Täältä pohjoisesta on pitkä matka huoltoon ja nyt kun Ducateja jää useampi taloon niin olen ruvennut miettimään huoltojen tekemistä enemmän itse. Piakkoin pitäisi vaihtaa 999S 2006:een hihnat. Onko kuusiokoloavain-kikka riittävä vai olisiko jollain Kämnan myymästä mittaustyökalusta kokemusta?
Toinen on luistokytkimen huolto. Sekin pitäisi tehdä aika usein kun esim. entisen 1098S:n EVR:n avasin niin rullat oli jo jumissa ja piti puhdistaa. En tarvinnut siihen työkalua, mutta 1098R:ään näköjään tarvi.
Huoltonäyttö olisi kiva nollata ja TPS myös. Tuommoinen osui silmiin:
linkki
Voiko tuolla säätää CO:n myös ja onko jollain kokemusta tuosta?
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Ton toimivuudesta on ollut vissiin vähän kahta juttua. *Toiset ovat kertoneet, ettei sillä saa edes säädettyä tyhjäkäyntiä/co:ta. *Jossain malleissa toimii, toisissa sitten ei. *Vaikea sanoa tarkemmin, kun ei oo tullut kokeiltua. *Googleta VDST sanalla niin pitäis alkaa löytymään juttua. *
Hihnat on ainakin mulla pysyneet ihan nätisti paikoillaan, kun näppituntumalla ne laitoin. *Edelliselä kerrala käytin kuusiokoloja. *Musta tärkeintä niissä on se, etteivät ole liian tiukalla. *Kyllä se hihnojen vaihto on ihan itse tehtävissä. *Voishan niihin koittaa myös sitä viritystä oikealle äänentaajuudelle. *Jotenkin vaan tuntui omasta mielestä aika kummaliselta säädellä hihnoja mikrofonin ja läppärin kanssa.
Tämönen pomppas heti esiin googesta:
http://www.ducati.ms/forums/showthread.php?t=39619
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Ja jos noita työkaluja aikoo ostaa, niin kannattaa tutkia noita ulkomaan boardeja, sillä olen törmännyt muutamaan otteeseen sellaisiin tyyppeihin, jotka ovat itse tehneet noita erikoistyökaluja ja myyneet niitä myöskin. Luonnollisesti huomattavasti huokeammalla hinnalla kuin originaaleja. Tai sitten teet työkaluja itse, jos olet riittävän näppärä.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Väittäisin kyllä että kuusiokolokikka toimii..testastretta koneita en ole näprännyt, mutta ite olen 2v koneista hihnat vaihdellut. Aikaisemmassa 4v mörössökin vaihdoin hihnat itse.
Ebaysta löytyy hyvin työkaluja, varmaa pitäis itsekin ostaa muutamia.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Sama homma olis täällä edessä. Tarkoitus on talveen mennessä tehdä (tai teetättää) itse ainakin:
- Showan keulan purkamiseen työkalu
- kytkinkorin vaihtoon jonkinlainen kinnipitotyökalu
- nokkapyörien kiinnipitoon työkalu (vai tarviiko tätä?)
En ole itse vielä hihnoja vaihtanut, tarviiko tuota nokkapyörätyökalua? Miks ne nokat pitäis saada pysymään paikallaan? Ajattelin, että se hoituis perinteisellä keinolla eli merkkaamalla vaan kohdat (maalitussilla) hammaspyöriin ja hihnaan. Sitten kopioi merkit vanhasta hihnasta uuteen niin on helppo laittaa hampaat kohdalleen.
Muutamat hihnat vaihtaneena kuusiokolo-/mutu tuntuma toimii mainiosti 2V ja 4v koneissaki. Muistaa vaan pyöritellä moottoria sen verta että hihnat on löysimmässä-asennossa ku kiristää rullat.
Ölynvaihtoon ei välttämättä kovin kummoisia työkalua Showan keulaan tartte - taisin tehdä isosta prikasta version, jossa on lovi, niin saa jousen painettua alas. *Jos joutuu purkaan kokonaan esim. stefan vaihtoa varten - en tiedä - en oo tehny.
Vanhoista kytkinlevyistä ja 2sta lattaraudan pätkästä ja 3sta ruuvista saa ainakin helpolla kytkimen kiinnipitotyökalun.
Hihnavaihdossa ei tartte ku kuusiokoloavaimen ja sopivan avaimen siihen kiristysrullan mutteriin. Nokat pysyy sen verta paikallaan, että saa hihnan ujutettua paikoilleen. Kattoo vaan että merkit hihnapyörissä on kohdallaan. Hihnoja ei tartte ees merkata ku hihnapyörissä on merkit ja moottorissa on merkit valmiiksi.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Joo se lukitustyökalu on aivan turha hihnojen vaihdossa. Nokkapyöriä sen sijaan ei kyllä saa kovin helposti irti, ellei oo sitä erikoistyökalua.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Itse tein kesällä 20tkm huollon 749:iini. Ainoat erikoistyökalut mitä hommassa tarvitsin olivat erikoishylsy nokka-akseleiden lukitusmuttereihin ja nokkien lukitustyökalu. Ostin hylsyn ebay:sta, maksoi jotain 30e. Lukitustyökalun tekaisin itse vartissa. Hihnat kiristin kuusiokoloavain-kikalla. TPS ja huoltonäyttö vieläkin nollaamatta
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Nokkien lukitustyökaluakaan ei välttämättä tarvitse testastretassa. Hihnapyörät kannattaa merkata, sillä niissä ei ole ajoitusmerkkejä. Vanhemmista malleista ajoitusmerkit löytyy, mutta 999-sarjasta alkaen niitä ei enää ole. Virallisessa huollossa hihnojen vaihto on ajateltu tehtäväksi työkalulla.
Mitenkäs tuo kuusiokolokikka sovelletaan testastretan osalta? Itse kiristin viimeksi mittaamalla värähtelytaajuuden.
Onkos kellään näköhavaintoa tuosta Monsterin takajousen esijännityksen säätöön tarkoitetusta työkalusta? Mulla on kyllä tuo yksipuoleiselle haarukalle tarvittava ketjunsäätötyökalu, mutta äkkiseltään näyttäis, että sen kaari ei sovi tuohon.
Oisko esim. IKH (Isojone Konehalli) säädettävä haka-avain? Kunnolinen maksaa jotain 20-30. Biltemasta saa huonon muutamalla eurolla pilteman haka-avain
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Tilasin itselleni Toolpointista 2 kpl AMF Haka-avain 68-75mm. Hinnaksi jäi jotain 25 € kotiin toimitettuna.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
http://www.ducatisuite.com/belttension.html(Jyri @ Elo. 31 2009,09:44) kirjoitti
Tuolta löytyy ohje siihen hihnojen kiristämiseen, eihän tuo mikään tarkin mahdollinen tapa ole, mut eipä ollu muutakaan...
Puhutaankohan me samasta lukitustyökalusta? Meinaan siis että tein vain sellaisen joilla hihnapyörät saa pysymään paikoillaan kun hihnat ottaa pois päältä ja alkaa avaan nokka-akselien lukitusmuttereita. Mulla oli ainaki tosi tiukassa ne mutterit, en tiedä olisiko saanut ilman sitä lukitustyökalua auki.
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Älkää siten missään tapauksessa ostako tuota bilteman paskaa avainta. Koitin semosella vaihtaa kampien keskiöö maastofillariin ja ainut mitä sillä sai aikaan, oli pyöreät kulmat koloihin. Aivan paska laitos.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Miksi avasit nokkapyörien lukitukset? Sääditkö nokkien ajoitusta? Muutenhan niitä ei tartte avata.(bro @ Elo. 31 2009,20:53) kirjoitti
750SS,900SS,749,998,S4
Ducatilla on sellainen työkalu, missä lukitaan hokka-akselit ja kampura kohdalleen. Sitten avataan nokkapyörien lukitukset ja kiristetään hihna. Tämän jälkeen ajoitusten PITÄISI olla kohdallaan.
En nyt menisi kuitenkaan luottamaan tuollaiseen sarjatuotannon työkalusettiin, vaan itse laitan hihnat ihan perinteisesti siten, että nokkapyörät on kiinni nokka-akseleissa. Mikäli ajoitukset vaativat hieromista kohdalleen niin siinä kohtaa iso astelevy ja pari tarkkaa mittakelloa on paikallaan. Aikaa tosin menee paljon enemmän kuin noilla työkaluseteillä...
Kellotitko ajoitukset 749:stä Bro?
Jossakin on myös myyty säädettäviä nokkapyöriä 848/1098/1198:hin. Uudemmista Ducateista en tiedä, mutta vanhemmissa on ollut iso merkitys nokkien ajoituksen säädöllä ainakin jos ovat olleet pielessä. Kun noihin uudempiinkin niitä tehdään niin kait niillä jotain saa aikaan. Voisihan ne nokkapyörät laittaa, mutta millä ja miten se säätö tehdään?
Kiinnostaa edelleenkin tuo Kämnan hihnan kireyden mittatyökalu. Toimiiko tuo 1098:ssa ja 999:ssä? En ainakaan aio alkaa herzejä mittailemaan, siihen ei kärsivällisyys riitä.
Samoin kiinnostaa tuo VDST ruiskun säätösofta. 1098:n, Hyperin ja D16RR:n softien protokollat ovat samat eli se vähän yli 200 € systeemi riittäisi. Lisäksi tarvisi halvimmillaan noin 200 € CO-analysaattorin, jotta jotain pystyy tekemään.
1098R oli huollossa ja oli aivan valtava ero säädön jälkeen eikä ollut edes aivan pielessä. Saman säädön olisi voinut varmaan noilla vehkeillä tehdä itse. En tiedä sitten miten säädön tarvetta tuli, yleensä olen vain ajanut jos ei mitään muutoksia ole tehty. Saattaa nämä kireämmät olla vielä herkempiä kuin ennen.
MP-nosturin tilasin jo viime kuussa kun olen aivan väsynyt kyykkimään jo ja katepyöriä ei voi semmoisella vanhalla tunkkinosturilla nostaa. Tilanpuutteelle en voi mitään.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Laitetaanpa kuva :
Eli nuo nuolien osoittamat mutterit piti saada auki. Olivat tiukassa. Tuohon nokkapyörien väliin tekaisin sen lukitustyökalun. En koskenut ajoituksiin, vaikka joskus olisi ihan aiheellista tarkistaa nekin. Ducati-Kämnalta sais hyvät työkalut siihen(kin) hommaan.
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Tilasin itse juurikin tuon vdst -softan 59M:ään ja voin pistää kokemuksia kunhan saan paketin kotiin asti. Sledgehammer linkittikin aiemmin tuonne ducati.ms foorumille, josta olen lueskellut esim. fueltrimmin toimimattomuudesta sekä tps resetin ongelmista, mutta täytynee testailla. Ohjausleekerin purkamiseen ja säätöön tarvis varmaan myös työkalun ja <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DUCATI-1098-848-1098S-STEERING-STEM-TRIPLE-NUT-TOOL_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2ec0Q2(mikkoyli @ Syys. 01 2009,12:00) kirjoitti
em14QQhashZitem518c586102QQitemZ350246953218QQptZM otorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories" target="_blank">ebay:sta</a> ajattelin...
Kiinnostaisi myös kovasti kannenpulttien avaamiseen tarkoitettu väline (ducati osanumeron: 88713.2676)..
Ducati 749s -06
Saanko kysäistä, miksi avasit nuo? Otitko nokkapyörät pois akseleista?(bro @ Syys. 01 2009,12:08) kirjoitti
Niin, eikös noissa ole ne kireyden säätäjät ihan erikseen ja noihin bro:n näyttämiin kohtiin ei tarvitse puuttua, kun hihnoja vaihtaa.
Mitä manuaalia porukka käyttää noissa huoltohommissa. Jostain luin, että Haynesin manuaali ja Ducatin oma eroaisivat jonkin verran ja että niissä on kiitettävästi eri näkökulmia tai ainakin asiat on selitetty eri tavalla. Ducatin manuaalissa ohjeet jotenkin näin "ota pultti 49032bms ja väännä sitä avaimella 39r49ro ja säädä TMG kohdalleen" eli kokemattomalle se saattaa olla erittäin haastavaa ja aikaa vievää, kun asioita ei ole selostettu selkokielellä. Haynesissa olisi sitten ainakin jotkut asiat pystytty ilmaisemaan hieman selvemmin. Itselläni on Ducatin oma opus, mutta olen lähinnä silmäillyt sitä, joten en pysty ottamaan asiaan kantaa.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Ainakin aikasemman ducatin manuaali oli vähän epäselvä joissain asioissa. Esim venttiilinsäätö mielestäni tosi suppeasti selitetty. Parempia ohjeita toimenpiteeseen on netissä.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Taitaapi juuri näissä uudemmissa (testastretta) moottoreissa olla säädettävät nokkapyörät jo tehtaalta tullessa. 996R...(mikkoyli @ Syys. 01 2009,12:00) kirjoitti
Kolme torx ruuvia tuossa kuvassa pyörän kiinnitysmutterin ympärillä.
750SS,900SS,749,998,S4
Vaihdoin keväällä omaan desmoquattroon jakohihnat ja säädin ne oikeaan kireyteen Audiotuner-nimisen ohjelman ja perusmikin avulla: Labtec
Hommaan menee noin 10 min per hihna ja mikki maksaa 10 eur.
Honda NS 125 R2 --> Gilera SP01 --> Kawasaki ZXR 400 -92 --> Kawasaki ZX-6R -98 --> Ducati 748 S -99 --> KTM 1190 RC8 -08 --> Honda CBR 1000 RR -07
Jouduin käyttämään nokat irti. Siksi avasin nuo ja otin nokkapyörät irti. Paria venttiiliä piti säätää ja vaihdoin alapalojen lukkorenkaat.(Jyri @ Syys. 01 2009,13:47) kirjoitti
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Taisitpa tehdä turhaa työtä, kyllä ne stefat sinne asettuu vaikka pyörät on paikoillaan.(bro @ Syys. 01 2009,18:18) kirjoitti
750SS,900SS,749,998,S4
Testastretassa on erilainen nokkien kiinnitys kuin vanhemmissa Ducatin 4V-malleissa. Nokkapyöriä ei tarvitse irroittaa nokkia pois otettaessa. Siksi ihmettelin asiaa... On minullakin ollut nokat pois tuosta omasta 749:stä.
Tosiaan noista kolmesta torx-ruuvista saa ajoituksia muutettua. Alunperin noita ei ole tarkoitettu siihen, että ajoituksia kelloteltaisiin, vaan Ducatin lukitustyökaluilla lukitaan nokat ja kampura tiettyyn kohtaan, ja sen jälkeen nuo torxit avataan ja säädetään hihnan kireys kohdalleen. Sitten vaan torxit kiinni ja ajoitusten pitäisi olla just kohdallaan, sekä hihnan kireys tasalaatuisemmin asetettu kuin vanhemmissa malleissa.
Toki noita alkuperäisiä nokkapyöriä voi ihan hyvin hyödyntää myös ajoituksien säätöön. Luulisin, että noita DP:n ja muiden säädettäviä nokkapyöriä myydään painonsäästön tähden, sillä aftermarket-osat ovat usein näissä alumiinia ja originaalit terästä. En tosin tiedä onko 1098-mallissa myös säädettävät nokkapyörät? Luulisi, että on. Hihnan kiristys on kuitenkin samalla tavalla kuin 999-sarjassa.
Aina sitä oppii jotain. Luulin että niitä stefoja ei saa sinne asettumaan ilman nokkapyörien irroitusta. Kiitoksia ohjeistuksesta, seuraavalla kerralla menee vähän sitten jouhevammin![]()
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
VDST softa ja johtosarja tuli eilen postissa. Tilasin Saksasta ja varmuuden vuoksi myös USB-kitin. Postikuluineen yhteensä 313 Eur. Sama softa ja johto käy Hypermotardiin, 1098R:ään ja Desmosediciin. Näyttää aivan riittävältä manuaalin mukaan mihin sitä ajattelin tarvitsevani, mutta vielä en ole ehtinyt kokeilla.
Tänään tuli myös CO-analysaattori. Tilasin UK Ebaysta kotiin tuotuna 82 Puntaa, olikohan 93 Eur Paypalilla. Ei paha ja näyttää aivan asialliselta ja tarpeeksi tarkalta CO:n tarkistamiseen ja miksei tyhjäkäynti-CO:n säätöönkin. Merkki on Gunston.
Ducati-Kaemnalla on liuta noita erikoistyökaluja. Tarvisinko tai siis olisiko hyvä olla hihnojen vaihtoon:(Jyri @ Syys. 01 2009,08:58) kirjoitti
- 1021 Cam shaft center tool set testastretta (164 Eur)
- d1184 Belt control gauge Ducati 4V (349 Eur)
- d11841 Adapter kit for 2 valve engines (edelliseen niin käy myös HM:ään) (39,95 Eur)
Lisäksi pätevältä näyttää myös 887130147 Clutch wrench 12 and 48 teeth (94 Eur)
Kalliita ovat, mutta ehkäpä aika helppokäyttöisiä. Yhden tai kahden huollon hinnassahan nuo säästää. Huoltojen hintaan ei homma kaadu, mutta ei jaksaisi kilvetöntä 999S:ää peräkärryllä alkaa huoltoon viedä. Oli Kämnan sivuilla mittakelloja ja muita ajoitusten hienosäätöön tarkoitettuja työkaluja, mutta mahtavat tarvita koneen irroittamisen rungosta ja ovat enimmäkseen korjaamokäyttöön? Jos joku vilkaisee niin vihjatkaa mitä muuta kannattaisi hankkia.
Kevyt vauhtipyörä 625 g (originaali 1866 g) hintaan 99 Eur kiinnostaa myös vaikka kaikkiin 1098R, 999S ja HM. Onko kellään kokemusta ja miksi tehdas laittaa niin raskaan jos kevyemmälläkin pärjää.
Katselin venttiilinsäätöohjeet huoltomanuaalista 1098R:ään ja aika monimutkaiselta näytti. HM:n ohjeet olivat paljon yksinkertaisemmat.
VDST:llä nollasin HM:n huoltovalon. Näyttäisi olevan semmoinen softa mitä hainkin.