Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 49:een 49:sta
  1. #31
    Lainaa (Pekka Keränen @ Elo. 22 2009,15:11) kirjoitti
    Uskokaa jo että vain toinen laakeri saa mennä pohjaan asti ulkokehältään. Toinen laakeri on lukittu paikoilleen ja toinen ui ulkokehältään. Esim. kaikissa sähkömoottoreissa on vastaavanlainen rakenne. Jos molemmat laakerit lukitaan paikoilleen voi tuho olla hyvinkin nopea.
    Aika harvassa moottoripyörässä on sähkömoottori takanavassa. Ja jos ulkokehä liikkuu pesässään on laakeri ns. leikannut kiinni.
    Taivas saa odottaa
  2. #32
    Lainaa (Pekka Keränen @ Elo. 22 2009,19:50) kirjoitti
    Just joo. Ja otetaanha kuppia *
    Otetaan vaan!
  3. #33
    Takapyöränlaakerit olivatkin finaalissa. Vaikka rengasta vetkuttamalla ei mitään tuntunutkaan. Uusi rengas tasapainoitettii vanhoilla laakereilla, jolloi painoa tuli vanteeseen repullinen. Uudet laakerit ja helvetillinen vatkaus. Uus tasapainoitus, enää muutama paino ja kulkee hienosti. Kuinkahan moni suomalainen renkulakauppias kokeilee laakereita? Kannattaa tarkistaa..



    KTM 690SM
  4. #34
    Lainaa (Calypso @ Syys. 01 2009,08:42) kirjoitti
    Kuinkahan moni suomalainen renkulakauppias kokeilee laakereita? Kannattaa tarkistaa..
    Ei varmaan monikaan, mutta itse on tullut tavaksi kokeilla ne laakerit noin käsipelillä joka kerta kun vanne on irti.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  5. #35

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Ekku @ Syys. 01 2009,11:18) kirjoitti
    Lainaa (Calypso @ Syys. 01 2009,08:42) kirjoitti
    Kuinkahan moni suomalainen renkulakauppias kokeilee laakereita? Kannattaa tarkistaa..
    Ei varmaan monikaan, mutta itse on tullut tavaksi kokeilla ne laakerit noin käsipelillä joka kerta kun vanne on irti.
    Tuo on hyvä tapa.

    Jos koneella tasapainotetaan niin laakeriviat näkyy jo ennenkuin niitä sormin pyöritellen tuntee.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  6. #36
    Lainaa (TeroT @ Syys. 01 2009,11:35) kirjoitti
    Lainaa (Ekku @ Syys. 01 2009,11:18) kirjoitti
    Lainaa (Calypso @ Syys. 01 2009,08:42) kirjoitti
    Kuinkahan moni suomalainen renkulakauppias kokeilee laakereita? Kannattaa tarkistaa..
    Ei varmaan monikaan, mutta itse on tullut tavaksi kokeilla ne laakerit noin käsipelillä joka kerta kun vanne on irti.
    Tuo on hyvä tapa.

    Jos koneella tasapainotetaan niin laakeriviat näkyy jo ennenkuin niitä sormin pyöritellen tuntee.
    Eivät minun tapauksessa ainakaan löytäneet. Ainakaan muuta syytä en keksi miksi painot meni ekalla kerralla niin metsään..
    KTM 690SM
  7. #37

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Calypso @ Syys. 01 2009,11:50) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Syys. 01 2009,11:35) kirjoitti
    Lainaa (Ekku @ Syys. 01 2009,11:18) kirjoitti
    Lainaa (Calypso @ Syys. 01 2009,08:42) kirjoitti
    Kuinkahan moni suomalainen renkulakauppias kokeilee laakereita? Kannattaa tarkistaa..
    Ei varmaan monikaan, mutta itse on tullut tavaksi kokeilla ne laakerit noin käsipelillä joka kerta kun vanne on irti.
    Tuo on hyvä tapa.

    Jos koneella tasapainotetaan niin laakeriviat näkyy jo ennenkuin niitä sormin pyöritellen tuntee.
    Eivät minun tapauksessa ainakaan löytäneet. Ainakaan muuta syytä en keksi miksi painot meni ekalla kerralla niin metsään..
    Tehtiinkö tasapainotus pukissa vai sellaisessa dynaamiset heitot huomiovassa pyörityslaitteessa?

    Ei se kone sitä kerrokaan mutta ammattitaitoinen käyttäjä sen huomaa.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  8. #38
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Emminä tiedä miten ne mahtoi mennä – takapyörän laakerit.

    Vanteen oikealla puolella on kaksi pienempää laakeria vierekkäin ja vasemmalla yksi isompi (vetopakan laakerin lisäksi), mikä mun järkeni mukaan on se "kelluva", eli takanavan läpi menevä holkki tulee ulos laakeripesästä. Se holkinperkele jäi tietysti ekayrityksellä vähän vinoon sinne takanapaan laakerien väliin (vanteessa kartiomallinen se akselin/holkin reikä laajeten laakeriin päin) ja jumitti vielä laakerit niin että eivät pyörineet kun ilkeästi rahisten ja pienehköllä voimalla. Jaa mutta... se rahina saattoi tulla tietty siitäkin, että se akseliholkki ei vinossa päässyt pyörimään ja laakerin sisäkehä rahisi sitä holkkia vasten. Niin se varmaan oli.. kai...

    No, siinä jo ärräpäitä päästellen mietin uusien laakerien hankkimista.. Mutta moukaroin kuminuijalla sitten taka-akselin kuitenkin kohtuullisela voimalla väkisin navan läpi ja se holkki napsahtikin oikeaan asentoon. Se stnan holkki jäi nyt sinne aavistuksen löysästi. Koitin vielä lämmittää takanapaa ja lyödä laakeria kireämmälle, mutta en vaan uskaltanut, ajattelin että se napsahtaa sitten kerralla liian kireälle. Se holkki liikkuu nyt siellä navassa sivusuunnassa, mutta en minä oikein saanut tuntumaa että se päittäin olisi "klapannut". Kun toisen puolen kaakerin sisäkehää painaa sormella ja pyörittää, niin myös toisen puolen laakerit pyörii – jos ei paina, niin pyörii tyhjää. Että ei kai se nyt ihan löysälle jäänyt?

    Ikävää hommaa tollanen, kun ei ole selkeää kierrä auki, vaihda, kiristä... Vaan epämääräistä lämmittämistä ja epämääräistä moukarointia kellosepän tarkkudella ja kaikki ihan one-timereita… kerralla oikein tai sitten lopullisesti väärin.

    No, kyllä se takapyörä nyt ainakin pyörii ihan nätisti ja ilman klappia. Kai se sitten alkaa oireilemaan jos se yksi laakeri kiristyy liikaa sivusuunnassa.
  9. #39
    Lainaa Pekka Keränen kirjoitti Katso viesti
    Esim. kaikissa sähkömoottoreissa on vastaavanlainen rakenne. Jos molemmat laakerit lukitaan paikoilleen voi tuho olla hyvinkin nopea.
    Juuh, vaan nyt ei puhutakaan sähkömoottorin laakeroinneista, vaan moottoripyörän pyörän laakeroinnista.
    Sähkömoottorille saattaa käynnistys tapahtua - 40- asteessa ja käyntilämpö saattaa olla +150- astetta. Tuolloin laakeri tarvitsee pienen pelivaran aksiaalisesti.

    Moottoripyörän pyörissä ei noin rajuja lämpötilavaihteluita ole, joten myöskään aksiaaliset laajentumiset eivät ole noin rajuja. Mp:n pyörän laakeroinnin mekaaninen rakenne myöskään ei ole niin herkkä lämpö yms laajenemiselle, joten tuota ongelmaa ei tule.

    Sinua lainaten: "tämä on aivan perusasioita kunnossapidon ammattimiehelle".
  10. #40
    Ajankohtainen aihe meikäläiselle...

    Päästin takapyörän pois tarkoituksena puhdistaa ja rasvata swingin sekä jousituksen vivuston laakerointi, pyöränä siis thundercat-jammu.
    Kokeilin tietenkin takapyörän laakerointia ja kappas, laakerit taitaa olla ehtoopuolella, pyöri sormin kokeiltuna tahmeasti ja nykien, joten lähimpään laakerikauppaan ja uudet laakerit löytyi, vakiokokoa kun ovat, 6204-2RS, C3 välyksellä.
    Poistin vanhat paikoiltaan normityyliin ja hieman yllätyin kun laakerit irrallaan tuntui olevan ihan ok.
    Laakeripesät ja väliholkki samaten näytti olevan silmämääräisesti tarkasteltuna kunnossa joten asentamaan uusia laakereita paikoilleen...
    Naputtelin laakerit paikalleen väliholkkia linjaten suoraan olettaen että laakerit painetaan pesän pohjaan saakka ja lopputulos oli että laakerit sai hädintuskin sormivoimin pyörimään ja sittenkin nykien.

    Näin tiukalla laakerit (akselinsuuntaisesti) ei voi käsittääkseni olla joten hieman kyselin tuota, muutamalta taholta (myös laakerikauppiaalta), sain omaa mielipidettä vastaavan vastauksen, yksi mp-asentaja (varsin kokenut käsittääkseni) kertoi että usein laakerit ihan oikein asennettunakin asettuu varsin tiukalle akselinsuuntaisesti.

    Ratkaisin asian niin että napautin takarattaan puoleista laakeria hieman ulospäin (väliholkin välityksellä ja kuulien kautta, näinhän ei tietysti pitäisi tehdä mutta sallittakoon tässä tilanteessa), varmistin että jarrulevyn puoleinen laakeri on pohjassa ja löin varovasti toisen puolen laakeria uudelleen sisäänpäin niin että laakerin sisäkehä asettui jo napakasti väliholkkia vasten ja laakerin pyörittäminen onnistui vielä sormenpäävoimin, pientä tahmeutta jo havaittavissa joka kuitenkin poistui testatessani asennusta järeällä pultilla jolla tiukkasin sisäkehät väliholkkia vasten.
    Asennus näin tehden onnistui hyvin, laakerit (siis pyörä) pyörii hyvin ja herkästi eikä tunnu minkäänlaista nykimistä käsin akselinkorvikkeesta kannattelemalla.

    Vois todeta että yleisestä käsityksestä poiketen pyöränlaakereiden asennus ei aina olekaan ihan niin suoraviivainen homma, mukana on kuitenkin erinäinen määrä muuttuvia tekijöitä, mittatarkkuudet (toleranssit) tehtaalla, montako kertaa uusia laakereita on paukutettu paikalleen (alumiinivalun muokkautuminen) jne, joten kannattanee tehdä homma ikäänkuin yksilöllisesti...
    Viimeksi muokannut: collikka; 07.12.2012 klo 22:53.
    juuri nyt pyörätön
  11. #41
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joo samansuuntaisia fiiliksiä kun itse vaihdoin vanhaan XJ:n noita laakereita. Hikipäässä sähläämistä ja kuumailmalla puhaltamista. Se yks laakeri tosiaan on "kelluva" vai miks sitä sanotaan, ja se on sitten että ei saa olla liikaa eikä liian vähän. Siinä tulee tarkkaa laakeriprässiä ikävä kun lekalla ja hylsyavaimen hylsyllä hakkaa… Ja takaisinpän ei periaateessa sitten enää saa laakerin sisäkehältä lyödä.

    Joo, mulla jäi se väliholkki XJ:ssä eka vinoon ja systeemi jumiin... Väkivallalla, taka-akselin avulla, se väliholkki suoraan ja… Mulla se jäi snne vapaana hiukan väljästi, että saa sormella just heilutettua. Sitten kun laakerin sisäkehää painaa niin se jää kiinni sinne väliin. 11 000 nyt ajettu ja tuntuu laakeri toimivan hyvin.
  12. #42
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Joo samansuuntaisia fiiliksiä kun itse vaihdoin vanhaan XJ:n noita laakereita. Hikipäässä sähläämistä ja kuumailmalla puhaltamista. Se yks laakeri tosiaan on "kelluva" vai miks sitä sanotaan, ja se on sitten että ei saa olla liikaa eikä liian vähän. Siinä tulee tarkkaa laakeriprässiä ikävä kun lekalla ja hylsyavaimen hylsyllä hakkaa… Ja takaisinpän ei periaateessa sitten enää saa laakerin sisäkehältä lyödä.

    Joo, mulla jäi se väliholkki XJ:ssä eka vinoon ja systeemi jumiin... Väkivallalla, taka-akselin avulla, se väliholkki suoraan ja… Mulla se jäi snne vapaana hiukan väljästi, että saa sormella just heilutettua. Sitten kun laakerin sisäkehää painaa niin se jää kiinni sinne väliin. 11 000 nyt ajettu ja tuntuu laakeri toimivan hyvin.
    Miksi ette käytä esim. sitä akselin pulttia tai sopivan kokoista kierretankoa "prässinä" , eli sillä puristamalla , isot rikat ja /tai sellaiset sopivat holkit , esim. sopivan kokoinen hylsy, vanha laakerikin käy, kunhan pitää huolen, että painaa meiluummin sieltä laakerin ulkokehästä vaan väliin ja pulttia kiristämällä menee laakerit hallitusti ja suoraan paikalleen. Ja jos ensin haluaa laittaa toisen laakerin pohjaan asti, niin silloin vaan tarpeeksi iso prikka vasta puolelle, sellainen joka on laakerin ulkokoolia isompi ja vastaa suoraan keskiöön ja sitten vaan kiristää laakerin vastapuolelta ensin pohjaan asti.
  13. #43
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Tuo on ihan hyvä kysymys No itte kovasti pohdin jotain millä laakerin sais painettua ja vaihtoehtoja oli käsillä aika niukasti, kaverin joku ranteenpaksuinen hylsy 60-luvulta oli lähes sopivankokoinen.. En muista tuliko akselia soviteltua hylsyn läpi.. mutta Nii'i.. No.. Mietin että olis isolla vinkalla (mikä se oikeesti on, puristin mitä puuseppäpuolellä käytetään) "prässännyt" mutta se jäis kokeilematta, olis voinu olla hyvä..
  14. #44
    Vanhat laakerit on hyviä uusiokäytössä,niiden kanssa saa uudet nätisti paikalleen, ja ovat tarkasti oikeankokoisia.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  15. #45
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Tuo on ihan hyvä kysymys No itte kovasti pohdin jotain millä laakerin sais painettua ja vaihtoehtoja oli käsillä aika niukasti, kaverin joku ranteenpaksuinen hylsy 60-luvulta oli lähes sopivankokoinen.. En muista tuliko akselia soviteltua hylsyn läpi.. mutta Nii'i.. No.. Mietin että olis isolla vinkalla (mikä se oikeesti on, puristin mitä puuseppäpuolellä käytetään) "prässännyt" mutta se jäis kokeilematta, olis voinu olla hyvä..
    Kierretanko on kätevä laakerien asennuksessa ja eikös ohjeissa kielletä lyömästä laakereita?
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  16. #46
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti
    Kierretanko on kätevä laakerien asennuksessa ja eikös ohjeissa kielletä lyömästä laakereita?
    Kyllä ulkoreuna kestää muttei sisäpuolen.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  17. #47
    Lainaa tate66 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä ulkoreuna kestää muttei sisäpuolen.
    Ei tietenkään keskeltä, mutta mun mielestä huoltomanuaalissa oli ettei saa lyödä vaan puristamalla asennus.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  18. #48
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kyllä legendaarinen Haynesin opas tarjoilee hylsyä ja kättäpidempää. Ei siinä muuta oikein voi olla, kun että laakeri on lyömällä helppo saada menemään vinoon sinne laakeripesään ja se ei tee hyvää sille laakeripesälle..
  19.  
  20. #49
    Kyllä näitten vehkeiden laakerit on tähänkin saakka menneet paikalleen ihan perinteisellä vasara/sopiva holkki tai vastaava/naputtelu -systeemillä ja pitää olla aika tumpelo ja turhan raskaat työkalut että onnistuu hakkaamaan laakerin sisään tuhoten samalla laakeripesän.

    Alussa pitää vaan olla tarkkana että laakeri alkaa painumaan suorassa reikään ja kun se on suorassa sekä vaseliinia liukasteena, paikalleen koputtelu ei edes vaadi paljon voimaa.



    Shyhanderille sen verran että muistelen diversionin takanavan olevan sellainen rakenteeltaan että se laakeri joka tulee "murikkaan" jossa ratas on kiinni, pitää olla juuri oikealla syvyydellä ja sen väliholkin kunnossa. Jos näin ei ole on vaarana että ratasmurikka kihnuttaa varsinaiseen pyörännapaan, tosin se ei liiku napaan nähden kuin sen verran mitä kumit antaa periksi, tai jos asennus on ihan pielessä, ratasmurikka on ikäänkuin yhtäpuuta navan kanssa...kehnosti selitetty mutta alkaa olla jonkinverran koffia tukassa ja saunakin odottaa...
    juuri nyt pyörätön
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12