertokaa omia kokemuksia ja helpottakaa valintaa *
http://www.vertaa.fi/autonavigointi/...vi_550_europe/
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Kiinnostaa myös sama kampe, kokemusta zumosta on 3 vuotta, mutta meni pyörän mukana pois.
Vesitiivis ja käytettävyys mopokäytössä ovat välttämättömiä ominaisuuksia.
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Tykkään kovasti. Bluetoothia en ole kaivannut kun en sitä TomTomissakaan yleensä kuullut vauhdissa.
Mulla on sama vehje käytössä myös enskassa ja kelkassa. Maantiellä karttapohjana on se mukana tullut ja kelkkareittien kanssa sekä maastossa tietysti SuomiPro.
Telineenä on enskassa ja kelkassa Touratechin lukittava teline ja kahdessa moottoripyörässä on Garminin mp-teline Techmountin telineissä. Virrat tulee akulta Garminin mp-telineen johtosarjalla.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Onko tuo 8h akkukesto realistinen ? Tuntuu aika hurjalta kun Zumo 550:n akkukestoksi ilmoitetaan vain 4h. Entä onko ollut ongelmia näytön luettavuuden, käytettävyyden tai vesitiiviyden kanssa ?
Itseäni kiinnostaisi tuo Nuvi 500 malli. Laite on kait sama kuin Nuvi 550, mutta tulee ainoastaan pohjoismaiden kartoilla. Euronicsista saisi masiinan nyt 179 eurolla.
Kävin tuossa Teknisillä juttelemassa tutun myyjän kanssa ja soittelin Garminille, laiteet 500/550 ovat samoja, vain kartat on erillaisia.
Kooltaan se on "pieni" mutta prätkässä ei ole liikaa tilaa muutenkaan.
Kysyin samalla skootteritelineen kestävyydesta ja puhuin Touratechin telineestä, ei osannut kertoa muuta kuin että telineitä ei ole rikkoutunut.
Mulla on tuommoinen 550 ollut tämän kesän käytössä. Garminin oma teline, ainakin se mikä minulla on, ei ole mikään ihmeellinen keksintö. Se on vain muovista tehty kaukalo johon navi tuupataan ja virran syöttökin tulee erillistä johtoa pitkin. Virtaa ei siis kierrätetä telineen kautta vaan suoraan navin perään USB-laturi kiinni. Teline ei varmaankaan mene rikki millään tavallisella käytöllä, mutta siitä puuttuu lukitusmahdollisuus. En kovin kauaa viitsinyt aina ottaa navia taskuun ja taas kahvitauon jälkeen takaisin. Hankin sitten Touratechin lukittavan telineen, älyttömän kallishan se on mutta nyt ei joka narkkari saa navia viidessä sekunnissa pöllittyä.
Jos joku tarvitsee tuommoista Garminin omaa telinettä niin tarjouksia yv:nä
.
Teline vaihtoi omistajaa...(TLi @ Syys. 01 2009,16:02) kirjoitti
Huomenna kauppaan navia hakeen.
Ehtii vielä tositoimiin tälle kesälle.
Onkos tuossa 550:ssä myös bensan kestävä ulkokuori ? Zumo 660:ssa näin esitteessä kerrotaan olevan. Kun ensimmäinen zumo tuli markkinoille, niin Garminin edustaja kertoi siinä olevan myös näytön ilmansaasteita paremmin kestävä. Siilläkö selittyisi osa hintaerosta ?
Molempien tiiviysluokitus on sama. Vesitiivis IEC 60529 IPX7-standardin mukaan (30 min, syvyys 1m)
Tuossa 660 mainostetaan suojattu polttoaineroiskeilta ja uv-säteilyltä, aikomus on hakea 500 malli hintaan 179 eur ja päivittää myöhemmin kartta euroopn kattavaksi.
Navin sijoitus on sellainen että uv-säteily tai bensaroiskeet eivät ole ongelmia, navi ei myöskään ole kovin usein mopossa, lähinnä autoon se kai tulee. Jos navin pitää olla bensankestävä niin pitää ehkä alkaa tarkkailemaan muiden mopoilijoiden toimia bensiksellä, oman turvallisuuden vuoksi...
No voihan jossain mopossa tietenkin olla roiskeista riski, jos navi on ihan korkin vieressä.
Ostin lauantaina tommosen Nuvi 500:sen. Käyttökokemuksia ei luonnollisesti ole vielä kertynyt. Aikas lailla samanmoinen käytöltään tuntuu olevan kuin TomTom One, paitti että kosketusnäyttö vaikuttais olevan herkempi Tompassa.
Mistä te olette ihmiset ostaneet noita Garminin telineitä? Niitähän on skoottereihin ja fillareihin tarkoitettuja, sekä moottoripyöriin erilainen teline. Kumpi mahtais olla kannattavampi ostos?
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Laittasin touratechin telineen, voi jättää laitteen pyörään kun käy huoltsikalla maksamassa pensat. Tai kahvin ajaksi.(SenioRR @ Syys. 13 2009,17:27) kirjoitti
http://shop.touratech.se/SE....-0.html
Noita mä tuossa kattelinkin, mutta on aika tyyris ja karmeen näkönen.(turpo @ Syys. 13 2009,17:44) kirjoitti
Hyvä tuo on varmasti, mut pikkasen sirompi vois olla. Ja toi lukittavuus on tietysti myös ihan bueno ominaisuus, vaikka en sitä ihan välttämättä tarviikaan.
-Hannibal-
Mp:n teline on kestänyt Ultrassa ja 1098R:ssä. Se on siro ja tarpeeksi hyvä, muttei lukittava. Siitä jos on pienempi niinkuin varmaan skootterin ja polkupyörän telineet ovat niin saattaa olla huteroita. Mitään Touratechin rumilusta en katupyöriin laittaisikaan, kelkkaan ja enskaan kyllä.(SenioRR @ Syys. 13 2009,17:27) kirjoitti
Olen laittanut omaan Nuviin semmoisen näytön suojakalvon kaiken varalta, mutta ilman en ole kokeillut. Yleensähän on mukavampi paljaalla..
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Tänks mikkoyli! Pistän tilaukseen tuon Garminin oman mp-telninkin.
Onko muuten jolla kulla muulla tökkinyt tuon laitteen rekisteröinti ja ohjelmistopäivitykset? Tein kaiken ohjeen mukaan, mutta ohjelmistopäivitys jämähtää joka kerta 77%:iin. Ja kun en saa tuota päivitystä tehtyä, niin en saa rekisteröityä laitetta, enkä myöskään karttoja päivitettyä.![]()
-Hannibal-
Tilaukseen lähtikin Ram Mountsin teline Garminia varten. Olihan tuo pikkasen kalliimpi kuin Garminin oma teline, mutta jotenkin kuitenkin vakuuttavamman oloinen. Hintaa tuli postikuluineen vajaa 70€. Miettisin saman telineen ja pidikkeen tilaamista Jenkeistäkin, mutta pikainen laskutoimitus ja -kuluarvio osoitti, että ameriikasta tilaamalla, kaikkine kuluineen, telineen hinta ois ollu samaa luokkaa kuin Suomen edustajalta tilaamalla ja jäähän noikin rovot nyt sitte ainakin osittain Suomeen... Noin viikon päästä nähdään sitte, minkälainen toi Ram Mount tsydeemi on! Ihan siron näköinen kuvissa ainakin. Valmistajan sivut.
edit. Niin ja siis tuon Suomen edustaja on Yepnet. Ilmoituskin löytyy tältä orgista.
-Hannibal-
Garminin mp-telineen mukana tulee tarvittava virtapiuha, jota olen kyllä jossain nähnyt tarjottavan erikseen. Tuleeko tilaamassasi virtapiuha?
Garminin oman telineenkin olen 1098R:ään ja Ultraan kiinnittänyt Techmountin kiinnikkeillä (Baehr.fi). Tosi hyviä, mutta pelkkä pohjalevy ja siihen tarvii lisäksi Garminin telineen tai tilaamasi Ram Mountsin. Touratechin telineeseenkin tarvitsee Ram Mountsin palikoita, jotta sen saa tankoon kiinni (+ virtapiuhan).
Tässä ei ollut virtapiuhaa mukana. Vain teline tankokiinnityksellä ja kiinnike navia varten. Laitoin virtapistokkeen(tup.sytytin) viime talvena tankin eteen ja otan siitä virran naviin.(mikkoyli @ Syys. 14 2009,12:28) kirjoitti
-Hannibal-
RAM-Mountsin teline Nuvi 500:lle kolahti tänään postilaatikkoon ja kylmätyyppien perusteella tuntuu erittäin asialliselta kapistukselta! Navi on helppo säätää vaikka minkälaiseen kulmaan ja sentoon ja telninkin palikat tuntuvat tukevilta. Itse navikin tuntuu istuvan erittäin luotettavan oloisesti kiinnikkeeseensä. Käytäntö sitte osoittaa lopullisen käytettävyyden...Toistaiseksi olen ainakin tyytyväinen ostokseen!
-Hannibal-
No ei sattunut silmään tuo sun teline. Edelliselle naville, koitin tehdä ja teinkin itse telineen, mutta siitä tuli niin ruma, että harakatkin sille naurais, jos sen pyörään kiinnittäis...(jarijii @ Syys. 21 2009,20:18) kirjoitti
En pidä tän RAM-Mountsin telineen hintaakaan kovana, jos sitä vertaa Garminin oman telineen hintaan. Tietysti, onhan tämän hinta yli kolminkertainen sun telineen hintaan...
edit. Onko toi nuvi 500 siis parempi vai huonompi käytöltään kuin 200:nen? Lauantai on ikävä kyllä jo buukattu...
-Hannibal-
Keskiviikkona tilattu Zumo 660, tulee varmaan huomenna.
- Sergei-
Mistä tilasit? Paljoks makso? Noi tuntuu olevan aikas tyyriitä vieläkin joka paikassa.(Sergei The Eagle @ Syys. 24 2009,21:03) kirjoitti
Uudestisyntynyt REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
Tulin hankkineeksi 88 eurolla nuvi 205 laitteen, oikeastaan emännälle autoon kun ei oikein osuttu samaan paikkaan samaan aikaan, minä pyörällä ja emäntä siis autolla.
Tutkin samalla vähän tuota Garminille soveltuvaa karttapuolta. Innostuin, kun huomasin että reitittävää OpenStreetMap aineistoakin on jo saatavilla. Toiminee ehkä noissa kalliimmissakin laitteissa...
OSM karttoja Garminille
Nyt voin käyttää Garminin softalla vaihtoehtoisessti joko laitteen mukana tulleita karttoja tai OSM dataa, molemmissa pelaa reititys. Esim. Suomessa pohjoiseen päin mentäessä OSM:n kattavuus jää vielä jälkeen laitteen mukana tulevalle aineistolle. Ja tuo reitityspuoli OSM aineiston suhteen näyttäisi paranevan päivä päivältä...vielä se ei pärjää mukana tulevalle, mutta onpahan jatkossa mahdollisuus ladata ainakin jotakin karttaa periaatteessa mistä tahansa maailmankolkasta matkalle mukaan sangen edullisesti.
Pikkasen yli 550 euroa maksoi, ja ostin Lohenette nimisestä verkkokaupasta jonka kaverini omistaa.(sikiviki @ Syys. 24 2009,22:44) kirjoitti
Saa 2 vuoden takuun ja suomenkieliset selostukset, jos niitä haluaa kuunnella.
- Sergei-
Noin kolme kertaa kalliimpi kuin nuvi 500. En millään lailla arvostele niitä, jotka tuon zumo 660:n ovat hommanneet(oisin ostanut itsekin, mut kun oon niin vitun köyhä...), mutta mitä ihan konkreettista eroa tuossa zumossa on nuvi 500:seen verrattuna? Euroopan kartat taitaa zumossa olla, kun nuvissa valmiina vain Scandinavia. Vedenpitävyyden Garmin ilmoittaa olevan saman. Ja sen verran mitä tuota omaa nuvi 500:sta olen nyt pyörässäni kokeillut, niin kosketusnäyttökin toimii paksut ajohanskat kädessä, mitä suuresti epäilin, kun koneen ostin...(Sergei The Eagle @ Syys. 25 2009,06:55) kirjoitti
-Hannibal-
On siinä niitä ominaisuuksia paljon enemmän, on bt ja kuulokeliitäntä, mp3 soitin ja isompi näyttö.
Mutta kun se on liian iso ainakin mulle tohon gixuun, nyt on tekeillä sellainen kiinnike että se navi tulee siihen tuplakuplan keskelle mittariston päälle, siihen ei olis 660 mahtunut.
Tosiasia on että 500 navi ja se skootteriteline jonka ostin käytettynä eivät maksaneet yhteensä kahtasataa.
Kartan päivitys ja käyttiksen päivitys toimi mulla ihan helposti, rekisteröidyin ja päivitin ohjeiden mukaan, poi pisteiden lisääminen tapahtuu garminin omalla ohjelmalla, tosin se onkin vielä "vähän" hakusessa![]()
No enhän mä muistanut tota "sinihammasta", joka on tietysti oivallinen ominaisuus. Näytön suuruudelle, puhumattakaan MP3-soittimelle en suurta arvoa itse anna, mutta toki jollekin tärkeitä ominaisuuksia.(Sepi @ Syys. 25 2009,12:53) kirjoitti
Mulla onnistui rekisteröityminen ja päivitykset lopulta ihan hienosti, kun tein sen toisella koneella. Eli tässä mun pöytäkoneessa oli joku ongelma, miksi nuo ei onnistuneet. Silti Tompassa päivitys oli mielestäni helpompi tehdä.
-Hannibal-
Veljeni "fiksumpi versio" oli sitä mieltä että saattavat tehdä sellaisen yber päivityksen joka tunnistaapi laitteen ja asentaa laitekohtaiset tiedot, eli sama iso paketti sisältää useisiin laitteisiin päivityksen. Sinänsä järjetöntä tehdä erikseen päivitys jokaiseen laitteeseen?
Eilen käytiin ajamassa autolla testilenkki jossa oli naveina Zumo ja Nuvi 500, isoa eroa ei ollut.
Lähtiessä oli arvioidussa saapumisajassa 3 minuuttia eroa, karttapohja on sama molemmissa eikä kumpikaan tehnyt yhtään virhettä, jopa garminin softalla tehty reitti pelitti molemmissa 100% samalla tavalla. Vertailtiin valikoita ja ominaisuuksia, eroina jotka itse huomasin olivat, mp3 soitin, sinihammas, kaista-avustin, kiinnitys erilainen.
Gixuun ei tosin olis toi Zumo mennyt, joten turha pohtia jälkikäteen olisko pitänyt sellainen ostaa.
Tollanen siitä tuli, jotain pientä muutosta saattaa kyllä tulla talven aikana. *![]()
Pystytkö laittamaan kuvaa tästä telineestä?(jarijii @ Syys. 21 2009,20:18) kirjoitti
<p>VALOKUVAUSTA PK-seudulla www.matiasjurvanen.com</p>