Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    Tervehdys Puimuristit!!

    Hommasin Touratechiltä raiserit 05 Gessuun ja nyt nautin Germaanisen harrastevälineen erikoisuuksista.

    Tankohan on kiinni neljällä Torx pultilla, jotka Kuukkelin mukaan tottelee nimeä "External Torx Drive system".
    Tietenkään Hunnille ei kelvannut laittaa siihen jotain kuusikulma avaimella avattavaa, vaan jotain Ûber erikoista pitää olla. Pultissa on siis Torx tähtimallinen urospää, jolloin avaimen tulisi olla naaras tms. hylsymallinen.

    Olisikohan jollain kohtalotoverilla kokemusta ko. pulttien avaamisesta. Siis mistä avain huokealla tai mahdollisesti lainaksi??

    Apu ja vinoilut otetaan kiitollisena vastaan
    2008 GSX1300BK B-King, Projektipyörä 1993 Honda CBR900 RR Fireblade

    Vanhat:BMW K1200R, BMW R1200GS, Honda Shadow VT-750
  2. #2
    Moro,

    Sen jälkeen kun hommasin GSA:n niin oli myös täydennettävä työkaluja mm. torx-hylsyillä ja momenttiavaimilla. Biltemasta ne löytyi.
    R1200GS Adventure -08
    IBA # 21008
    IBAF # 785
  3. #3
    Jep.

    Biltteemasta vaan työkalusarjaa, normitorxeja ovat.
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
  4. #4
    Kohtalotoveri hoiti asian ihan tavallisella hylsyllä

    Kari
  5. #5
    Lainaa (Garba @ Elo. 19 2009,17:30) kirjoitti
    Kohtalotoveri hoiti asian ihan tavallisella hylsyllä

    Kari
    Saa valkata pienessä koossa ihan hyvin ettei nää muutkin millä avaimella on käännetty
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  6. #6
    Biltemasta Torx-hylsysarja 10-387 Hinta 7,99 egee.
    Koot E5,6,7,8,10,12 ja 14.

    Pekka

    PS. Ei täällä ole ollut tapana vinoilla. Kysyä saa vaikka mitä.
    Ja apua yleensä saa.
    Pekka
  7. #7
    Ihan tavallinen lenkki/kiintoavain-sarja myöskin käy, jos se lenkki ei ole kuusikulmainen tasasivuinen avain vaan sellainen pyöristetty juttu. Tajuat kyllä kaupassa, kun näet...
    Dixi et animam levavi
  8. #8
    Lainaa (ek@ @ Elo. 19 2009,21:27) kirjoitti
    Ihan tavallinen lenkki/kiintoavain-sarja myöskin käy, jos se lenkki ei ole kuusikulmainen tasasivuinen avain vaan sellainen pyöristetty juttu. Tajuat kyllä kaupassa, kun näet...
    Miksi käyttää vääriä työkaluja ja avaimia hommissa?
    Ne tuhoavat mutterit ja ruuvit alta aikayksikön

    Kerhollamme kävi kuukausi sitten kaksi maailmanmatkaajaa.
    Kaverit olivat olleet matkalla kolme vuotta.
    Miehillä ei ollut edes Torx avaimia mukana vaikka R1150GSA pyörissä melkein kaikki ruuvit on Torxeja.
    Niillä oli vain kuusiokoloavaimet vaikka työkaluja oli muuten varmaan 20 kiloa. Eivät vaan tietäneet, että pyörissä on Torxit.
    http://www.robinbreesedavies.com/biketrip/index.htm

    Sitten piti hommata uusia Torx ruuveja tuhoutuneiden tilalle.
    No kaverit olivat kiitollisia. Runkojakin hitsailtiin meidän kerholla ja isompaakin huoltoa tehtiin.

    Ostakaa kunnon työkalut on ne sitten Torx tai kuusikolot.
    Ei ole iso kustannus siitä, että ruuvit ja mutterit ei tuhoudu käytössä.

    Pekka
    Pekka
  9. #9
    Niin kyseessähän ei ole edes normaali Torx-kanta, vaan ulkopuolinen Torx (Female Torx) ja koko on todennäköisesti E12 *

    Tuollainen avain löytyy kyllä, saat lainaankin.
    Olen melkein naapurissa, Tuusulanväylän varrella lentokenttää vastapäätä.

    - Kari
    BMW HP2 Megamoto -07
  10. #10
    Biltemastahan ne löytyivät. Osta omaksi, tarvitset myöhemmin kuitenkin. Viimeistään sitten kun purat konetta tai vaihteistoa. Tämä tapahtuu yleensä jo muutaman sadantuhannen ajokilometrin jälkeen.
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  11. #11
    Lainaa (KTE @ Elo. 19 2009,22:24) kirjoitti
    Niin kyseessähän ei ole edes normaali Torx-kanta, vaan ulkopuolinen Torx (Female Torx) ja koko on todennäköisesti E12 *

    - Kari
    Miten niin ei tavallinen Torx?

    On se ulkopuolinenkin ihan tavallinen Torx.
    Se on vaan ulkopuolinen.

    Pekka
    Pekka
  12. #12
    Lainaa (Pekkavee @ Elo. 19 2009,23:02) kirjoitti
    Miten niin ei tavallinen Torx?

    On se ulkopuolinenkin ihan tavallinen Torx.
    Se on vaan ulkopuolinen.

    Pekka
    No, tarkoitin ehkä sanoa että noita Torxejakin on erilaisia.
    Jos menee kauppaan ja pytää Torx-sarjaa, niin takuuvarmasti lykätään käteen T-mallin Torx-palasarjaa,
    koska se on kuitenkin se yleisempi ja sehän ei tähän asiaan auta...

    Mutta kuitenkin oikea työkalu oikeaan paikkaan, siitä olemme varmaankin samaa mieltä *

    - Kari
    BMW HP2 Megamoto -07
  13. #13
    Lainaa (KTE @ Elo. 19 2009,23:16) kirjoitti
    No, tarkoitin ehkä sanoa että noita Torxejakin on erilaisia.
    Jos menee kauppaan ja pytää Torx-sarjaa, niin takuuvarmasti lykätään käteen T-mallin Torx-palasarjaa,
    koska se on kuitenkin se yleisempi ja sehän ei tähän asiaan auta...

    Mutta kuitenkin oikea työkalu oikeaan paikkaan, siitä olemme varmaankin samaa mieltä *

    - Kari
    Näinhän se varmasti on.
    Sitten löytyy vielä vaikka Torx Pin Head ruuvit
    http://www.tamperproof.com/
    Klikkaa sitä Torxin näköistä
    ja paljon muitakin erikoisruuveja. Vaikka noi muut Tamper Proof ( peukaloinnin kestävät ), joihin törmäsin esim BMW ABS jarruissa muutama viikko sitten.
    http://tinyurl.com/l4emdp

    No eiköhän me pärjätä näillä kun ostetaan perustyökaluja Biltemasta.

    Pekka
    Pekka
  14. #14
    No tässä tapauksessa ne ulkopuoliset torxit heitetään huishittoon kun korokepalojen mukana tulee kuusiokolot joten tuntuu todella turhalta ostaa avaimia joita ei koskaan enää tarvitse....

    Kari
  15. #15
    Kiitos kaikille vastanneille ja apuaan tarjonneille.

    Upeaa, miten nopeasti apua ja neuvoja saa, kun vaan osaa pyytää. Erityiskiitokset Karille lainatarjouksesta.

    Jos pärjään kahdeksalla eurolla, niin taidan hakea miesten IKEA:sta setin kotiin.

    Hyviä ajokelejä ja pidetään kumipuoli alaspain *
    2008 GSX1300BK B-King, Projektipyörä 1993 Honda CBR900 RR Fireblade

    Vanhat:BMW K1200R, BMW R1200GS, Honda Shadow VT-750
  16. #16
    Lainaa (Pekkavee @ Elo. 19 2009,23:55) kirjoitti
    ...
    ja paljon muitakin erikoisruuveja. Vaikka noi muut Tamper Proof ( peukaloinnin kestävät ), joihin törmäsin esim BMW ABS jarruissa muutama viikko sitten....
    Way OffTopic:
    Vinkein Tamper Proof minkä olen nähnyt oli Sitikan jarruissa joskus 80-luvulla: Satulat oli kiinni viisiöpultilla eli tavallisen näköisellä pultilla jonka kannassa oli kuuden sijaan viisi kulmaa... Hetken tuijottelin sitä epäuskoisen näköisenä että viiraako silmissä vai enkö mä osaa laskea kuuteen...
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  17.  
  18. #17
    Lainaa (Garba @ Elo. 20 2009,10:07) kirjoitti
    No tässä tapauksessa ne ulkopuoliset torxit heitetään huishittoon kun korokepalojen mukana tulee kuusiokolot joten tuntuu todella turhalta ostaa avaimia joita ei koskaan enää tarvitse....

    Kari
    Kukin tyylillään.

    Joskus muinoin ostin melko kattavan työkalusarjan japanilaisauton rassailua varten ja harmittelin kun sarjassa oli myös tuumakokoisia hylsyjä ja avaimia. Myöhemmin omistamassani amerikan autossa niitä sai käyttää turhankin usein. Jopa sarjassa mukana olleille tähtiavaimille löytyi käyttöä nyt heti 15 vuoden jälkeen sarjan ostamisen jälkeen kun kaveri poloaan rassaili.

    Bemarin takia jouduin hommaamaan sitten erilaisia torx avaimia. Muun muassa juurikin noita naaraspuoleisia torx avaimia rungon pulttien kiristämistä varten. Muistaakseni tasan yhtä kokoa olisin tarvinut, mutta nyt myöhemmin kun olen sarvien asentoa muuttanut niin muunkin kokoisille hylsyille on ollut tarvetta.

    Yksi tapa tietty olisi hommata vain 'tarvittavia' työkaluja ja heittää nekin pois jos niitä ei enään arvele tarvitsevansa. Toinen tapa on sitten hommata ja jopa varastoida sellaisiakin työkaluja joita ei ihan joka päivä tarvitse. Tällöin ei jokaista pikku remonttia tarvitse aina aloittaa foorumeita lukemalla ja työkalukauppoja kierrellen.