Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Tässä surullisena ole seurannut kun rakas Trasvestiitti vm 89 pikku hijaa itsestään hajoaa ulkovarastokäytössä ihan maan poveen. Sain loistoajatuksen, siitähän tulee mulle kyytikärry kaikille mahdollisille ensi kesän ratapäiville. Ei kuin leiman hakuun kunhan tohottimella käy "lievät ruosteviat" piilottamassa, kyllähän ne Teboilin teippauksilla tai seiskalehdilläkin piiloon menee. Mut pointti olisi lähteä hakemaan "vauhdin" hurmosta ensi kesänä suljetuiille radoille.
    Koska olettaa sopii ja varmaan lukija jo tässä vaiheessa huomaa, niin saattaa olla pieniä likviditeettiongelmia, jotka rajoittavat ratakaluston hankintaa. Haarukkana olen pitänyt *pyörää kusiaisen ja kiloseen välissä. Pojat ja tytöt, te kun niitä vehkeitänne siellä radalla rääkkäätte ja asiosta paremmin tiedätte, niin saiskos ihan tervehenkisiä vinkkejä käytetyn pyörän hankinnan suhteen. Eli oikeesti hitaasta ryhmästä sitten aloitellaan. Hyvän pyörän vastaantullessa kyseeseen voi tulla kilvellinenkin kulkupeli. Mitä luokkaa yksittäisen ratatapahtuman budjetti mahtanee olla ajoineen ja mopoon liittyvine seikkoineen, suurinpiirtein?

    tackar och pokkar
    Olli
    Urea jacta est
  2. #2
    Itsellä kanssa ollut aina erittäin pienen budjetin pyöriä, joilla käynyt pari kertaa radallakin.

    Viimeksi huomasin kuitenkin että vaikka tollanen vanhempi pyörä toimisi mainiosti normaaliajossa eikä vuoda mistään mitään, rata-ajo on eri asia koska siellä oikeasti tulee käytettyä enemmän kierroksia jne.

    Omassa tapauksessa öljynpaineanturin tiiviste alkoi tihkuttaa kesken ratapäivän ja ajot loppui siihen. Onneksi huomattiin silleen ajoissa ettei öljyä päätynyt radalle.

    Joten tarinan opetus on kai että vanha/halpa pyörä radalla OK mutta vanhassa voi aina olla odottamatonta ongelmaa stefojen ja muiden tiivisteiden jne kanssa ellei juuri ole vaihtanut kaikkia tuoreisiin.

    Jos itse nyt lähtisin kilvellistä pyörää tuohon tarkoitukseen hakemaan niin varmaan ostasin niin uuden CBR600:n kuin mihin rahat riittää, pitäisi olla kestävä pyörä ja aloittelevalle passeli. Tai sitten ihan kilvetön vanhempi/edullisempi ratapyörä, mutta niistä ei mitään kokemusta.

    Tää nyt ei varmaan vastannut kysymykseen millään tavalla mutta...
    Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
  3. #3
    Mikä on pieni budjetti?

    Mä laitoin viime vuonna tällaisen pystyyn. Koskee kylläkin kisaamista jokkisluokassa, mutta tästä saa jotain käryä suuruusluokista.: Budjetin kasailua

    Pääpiirteittäin kärvistellä voi ihan tosi pienelläkin budjetilla ja varmasti saa hyviä fiiliksiä aikaiseksi. Tosin mistään rata-enkkojen rikkomisesta ei kannata haaveilla, mutta jos hitaasta aloittaa niin varmasti saa kiksit aikaiseksi jollain halvallakin vehkeellä. Nettimotosta katsot vaan kilpa-ajoneuvot ja sieltä löytyy kilvettömiä pelejä alk. 4000€. Yksi esimerkki: Mopedi

    Ratapäivään menee aina ne tietyt kiinteät kustannukset, eli:

    - Polttoaineet radalle ja takaisin, min. +300km itsellä = min. n.40€
    - Ratapäivään menee noin yksi jerrykannu bensaa eli 20l 98:a = n. 27€
    - Ratamaksu = *n. 60€
    - Itsellä menee käytetty slicksi setti per päivä, joskus kahdet - on kai vapailta markkinoilta jotain vähän yli satasen per setti. Uudet +300€ setti.
    - Öljyillä ajelee sellaisen 4-5 ratapäivää ja sitten vaihto, nekin kai voi tohon kustannukseen laskea. Ehkä siis jotain 10€ per päivä

    Eli mitä tosta siis tulis, vähän yli 200€ per kerta riippuen vähän välimatkoista. Vähintään kuitenkin siis tuo, jos ratamooppedilla ajelee. Kilvellisellä varmaan vähän eri juttu noiden renkaiden suhteen, mutta siitä ei itsellä kokemusta. Sitten jos opettelee eli kaatuilee niin maksaa vähän enempi.

    Lähtökustannuksiin tulee vielä nahkapuku, jos sellaista ei satu jo omistamaan. Lisäksi slickseillä ajeltaessa rengaslämppärit ja pukit, jos ei satu mopon mukana tulemaan. Sitten, jos ja kun se hifistely alkaa niin rahaa saa uppoamaan niin paljon kun ikinä saa kasaan haalittua.

    Jos kisailu alkaa kiinnostaa niin absoluuttinen kärvistelybudjetti ilman mopon, ajovarusteiden ja muiden laitteiden hankintakustannuksia on suunnilleen 7k€ per kausi ja sellainen köydän miehen semi-budjetti on 15k€. Nämä heitin vaan vertailun vuoksi.



    Nyt: Triumph Speed Triple
    Aikaisemmin: Husaberg FS650, Honda CR250, KTM 625 smc, Suzuki GSX-R 1000 kisalaite, Yamaha R1, Suzuki GSX-R 600, KTM LC4
  4. #4
    Itsellä on samantapaisia ajatuksia paitsi että radalla tulee käytyä muutaman kerran kesässä, ihan en aloittelija siis ole. Pari kautta on ratapyöränä ollut vm.87 CBR600 hieman paranneltuna ( PC31 mallin takaiskari, WP -sisäjouset edessä ), mittarissa 100 tkm. Sinällään pyörä toimii kohtuullisen hyvin eikä alhaisesta tehostaan ( 85 hv ) huolimatta ole hidas jos vain osaisi ajaa...
    Omia ajatuksia jatkosta löytyy tuolta
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  5. #5
    Kilvetön ulkomailta? Täällä foorumillakin on muutama hakenut ulkomailta itselleen ratapyörän.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  6. #6
    Myytävänä olisi halpa paketti, -04 kawasaki zx6-rr, kilvetön,kahdet vanteet, toisissa kelpo sateiset alla, lämppärit, pukit yms mukaan. Hinta 3500 eur kaikkineen.

    Oikein hyvä peli harrastuksen opetteluun ja kisaamisen aloittamiseen
  7.  
  8. #7
    Moi!
    Just sopiva peli kyseessä!teknisesti kunnossa mutta ei haittaa vaikka pientä mukkua tuliskin.ja kilvissä et voi kadullakin ajella.
    Pienet muutokset jo tehty et radalle voi mennä suoraan.Välitykset,renkaat,kaatumatatit,lankavarmi stukset,punosletkut...

    Jos et tarjoo ransettia vaihdossa saat 4100e.

    www.nettimoto.com/845776


    -Antti
    AHDIN TAKAA TAHDIN!!