Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
    Terve,

sanokaas veikkoset, miten sen keulan saa parhaiten toimimaan, niin ettei siitä tule tunnetta kaarron vaihoksessa, jossa etupää katoaa alta? Tuntuu ihan oudolle heittää vaihto toiselle puolelle, kun etupää tuntuu olevan ihan kuin ilmatyynyn päällä.

Etupää on nyt tehtaan jäljiltä ja luulisin sen olevan säädetty mahdollisimman letkuksi. Jousissa on kaikki 5 raitaa laittaa tiukemmalle ja iskarien säätöön ei ole koskettu ollenkaan.

-M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    Etupää on myös mun mielestä vakkariasetuksilla liian löysä. Olen säätänyt etupään tällä hetkellä siten, että näkyvissä on molemmilla puolella noin 2 viivaa ja ne muut säädöt siten, että ovat noin 3 klikkausta maksimista. Näillä eväillä etupää tuntuu mielestäni asiallisemmalta.
    Suzuki B-King (white edition)
    exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
    Kattoo painumat uusiks kovempaa ajoa ajatellen. Esijännityksellä saadaan suurin osa tosta varmasti pois. Huojunnan mukaan sitten säätää vaimennuksia, pari kliksua voi varmaan ottaa suoraan esijännityksen säädön jälkeen.
    '03 ZX6R
    Tää on varmaan tyhmä kommentti, mutta varmuuden vuoksi:
    Olethan tsekannut ilmanpaineet?
    Alle 2 kiloo tekee just tuollaisen tuntuman...
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
    Lainaa (Masa @ Elo. 28 2009,00:46) kirjoitti
    Terve,

sanokaas veikkoset, miten sen keulan saa parhaiten toimimaan, niin ettei siitä tule tunnetta kaarron vaihoksessa, jossa etupää katoaa alta? Tuntuu ihan oudolle heittää vaihto toiselle puolelle, kun etupää tuntuu olevan ihan kuin ilmatyynyn päällä.

Etupää on nyt tehtaan jäljiltä ja luulisin sen olevan säädetty mahdollisimman letkuksi. Jousissa on kaikki 5 raitaa laittaa tiukemmalle ja iskarien säätöön ei ole koskettu ollenkaan.

-M
    odotinki jo tätä
    Lueppa se omistajan käsikirja.mopo säädetty tehtaalla 70 kiloselle ja koska kysees o jotain muut ni mettäs o säädöt.
    Aloita ekax esijännitystä rutkasti tiukemmalle.
    Voisin laittaa omat säädöt tuleen ku pääsen kattoon mitä ne on.
    En sano et olis vieläkään kohdillaan mut 100 kiloselle likempänä kuin tehdasasetukset.
    Ps.työntömitta käyttöön tos esijännityksen säädös ja kaikki muutokset paperille mitä tekee jotta pääsee palaan entiseen.

Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
    PV 50
    KMX 125
    Z 750
    ZZR 1400
    ZX10RR
    S1000RR
    Tänx kaikille avustajilleni ,

katsoin ensimmäisen ja siitä selkisi oikeastaan se kysymys, jota hain.

1. Jousien kireyden säätö, eteen (under load) 3 1/2 tuumaa = 8,9 mm joustovaraa. Taakse peräpään korkeus (under load) ~35 mm painumaa, mitattuna esim. vilkun lasin ruuviin.

2. Vaimennukset siten, että pyörä palautuu tasaisesti ulos joustossa.

3. pientä viilausta tuntuman mukaan.

Ilmeisesti etupään jousien kireyden saa vetää melkolailla suoraan "tappiin" saakka, jos ei osta jäykempiä jousia.

Ja eikun kokeilemaan....

-M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    Nyt näyttää löytyvän minun massalle ja ajotavalle hyvät asetukset.

Etujousen biaksen jouduin laittamaan toiseksi viimeiseen merkkiin saakka (5 rinkulaa).

Sisäänmeno-vaimennuksen kiersin 4 naksua tiukemmalle.

Paluuvaimennuksen niin ikään 4 naksua, jonka palautuin 3:een. Huomasin, että saakin vielä löysätä paluuta suhteessa sisäänmenoon.

Oikea asetus minun painolla:
    - 5 rinkulaa jousitusta tiukemmalle
    - 4 naksua sisäämenoa tiukemmalle
    - 1-2 naksua paluuvaimennusta tiukemmalle

Noilla em. asetuksilla allekirjoittaneen pyörän sisäänmenon suhde paluuseen alkaa olla lähes symmetrinen, jolloin se ei vaikuta jousituksen kovuuteen.

Takapään vaimnennus onkin sitten seuraavana...

-M

ZZR 1400 2014
    mitä sivusta seurannut niin aika moni ajelee ihan noilla perus säädöillä. Yksin kaksin. Asiaan kannatta s kyllä todella perehtyä hieman.

Tuolla aiemmin mainitsin työntömitan käytöstä tuossa esijännityksen säädössä..eli mitataan sillä tuon säätöruuvin ulkonema.saadaan molemmat varmasti samalle tiukkuudelle.nuo "rinkulat" ovat melko suuntaa antavia.

tossa ois varmasti ihan kokeiltavan arvoiset säädöt, mutta silti kandee kokeilla vielä tuota vaimmennuksen suhdetta paluuvaimennukseen..eli ei välttämätä molempia tiukemmalle.

nuo napsut kandee oikeesti laskea ja lähteä säätämään täysin sisään kierretystä asennosta.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Jees, totta.

Mä kävin testaamassa säädöt mutkatiellä ja kasvattelin säätöä pikkuhiljaa tiukemmalle. Näin minä sain lähestyttyä pistettä, jossa ajamisen tuntuma menee liian kovaksi, joskín radalla se saattasi olla hyvä.

Tuon itse paluu- ja sisäänmenovaimennuksen suhde tuli määriteltyä edellä ajaneen autojen peräpäästä, johon valot sojotti ruuhkassa. Tekemällä etujarrulla pieniä teräviä nypyttäviä jarrutuksia, pystyi siitä hyvin selkeästi lukemaan että sisäänmennon muoto on samanlainen, kuin mitä on paluu. Palautuminen oli aluksi liian hidas, koska mä säädin sitä ohjekirjan mukaan. Siellä sanotaan, että näitä molempia pitäisi säätää samassa suhteessa. Tarkoittanee kuitenkin, että sen paluun ja sisäänmenon käytös pitää olla samanlainen, ei itse säätöjen.

Kun se sisäänmeno käyttäytyy samalla lailla, kuin mitä paluu, ei esim. nimismiehen kiharalla pääse tapahtumaan sitä, että keula laskisi tai nousisi tahattomasti.

Täysin vakioasetuksilla ajotuntuma oli suorastaan hurja. Nopeissa mutkateiden kaarronvaihdoissa etupää lähti melkein alta, kun se oli liian liian löysä. Nyt fillari on kuin toiselta planeetalta ja tuntuu sellaiselle, kuin moottoripyörän kuuluu olla *

-M

ZZR 1400 2014
    Tuntuu vaikuttavan etupäähän ja sen säätöihin, kun ajaa kunnon mutkapätkän ja sen lämmöt nousee. Ihan selvästi vaimennus on aamukankeillä öljyillä erilainen, kuin kuumaksi ajettu jousitus.

Em. säädöt on todella passelit meikäläiselle. Ainoana haittana on se, että pienet tärinät alkaa tulla käsille ja niskaan. Väsyvätten, joten täytyy kai alkaa talvella tekemään harjoituksia ao. lihaksille, jotta jaksaa ajaa saksan baanoilla kovvoo...

-M

ZZR 1400 2014
    Lainaa (Masa @ Elo. 30 2009,23:01) kirjoitti
    Tuntuu vaikuttavan etupäähän ja sen säätöihin, kun ajaa kunnon mutkapätkän ja sen lämmöt nousee. Ihan selvästi vaimennus on aamukankeillä öljyillä erilainen, kuin kuumaksi ajettu jousitus.
    Kuis vanhat öljyt siel on?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Taannoin ihmettelin miten löysä keula tossa on, korotettuun suojatiehen ajettaessa kolahti ikään kuin olisi pohjannut. Säädöillä parani muttei kovin hyväksi. Huollossa selvisi, että olivat olleet tehtaalla joko huonomuistisia tai nuukia, toisessa keulaputkessa kaikui aika paljon enemmän kuin toisessa.

Zetorin huolto-ohjelman mukainen keulaöljyjen vaihtoväli on yläkanttiin. En itse vanhoja öljyjä nähnyt, mutta huollossa sanoivat, että olisi öljyjen kunnon perusteella ollut syytä vaihtaa jo aiemmin.

1000
    Lainaa (scuuba @ Elo. 31 2009,00:45) kirjoitti
    Lainaa (Masa @ Elo. 30 2009,23:01) kirjoitti
    Kuis vanhat öljyt siel on?
    Mun pyörällä on nyt ajettu reilu 2 tkm.

Aivan on tän kesän ja oikeastaan 10 pv. vanhat öljyt. Toki vaan seisoneet paikallaan tähän asti -08 -mallissa.

-M

ZZR 1400 2014
  16.  
    Lainaa Masa kirjoitti Katso viesti
    Nyt näyttää löytyvän minun massalle ja ajotavalle hyvät asetukset.

Etujousen biaksen jouduin laittamaan toiseksi viimeiseen merkkiin saakka (5 rinkulaa).

Sisäänmeno-vaimennuksen kiersin 4 naksua tiukemmalle.

Paluuvaimennuksen niin ikään 4 naksua, jonka palautuin 3:een. Huomasin, että saakin vielä löysätä paluuta suhteessa sisäänmenoon.

Oikea asetus minun painolla:
    - 5 rinkulaa jousitusta tiukemmalle
    - 4 naksua sisäämenoa tiukemmalle
    - 1-2 naksua paluuvaimennusta tiukemmalle

Noilla em. asetuksilla allekirjoittaneen pyörän sisäänmenon suhde paluuseen alkaa olla lähes symmetrinen, jolloin se ei vaikuta jousituksen kovuuteen.

Takapään vaimnennus onkin sitten seuraavana...

-M
    Ootkos Masa muuten minkä painoinen? Itse olen 77 kg, ja mielestäni omaa etupäätä voisi myös hieman kiristää. Ajattelin kokeilla noita sinun säätöjä. Jos tietäisin sinun painon niin näkis heti, että voisko olla sinne päinkään.
    Viimeksi muokannut: bug85; 21.04.2013 klo 20:17. Syy: typot
    Ex:
    Ducati Hypermotard 1100 -08
    Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
    Honda CBR 1100 XX -04