Miten ja millä aineella moottoripyörän ketjut kannattaa puhdistaa?
Kumpi on parempi voiteluun vaha vai öljy?
Mitkä toimenpiteet lisäävät ketjujen ja rattaiden käyttöikää? Ainakin ketjujen oikea kireys...?
![]()
![]()
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Naftalla tai lamppuöljyllä voi mukavasti ketjut puhdistaa sekä voidella/pestä vaihteistoöljyllä. Itse olen rasvannu ketjut "yrittänyt" joka tankkauksen yhteydessä. Ketjut täytyy olla lämpimät jolloin rasvauksen suoritat.
Kawasaki zx6r 636 vm. 03
Öljyllä saa ketjut mukavasti puhtaaksi. Itse olen öljynnyt (ihan vaan tavallisella moottoriöljyllä) ketjut kunnolla, antanut öljyn vaikuttaa ketjuissa jonkin aikaa (esim.yön yli) ja sen jälkeen ajamaan. Lika lentää pois ketjuista, mutta se sotkee mopoa aika lailla .
Itse voitelen ketjut n. 300km välein ja aina sateen jälkeen.
Vaha ainakin pysyy ketjuissa pidempään kun taas öljy lentää pois melko nopeasti (siis ihan tavallinen öljy).
Niin ja ketjuja ei voi voidella liian usein *.
SE
Mitä on ihan tavallinen öljy? Itse käytän voiteluun vaseliinisprayta,vaihteistoöljyä, ketjusprayta. Vahaa en ole käyttänyt enkä käytä.(kasper @ Kesä. 09 2003,09:14) kirjoitti
Hepa on oikeilla linjoilla.
Lisäisin vielä, että pelkän ketjuvahan käytöllä on pilattu ennenaikaisesti monet ketjut.
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Siis (minä) tarkoitan tavallisella öljyllä esim. auton moottoriöljyä, vaihteistoöljyä, teräketjuöljyä yms.kirjoitti
"Tavallinen" öljy on hyvää ketjuissa varsinkin silloin kun ajaa paljon sorateillä.
SE
Tästä aiheestahan taidettiin keskustella joskus keväämmällä...
Joo löyty: http://moottoripyora.org/cgi-bin....45;st=0
![]()
Yksi kysymys lisää..
Eli mitenkä pitkän matkaa luulette ketjun kestävän ajokunnossa, kun pyörä on CB500 ja ajotyyli kohtuu rauhallinen???
Entäpä rattaat?
Tietääpähän alkaa varautumaan jossain vaiheessa![]()
Mun oli loppu 20.000 km...saattoi olla myös syynä laiska voitelija![]()
![]()
45000 km voisi olla hyvä veikkaus.
Kawasaki zx6r 636 vm. 03
Tämänlaisella "vaahdolla" voitelin ketjut ja enhän minä lukenut käyttöohjeita, kun suomeksi ei ollut. Nyt ketjut ovat valkoisena siinä samassa vaahdossa, kun olisi ilmeisesti pitänyt pyyhkiä pois. Lähteekö se itsestään kulumalla pois se valkoinen vaahto vai onko se tarkoitettukin noin?
e: Kuvassa taitaa olla ketjujen puhdistaja, mutta minulla on ihan oikeaa ainetta kyllä samanlaisessa purkissa
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Ja pakko heti vittuilla?
Enivei vastataa nyt sitten kysymykseenkin. Tuo Belray superclean mikä on kuvassa on myös sitä ketjurasvaa. Käytöstä senverran että ylimääräiset olisi hyvä pyyhiä pois niin ei kerää niin paljoa likaa taikka roiski vanteelle. Se valkoinen väri on tuolel rasvalle annettu väri jotta näkisi paremmin mihin sitä on suihkinut. Muista myös että ihan pieni määrä rasvaa riittää ja tarkoituksena olisi nimenomaa voidella niitä o-renkaita.
SuperDuke 2011.
Ketjun aloittaja oppi nyt varmasti asian mitä ei ehkä 6 vuodessa kerenny selvittään ilman apuasi(GoA @ Elo. 19 2009,07:18) kirjoitti
![]()
1300cc Suzuki
mä vedän ketjuihin ekaks öljyä ja sit vaha päälle. kesämökkitie on muutaman kilsan hiekkaa niin se vaha blokkaa sitä likaantumista. huollossa joku sano et vaha kiristää ketjuja mut et mä kyl tolla metodilla huomannu moista..
Gsx-R1000 k8
Ride on.
Jos olisin aloittanut uuden, olisit ollut sanomassa: "Wittu, miksi aloitit uuden, kun tässä on linkki vanhempaan"(TPM @ Elo. 19 2009,07:06) kirjoitti
Ja GoA:han vastasi mun kysymykseen, jonka jätin eilen eli ihan turhaa vittuilua, kiitos GoA vastauksesta
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Taivahantosi.(Number28 @ Elo. 19 2009,15:12) kirjoitti
Hienosti goatse paikkasi tilanteen.
Truth, Knowledge, Knackered Sliders