Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Kävin koeajamassa uudehkon FJR:n. Motarilla aloin etsimään kutos-vaihdetta, mutta eihän sitä ole. Mites kokeneet FJR kuskit kommentoivat, kaipaatteko matkavauhdissa kuutos-vaihdetta ?
  2. #2
    En. Mukavan letkeää menoa, kun vitosella voipi ohitella ja mennä ylämäet, yksin ja lastissa. Kyllä se vaan on niin, että mitä enemmän vääntöä, sitä vähemmän tarvitaan vaihteita.
    Tiedä siitä sitten vaikuttaisiko ylivaihde kovinkin paljon kulutukseen, kun kuitenkin tietty energiamäärä tarvitaan ilmanvastuksen voittamiseen.
  3. #3
    Lainaa (Mopo59 @ Elo. 20 2009,20:12) kirjoitti
    Kävin koeajamassa uudehkon FJR:n. Motarilla aloin etsimään kutos-vaihdetta, mutta eihän sitä ole. Mites kokeneet FJR kuskit kommentoivat, kaipaatteko matkavauhdissa kuutos-vaihdetta ?
    Ei ole tarvetta ollu kuudenteen pykälään...vallan kivasti on pärjäilty ihan noilla viidelläkin.Välitykset on mielestäni sopivat, kone ei huuda liikaa maantielläkään vitosella ajettaessa. Mukava vaan, kun ei oo sitä ns.ylivaihdetta, niin ei tarvii rempata vaihteita joka ohitukseen.
    -Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
  4. #4
    6. vaihde on taas niitä makuasioita joista ei kannata kiistellä mutta ei sovi mun mielestä tyyliin, joka vaihteella mennään eikä meinata.
    Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
  5. #5
    Sama tilanne Pannarissa, joka myös 5 vaihteinen. Kun ajaa suoraan tietä, ei mäkiä, ei ohituksia, joskus tulee mieleen että 6.vaihde laskisi kierroksia ja ehkä säästäisi bensaa. Mutta se johtaisi siihen, että joutuisi paljon useammin vaihtamaan pienempään => sanoisin ei kiitos !

    Tähän totesi Gessulla ajava kaverini että se on "oikeaa" moottoripyörällä ajamista että laatikkoa käytetään
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  6. #6
    Eipä sitä kuutosta tunnu tarvitsevan vaikka alkuun tuntui että kone huutaa matkavauhdeissa,(edellinen mopo 6v.), vitosella löytyy vielä lastinkin kanssa potkua normaaleihin ohituksiin, vasta kun lähdetään todella rivakasti ohi niin tarttee pienemmälle tiputtaa.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  7. #7
    Mullakin FJR:n hankinta vähän polttelee mielessä. Minkälaisilla kierroksilla sitä mennään vitosella satasen vauhdissa? Entä minkälaisia kulutuslukemia teillä on? Tiputtaisiko se kutonen kovinkaan paljoa bensalaskua? Kerran koeajaneena kyllä etsin sitä kutosta pariin kertaan vaikka tiesin, ettei sitä löytyisi. Johtuu varmaan omasta kulkineesta jossa kutonen on ja syyllistyn jatkuvasti liian pienillä kierroksilla (alle 2000 r/min) ajamiseen.
  8. #8
    Pikkasen päälle 3000 se silloin kiertää,mulla kului isolla lastilla,(2 päällä+sivulaukut+perälaukku+tankkilaukku), noin 2000km sekalaisessa ajossa Baltiassa ja Puolassa keskimäärin 5,8l/100km. Täytyy ottaa huomioon että jos Puolassa haluaa edetä, taytyy välillä antaa hanaa ihan oikeasti ohitustilanteissa.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  9. #9
    Eihän toi kulutus pahalta vaikuta, mulla vie GSX 1400 enemmän vastaavanlaisella kuormalla vaikka kutonen on käytössä. Ohitukset voi normivauhdeissa kyllä tehdä kutosellakin, mutta FJR:n tapauksessa kutonen tuntuisi näin maallikosta ihan turhalta.
  10. #10
    Lainaa (jorim @ Elo. 21 2009,13:56) kirjoitti
    Pikkasen päälle 3000 se silloin kiertää,mulla kului isolla lastilla,(2 päällä+sivulaukut+perälaukku+tankkilaukku), noin 2000km sekalaisessa ajossa Baltiassa ja Puolassa keskimäärin 5,8l/100km. Täytyy ottaa huomioon että jos Puolassa haluaa edetä, taytyy välillä antaa hanaa ihan oikeasti ohitustilanteissa.
    Onhan tuo jo loikkari vitonenkin jos kiertää satasessa hieman yli 3000. Alkuperäinen kysymys on hieman väärin muotoiltu kun keskustelu koskee näjemmä suurimman vaihteen välityksestä. Ihan sama onko se viitonen vai kuutonen.

    Voimaa kun on riittävästi niin ne viisi vaihdetta riittää. Norgessakin riittäisi viisi kuuden sijasta kun se kuutonenkaan ei ole likikään mikään loikkari, kiertää satasessa vajaa 3800 kiekkaa. Kun taas 250 Hondassa kuusi olisi paikallaan kuten oli NX:ssä. Kun RS:n viitonen alkaa olla hengetön niin nelonen on vielä liian pieni ja kone huutaa suotta. Välityksiä taas ei kannata tiuhentaa kun sitten vitonen alkaa huutamaan.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  11. #11
    Eiköhän tuossa FJR:ssä ole niin että kun siinä on "vain" 5 vaihdetta niin niiden vaihteiden välit ovat pidemmät kuin jos siinä olisi 6 vaihdetta.

    Ihmeellinen logiikka täällä välillä ihmisillä.
  12. #12
    Jollain tapaa ajatellen, niin ehkäpä 6.pykälä puoltaisi asiaa.
    Itseasiassa ei se puolla... antaa koneen pyöriä max. se 10000.
    Ei se hajoo... jos sitä ajattelette. 5.vaihteella on kiihtyvyys ja menot ihan ok. Oletteko kokeillut? *262-265km/t ajat sitten yksin tai kaksin... tavarat mukana. *Tämä on matkafillarille kaikkinensa eritt.hyvä. *Saa siihen piristystäkin... yli 300km/t lähtee suht helposti. Tarvitsetko? *
  13. #13
    Lainaa (MatkaUkko @ Marras. 04 2009,13:42) kirjoitti
    Saa siihen piristystäkin... yli 300km/t lähtee suht helposti. Tarvitsetko? *
    Kerrohan vähän tarkemmin millä tekniikalla homma hoituu?
    Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
  14. #14
    Aiemmassa -05 FJR:ssäni kaipasin kuudetta vaihdetta välityksien takia. Kone kiersi mielestäni vitosella matka-ajossa liikaa. 06-mallista lähtien välityksiä on vähän harvennettu, eikä enää ole tullut tässä uudemmassa sama asia mieleen. Vaihdenäyttö on myös uudemmassa hyvä, ei tarvi enää kokeilla, oliko jo se suurin vaihde käytössä vai ei.
  15. #15
    Lainaa (Mopo59 @ Elo. 20 2009,20:12) kirjoitti
    Kävin koeajamassa uudehkon FJR:n. Motarilla aloin etsimään kutos-vaihdetta, mutta eihän sitä ole. Mites kokeneet FJR kuskit kommentoivat, kaipaatteko matkavauhdissa kuutos-vaihdetta ?
    Wäinössä on vain 4 vaihdetta - kiitos vääntävän motin *

    XT:ssä on 6 ja TT-R:ssä 5 vaihdetta. Täähän melkein "suora" *
    Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä

    Beta 350 RR kannonkiertäjä
    Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
    V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN 2000
  16.  
  17. #16
    Joskus tuolla (tietysti suljetulla...) savannitiella, kun on kierrokset tapissa 5 vaihteella. Tulee mieleen, etta saisiko 300 tosiaan mittariin silla lailla. Ennenkuin matkahtaa tarraksi sarvikuonon kylkeen.

    Normaalissa ajossa sita ei kylla kaipaa.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...