Olen hieroskellu kauppaa 89-vm FZR 1000: sta. Pyörä on todella siistissä kunnossa ja käy nätisti, paitsi jakoketju pitää rallatusta pienillä kierroksilla.
Pyörän väitetään seisseen monta vuotta, jonka ansiosta kiristin olisi jumissa, ja että sen voi manuaalisesti kiristää. Onko totta, ja jos, niin miten?
Mittarissa on 31 tkm ja edellinen omistaja väittää lukeman pitävän paikkansa.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Notua... Voihan sitä manuaalisesti päästää vaikka yhden naksun kireemmälle ja kattoa mitä äänelle käy. (Eli syvän hiljaisuuden vallitessa päästät löysälle niitä kahta kuuskoloruuvia, joilla kiristin on kiinni moottorissa, kunnes kuulet kuinka kiristimen "räikkä" naksahtaa. Ja sit ruuvit takaisin kiinni.) Oudolta tosin vaikuttaa, että tuo ketju iteksiään käy löysäksi seisonnan aikana.
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
Oliskohan laturinketju joka rallattelee!se enemmänkin ominaisuus kyseisessä koneessa eikä mitenkään vaarallista!
YZF1000R
Oolrait, ja löytyyköhän tyhjäkäynnin säätöruuvi jostain katteiden uumenista, kuten vastaavassa 600:ssa?
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
En mä tietenkään varma ole siitä rallatuksesta mut se laturinketju kyllä alkaa rallattamaan jo melkein uutena!siitä fzärrän tyhjäkäyntiruuvista en tiedä mutta thunderacessa se on kytkinkopan yläpuolella!Eli molemmissa on siis sama moottori!
YZF1000R
Tyhjäkäyntiruuvi löytyy kun kurkkaa vasemmalla puolella rungossa olevista reijistä, pitkällä ristipää ruuvarilla onnistuu säätö.
Vielä tohon ketjun kolinaan, itsellä oli samaista "ongelmaa", ketjun rallatus hiljeni kun synkkasin kaasarit, ilmeisesti epätasaisella tyhjäkäynnillä ketju pääsi heilumaan ??
Kari Anttila
Joo, kaasarien synkkaus hiljentää vanhojen FZR rallatusta aika paljon - lähti ääni sitten laturin ketjusta, sohloontuvasta kytkimestä jne.
Tasaisemmin käyvä kone kun ei pieksä väljiä edestakaisin niin paljoa.
Toinen mitä kannattaa kokeilla on se että antaa pelin käydä joutavaa ja vetää kytkimen vapaalla pohjaan ja kuuntelee väheneekö ääntely - jolloin voi rajata vähän häiriöäänen lähdettä.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Helinän aiheuttajaksi paljastuikin Exup-venttiili, eikä kumpikaan ketjuista. Asioista enemmän ymmärtävä (kuin minä) tarkisti koneen säädöt ja totesi asian.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Hei
Muutama tyhmä kysymys fzr 100 -90 pyörästä. Kone pitää aikamoisto kolinaa lämmettyään, kolina pahimmillaan pienillä kierroksilla ja varsinkin mootttorijarrutuksessa. Olen tietoinen että rallatuksia ynm. tulee jakoketjusta, laturin ketjusta ja esim exup venttiilistä. jakoketju ja kiristin on vaihdettu sekä exup venttiili on käytetty osina ja rasvattu. Ääni on sen verran paha että en usko sen laturin ketjustakaan tulevan.
Joten epäilen kiertokangen ylä tai alapäitä. Onnistuuko esim kiertokangen alapään liuskien vaihto konetta irrottamatta?
Eli jos pyörän sais ylös alaisin/kylelleen ja pakoputken yms. purkaa pois pääseekö liuskiin käsiksi öljypohajan kautta kuten autoissa?
Yamaha fzr 1000 -90
No niin, koko konehan siitä piti irti ottaa ja purkaa täysin atomeiksi että laakereihin pääsi käsiksi, kiertokanget olikin ok mutta vika löytyikin kampiakselin liuku laakereista. Laakerit oli aivan loppu ja syönyt myös kampiakselin ja laakeripesät rikki![]()
Eli hakusessa olis ehjä kampiakselin ja laatikon kuoret !
jos jollakulla sattuu löytymään niin saa tarjota
0440339734
Teppo
Yamaha fzr 1000 -90