Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Tuli sitten kätevästi vaihdettua Kampuraan öljyt ihan itte. Vaihtotyön onnistuin ilman vaurioita suorittamaan, mutta nyt jälkeenpäin huomasin tehtaan suosittelevan viskositeetiltaan 10 -40 öljyä.
    No tuli sitten laitettua 15 - 50 Teboilin täyssynteettistä öljyä .

    Ymmärtääkseni laittamani öljy on hieman paksumpaa kuin tehtaan suosittelema.

    Onko mahdollista, että paksumpi öljy ei voitele tarpeeksi koneessa?

    Käyttö on normaalia "matkalehmä-ajoa". Tuolla yläpäässä ilmeisesti laittamani öljy on ominaisuuksiltaan "parempaa".
    Moto Guzzi Norge

    "Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
    -Tove Jansson
  2. #2
    Kovaa ajoa vaan..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  3. #3
  4. #4
    Itse ajoin 15W-50 öljyillä suositellun 10W-40:n sijaan. Vaihteet ehkä hieman jäykemmät, muuta eroa ei huomannut. Nykyisessä onkin sit suosituksena 15W-50 jo valmiiksi....
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  5. #5
    Ei tuosta ainakaan mitään hyötyä ole jos käyttää suosituksen mukaista korkeampaa viskositeettia. Lisää myös polttoaineenkulutusta (tosin maarginaalista)
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  6. #6
    Ainut käytänössä merkittävä ero on jos ajelet kylmillä (0-5 astetta) keleillä, että tuo on kylmänä paksumpaa. Pyörää kannattaa käyttää hetki pidempään ennen liikkeelleähtöä.
  7. #7
    Tästäkin ollaan kahta mieltä. Öljy lämpenee nopeiten ajamalla, joten koneen kannalta voisi olla parasta lähteä varovasti ajelemaan heti.
    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke
  8. #8
    Juu-u. Ei muuta siis kuin kovaa ajoa vaan.
    Aattelin jo, että vaihdan öljyt uudelleen (suositusten mukaisiksi), mutta siihen ei vissiin mitään tarvetta ole.

    En laittanut öljyn "paremmuuden" takia tuota, vaan ihan omasta töppäyksestä. Okei, osasyy saa mennä Hong Kong:n tavarataloon, kun siellä ei tainnut 10-40 öljyä ollakaan.
    Moto Guzzi Norge

    "Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
    -Tove Jansson
  9. #9
    Lainaa (Sledgehammer @ Elo. 18 2009,15:28) kirjoitti
    Tästäkin ollaan kahta mieltä. *Öljy lämpenee nopeiten ajamalla, joten koneen kannalta voisi olla parasta lähteä varovasti ajelemaan heti.
    Juu, tuollainenkin koulukunta on olemassa. Varmaan ovat oikeassa siinä, että öljy kyllä lämpiää nopeammin ajamalla.
    Itse en kylläkään käytä pyörää paikallaan öljyn lämmittämiseksi, vaan siksi että öljyt ehtivät kunnolla kiertää koko koneeseen ennenkuin sitä kuormitetaan liikkeelle lähtemällä. Ei tee hyvää kuormittaa konetta jos kannessa ei ole vielä öljyä...

    Ja siis paksummat öljyt lähtevät hiukan hitaammin kiertoon, varsinkin kylmällä kelillä, joten siksi hieman pidempi käyttö paikallaan. Ja ajossakin sitten vain kevyttä kuormaa koneelle kunnes lämmöt on noussut normaaliin.
  10. #10
    Boxeri BMW suositus, heti liikkeelle, ilman revitystä, siitä se äkkiä lämpenee! Se Öljykin! Jos öljypumppu kunnossa ei mitään tarvetta "lämmityksiin" "ryyppyä" kun ruiskukoneissa ei tarvita, liikkeelle vaan.



  11. #11
    Pitääkö italialaisia ritsoja käyttää 5min tyhjäkäynnillä ennen kuin öljy ehtii kanteen asti?

    Luojan kiitos itse ajelen japsilla. Pyörä käyntiin ja menoksi
  12. #12
    Ei kannata yleistää, riipppuu aika paljon pyörämallista... Bokseribemari lienee tässä mielessä hyvä kone, huono taas Ducati jossa takimmäinen pytty on suoraan ylöspäin.

    Eikä sitä minuuttikaupalla tarvi käyttää, puolisen minuuttiakin on ihan hyvä jonka voi käyttää kypärän ja hanskojen pukemiseen.
    Kyllä omia japsejakin tuli vähintään se 15s aamulla käytettyä paikallaan.



  13. #13
    Kyllä silloin on mopossa vikaa jos öljy ei nouse kanteen muutamassa sekunnissa. Omaa ducatia käytän sen aikaa, kun työnnän sen katoksesta ulos ja laitan hanskat käteen. *Ei ne kanavat sentään tyhjiksi valu yön aikana. *Tuolla perusteella mopoa ei uskaltaisi laittaa edes käymään öljyn vaihdon jälkeen, ennen kuin sitä on työnelty niin kauan että pumppu on nostanut paineet kanaviin.

    Esim. autoissa kylmemmillä keleillä tuo tyhjäkäyttäminen on varma tapa saada kondensiovettä huohotusputkiin. *Tää vaiva korostuu etenkin ranskalaisissa vessoissa. *Ihan varmasti on parepi mopolle, jos avan pintakaasula lähdet ajelemaan, kuin annat käydä tyhjäkäyntiä. *Ei ne öljyt lämpene ikinä paikallaan. *Tai no lämpenee tietty jossain vaiheessa, mutta aikaa siihen kyllä menee.

    Edit:
    Tuota hetken käyttämistä ajattelin n. 1min tyhjäkäynnillä. Kai se mopo aina sen muutaman sekunnin ehtii käymään, ennen kuin ollaan varsinaisesti iikkeellä.



    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke
  14. #14
    aina tulee jonkin aikaa pidettyä konetta käynnissä ennen liikkeelle lähtöä, saattaa joskus mennä useampiki minuutti, riippuen hieman. tosin hondan huoltokirja ei suosita kovin pitkää tyhjäkäyntiä paikoillaan. ehkä siksi tulee annettua lämmetä, ku kuiten nuo vehkeet on enemmän kierroskoneita ku mitä autojen koneet on..

    mut kondenssivedenhän pitäis varmaan kadota ku koneella ajetaan kuumana pitempään..? mun ajatusten mukaan.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  15. #15
    Lainaa (Sledgehammer @ Elo. 21 2009,16:19) kirjoitti
    Kyllä silloin on mopossa vikaa jos öljy ei nouse kanteen muutamassa sekunnissa. Omaa ducatia käytän sen aikaa, kun työnnän sen katoksesta ulos ja laitan hanskat käteen. *Ei ne kanavat sentään tyhjiksi valu yön aikana. *Tuolla perusteella mopoa ei uskaltaisi laittaa edes käymään öljyn vaihdon jälkeen, ennen kuin sitä on työnelty niin kauan että pumppu on nostanut paineet kanaviin.
    No sitten minulle on myyty vain viallisia mopoja. Onko sulla jotain faktatietoa tuon väitteesi tueksi? Montaako mopoa olet startannut venakoppa auki, tai esim. ilman kopan tiivistettä? Tai autoa öljykorkki auki? Oman kokemuksen mukaan esim. uudehko rivinelikkokin otti melkein 10s ennekuin kannessa alkoi öljy virrata.
    Mutta en ala tästä väittelemään, oma mielipode perustuu omiin kokemuksiin muutamasta moposta sekä autosta. Ja se on edelleen se, että ei sillä öljyn lämpötilalla ole väliä koska voitelee se kylmänäkin, mutta jos sitä öljyä ei kierrossa ole kun moottoria kuormitetaan niin se ei ainakaan hyvää te koneelle. Joten edelleen aamuisin vähibtään 15-30s käytän konetta ennenkuin lähden liikkeelle.
  16. #16
    Lainaa (zpete @ Elo. 22 2009,23:59) kirjoitti
    Lainaa (Sledgehammer @ Elo. 21 2009,16:19) kirjoitti
    Kyllä silloin on mopossa vikaa jos öljy ei nouse kanteen muutamassa sekunnissa. Omaa ducatia käytän sen aikaa, kun työnnän sen katoksesta ulos ja laitan hanskat käteen. *Ei ne kanavat sentään tyhjiksi valu yön aikana. *Tuolla perusteella mopoa ei uskaltaisi laittaa edes käymään öljyn vaihdon jälkeen, ennen kuin sitä on työnelty niin kauan että pumppu on nostanut paineet kanaviin.
    No sitten minulle on myyty vain viallisia mopoja. Onko sulla jotain faktatietoa tuon väitteesi tueksi? Montaako mopoa olet startannut venakoppa auki, tai esim. ilman kopan tiivistettä? Tai autoa öljykorkki auki? Oman kokemuksen mukaan esim. uudehko rivinelikkokin otti melkein 10s ennekuin kannessa alkoi öljy virrata.
    Mutta en ala tästä väittelemään, oma mielipode perustuu omiin kokemuksiin muutamasta moposta sekä autosta. Ja se on edelleen se, että ei sillä öljyn lämpötilalla ole väliä koska voitelee se kylmänäkin, mutta jos sitä öljyä ei kierrossa ole kun moottoria kuormitetaan niin se ei ainakaan hyvää te koneelle. Joten edelleen aamuisin vähibtään 15-30s käytän konetta ennenkuin lähden liikkeelle.
    Jeps, tuli testattuna.. ei näy öljyä yläkerrassa kuin vasta n. 5-10 sekunnin jälkeen, sen jälkeen sitä onkin pitkin seiniä ja kattoa

    Mutta on siellä ylhäällä sen verta paljon tavaraa jo edellisten käyttöjen jälhiltä, ettei hätää

    Jos ei ole vuotta seissyt (mopo siis), niin kyllähän sillä melkein heti uskaltaa näillä keleillä liikkeelle lähteä.

    - P



  17. #17
    Koskaan ei kannata lähtä kylmillä öljyillä konetta rasittamaan.

    Monesti kesällä se jo riittää että laittaa mopon tulille ja hieroo kypärän päähän ja asettelee hanskat oikeaan kulmaan

    Viileämmillä keleillä tupakkamiehet voi poltella kessun ennen liikkeelle lähtöä.

    Tuonne loka-syyskuu kieppeille kun ite tulee ajeltua, niin +3 keleillä käytän aina sen röökin verran. +25 keleillä sitten vähemmän aikaa.

    Öljynpaineiden nousun kanssa en ole viskossa huomannut eroa. Doh, eipä mulla nyt taas ole kolmeen kesään koko valokaan toiminut.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  18. #18
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Itse huomasin sellaisen ilmentymän, että 15W-50 tulee nopeammin pakoputken kautta ulos kuin 10W-40. Paksummilla öljyillä öljynkulutus kasvoi luokkaan 1l/4tkm kun normaalilla 10W40 ölpillä kuluu puolisen litraa öljynvaihtovälillä.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  19. #19
    Kyllä öjyn lämpeneminen on verkkaampaa kuin veden, mutta totta kylämällä - viilellä öljyllä ei kannata konetta huudatta olis sei moottori mikä tahansa.

    Millessä kyllä ölpät lähtee hätäsesti kiertoon ja kovaa. Kuivasumppu ja pumput hoitaa homman.

    Negariivisena puolena öljyn tason tarkistus on oma liturgiansa verrattuna öljypohjasiin mopoihin.
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
  20. #20
    Mä pidän tupakkamiehenä sen tupakanmittasen ennen liikkeellelähtöä. Ei sen pidempään kuitenkaan, soppeli kierron kannalta. Tuossa ajassa nyt ei öljy hirveästi lämpene, nesteet korkeintaan.

    - P
  21. #21
    Lainaa (Juutana @ Elo. 23 2009,00:55) kirjoitti
    Itse huomasin sellaisen ilmentymän, että 15W-50 tulee nopeammin pakoputken kautta ulos kuin 10W-40. Paksummilla öljyillä öljynkulutus kasvoi luokkaan 1l/4tkm kun normaalilla 10W40 ölpillä kuluu puolisen litraa öljynvaihtovälillä.
    +1

    näissä vanhemmissa myllyissä ei ainakaan pysy nuo uudet racing ölpät sisällä yhtään. mulla taisi mennä 0,5l/1tkm castrolin(?)20w-50.

    15W-40 mineraalia kuluu 0,5l/4tkm eli 6tkm vaihtovälillä joutuu kerran lisäämään.


    luvut suuntaa antavia
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  22. #22
    Lainaa (Sledgehammer @ Elo. 21 2009,16:19) kirjoitti
    Kyllä silloin on mopossa vikaa jos öljy ei nouse kanteen muutamassa sekunnissa. Omaa ducatia käytän sen aikaa, kun työnnän sen katoksesta ulos ja laitan hanskat käteen. *Ei ne kanavat sentään tyhjiksi valu yön aikana. *Tuolla perusteella mopoa ei uskaltaisi laittaa edes käymään öljyn vaihdon jälkeen, ennen kuin sitä on työnelty niin kauan että pumppu on nostanut paineet kanaviin.

    Esim. autoissa kylmemmillä keleillä tuo tyhjäkäyttäminen on varma tapa saada kondensiovettä huohotusputkiin. *Tää vaiva korostuu etenkin ranskalaisissa vessoissa. *Ihan varmasti on parepi mopolle, jos avan pintakaasula lähdet ajelemaan, kuin annat käydä tyhjäkäyntiä. *Ei ne öljyt lämpene ikinä paikallaan. *Tai no lämpenee tietty jossain vaiheessa, mutta aikaa siihen kyllä menee.

    Edit: *
    Tuota hetken käyttämistä ajattelin n. 1min tyhjäkäynnillä. *Kai se mopo aina sen muutaman sekunnin ehtii käymään, ennen kuin ollaan varsinaisesti iikkeellä.
    Ei sitä konetta pelkästään öljyn lämpeämisen takia käytetä. Mutta pääasia, ettei kuormiteta kylmänä...
    "Jos viistoistavuotiasta sais."

    990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
  23. #23
    yksi jenkkijamppa käynnisti tl suzukin ja tuuppas heti täpökiihdytyksen, leikkas nokat kiinni kansiin.

    siitä, että kanavat ei tule tyhjiksi voi olla montaa mieltä, esim jos pyörässä on öljynsuodatin kyljellään, ja se kuminen läppä joka pitää öljyn suodattimessa falskaa vähänkin, niin suodatin valuu tyhjäksi, joten käynnistyksissä menee aina aikaa täyttää suodatin, varsinkin jos pyörä on seissyt pitempään. Paras suodatinasento on pystyssä, jolloin suodatin ei voi valua tyhjäksi ja paine tulee aina varmasti nopeasti. lisäksi öljynvaihdossa suodattimen voi täyttää ääriään myöten täyteen.

    itse asiassa näissä pulkkikoneissa sallitaan ilman öljynpainetta käynnistys, mutta kyllähän oikein kalliissa koneissa nostetaan öljynpaineet ensin ja startataan vasta sitten. näissä peruskoneissa ei vaan välitetä siitä, koska kone kestää riittävän pitkään näinkin. ehkä kyseessä on myös koneiden koko, pieni kone kestää paremmin, kuin joku suuri dieseli, vois hajotakkin, kun sitä painetta on aika paljon.

    sinänsä esim kannen/nokkien rasitus on aika sama käykö pyörä tyhjäkäyntiä, vai valuuko se kotitietä lähes tyhjäkäynnillä kohti isompaa tietä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  24.  
  25. #24
    Lainaa (SamiN @ Elo. 23 2009,01:17) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Elo. 23 2009,00:55) kirjoitti
    Itse huomasin sellaisen ilmentymän, että 15W-50 tulee nopeammin pakoputken kautta ulos kuin 10W-40. Paksummilla öljyillä öljynkulutus kasvoi luokkaan 1l/4tkm kun normaalilla 10W40 ölpillä kuluu puolisen litraa öljynvaihtovälillä.
    +1

    näissä vanhemmissa myllyissä ei ainakaan pysy nuo uudet racing ölpät sisällä yhtään. mulla taisi mennä 0,5l/1tkm castrolin(?)20w-50.

    15W-40 mineraalia kuluu 0,5l/4tkm eli 6tkm vaihtovälillä joutuu kerran lisäämään.


    luvut suuntaa antavia
    Mulla on nyt neljäs pärrä menossa, enkä ole yhteenkään lisännyt öljyä öljynvaihdon välissä . Aina on ikkunaluukku ollut aivan musta, eli öljyä ylämerkkiin tai ylikin.

    Täytyykin nyt erikseen tarkkailla, miten nykyinen öljy käyttäytyy...
    Moto Guzzi Norge

    "Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
    -Tove Jansson