Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 49:sta
  1. #1
    Vaihdoin tossa takarenkulan laakerit, koputtelin laakerit sen verta syvään että väliputkin on kireellä välissä, mutta laakerit pyörii sormella pyörittämällä, siis molemmat pyörii yhtäaikaa. Ok?

    Hondan Service Manuaali näyttää räjäytyskuvassa että kaikki kolme on 6303U laakereita, ostin 6303-2RS mutta eihän se rataspakanlaakeri ole sinnepäinkään! Taas joutuu laakerikauppaan..



    KTM 690SM
  2. #2
    eikö niiden kuulukin pyöriä ihan pyörittämällä?
  3. #3
    Toki, mut ei se väliputki aikasemmin niin kireellä ollut. Mutta lyön koneet kasaan kunhan saan rataspakanlaakerin ja painan sinkki kireellä. Eiköhän se siellä asetu



    KTM 690SM
  4. #4
    JänkhäPoika:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    -Tuolta Äkäslompolon ja Athverppenin väliltä.
    Voi olla, että nuo laakerit eijole sitten kovin pitkäikäisiä jos se holkki panttaa kovin laakereita. Melkein kantsii lyyä toinen laakeri irti ja hioa tai viilata holkin reunat tasaseksi. Ei kovinkaan iso homma, jos pyöräkin on kerran irti.
    Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
  5. #5
    Itselläkin meni etusesta laakerit tuolla tavalla "tiukalle" ja ihan hyvin se tuola on pyörinyt menemään 500km.
  6. #6
    Lainaa (vuohi @ Elo. 17 2009,20:34) kirjoitti
    Itselläkin meni etusesta laakerit tuolla tavalla "tiukalle" ja ihan hyvin se tuola on pyörinyt menemään 500km.
    Joo, ei se kovin killissä ole, kun sormella pyörii.
    KTM 690SM
  7. #7
    Lainaa (Calypso @ Elo. 17 2009,22:59) kirjoitti
    Lainaa (vuohi @ Elo. 17 2009,20:34) kirjoitti
    Itselläkin meni etusesta laakerit tuolla tavalla "tiukalle" ja ihan hyvin se tuola on pyörinyt menemään 500km.
    Joo, ei se kovin killissä ole, kun sormella pyörii.
    Jos laakerit on pesiensä pohjalla ja tuo väliputki oikean mittainen ja päistään kunnossa niin ei sen pahemmin siellä pitäisikään heilua.

    Kun akseli on kiristetty oikeaan momenttiin niin toinen iskari, holkit, laakerien sisäkehät ja tuo tuo keskiputki ovat ns. yhtä puuta.



  8. #8
    Lainaa (Seikkailu_R @ Elo. 18 2009,00:56) kirjoitti
    Jos laakerit on pesiensä pohjalla ja tuo väliputki oikean mittainen ja päistään kunnossa niin ei sen pahemmin siellä pitäisikään heilua.

    Kun akseli on kiristetty oikeaan momenttiin niin toinen iskari, holkit, laakerien sisäkehät ja tuo tuo keskiputki ovat ns. yhtä puuta.
    Näin just. Jos väliholkkiin jäisi päittäisvälystä niin laakereille tulisi ennenaikainen loppu.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  9. #9
    Lainaa (r1150r @ Elo. 18 2009,11:18) kirjoitti
    Lainaa (Seikkailu_R @ Elo. 18 2009,00:56) kirjoitti
    Jos laakerit on pesiensä pohjalla ja tuo väliputki oikean mittainen ja päistään kunnossa niin ei sen pahemmin siellä pitäisikään heilua.

    Kun akseli on kiristetty oikeaan momenttiin niin toinen iskari, holkit, laakerien sisäkehät ja tuo tuo keskiputki ovat ns. yhtä puuta.
    Näin just. Jos väliholkkiin jäisi päittäisvälystä niin laakereille tulisi ennenaikainen loppu.
    Näinhän se on. tuli lakrut vaihdettua. Tuntuu pyörivän, ja boonuksena katos sarvien vatkaus kun lasketteli ilman käsiä.

    Pärrä oli Honda 600 Hornet -99
    Takapyörään tuli 2x Koyo 6303-2RS Motonetistä 6,90e/kpl
    ja vetopakkaan Koyo 63/22-2RS Stormilta ~20eur.
    Vetopakan laakeri on 1mm kapeempi kuin alkuperäinen, mutta ei vaikuttane huippunopeuteen. Semmoisen huoltomies sinne neuvo pistäämään.

    16mm pyöreellä tangolla on hyvä napauttaa laakerit pihalle.
    Pölysuojia ei kannata koittaa vängätä irti, ne tulee laakerin mukana siististi.

    Tämäkään ei ole mitään rakettitiedettä.
    KTM 690SM
  10. #10
    Itse hain omat laakerit ja stefat Kraftmekistä vanhat vaan irti ja niiden kanssa liikkeeseen ja kaikki löytyivät suoraan hyllystä. Hinnoista ei tietoa kun otin firman piikkiin mutta tuskinpa niille kovin paljoa hintaa kertyi. Naputtelin laakerit sisään sopivan kokoisilla bahcon hylsyillä Oli nuo stefoja vasten pyörivät holkitkin kuluneet aika urille mutta sopivat yhtä vaille kaikki toistepäinkin jolloinka menee toiset 30tkm ihan kivasti. Onkohan ihan normaalia tuollainen kuluminen vai pitäisikö sitä pyörää oikeasti pestä useammin kuin kerran pari kesässä
  11. #11
    Ennen laakereiden poistamista (hakkaamalla) pyörän navalle lämpöä vaikka ihan kuumailmapuhaltimella. Helpottaa kummasti laakerien kirpoamista pesästään.

    Ja sama lämmitys ennen uusien laakereiden asentamista. Uudet laakerit tietenkin valmiiksi pakastimessa jäähtymässä.
    Vähentää huomattavasti hakkaamisen tarvetta, joka on näppärä suorittaa vanhasta laakerista puretulla ulkokehällä.
    Jos vielä jaksaa sahata tuon kehän poikki niin ei ole vaara että juuttuisi kiinni syvempääkään laakeripesään...
  12. #12
    Sorvasin töissä sopivat tuurnat, jotka ottaa ulkokehältä kiinni laakeriin ja keskireiästä kohdistus, ja eikun paukuttamaan. En antanut pois ottessa lämpöjä ja helposti ne tuli silti pihalle.
    Eipä tuolla nyt mitään merkitystä taida olla, että ne ulommaiset holkit on ulkokehältä hieman kulahtanut..



    KTM 690SM
  13. #13
    Eli ne joita vasten stefojen huulet vastaa?

    Kaipa se stefa tiivistää ja kestää paremmin jos ja kun pinta on tasainen...

    Olikos tampereen seudulla joku firma jolta onnistui titaaninitridi yms pinnoitusten teko?
    Josko tuollaisella alkaisi alumiini holkit kestämään...



  14. #14
    Calypso !
    Tein saman laakeripokan omaan tuossa keväällä.

    Hox. Se väliholkki mikä lyödään vetopakan laakeriin on koneistettava uus. +1 mm leveämpi. Muuten taka-akseli ei kiristy oikein "nippuun".

    Ja tosiaan, service manuaali ei pidä paikkaansa. Etupyörän laakerit oli pakko hakea merkkiliikkeestä.
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  15. #15
    Lainaa (Calypso @ Elo. 18 2009,21:34) kirjoitti
    Pölysuojia ei kannata koittaa vängätä irti, ne tulee laakerin mukana siististi.
    Osuikin nyt vasta tämä silmiini. Omasta riumpista eivät olisi ainakaan tulleet kovin siististi kun sielä stefojen ja laakerien välissä oli lukkorenkaat. En tiedä onko tuo joku britti insinöörien jekku vai harrastavatko noita muutkin merkit. Oli kohtuu hauskaa askarrella niidenkin kanssa kun ei ollut niin pienille sisäpuoleisille lukkorenkaille pihtejä vaan piti vähän soveltaa
  16. #16
    Lainaa (Baltic @ Elo. 19 2009,08:08) kirjoitti
    Calypso !
    Tein saman laakeripokan omaan tuossa keväällä.

    Hox. Se väliholkki mikä lyödään vetopakan laakeriin on koneistettava uus. +1 mm leveämpi. Muuten taka-akseli ei kiristy oikein "nippuun".

    Ja tosiaan, service manuaali ei pidä paikkaansa. Etupyörän laakerit oli pakko hakea merkkiliikkeestä. *
    Eiköhän haarukka sen millin jousta. Tietysti jos oikee viimesenpäälle tekee niin uudella holkilla tulee ainakin. onko noi ettei löydy eteen.. Manuaali kertoo että 6004 laakerit olis, tosin sulla on isompi vannekkin..
    Viimeksi muokannut: Calypso; 18.08.2016 klo 13:13.
    KTM 690SM
  17. #17
    ÄÄÄhh. Nyt pitää korjataa ite itteään.
    Siis ei sinne mitää erikokoista holkkia tarvita. Tarkastin tuosta manuaalista kasaamisjärjestyksen.
    No mulla on nyt semmonen + laakeri odottamassa seuraavaa renkaanvaihtoa
    Tuo milli häviää haarukan joustoon aivan kuten sanoit!


    Etupyörän laakerimitat oli semmoset, että ei löytynyt laakerikaupasta. Ei ole 6004 ainakaan 2005 mallin pyörässä.



    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  18. #18
    Lainaa (vuohi @ Elo. 19 2009,08:18) kirjoitti
    Lainaa (Calypso @ Elo. 18 2009,21:34) kirjoitti
    Pölysuojia ei kannata koittaa vängätä irti, ne tulee laakerin mukana siististi.
    Osuikin nyt vasta tämä silmiini. Omasta riumpista eivät olisi ainakaan tulleet kovin siististi kun sielä stefojen ja laakerien välissä oli lukkorenkaat. En tiedä onko tuo joku britti insinöörien jekku vai harrastavatko noita muutkin merkit. Oli kohtuu hauskaa askarrella niidenkin kanssa kun ei ollut niin pienille sisäpuoleisille lukkorenkaille pihtejä vaan piti vähän soveltaa
    Näyttää Hondakin viljelleen lukkorenkaita vähän joka paikkaan ainakin 80-luvulla.
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
  19. #19
    Lainaa (Seikkailu_R @ Elo. 18 2009,00:56) kirjoitti
    Lainaa (Calypso @ Elo. 17 2009,22:59) kirjoitti
    Lainaa (vuohi @ Elo. 17 2009,20:34) kirjoitti
    Itselläkin meni etusesta laakerit tuolla tavalla "tiukalle" ja ihan hyvin se tuola on pyörinyt menemään 500km.
    Joo, ei se kovin killissä ole, kun sormella pyörii.
    Jos laakerit on pesiensä pohjalla ja tuo väliputki oikean mittainen ja päistään kunnossa niin ei sen pahemmin siellä pitäisikään heilua.

    Kun akseli on kiristetty oikeaan momenttiin niin toinen iskari, holkit, laakerien sisäkehät ja tuo tuo keskiputki ovat ns. yhtä puuta.
    Juurikin näin. Sopiva kireys on kun sitä holkkia saa kohtuuvoimalla ruuvimensselillä kangottamalla liikutettua sivuttain.
    Tarkistakaapa manuaalista kumman puolen laakeri asennetaan ensin pohjaan saakka, toinenhan ei tule pohjaan vaan holkkia vasten. Joidenkin pyörien manuaalissa tämä on mainittu.
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
  20. #20
    Lainaa (RC17 @ Elo. 19 2009,21:45) kirjoitti
    Lainaa (Seikkailu_R @ Elo. 18 2009,00:56) kirjoitti
    Lainaa (Calypso @ Elo. 17 2009,22:59) kirjoitti
    Lainaa (vuohi @ Elo. 17 2009,20:34) kirjoitti
    Itselläkin meni etusesta laakerit tuolla tavalla "tiukalle" ja ihan hyvin se tuola on pyörinyt menemään 500km.
    Joo, ei se kovin killissä ole, kun sormella pyörii.
    Jos laakerit on pesiensä pohjalla ja tuo väliputki oikean mittainen ja päistään kunnossa niin ei sen pahemmin siellä pitäisikään heilua.

    Kun akseli on kiristetty oikeaan momenttiin niin toinen iskari, holkit, laakerien sisäkehät ja tuo tuo keskiputki ovat ns. yhtä puuta.
    Juurikin näin. Sopiva kireys on kun sitä holkkia saa kohtuuvoimalla ruuvimensselillä kangottamalla liikutettua sivuttain.
    Tarkistakaapa manuaalista kumman puolen laakeri asennetaan ensin pohjaan saakka, toinenhan ei tule pohjaan vaan holkkia vasten. Joidenkin pyörien manuaalissa tämä on mainittu.
    Ei ilmeisesti koske ihan kaikkia merkkejä ja malleja tuo...

    Ainakin omissa on molemmat laakerit aina tulleet ihan pesän pohjalle asti.
    Eli keskiholkkin pituus ja laakeripesien pohjien etäisyys on sama.
  21. #21
    Edessä oli/on vieläkin tossa vanhemmassa (-99) 600 hornassa 6004 laakerit.
    Vaihdoin.
    KTM 690SM
  22. #22
    Keskiholkin pituus ja pesän liikkumavara. Se aksiaalinen liikkumavara tarvitaan siellä ihan lämpölaajenemisen ja valmistusepätarkkuudenkin takia. Ajatellaan että etuvanne lämpiää 100 astetta kuumemmaksi kuin akseli ja se holkki, aiheuttaa se navan pitenemisen, eli niiden laakeripesien pohjien etäisyydet toisistaan kasvaa 0,48 mm (Al) jos oletetaan tämän mitan olevan 200 mm. Tätä tietysti kompensoi akselin holkin lämpöpiteneminen sitten kun lämmöt tasaantuvat, pitenee akselin holkki 0,23 mm (St), joka tarkoittaa että erotukseksi jää kuitenkin tuo 0,25 mm tässä esimerkissä. Joten ainakin tämän verran pidempi pitää sen keskiholkin olla, lisättynä tarpeellisilla toleransseilla.

    Akselitiivisteessä yleensä täytetään pölyhuulen takana oleva rasvatila aina asennuksen yhteydessä, tämä saattaa olla hyödyllistä. Laakereissa taas yleisohjeena on että asennuksen missään vaiheessa ei asennusvoima saa kulkea vierintäelimien kautta, vaikka ei siitä välitöntä vikaa tulisikaan, saattaa se lopulta lyhentää laakerien kestoikää. Tässä vain teoriaa, mikä suurimmalle osalle on varmasti ihan selvää.



  23. #23
    Lainaa (HAA @ Elo. 21 2009,19:38) kirjoitti
    Keskiholkin pituus ja pesän liikkumavara. Se aksiaalinen liikkumavara tarvitaan siellä ihan lämpölaajenemisen ja valmistusepätarkkuudenkin takia. Ajatellaan että etuvanne lämpiää 100 astetta kuumemmaksi kuin akseli ja se holkki, aiheuttaa se navan pitenemisen, eli niiden laakeripesien pohjien etäisyydet toisistaan kasvaa 0,48 mm (Al) jos oletetaan tämän mitan olevan 200 mm. Tätä tietysti kompensoi akselin holkin lämpöpiteneminen sitten kun lämmöt tasaantuvat, pitenee akselin holkki 0,23 mm (St), joka tarkoittaa että erotukseksi jää kuitenkin tuo 0,25 mm tässä esimerkissä. Joten ainakin tämän verran pidempi pitää sen keskiholkin olla, lisättynä tarpeellisilla toleransseilla.

    Akselitiivisteessä yleensä täytetään pölyhuulen takana oleva rasvatila aina asennuksen yhteydessä, tämä saattaa olla hyödyllistä. Laakereissa taas yleisohjeena on että asennuksen missään vaiheessa ei asennusvoima saa kulkea vierintäelimien kautta, vaikka ei siitä välitöntä vikaa tulisikaan, saattaa se lopulta lyhentää laakerien kestoikää. Tässä vain teoriaa, mikä suurimmalle osalle on varmasti ihan selvää.
    Eli kylmänä (napa alle 100 astetta) laakerit sitten puristaa keskeltä ulospäin kun se ylimittainen keskiholkki ahistaa..

    Milloin normaali käytössä napa on sen 100 astetta kuumempi kuin ympäristö?.
  24. #24
    Eiköhän tuo paketti lähtökohtaisesti nollille mitoiteta ja lähtökohtaisesti jotain on pielessä, mikäli laakerit ei mene pohjaan, tai holkki seilaa väljänä.. ?
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  25. #25
    Lainaa (Elmeri H. @ Elo. 22 2009,00:32) kirjoitti
    Eiköhän tuo paketti lähtökohtaisesti nollille mitoiteta ja lähtökohtaisesti jotain on pielessä, mikäli laakerit ei mene pohjaan, tai holkki seilaa väljänä.. ?
    Juup. Luulisin, kai...
  26. #26
    Uskokaa jo että vain toinen laakeri saa mennä pohjaan asti ulkokehältään. Toinen laakeri on lukittu paikoilleen ja toinen ui ulkokehältään. Esim. kaikissa sähkömoottoreissa on vastaavanlainen rakenne. Jos molemmat laakerit lukitaan paikoilleen voi tuho olla hyvinkin nopea.
  27. #27
    Lainaa (Pekka Keränen @ Elo. 22 2009,15:11) kirjoitti
    Uskokaa jo että vain toinen laakeri saa mennä pohjaan asti ulkokehältään. Toinen laakeri on lukittu paikoilleen ja toinen ui ulkokehältään. Esim. kaikissa sähkömoottoreissa on vastaavanlainen rakenne. Jos molemmat laakerit lukitaan paikoilleen voi tuho olla hyvinkin nopea.
    ainakin omassa riumpissa piti naputella molemmat pohjaan asti että saa lukkorenkaat takaisin paikoilleen.
  28. #28
    Urakuulalaakereilla pitää olla tietty lämpölaajenemisvara aksiaalisuunnassa. Tämä on asia mistä ei päästä mihinkään. Olipa kysymyksessä moottoripyörän rengas tai sirkkelin laakeritukki. Samat fysiikan lait pätevät molemmissa. Eli nyt puhutaan normaaleista urakuulalaakereista niin toinen laakeri on AINA uiva. Tämä on aivan perusasioita kunnossapidon ammattimiehille. En viitsi väitellä selvästä asiasta enempää vaan viittaan edelliseen vastaukseeni.
  29. #29
    Lainaa (Pekka Keränen @ Elo. 22 2009,15:11) kirjoitti
    Uskokaa jo että vain toinen laakeri saa mennä pohjaan asti ulkokehältään. Toinen laakeri on lukittu paikoilleen ja toinen ui ulkokehältään. Esim. kaikissa sähkömoottoreissa on vastaavanlainen rakenne. Jos molemmat laakerit lukitaan paikoilleen voi tuho olla hyvinkin nopea.
    Kysymys onkin siitä kuinka suuri on lämpötilaero, ns. tallilämpimän (kylmä) ja ajossa olevan (kuuma). Rohkenen epäillä ettei kunnossa oleva napa / akseli ikinä kuumene 50 astetta enempää muualla kuin Saharassa. Kardaanivetoinen perä lienee kuumempi johtuen kulmavaihteesta. Jarrulevyt saa helposti sinisiksi mutta se on eri asia.
    Sähkömoottorien käyntilämpö saattaa hyvinkin olla yli sata astetta.
  30.  
  31. #30
    Just joo. Ja otetaanha kuppia
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen