Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 51:een 51:sta
    Lainaa (Daredevil @ Elo. 22 2009,13:49) kirjoitti
    Lainaa (sportster2 @ Elo. 22 2009,12:06) kirjoitti
    Lainaa (Daredevil @ Elo. 22 2009,11:40) kirjoitti
    Lainaa (sportster2 @ Elo. 22 2009,10:51) kirjoitti
    Lainaa (Daredevil @ Elo. 21 2009,23:28) kirjoitti
    Se mitä kaipaan, on joustavammat/sujuvammat liikennesäännöt, eikä tätä nykyistä "körö-körö-kirkkoon / hiljaa hyvä tulee" -nyswäämistä älyttömillä ajokielloilla.
    Mihin sinulla on niin kova kiire?
    Ei yleensä yhtään mihinkään.
    Eli nykyiset nopeusrajoitukset on OK, homma selvä, ei tarvi enää pyörittää.
    Nykyiset nopeusrajoitukset ovat luokkaa 20-40 alle "luontevan nopeuden". Paitsi tietysti puutteellisten mielestä...
    Nopeusrajoituksia kun ei kuitenkaan tulla tuolle tasolle nostamaan, niin voit nojatuolissa istuessa päristellä huulia ja kuvitella ajavasi kovempaa

Tunnus suljettu
    Liittyi May 2005
    Kirkkonummi
    Lainaa (sportster2 @ Elo. 22 2009,15:10) kirjoitti
    Se mitä kaipaan, on joustavammat/sujuvammat liikennesäännöt, eikä tätä nykyistä "körö-körö-kirkkoon / hiljaa hyvä tulee" -nyswäämistä älyttömillä ajokielloilla.
    Nykyiset nopeusrajoitukset ovat luokkaa 20-40 alle "luontevan nopeuden". Paitsi tietysti puutteellisten mielestä...
    Nopeusrajoituksia kun ei kuitenkaan tulla tuolle tasolle nostamaan, niin voit nojatuolissa istuessa päristellä huulia ja kuvitella ajavasi kovempaa *
    Tänään kahden maissa, ajoin motoristien suosimaa mutkatietä. Kurvin takaa auto peruutti vastaan, oli kai mennyt liittymästään ohi. Vastaantulevien kaistalla parvi polkupyöräilijöitä.

Ainoa varma asia siinä kohti oli, että koko homman alulle panija oli ainoa, joka oli jonkinasteisessa turvassa.

Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
    Käsi sydämellä, ajatko ns pimeään nyppylään omalla kaistalla 20 km/h ihan vaan että saat toppaamaan jos tulee tukkirekka väärää kaistaa vastaan tai jos vaikka asfaltti loppuu?
    Hornet 600 -99
    VTR 1000 -99
    ZRX1200R -06
    SpeedTriple -08
    Busa -09
    FXDCI -06
    FXS -11
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Minusta tien näkyvällä osalla on sikäli vaikea juttu, että pimeällä ja
    sateessa
    , kun omat valot eivät näytä mihinkään ja vastaantulevien
    valot ovat älyttömän kirkkaita, niin ihan oikeasti pitäisi ajella meko
    hissukseen, jos meinaa, että lain kohta tulee taytettyä ihan oikeasti.

Arvelen, että lähes jokainen rikkoo sääntöä pimeässä.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
    Lainaa (Kälähän @ Elo. 22 2009,20:30) kirjoitti
    Käsi sydämellä, ajatko ns pimeään nyppylään omalla kaistalla 20 km/h ihan vaan että saat toppaamaan jos tulee tukkirekka väärää kaistaa vastaan tai jos vaikka asfaltti loppuu?
    Jos ei kovemmasta vauhdista kerkii pysähtymään niin sit ajan....tosin semmosta paikkaa ei viel ole tullu eteen et noin hiljaa olis tarvinnu körötellä
    Nopeusrajoituksia kun ei kuitenkaan tulla tuolle tasolle nostamaan, niin voit nojatuolissa istuessa päristellä huulia ja kuvitella ajavasi kovempaa *
    Taidampa kuitenkin ajella sitä kaameata ja tappavaa ylinopeutta vaikka sitten ihan omalla luvalla - kuten tähänkin asti...
    Lainaa (Daredevil @ Elo. 22 2009,20:39) kirjoitti
    Taidampa kuitenkin ajella sitä kaameata ja tappavaa ylinopeutta vaikka sitten ihan omalla luvalla - kuten tähänkin asti...
    Olet kova mies *

Sitten joskus jos satut aikuistumaan niin voit tarkistaa vaikka googlesta mitä vastuun ottaminen tarkoittaa.

Lainaa (Kälähän @ Elo. 22 2009,20:30) kirjoitti
    Minä ajan.
    Olen aikuinen ja vastuuni kantava. Hieno ihminen olen.

Lääkheed...

Supermoto
    Lainaa (jaulis @ Elo. 22 2009,21:11) kirjoitti
    Minä ajan.
    Olen aikuinen ja vastuuni kantava. Hieno ihminen olen.

Lääkheed...
    Aiwan! Ja tällä reseptillä tähän asti on pysytty hengissä ( n. 20 v pyörällä, eikä aina ihan rajotusten mukaan ja joskus jopa etunen ylös kytkettynä )
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Koita nyt katsoa ettet aja kenenkään skidin päälle tai autoa päin, teillä on ollut hieman sellaisia taipumuksia.
    Dirty Nasty Furriner
    Lainaa (Staga @ Elo. 23 2009,03:12) kirjoitti
    Koita nyt katsoa ettet aja kenenkään skidin päälle tai autoa päin, teillä on ollut hieman sellaisia taipumuksia.
    Keillä meillä?

Voidaanko sopia niin, että sinä huolehdit omasta ajamisestasi ja minä huolehdin omastani. Mutta kyllä minä ymmärrän, että jos ei itse osaa, niin ei voi ymmärtää muidenkaan osaavan ajaa turvallisesti kovempaa.
    Lainaa (GrayHead @ Elo. 20 2009,18:11) kirjoitti
    Lainaa (S.Haltia @ Elo. 20 2009,17:47) kirjoitti
    Esimerkiksi sekin, että ennen suojatietä on aina pystyttävä pysäyttämään, tarkoittaa pilkkua nussimalla sitä, ettei matkaa saa edes jatkaa suojatielle asti, vaan on hidastettava äärettömästi ennen sitä.
    En kyllä ihan sisäistänyt, että miten tuo noin menisi...

Anyways, lainkohtahan menee näin:

Tieliikennelaki 23 § 1 mom
    Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Mielestäni tuota on loppujen lopuksi aika helppo noudattaa. Tien näkyvä osa kun siirtyy eteenpäin sitä mukaa kun ajetaan, joten aika harvassa on ne paikat, että kohtuuttomasti joutuisi hiljentelemään. Esim. pimeään mutkaan ajaminen sellaista nopeutta, että pysäyttäminen ei onnistu tien näkyvällä osalla, on riski jolla tienaa Darwin-palkinnon ennemmin tai myöhemmin.

Lain kohdassa on olennainen osa tuo "ennalta-arvattavissa tilanteissa". Se, että esim. se puusilmäautoilija tulee eteen kolmion takaa tai vähempiarvoiselta tieltä, ei ole ennalta-arvattavaa lain kannalta. Yksi lähestulkoon ainoita "oikeuksia" tieliikennelain kannalta on se, että jokaisella on lupa olettaa muidenkin noudattavan lakia ja sovittaa omat toimensa tämän perusolettamuksen mukaan - muutoinhan tieliikennelaki lähinnä asettaa velvollisuuksia, koska liikenne sinänsä on lakia luodessa katsottu "yleisvaaralliseksi" toiminnaksi, joka itsessään sisältää huomattavan paljon vahinkoriskiä.
    Minä onneton menin ajamaan keskellä päivää hyvissä olosuhteissa mutkaan rajoitusten mukaan. Mutkassa oli tien reunassa tiheä kuusiaita ja pienemmän tien risteys. Ko. pienemmällä tiellä oli kärkolmio. No sieltähän se puusilmäautoilija tuli sitten eteen ja minä mopolla sen kylkeen.

Autoilijan vakuutusyhtiö vei homman oikeuteen, koska en saanut pysäytettyä ajoneuvoani tien näkyvällä osuudella.

Raastuvassa tuli sitten käytyä. Vastapuoli syytti ylinopeudesta, mutta syyte kaatui koska ei ollut mitään näyttöä . tuomio, jonka mukaan olin 45% osasyyllinen, perustui juuri tuohon pykälään ajoneuvon pysäyttämisestä tien näkyvällä osuudella.

Vein homman hoviin, joka kumosi raastuvan päätöksen ja julisti autoilijan syylliseksi.

Tämä vain kertoo siitä, etttä lakia voidaan tulkita monin tavoin ja myös järjenvastaisesti.

T. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
    Liittyi Apr 2003
    Lainaa (Repa @ Elo. 23 2009,16:34) kirjoitti
    Vein homman hoviin, joka kumosi raastuvan päätöksen ja julisti autoilijan syylliseksi.

Tämä vain kertoo siitä, etttä lakia voidaan tulkita monin tavoin ja myös järjenvastaisesti.

T. Repa
    Ajoin toisen perään .. autolla. Edellä ajanut teki äkkijarrutuksen ja
    tuollaiseen en osannut varautiua. Tuuttasin suoraan perään. Kun
    etummainen jarrutti , niin sen perä nousi ja kun minä jarrutin niin oma
    keula laski .. ja kappas ... suoraan sinne alle ... runts. Koko keula
    tuusan nuuskaksi.

Olin syytön vaikka vieläkin mietin, että oliko minun ihan pakko ajaa
    niin lähellä, että en kerinnyt pysähtyä. Jos olisin ajanut vaikka 5m
    kauempana niin olisin selvinnyt säikähdyksellä. Vauhtia oli vaivaiset
    40km/h suunnilleen. Tuo oli Lauttasaaressa joskus 1970-luvulla jKr.
    Lainaa (MattiR @ Elo. 23 2009,17:42) kirjoitti
    Olin syytön
    Miten niin syytön?
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
    Liittyi Apr 2003
    Lainaa (iku1 @ Elo. 23 2009,17:55) kirjoitti
    Lainaa (MattiR @ Elo. 23 2009,17:42) kirjoitti
    Olin syytön
    Miten niin syytön?
    Asiaa puitiin ja minut todettiin syyttömäksi. Oli minulla todistajia ja
    edelläolevan jarrutus oli ennalta-arvaamaton. On tuosta tekstiä oikein
    paperille laitettuna. Ei edes perussakkoa.

PS. En valittanut.

Lainaa (rammus @ Elo. 21 2009,16:35) kirjoitti
    Lainaa (Daredevil @ Elo. 21 2009,14:31) kirjoitti
    Lainaa (-ShadowMan- @ Elo. 21 2009,09:27) kirjoitti
    joku ässämutka minkä läpi näkee kokonaisuudessaan, niin eiku hanaa sen minkä uskaltaa... Ja aina kuitenkin omalla kaistalla.
    Jos ei vastaan tule ketään niin miksi vain omalla kaistalla? Leikkaamalla saa lisää kyytiä ja momenttia ajamiseen. Ja ihan erikseen eräille tiedoksi, että sokeissa paikoissa ei leikata.
    No siksi sinne vastaan tulija kaistalle ei mennä kun omallakin kaistalla ajaen vauhdit on todella kovia, niin kaikki ajonautinto menisi viimeistään siinä kun oikoisi. Hiton vähän on mutkia joissa fiilistä nostaakseen oikoa pitää ;)
    Just näin.

Eli kyllä nopeudet laittomiksi menee helposti ihan siellä omalla kaistallakin.
    Ja ei mulla hauskanpidossa ensisijainen tarkoitus ole ajaa mahdollisimman kovaa ylinopeutta, vaan pitää hauskaa.
    Optimaalisen ajolinjan miettimisen olen jättänyt radalle ja mahdollisimman kovaa etenemisen kiihdytystapahtumiin.
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

Bitit on pc:stä...
    "Tähän liittymättä, mutta vuodenaikaan liittyen, nyt kannattaa päivystää tienpintaa erityisen tarkasti, kun nuo peltotyökoneet liikkuvat. Ja tarkkana myös, kun niitä ohitetaan tai kohdataan, pystyvät hitaasta vauhdistaan huolimatta, tai ehkä juuri sen takia, kääntymään nopeasti eteen. Ja lisäksi niissä voi olla takana kiinni yhtä sun toista itse ajoneuvoa leveämpää, mikä pitää myös huomioida".(pecha)

"Mitä helvetissä siitäkin seuraisi kun joka mutkassa pitäisi sitten ajaa 10 km tunnissa että ehtis pysähtyä jos siinä kulkee raktori joka just tullut pihasta 10 km/t.Toi sääntö ei ole loppuun ajateltu". (bombertore)

Kovin erilaisia ajatuksia meillä on turvallisuudesta. Minusta parempi pystyä pysäyttämään tai väistämään hallitusti, kuin äkkipysäys traktorin perälautaan.
    Tässä hyvä kohta ajaa kovaa.
    Lainaa (Tyyppi @ Elo. 26 2009,11:48) kirjoitti
    "Tähän liittymättä, mutta vuodenaikaan liittyen, nyt kannattaa päivystää tienpintaa erityisen tarkasti, kun nuo peltotyökoneet liikkuvat. Ja tarkkana myös, kun niitä ohitetaan tai kohdataan, pystyvät hitaasta vauhdistaan huolimatta, tai ehkä juuri sen takia, kääntymään nopeasti eteen. Ja lisäksi niissä voi olla takana kiinni yhtä sun toista itse ajoneuvoa leveämpää, mikä pitää myös huomioida".(pecha)

"Mitä helvetissä siitäkin seuraisi kun joka mutkassa pitäisi sitten ajaa 10 km tunnissa että ehtis pysähtyä jos siinä kulkee raktori joka just tullut pihasta 10 km/t.Toi sääntö ei ole loppuun ajateltu". (bombertore)

Kovin erilaisia ajatuksia meillä on turvallisuudesta. Minusta parempi pystyä pysäyttämään tai väistämään hallitusti, kuin äkkipysäys traktorin perälautaan.
    Liioittelu on aina niin kivaa, mopon pysäytys 60:stä on hieman yli 30m reaktioaika mukaan laskettuna. Noita paikkoja on jo aika harvassa missä näkyvyys on alle tuon.
  21.  
    Mitä maksaa jos on tarkkaavainen ja varovainen, eikä kivoillakaan, tutuilla teillä "kuittaa" hyvääkään ajotaitoa, sillä että ajaa päättömästi lujaa. Kyllä se Traktori jossain vaanii! Muutama tälläinen tajuttoman lujaa veto, omalla kohdallani päättyi onnellisesti, aikanaan. Kiitos Hondan ja Yamahan! 61 v. Elän vieläkin! Opin edelleenkin! Tänäänkin "ulkoilutin" bemaria n. 300 km lenkillä. No Problem! Vähän satoikin, silti hauskaa!

Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12