Tulin tyhmyyksissäni tilanneeksi alkuperäisen "touring-pleksin" pyö-
rääni. Se on tietenkin sen muutaman sentin liian korkea tai matala,
riippuu katsantokannasta. Kysymys kuuluukin: mahtaneeko joku tie-
tää pk-seudulta firmaa tai osaavaa yksityistä, joka voisi tyylille us-
kollisesti leikata noin kymmensenttisen palan pois siitä. Pleksi on
polykarbonaattia. Kiitokset etukäteen.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Vastaan OffTopic, mutta ihan siltä varalta, että et tuota firmaa löydä: Saa tuon tehtyä itsekin kärsivällisyydellä, rautasahalla ja hiomapapereilla.
Avain on sahausalueen ympäristön suojaus/teippaus, ettei tule naarmutetettua hyvää pleksiä. Teippiin on myös helppo piirtää sahauslinja. Sahauksen jälkeen vaan hiontaa ensin karkeammalla, sitten hienommalla ja hienommalla paperilla. Noilla opeilla otin kolme tuumaa pois BMW:n alkuperäispleksistä ja hyvä tuli.
<p>2002-2014</p>
Teippi päälle ja jos suht suoraa katkasua teet niin pikkunen kulmahiemakone katkasulaikalla toimii ihan hyvin.
mä ajattelin talvella tehdä tuon teippauksen ja sahauksen..katotaan miten ukon käy
mutta, sitten se mielenkiintoisempi kysymys... mikä on oikea korkeus missä pleksin reunan pitäisi olla?
- kuskin kaula?
- kuskin leuka?
- kuskin nenä?
- kuskin silmät?
- kuskin otsa?
nyt on silmien korkeudella... ei kiva
edit: kypärän kannalta varmaan kaulasta poikki...pleksi siis
***
Mieti myös mahdollista katkaisua alhaalta, jos pleksissä on esim yläreunassa muotoilua. Tällöin tosin joutuu lisäksi tekemään uudet reiät. Reikien tekoon kannattaa hommata vartavasten akryylin poraamiseen tarkoitettu "jyrsivä" poranterä. Sahaamiseen voi käyttää myös pistosahaa, johon myös akryylileikkaukseen soveltuva terä.
Joka tapauksessa kärsivällisyyttä, malttia, hyvä teippaus ja tuenta! Lohkeaa tosi herkästi sahan tai poraamisen mahdollisesti aiheuttamasta tärähdyksestä (varsinkin jos yrittää porata normi metalliterällä ja juuri silloin kun terä menee lävitse tai sahatessa ilman kunnon tuentaa)
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
Itse mietin korkeutta kuskin rintakehä, jolloin sitä helvetillistä
kypärämelya ei luulisi tulevan. Sitten onhan varsinkin Gessuissa
sellaisia säädettäviä läpysköjä pleksin yläosassa, mutten halua
ajella umpiossa, sitä varten on auto. Tuosta tärinästä leikatta-
essa on minua varoitettu ja myöskin siitä, että pleksi ei ole ak-
ryylia vaan polykarbonaattia, jota bensiksen tietotoimisto va-
roitti leikkelemästä ilman ammattitaitoa ja kunnon vehkeitä. Ju-
tusta kehittyi sen verran vääntöä eri koulukuntien välillä, joten
päätin tiedustella täältä. Onhan se kuitenkin parisataa ekua kun
itse ryssii ja uuden hinta päälle, joku osaavampi tekee taatusti
halvemmalla.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Oma proseduurini kun GSA:n pleksiä kihnutin lyhyemmäksi:
Pari kolme kerrosta maalarinteippiä ajatellun katkaisukohdan kohdalle molemmille puolille, piirretään leikkauslinja, ja sitten sahaus sähkö-pistosahalla jossa metalliterä. Sahataan reippaalla yhtenäisellä vedolla. Jos nyhrää hitaasti tyyliin milli kerrallaan, terä alkaa kahlaamaan ja tekee ikäviä koloja. Sama tuppaa tapahtumaan myös jos joutuu keskeyttämään sahauksen ja vaihtamaan asentoa välillä.
Itse tein lyhennyksen pleksin ollessa paikallaan, mutta ei liene haittaa jos irrallaan lyhentää. Lohkeamaan en sahaamalla pleksiä saanut vaikka aika krouvisti vetelinkin.
Ennen lyhennystä kokeilin laittaa pienen korotuksen pleksiin (ei toiminut joten siirryin lyhennyskokeiluihin). Reikien poraukseen laitoin myös teippiä kahta puolta. Metalliterällä porailin. Lohkeaa helposti siinä vaiheessa kun terä läpäisee pleksin, auttanee jos laittaa lautaa tmv. porauskohdan alapuolelle vastinkappaleeksi.
Lyhennyskokeilujen tuloksena havaitsin että pleksi on kypärämelun kannalta sopivin silloin kun sen nostama (turbulenttinen) ilmavirta ei enää osu kypärään.
Mutta mutta, GSA:n pysty ajoasento aiheutti tuolloin sen, että sateella rintaan osuva vesi kimpoaa ylöspäin ja kypärän leukakaaren taitse naamaan. Ei hyvä
Summa summarum: Pleksin lyhennyksen harjoitteluun kyllästyttyäni tilasin Wunderlichin tarvikepleksin, ja pidensin sitä omatekemällä pleksinpalasella sen verran että ilmavirta menee juuri ja juuri kypärän ylitse. On suht hiljainen, paitsi sopivalla sivuvastaisella tuulella jyrisee entiseen malliin.
Pitkä pleksi siis IMO paras vaihtoehto matka-ajeluun. Huono puoli on, että offroad-tyylisissä ajoissa hyttysillä kuorrutetun pleksin läpi ei näe lähelle pyörän eteen.
Itse tein samalla tavalla. (Helpoin ja nopein tapa)(jäykkä @ Elo. 23 2009,18:28) kirjoitti
Käytin ohutta katkaisulaikkaa 0.8mm. Sitte Hanxilta uus reunanauha, joka olikin aivan*Ei taittunut kovin hyvin edes lämmitettynä.
Polycarbonaattia voipi hyvin sahata vaikka kuviosahalla.
Teippiä vaan muoviin ettei tule naarmuja.
Poraaminen onnistuu lähes millä terällä tahansa, ei se halkea.
Mutta pitää tutkia, että se todella on Pc:tä eikä akryyliä.
Akryyli halkee tosi helposti, mutta on täysin käsityökaluin työstettävissä.
Akryylin poraukseen pitää poranterän leikkuukulmia hiukan muokata.
XV 1100
Sähköpistosahalla minäkin sahasin joskus yhen pleksin, teippiä vaan suojaksi ja siihen malliviiva. Pystyy hieman kaartakin tekemään. Sitten vain hioo reunan hyväksi.
KTM 690SM
Ainaskin Givin plexi on akryylia tai sitten joka tapauksessa käyttäytyy ainaskin samalla, varottavalla tavalla!
Kokeiltu on!
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
Kelkan pleksi muotoiltiin itse rautasahalla (teippi reunassa) ja sen jälkeen dremelillä ja hiekkapaperilla siistiksi reuna. Hyvä tuli.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Itse surautin Dremelin isolla leikkausterällä pleksistä siivuja pois niin kauan kunnes melu muuttui siedettäväksi. Teippi vaan molemmin puolin ja rauhallisella vedolla leikkaus. Leikkausnopeus sellaisena että terä jyrsii itsensä läpi eikä sulata![]()
BMW F650GS / Honda CRF450R
Kawasaki GPZ500s
Yamaha TZR 125
ja liuta mopon raatoja ennen korttia
Onneksi pääsin vaihtohommiin kaverin kanssa, jolla on nuo vehkeet ja Oikea Pelle Peloton-asenne. Sanoi kaverinsa kanssa ensin tekevän
samanlaisen koemuovin ja lyhentelevänsä sitä pikkuhiljaa. Kun opti-
mi on löytynyt, niin tästä leikataan vastaava pala pois. Onneksi näin
pääsi käymään. Olisi ollut inhottavaa itse ryssiä pleksi, varsinkin kun
sen tukiraudat ovat yhdenlainen taideteos. Itselle tulee sellanen mi-
nimalli, niihin olen tottunut.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Suosittelen sitä rälläkkää, pientä tosin...
Teippiä vaan molemminpuolin, maalarin kelpaa.
Tuenta molemminpuolin, penkkiin /kaveri.
Muutama kuva eilis iltaisesta pleksin sahailusta...
Varoituksena että kuvissa esiintyvä laite on pienitehoinen (250cc) skootteri.
http://jkl.kuvat.fi/kuvat/pleksin+lyhennys/
Forward taapertamista - as early as -62
*Xciting 500Ri*
Peli mikä peli, mutta hyvää työtä. Miten muuten teit sileän reunan?
Itse olisin sen sahannut mutkille moneen kertaan, eli vanha totuus:
kukin tehköön sitä mitä osaa, jos se vain on mahdollista.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Viimeinen silaus, oliko se ny nelisatasella hiomapaperilla. Eikä tuota kauaa tarvinnu hioa kun oli hyvä. Helppo homma kaiken kaikkiaan.
Forward taapertamista - as early as -62
*Xciting 500Ri*
Akryyliin pyörivä työstöterä ja polykarbonaattia taas voi vedellä ihan sahaavilla puuntyöstövehkeillä.Karbonaatin lämmittäminen taivuteltavaksi on tarkempaa kuin akryylin,se kuplii liikaa lämmitettäessä helposti.Jos tarvii tehdä vaan yksi vekki,sen saa lämmitettyä vaikka sellaisella sähkövastuksella joita on kiukaassa,mutta pitkänä.Mulla on siporexiin upotettuna sellainen ja kaistat mainoshuopaa päällä ettei naarmuta.
edit.Jos haluat lasinkirkkaan reunan,hio se ensin ihan sileäksi ja lämmitä sellaisella pienellä butaanipolttimella,se sulattaa jäljen lasinkirkkaaksi.
Itse en tohtisi kaasupolttimella pleksiä lähestyä. Joku joskus kertoi myös, että asetonia lujaan kankaaseen ja tasaisen-varma pyyhkäisy reunaa pitkin. En tohtinut sitäkään. Itse hinkkasin 400:lla ja asteittain paperia hienontaen aina 2000:een. Sitten vielä Xerapol ja lopuksi AutoGlym puna-kulta. Lopputulos "lasimainen".(rellonen @ Syys. 06 2009,21:47) kirjoitti