Ruiskukoneethan menee aina laihalle kovilta kierroksilta, kun polttoaineen syöttö katkeaa kokonaan. Se, että jos paukkuu osakaasultakin löysätessä niin seokset on todennäköisesti pielessä. Sehän on kuitenkin olennaista, että koneen seokset on kohdallaan, kun kaasu on auki.(Tona61 @ Loka. 08 2009,19:05) kirjoitti
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Moottorijarrulla paukkuu, juuri siinä vaiheessa kun siirytään moottorijarrutksesta rullaukseen. Muuten toimii jotenkin. Kaasuun vastaaminen ei ole niin terävää kun originaalilla. Ei nyhdä. Pc5 on tulossa jossain vaiheessa tuohon xmotoon. Pitää vaan odotella.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Kertoisitko tuosta hieman enemmän. Mitä tarkoittaa lamda-ohjattu järjestelmä ja miten se säätää osakaasun kohdalleen putkesta riippumatta? Miksi se ei sitten säädä täyskaasulla? Missä menee osakaasun raja eli säätääkö 80% kaasunasennolla muttei 100% avauksella?(naukkis @ Loka. 08 2009,16:03) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Täyskaasulla ilmamäärä voi olla niin suuri, että ruisku ei pysty tarjoamaan riittävää määrää kakkua koneelle => menee laihalle eli ruiskun (ECU) säädöt loppuu kesken.(TeroT @ Loka. 08 2009,23:44) kirjoitti
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Eli katalysaattorin toiminnan takia ilman ja polttoaineen seos pitää olla stoikiometrinen ts 14,7 kiloa ilmaa kiloa bensaa kohden ja tuohon tarkkuuteen pääsemiseksi pakosarjassa on lambda-anturi joka mittaa jäännöshapen jonka mukaan seos korjataan tuohon stoikiometriseen. Eli tuossa closed-loopissa toimivalla alueella moottorinohjaus korjaa seossuhteen vakioksi olosuhteista ja moottorin muutoksista riippumatta.(TeroT @ Loka. 08 2009,23:44) kirjoitti
Täyskaasulla tuota lambda-ohjausta ei käytetä vaan polttoainetta ruutataan ennalta laskettu määrä, tosin sitäkin voidaan mahdollisesti korjata osakaasun closed-loopista saatujen tietojen perusteella.
Ja täyskaasulla sopan annostelu ei ole niin tarkkaa, slipari mahdollisesti muutaman prosentin lisää moottorin läpi menevää ilmamäärää ja seosten säätäminen muutaman prosentin tarkkuudella täyskaasulla on aivan turhaa hifistelyä, ei näy eikä tunnu yhtään missään.
Toki silloin kun moottorin ilmansaantia on lisätty oleellisesti.... täällä on kovat odotukset slipareista(Thunderpants @ Loka. 09 2009,00:14) kirjoitti
![]()
Laitetaan sliparia, että irtoaisi piparia (Katu-uskottava... ko?).(naukkis @ Loka. 09 2009,00:34) kirjoitti
![]()
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Kyllä mä tuon teorian tiedän kohtuu tarkaan. Siksi väittäisinkin ettei mene noin. Tyypillisesti lamda korjaa seoksia vain kierrosalueen alapäässä esim omassa Hondassani muistaakseni alle 3750rpm. Tuon yläpuolella ei käsittääkseni vaikuta mitään. Alapuolellakin sen säädön vaikutus on aika pieni. Käytännössä jos lamda on paikallaan se vaan vaikeuttaa säätötyötä pyrkiessään korjaamaan seosta alkuperäiseen asetukseen. Sekään ei taida olla tuo mainitsemasi 14,7.(naukkis @ Loka. 09 2009,00:28) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Aika paljon pitää bensan tarve kasvaa jotta omista suuttimista loppuu kapasiteetti. Normaalivirityksillä riittää ihan takuulla omissa suuttimissa tuotto.(Thunderpants @ Loka. 09 2009,00:14) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Kapeakaistalambda ei tajua paljon muuta kuin tuo 14.7 suhteen eli ei sillä paljon muualle voi seoksia korjata.(TeroT @ Loka. 09 2009,09:05) kirjoitti
Säätämiselle on iät ajat ollut samat peruslähtökohdat, eli pikaisesti seokset rikkaalle ja moottori toimii hienosti ja vastaa kaasuun hyvin, jos halutaan säätää moottori kunnolla laihalle seokselle niin säätämistä on valtavan paljon enemmän. Varsinkin tuollainen lambda-ohjattu luuppi osakaasulla on seoksiltaan oikein hyvä moottorin toiminnalle ja kestävyydelle, pikkaisen seosta voisi laihentaa paremman polttoainetalouden nimissä mutta rikastaminen on vain typerää. Muutenkin jonkin powercommander-trimmerin lisääminen nykyaikaiseen moottorinohjaukseen on lähinnä tekniikan palauttamista kaasutinajoille.
Haluttaessa sen kaasuunvastaavuuden saa herkäksi laihoiltakin osakaasun seoksilta, se vaatii vain oikeat rikastusasetukset virtuaaliseen kiihdytyspumppuun, mutta nopeampi ja helpompi säätöhomma on tietysti vain pistää seokset rikkaalle kautta alueen....
Kummasta nyt puhut? Kaasarista vai ruiskusta?(TeroT @ Loka. 09 2009,09:07) kirjoitti
Lamdan säätö on toimittava koko kierrosalueen läpi, jos katalysaattori halutaan pitää toimintakuntoisena, sen takiahan lamdat on, että katti toimii. Se, että lamda ei toimi jostain johonkin kierrokseen on silloin koneen säädöt mentävä laihan puolelle, jotta katti ei kokisi vaurioita (katti kestää jonkin aikaa rikasta seosta) tai pakokaasujen on ohitettava katti. Sittenhän on eri asia, kun katti on heitty mäkeen.
Mutta tämänhän tietää jokainen joka on lukenut TM:ää. Samoin kun senkin, että vain suskassa voidaan säätää ECUa ja muihin joutuu laittamaan komentajan ellei ole lamdaa, jonka säätöalue riittää korjaamaan sliparin vaihdon tuoman säätötarpeen muttei riitä kokorännin säätöön.
Mutta nämäkin asiat olet tiennyt, kun olet ollut jo rekisteröityneenä jo vuodesta 2004.
Enemmän pyörään saa pirteyttä laittamalla eteen -1 ketjurattaan kuin sliparilla.
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Meni aivan väärinpäin, eli ei-lambda ohjatulla alueella seokset on aina rikkaalla. Katalysaattori sulaa mikäli seos menee laihaksi korkealla kuormitusasteella palamattoman seoksen palaessa siinä, rikas seos sen sijaan ei aiheuta kattiin pysyviä vaurioita.(Thunderpants @ Loka. 09 2009,12:32) kirjoitti
Tää on kyllä nyt offia...(naukkis @ Loka. 09 2009,12:37) kirjoitti
Onko MP-katti erillainen mitä autossa? Autossa se ainakin tietää katin menoa, jos käy rikkaalla. Tietenkin, kun ruvetaan rukkaamaan niin eihän katilla ole merkitystä muuta kuin se, että sillä on saatu lupa tuoda mopoa suomeen.![]()
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Rikkaalla käydessä katti kyllästyy mutta se puhdistuu kun seos on oikea pikkuhiljaa. Moottori oli se sitten autossa tai mp:ssä käy aina rikkaalla seoksella kylmänä ja täyskaasulla, lukuunottamatta moottoreita joiden huipputehosta on annettu pala pois vihreiden arvojen nimissä jotka eivät täyskaasurikastusta hyödynnä.(Thunderpants @ Loka. 09 2009,12:45) kirjoitti
Toki sen katin saa paskaksi säätämällä hölmösti seokset olemaan kokoajan rikkaalla, mutta ei moinen säätö ole sen enempää hyväksi itse moottorillekaan.
Sen takia se kapeakaista lamda kannattaakin poistaa sotkemasta systeemiä koska tuo 14,7 ei ole todellakaan säätäjän tavoitearvo. Jos tuo kapeakaista lamda ei toimi kuin 14,7 ympäristössä niin miten perustelet että "lamda-ohjattu luuppi" on hyvä? Niinkuin aiemmin kirjoitin niin tuo 14,7 ei todellakaan ole säätäjälle mikään tavoitearvo.(naukkis @ Loka. 09 2009,12:32) kirjoitti
Mitä tarkoitat kun sanot että säädetään rikkaalle tai laihalle? Mihin verrattuna?
PC ei varmaan ole paras tapa muokata ruiskukarttaa. Useimmissa tapauksissa se kuitenkin on ihan riittävän hyvä monille meistä. Ja myöskin kohtuuhintainen. Kerrotko vaikka mitä käytännön hyötyä olisi katupyöräilijälle esim Motecista tai vastaavasta järjestelmästä PC:n sijaan?
Kaasuun vastaavuuden säätöön ei tarvitse mitään virtuaalikiihdystyspumppua. Kyllä se on vaan ihan säätöasia. Kiihdytyspumpulla voidaan tuota efektiä kyllä tehostaa. Sitäpaitsi kaikissa pyörissä ei ole tavoitteena mahdollisimman ärhäkkä vaste vaan voidaan myös hakea pehmeää vastetta.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Ihan ruiskusta puhuin. Ei nuo pyörien lamdat kyllä säädä seoksia kuin kierrosalueen alapäässä. Miksi katti ei säily toimintakuntoisena jos lamda ei säädä koko kierrosalueella? Millä AF suhteella katti säilyy toimintakuntoisena ja millä rikkoutuu?(Thunderpants @ Loka. 09 2009,12:32) kirjoitti
TM:ää lukemalla ei kyllä näistä asioista paljoa viisastu. Eturattaan vaihtaminen on kyllä fiksu toimen pide mutta turha sitä on verrata sliparin vaihtoon. Tehoa voi sliparin vaihdolla saada jopa 10 hp:tä mutta moottorin toimivuus usein jopa huononee ilman asianmukaista säätöä.
Ei taida olla mitään merkitystä onko tänne ollut tunnukset vuodesta 2004 vai 2009 alkaen.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Seossuhde vaikuttaa todella vähän huipputehoon. Pitää olla todella paljon perseellään että Slipariviritteisessä MP:ssä hukkaisi useita hevosvoimia.(naukkis @ Loka. 09 2009,12:54) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
No todellakaan ei moottorissa ole yhtä seossuhdearvoa joka olisi säädettäessä tavoitearvo, ei lamdba-ohjauksenkaan ollessa kyseessä 14,7 ole tavoitteena kuin tietyillä osakuormitusalueilla. Mutta noilla alueilla joilla closed-loop on käytössä 14.7 on aivan käypäinen seossuhde ja tarvetta sen säätämiselle ei pitäisi suuremmin olla.(TeroT @ Loka. 10 2009,09:29) kirjoitti
Ja nykyaikaisesta moottorinohjauksesta ei pitäisi noin vain mennä eliminoimaan lambda-feedbackkiä, dynojetkin on viimein asian tajunnut ja jättänyt lambdan peliin uusimmissa powercommandereissaan, moottorinohjausken oleellisen feedback-kanavan eliminoimisella kun voi tulla kaikenlaisia odottamattomia ongelmia.
Millä osakuormitusalueilla tuo on tavoitearvo ja miksi?(naukkis @ Loka. 10 2009,15:09) kirjoitti
Omien kokemuksien mukaanjuuri osakaasuilla tuo seossuhteen muuttaminen on moottorin toiminnan kannalta oleellisinta. Vain siten voi päästä ärsyttävästä nypyttämisestä eroon samoin kuin moottorijarrulta vedolle siirryttäessä tyypillisestä nykäyksestä.Täyskaasulla on melkein sama millainen seos on kunhan ei ole tolkuttoman rikas tai laiha.
Mitä haittaa tuosta lamdan eliminoimisesta on?
Kommentoisitko vielä tuohon kysymykseeni mitä oleellista hyötyä saavutettaisiin kehittyneemmällä ruiskunohjauksella (kuten esim Motec) versus PC ihan normaaliin katupyörään ja miksi PC:n asentaminen muuttaa ruiskun aataminaikuiseksi niinkuin aiemmin kirjoitit?
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Jos se seos pysyy 14,7:ssä kone käy nätisti. Lambda-ohjauksella nypytys tulee monesti siitä että läppärunkojen synkka on pielessä ja lambda-ohjaus korjaa seosta ei sylinterikohtaisesti ja varsinainen sylinterikohtainen seos on mitä sattuu.(TeroT @ Loka. 10 2009,16:25) kirjoitti
Mutta jos seos on ja pysyy nätisti 14.7:ssä osakuormilla ei sitä ole tarve säätää mihinkään suuntaan.
Lamdba-feedbackkinhän on oleellinen osa nykyaikaista moottorinohjausta ja seossuhteen pysyminen vakiona ilman ei ole mikään itsestäänselvyys, vanhemmissä pyörissähän moottorinohjaus on ollut varsin alkeellinen ja lambdan eliminointi ei ole muuhun toimintaan vaikuttanut.
PC on pelkkä trimmikartta alkuperäisen ruiskun pieneen hienosäätöön ja säätäminen on suurinpiirtein mitä kaasarivehkeenkin, kaikki tarkempi ja yksilöidympi säätö vaatisi pääsyn muuhunkin kuin pelkkään trimmikarttaan. Tosin varsin useissa tapauksissa pc on pyörässä aivan turhan päiten jos seossuhdekorjaukset eivät suurimmilaankaan ole kuin muutamia prosentteja ollaan käytännössä vakiopurkin säätämällä seossuhteella liikenteessä...
Sä taidat olla yhtä guru tässä kuin siinä ajamisen teoriassa ja perusfysiikassa eräässä aiemmassa ketjussa?(naukkis @ Loka. 10 2009,17:01) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141