Hankittiin vaimokkeelle 06 mallinen r6r. Kilometrejä pyörälle ei ole kertynyt kuin muutama tuhat sitten tehtaan linjaston. Koeajolla en asiaa huomannut, mutta ensimmäisten mukulakivien kohdalla etupäässä oli havaittavissa selkeä kolinkolin ääni. Sama ääni ja käsituntuma ilmenevät myös hidastetöyssyissä ja jopa etujarrulla jarruttaessa ja paikallaan nypyttäessä. Eturengas ja jarrulevyt on heiluteltu ja revitty-kiinni ovat.
Valistuneita veikkauksia kolinan alkuperästä otetaan vastaan. Pyörä on tosiaan seissyt pitkiä aikoja, joten tuskin ainakaan noilla kilometreillä ohjauslaakeri on löystynyt/väljistynyt.
Mulla on itseasiassa rykkösessä vähän samanlaista oiretta ja tuossa justiinsa Inkun kanssa juteltiin, että jarrut, tai sitten ohjauslaakeri.
Jarrut oletkin jo tsekannut, niin hankala se on oikeastaan muutakaan keksiä, kuin tuo ohjauslaakeri?
Mun pitää tosiaan tsekata tuo homma omasta pyörästäkin, joten momenttiavain kouraan ja manuaalista, tai netistä varmaan löytää oikean momentin?
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Itellä kylläkin eri valmistajan pyörä, mut samalta kuulostava "ongelma". Ajossa ei tosin mitään vaikutusta asialla ole eikä sitä kyllä kuulukaan omaan korvaan ainakaan. Taitaapi -06 zx-6r:ssä olla vaaraton ominaisuus mitä nyt juttuja lueskellu. Tuntuu olevan oikeastaa jokaisessa -05/-06 mallissa sama homma
edit: Ja tosiaan ääni on kuulunut siitä asti kun pyörä ollu mulla. Ostaessa kilometrejä 3200 ja nyt reilu 10k
636 -06
kokeilepa miten hölskyy jarrupalat. mulla on r6r:ssä todella väljällä sovitteella palat. jopa käsin heilutellen saa kalketta aikaan. taaksepäin kun työntää ja painaa jarrua niin silloin kuuluu aika äänekäs "klak".
ulkomaisia palstoja selasin ja tulin siihen tulokseen että normaalia näyttää olevan tää väljyys. ovat vaihdelleet paloja vaihtelevalla menestyksellä
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
Vaikka pyörä olisikin Suomi-pyörä niin ei olisi ollenkaan mahdotonta että ohjauslaakeri olisi joko liian löysällä tai joku olisi sen alkujaan liian tiukalle kirrannut ja siksi olisi mennyt laakeri piloille.(Camoflash @ Elo. 26 2009,10:28) kirjoitti
Tuossa linkki yhteen meikäläisen projektiin, jossa oli kanssa havaittavissa aika pahaakin kulumaa jo kohtuu tuoreena pelinä:
http://www.janipartanen.com/Projekti/projekti_r6r.htm
Ohjauslaakerin väljyyden helpoiten tunnistaa sillä että laitat toisen käden ohjausakselin päälle, kohtuu tiukasti, ja toinen käsi jarrulle ja jarrua vasten varovaisesti liikuttelet edes-takaisin. Jos lonksahtelua tuntuu kädessä, joka on ohjauskaselin päällä ja yläkolmio liikkuu suhteessa runkoon, niin silloin siellä piilee vika. Jarrua kannattaa painaa kunnolla, sillä jos on liian vähän niin jarrupalat saattavat päästä elämään ja klonksahtelun ääni / tunne voipi tulla silloin paloista.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Laita keskiseisonnalle,(jos siinä sellainen on), ja vaimo istumaan takapenkille niin että keula nousee ylös. Liikuttele etuhaarukkaa edestakaisin, veikkaanpa että löysyys löytyy ohjauslaakerista. Mulla oli pakasta revityssä FJR.ssä reilusti klappia ja useassa muussakin on ollut sama oire.![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Oliskohan putkien liukupalat finito.
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Pyörää etsiessä huomasin tällaisen ominaisuuden ihan paikallaan pumpattaessa yhdessä -06 rykkösessä. Eli jarru päällä terävä pukkaus eteenpäin ja siinä kohtaa, missä suunta pumppujen alakohdassa käytyään vaihtuu kuului joka kerta *klonk*. Tiedä sitten mikä siinä oli.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Iskarit tuli purettua & huolettua, kolina jatkuu. Syyksi selvisi väljät jarrupalat.
Yamaha MT-03
Ongelma näköjään selvis jo, mutta itsellä jarrulevy piti tuommosta samanlaista ääntä. Paikallaan tuntui olevan ihan jämäkästi paikallaan mutta mukulakivillä kuului kalkatus, ja harvoin jarruttaessa kun löysät lähti pois. Hetken aikaa kun oli jatkunut alkoi tuntua jarrulevyssä klappia edestakas suunnassa joku milli-2. Viisaammilta tuli neuvoa että puolikelluvat levyt joten ihan normaalia. Jännä että ne oli sitten rikki kaikissa muissa ja omanikin alkoi toimimaan vasta 30tkm ajettua niinkuin kuului ;)
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM