pielessä vai mistä voisi moinen johtua: eli kävin vaihattaan tänään takarenkaan bikeforumilla uuteen Michelinin pilot power 2:seen, jollainen oli alla myös aiemmin ja nyt pyörä täristää tasaisesti noin kymmenen metrin välein takapäästä, vauhdin ollessa välillä 70-90km/h. Koitin katsoa tuolla pikkuhämärässä, jotta olisiko rengas jotenkin vinossa tjsp. mutta en kyllä huomannut eroa entiseen.
Mistä muusta kyseinen tärinä voisi johtua, ennen renkaan vaihtoa en huomannut? Ketjuista?
Kiitokset vastaajille etukäteen!![]()
ja se tärinä tulee siten, että tärinä, sekka pari, tärinä... eli ihan kuin tietyllä kohdalla, mutta renkaassa ei näy ulkoisia vikoja.
----------tärinä----------tärinä----------tärinä
Yllä vielä hieno kuvaus![]()
Muutaman kerran nähnyt power 2:ia mitkä nousee huonosti vanteelle. Se pitäis kyllä huomata keskijalalla / takapukilla pystyheittona.
'03 ZX6R
voi tuska kun voi olla onneton näiden vehkeiden kanssa.. Siitä syystä täytyneekin kysyä eli miten se pitäis näkyä?
Se mitä googlesta löysin niin viittaa, että vika voisi olla juurikin kyseessä oleva vika. Mutta jos muita ideoita niin niitäkin saa kertoa.
Miten muuten, onko renkaan laittanut firma velvollinen tasapainottamaan/laittamaan renkaan uusiksi vanteelle tällaisissa tilanteissa? Kaiken järjen mukaan pitäisi olla.
On velvollinen laittamaan, mikäli vika on nimenomaan renkaassa / tasapainotuksessa eikä vanteessa. Ts. mikäli vanhalla renkaalla ei tuota ilmentynyt niin takasin vaan.
Takarengas ilmaan ja pyörimään. Katsot suoraan takaapäin renkaan lakipisteen korkeutta keskellä ja etenkin reunoissa. Mikäli kumin reuna menee ylös-alas satunnaisesti niin rengas ei ole kunnolla noussut. Pitäisi näkyä etenkin reunoissa.
'03 ZX6R
pitää koittaa saada testiolosuhteet kuosiin. Edellisellä renkaalla vika ei ilmennyt, eli tänä aamuna oli vielä ihan jees. Eikä vanteessa kyllä näy mitään.
Mites jos tutkii ja toteaa, että vika olisi jossain muussa mukamas, niin voiko sitten veloittaa? Esim. laittavat kumin uudestaan ja silti täräjää, voivatko veloittaa uudelleenlaiton?
Jos on yhtään oikea rengasliike niin eivät kyllä musta voi veloittaa.
Saattaa korjaantu kun ipainaa renkaan pois vanteen tubeless olalta - rasvaa väliin pyöräyttää vaikka puolikierrosta ja ilmat sisään.
Jos ei pyöräyttämällä korjaannu niin saattaa olla runkovikanen rengas. Tai asentaja unohtanut hanskat renkaan sisään ;)
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
kyseessä siis bikeforum, eli mopoliike. Eiköhän senki voi ihan rengasliikkeeksi laskea..
Huomenna pitää tarkistella tuo näänkö kohoilemista, jos en niin taas ollaan hukassa.
Siis Power 2 on ollu aika hankala rengas. Asennuksen yhteydessä on turha säästellä rasvaa ja painetta, että saa ton nousemaan kunnolla. Kaikki nuo tapaukset mitä itse tiedän on aina korjattu samalla tavalla: uusi nosto uusilla rasvoilla ja 7 bar paineella. Muuten on jääny pienelle heitolle.
'03 ZX6R
Kiitoksia vastauksista, huomenna työn alle tuo tutkinta, pitänee postailla mitä ilmeni.
Jos 10m välein täräyttää, niin vika ei ole renkaassa. Renkaan ympärysmitta on 2m luokkaa. Veikkaan ketjuja.
Ettei olis ketjut liian tiukalla.
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
mietin tota ketju juttuaki. pitänee huomisen päivän valossa seki vaihtis tutkia. mutta periaatteessa sekin siis mahdollista? tärinä on kuitenki joka kierrosalueella/eri vaihteilla.
^Tossa on melko hyviä diagnostiikkoja tullut.
Nyt meet johonkin isolle parkkipaikalle rauhallisesti ajelemaan ja etsit virhekohdan.
- ketjut, rakennevirhe renkaassa tai renkas huonosti vanteella.
Vaikkaan kohta 1, vedit ketjut melko kireelle ja nyt paljastuukin niiden ikä.
Taitaapi olla pikku juttu ja huomenna taas ajelet![]()
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Jos rengasliike on tehnyt alta alle asennuksen niin liikkeeseen ja uudestaan koko homma.
Itselläni tuli nykyisen eturenkaan kanssa kans tankoon täristäminen tuossa 120 km/h nurkilla vaihdon yhteydessä. Kokeilin kaikki välykset ja päädyin lopputulokseen, että rengas on epätasapainossa. Menin liikkeeseen ja sanoin, että ei tainnut mennä ihan putkeen renkaanvaihto. No, ottivat samantien työn alle ja niinhän sieltä löytyi 14g heitto ja rengasmiehen mukaan heitto on merkittävä => tasapainotus uusiksi ja siihen loppui tärinät.
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
huomiseksi sain ajan mopedille, prkl niinköhän aamulla voi sillä ajella![]()
Kyllä toi mun mielestä enempi ketjuihin viittaa toi vika. Jos se renkaassa olisi, niin kyllä se tärinä tuntuis ihan jatkuvasti.
-08 Kawasaki ZX-6R
-07 Honda Hornet 600 (ex)
-99 Suzuki GS 500 (ex)
Oisko joku(t) lenkki jumissa tai sitten venähtänyt. Eli ei muuta ku pyörittelemään ketjuja ja kokeileen joka lenkki läpi että ne kääntyvät ja että asettuvat hyvin rattaaseen.(Skeletor @ Syys. 29 2009,22:49) kirjoitti
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
se nyt on siellä liikkeellä, kahtellaan mitä seuraa. Pyörän laittanu jamppa kyllä vaikkaili renkaassa olevan vika. Mutta lupas soitella huomenna. Ainoa vaan, ettei niillä ole enää ko. rengasta, pitänee laittaa kalliimpi diablo alle. Välystä voi joutua jonkun euron maksamaanKetjuissa en kyllä huomannut mitään ihmeellistä... Ja lujemmassa vauhdissa tärinä on kyllä melkolailla tasaista.
Katsotaan mitä siellä selviää, kiitokset kaikille so far!
Renkaassa oli runkovika, eli käytännössä soikea. heittoa oli joku 2-3mm... Liike toimi hienosti ja alla nyt corsa! =) kiitos neuvoista!
Edelleen joskus asiaa puineena niin todennäköisesti oli huonosti noussut eikä runkovikainen... Hyvä että kuitenkin sinun osaltasi asiat ovat hoituneet.![]()
'03 ZX6R