Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1
    Valitettavasti taas, jutun perusteella autoilija kääntyi eteen *
    Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen

    -FJR1300-
    (-XJ900 Diversion-)
  2. #2
    Nyt on kyllä pakko kiinnittää huomiota siihen miten asenteellisesti juttu on kirjoitettu, taas auton eteen kääntyminen mutta sanamuodot on tyyliä "moottoripyörä törmäsi" ja "moottoripyöräilijä ei ehtinyt väistää".
    ex-636B '03 -> ex-R1 '05 -> ex-690 Duke R '11 -> ex-1190 RC8 '08 -> polkupyörä
  3. #3
    Nyt on kyllä pakko kiinnittaa huomiota siihen miten asenteellisesti juttu on luettu, taas selvasti mainitaan auton eteen kaantyminen mutta sekaan ei nayta kelpaavan.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  4. #4
    Lainaa (GoSpel @ Elo. 16 2009,23:15) kirjoitti
    Nyt on kyllä pakko kiinnittaa huomiota siihen miten asenteellisesti juttu on luettu, taas selvasti mainitaan auton eteen kaantyminen mutta sekaan ei nayta kelpaavan.
    Miksi otsikoinnista lähtien puhutaan siitä mitä moottoripyörä on tehnyt? Miksei otsikko voi olla "auto kääntyi moottoripyöräilijän eteen" jne? Pelkkä mainitseminen ei tosiaan kelpaa, siinä olet ihan oikeassa.

    Samalla logiikalla muita uutisia voisivat olla esim "myyjä antoi rahaa kassasta aseella uhanneelle", ja poliisi toteaa jutussa "myyjä ei uskaltanut vastustaa ryöstäjää" jne.



    ex-636B '03 -> ex-R1 '05 -> ex-690 Duke R '11 -> ex-1190 RC8 '08 -> polkupyörä
  5. #5
    Puolen päivän aikoihin ajoin paikan ohi. Hinausauton lavalle vedettiin just Hondaa. Oli 500 four etupää solmussa. Paranemisia kuskille.
    Ei niin nopeeta pyörää mitä ei 762 tavoita
  6. #6
    Tsemppiä motoristille!

    Onneksi tässä selvittiin ilmalennolla. Ainekset on ollut pahempaankin lopputulokseen.
    Honda ST1100 Pan European
  7. #7
    Ei voi käsittää onnettomuuksien määrää, mutta onneks ei tainnut käydä pahemmin. Paranemisia motoristille ja moniteholasit autokuskille.
  8. #8
    Lainaa (alis @ Elo. 16 2009,23:57) kirjoitti
    Tsemppiä motoristille!

    Onneksi tässä selvittiin ilmalennolla. Ainekset on ollut pahempaankin lopputulokseen.
    Kyllä siinä on pitäny alastulokin tehdä ja se sattuu.

    Tälläisten pikku-uutisten "ei hengenvaaraa" jälkeen edessä voi olla vuosien kuntoutuksia ja pysyviä vammoja.
  9. #9
    Lisätäänpä vielä Karjalaisen uutinen aiheesta. Tässä kohtaa taitaa olla aika paha väätää motoristin viaksi. Ainoa riski mikä tulee mieleen, että moottoripyörän kuljettaja ajoi lähellä tien reunaa ja mummo luuli tulijaa mopoksi No, onneksi ainakin tuon uutisen mukaan ei ole hengenvaarallisia vammoja.
    <br /><br type="_moz" />
  10. #10
    Jos kerta oli 500 four, niin tuli mieleen, että pitäiskö noissa museovehkeissä sittenkin pitää aina pitkät päällä?
    cb350 * fz6s * cbf1000
  11. #11
    Lainaa (Äksjiiärrä @ Elo. 17 2009,07:36) kirjoitti
    Lisätäänpä vielä Karjalaisen uutinen aiheesta. Tässä kohtaa taitaa olla aika paha väätää motoristin viaksi. Ainoa riski mikä tulee mieleen, että moottoripyörän kuljettaja ajoi lähellä tien reunaa ja mummo luuli tulijaa mopoksi No, onneksi ainakin tuon uutisen mukaan ei ole hengenvaarallisia vammoja.
    Huomasitko Karjalaisen paperiversion kuvan? Eli liekö pyörä jäänyt ko. asentoon mällin jälkeen vai miten lienee siihen asentoon joututunut. Pyörä oli ns kumipuoli ylöspäin eikä kyljellään.
    Taivas saa odottaa
  12. #12
    Lainaa (BlackCat @ Elo. 17 2009,10:14) kirjoitti
    Lainaa (Äksjiiärrä @ Elo. 17 2009,07:36) kirjoitti
    Lisätäänpä vielä Karjalaisen uutinen aiheesta. Tässä kohtaa taitaa olla aika paha väätää motoristin viaksi. Ainoa riski mikä tulee mieleen, että moottoripyörän kuljettaja ajoi lähellä tien reunaa ja mummo luuli tulijaa mopoksi No, onneksi ainakin tuon uutisen mukaan ei ole hengenvaarallisia vammoja.
    Huomasitko Karjalaisen paperiversion kuvan? Eli liekö pyörä jäänyt ko. asentoon mällin jälkeen vai miten lienee siihen asentoon joututunut. Pyörä oli ns kumipuoli ylöspäin eikä kyljellään.
    Joo, ihmettelin ihan samaa, aika hyvin jäänyt "katolleen" mopo kolarin jälkeen. Tuskinpa kukaan huvikseen kääntänyt sitä noin.
    Pahan näkönen oli keula ainakin kuvan perusteella, ei ole paljoa ehtinyt jarruttaa ennen kolahdusta.
    <br /><br type="_moz" />
  13. #13
    Lainaa (sunshine @ Elo. 16 2009,19:33) kirjoitti
    Nyt on kyllä pakko kiinnittää huomiota siihen miten asenteellisesti juttu on kirjoitettu, taas auton eteen kääntyminen mutta sanamuodot on tyyliä "moottoripyörä törmäsi" ja "moottoripyöräilijä ei ehtinyt väistää".
    Mutta eikös siinä juuri niin käynyt. Moottoripyörä törmäsi eteen kääntyneeseen autoon. Moottoripyörähän tässä tapauksessa törmäsi, autoilija törttöili. Ei kannata lukea asenteellisesti, vaan asiallisesti. Ei tossa tekstissä mitään asenteellisuutta ole.



    All you´ve got is time - living is takin´ it.
  14. #14
    Lainaa (Tuppi Nurin @ Elo. 17 2009,13:25) kirjoitti
    Lainaa (sunshine @ Elo. 16 2009,19:33) kirjoitti
    Nyt on kyllä pakko kiinnittää huomiota siihen miten asenteellisesti juttu on kirjoitettu, taas auton eteen kääntyminen mutta sanamuodot on tyyliä "moottoripyörä törmäsi" ja "moottoripyöräilijä ei ehtinyt väistää".
    Mutta eikös siinä juuri niin käynyt. Moottoripyörä törmäsi eteen kääntyneeseen autoon. Moottoripyörähän tässä tapauksessa törmäsi, autoilija törttöili. Ei kannata lukea asenteellisesti, vaan asiallisesti. Ei tossa tekstissä mitään asenteellisuutta ole.
    Onko suhtautuminen moottoripyöräilijöihin asiallista? Uutiskommenteissa näkee useimmiten melko katkeraa tekstiä. Jos vilkaisee vain uutisotsikot ja/tai ingressit, niin tuosta jutusta jää päällimmäisenä mieleen että moottoripyörä törmäsi. Mielestäni päällimmäisenä pitäisi jäädä mieleen "auto kääntyi eteen ja kolaroi".

    Se, miten nämä jutut esitetään ja miltä ne kertavilkaisulla vaikuttavat, vaikuttaa siihen mitä Pentti Perusautoilija ja Pirkko Perusäänestäjä ajattelevat moottoripyöristä. Minua se ainakin kiinnostaa, ehkä teitä sitten ei.
    ex-636B '03 -> ex-R1 '05 -> ex-690 Duke R '11 -> ex-1190 RC8 '08 -> polkupyörä
  15. #15
    ^ Samaa mieltä.
    Autoilija kääntyi eteen. Seurauksena törmäys...
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  16. #16
    Lainaa (sunshine @ Elo. 18 2009,12:44) kirjoitti
    Lainaa (Tuppi Nurin @ Elo. 17 2009,13:25) kirjoitti
    Lainaa (sunshine @ Elo. 16 2009,19:33) kirjoitti
    Nyt on kyllä pakko kiinnittää huomiota siihen miten asenteellisesti juttu on kirjoitettu, taas auton eteen kääntyminen mutta sanamuodot on tyyliä "moottoripyörä törmäsi" ja "moottoripyöräilijä ei ehtinyt väistää".
    Mutta eikös siinä juuri niin käynyt. Moottoripyörä törmäsi eteen kääntyneeseen autoon. Moottoripyörähän tässä tapauksessa törmäsi, autoilija törttöili. Ei kannata lukea asenteellisesti, vaan asiallisesti. Ei tossa tekstissä mitään asenteellisuutta ole.
    Onko suhtautuminen moottoripyöräilijöihin asiallista? Uutiskommenteissa näkee useimmiten melko katkeraa tekstiä. Jos vilkaisee vain uutisotsikot ja/tai ingressit, niin tuosta jutusta jää päällimmäisenä mieleen että moottoripyörä törmäsi. Mielestäni päällimmäisenä pitäisi jäädä mieleen "auto kääntyi eteen ja kolaroi".

    Se, miten nämä jutut esitetään ja miltä ne kertavilkaisulla vaikuttavat, vaikuttaa siihen mitä Pentti Perusautoilija ja Pirkko Perusäänestäjä ajattelevat moottoripyöristä. Minua se ainakin kiinnostaa, ehkä teitä sitten ei.
    Selva, se pyora ei tormannyt autoon vaan se auto liukui sivuttain ja tormasi pyoraan. Olen ollut todistamassa tapausta jossa maapallo tormasi helikopteriin.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  17. #17
    Pikaista paranemista kohtalotoverille

    PS. juuri viime viikolla auto ajoi takaa päin minun päälle
    Aksa
    Suzuki B-king -2011
  18. #18
    Lainaa (GoSpel @ Elo. 18 2009,14:29) kirjoitti
    Lainaa (sunshine @ Elo. 18 2009,12:44) kirjoitti
    Lainaa (Tuppi Nurin @ Elo. 17 2009,13:25) kirjoitti
    Lainaa (sunshine @ Elo. 16 2009,19:33) kirjoitti
    Nyt on kyllä pakko kiinnittää huomiota siihen miten asenteellisesti juttu on kirjoitettu, taas auton eteen kääntyminen mutta sanamuodot on tyyliä "moottoripyörä törmäsi" ja "moottoripyöräilijä ei ehtinyt väistää".
    Mutta eikös siinä juuri niin käynyt. Moottoripyörä törmäsi eteen kääntyneeseen autoon. Moottoripyörähän tässä tapauksessa törmäsi, autoilija törttöili. Ei kannata lukea asenteellisesti, vaan asiallisesti. Ei tossa tekstissä mitään asenteellisuutta ole.
    Onko suhtautuminen moottoripyöräilijöihin asiallista? Uutiskommenteissa näkee useimmiten melko katkeraa tekstiä. Jos vilkaisee vain uutisotsikot ja/tai ingressit, niin tuosta jutusta jää päällimmäisenä mieleen että moottoripyörä törmäsi. Mielestäni päällimmäisenä pitäisi jäädä mieleen "auto kääntyi eteen ja kolaroi".

    Se, miten nämä jutut esitetään ja miltä ne kertavilkaisulla vaikuttavat, vaikuttaa siihen mitä Pentti Perusautoilija ja Pirkko Perusäänestäjä ajattelevat moottoripyöristä. Minua se ainakin kiinnostaa, ehkä teitä sitten ei.
    Selva, se pyora ei tormannyt autoon vaan se auto liukui sivuttain ja tormasi pyoraan. Olen ollut todistamassa tapausta jossa maapallo tormasi helikopteriin.
    Trollia ei pitäisi ruokkia, mutta sanon nyt vielä että otsikointi ja tapa esittää asiat vaikuttaa siihen miltä juttu vaikuttaa nopeasti vilkaistuna. Kukaan ei yritä tapella siitä, mitä on aikuisten oikeasti tapahtunut. Se, miltä juttu nopeasti vaikuttaa, vaikuttaa yleiseen mielipide-ilmastoon. Siitä ei ole mitään iloa että SINÄ tiedät miten on käynyt, jos satunnaiselle lukijalle jää fiilis että prätkällä on taas tehty jotain pahaa.
    ex-636B '03 -> ex-R1 '05 -> ex-690 Duke R '11 -> ex-1190 RC8 '08 -> polkupyörä
  19. #19
    Lainaa (sunshine @ Elo. 18 2009,15:24) kirjoitti
    Se, miltä juttu nopeasti vaikuttaa, vaikuttaa yleiseen mielipide-ilmastoon. Siitä ei ole mitään iloa että SINÄ tiedät miten on käynyt, jos satunnaiselle lukijalle jää fiilis että prätkällä on taas tehty jotain pahaa.
    "Keski-ikäinen mies loukkaantui vakavasti törmättyään sunnuntaina moottoripyörällä henkilöautoon Liperissä.

    Onnettomuus sattui aamupäivällä kymmenen jälkeen, kun henkilöauto kääntyi Kuopiontieltä Käsämäntielle. Vastakkaisesta suunnasta tullut moottoripyöräilijä ei pelastuslaitoksen mukaan ehtinyt väistää eteensä kääntynyttä autoa vaan törmäsi sen takakulmaan."



    Suomi ei ole aidinkieleni, mutta kylla pitaa olla erittain huono lukutaito tai vikaa ymmarryksessa, jos tuosta jaa se kuva etta biker on syyllinen. I rest my case.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  20. #20
    Kotilo kuski oli 84-vuotias!!!
    Ei tuon ikäinen enää näe tai kuule, tai jos näkeekin ja kuuleekin (toki, onhan lääkäri antanut ajoluvan) niin refleksit ovat jo sitä luokkaa ettei autolla pitäisi enää ajella, sallia edes ajettavan. Tappavat vielä toisia.

    Mutuna heitän että sama kuin itse ajelisi 1 promillessa niin olisi yhtä epävarmaa ajot.

    Mieluummin olisin 15-vuotiaan (jos olisi kortin suorittanut) auton kyydissä.
    <p>Honda CBR 919R</p>
  21. #21
    Lainaa (GoSpel @ Elo. 18 2009,15:30) kirjoitti
    Lainaa (sunshine @ Elo. 18 2009,15:24) kirjoitti
    Se, miltä juttu nopeasti vaikuttaa, vaikuttaa yleiseen mielipide-ilmastoon. Siitä ei ole mitään iloa että SINÄ tiedät miten on käynyt, jos satunnaiselle lukijalle jää fiilis että prätkällä on taas tehty jotain pahaa.
    "Keski-ikäinen mies loukkaantui vakavasti törmättyään sunnuntaina moottoripyörällä henkilöautoon Liperissä.

    Onnettomuus sattui aamupäivällä kymmenen jälkeen, kun henkilöauto kääntyi Kuopiontieltä Käsämäntielle. Vastakkaisesta suunnasta tullut moottoripyöräilijä ei pelastuslaitoksen mukaan ehtinyt väistää eteensä kääntynyttä autoa vaan törmäsi sen takakulmaan."



    Suomi ei ole aidinkieleni, mutta kylla pitaa olla erittain huono lukutaito tai vikaa ymmarryksessa, jos tuosta jaa se kuva etta biker on syyllinen. I rest my case.
    Juu, taitaa vaan olla nykynuorisolla tuo sisälukutaito pikkuisen huonoissa kantimissa tai sitten vaan liikaa asenteellisuutta mukana.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  22. #22
    Lainaa (jorim @ Elo. 18 2009,16:10) kirjoitti
    Lainaa (GoSpel @ Elo. 18 2009,15:30) kirjoitti
    Lainaa (sunshine @ Elo. 18 2009,15:24) kirjoitti
    Se, miltä juttu nopeasti vaikuttaa, vaikuttaa yleiseen mielipide-ilmastoon. Siitä ei ole mitään iloa että SINÄ tiedät miten on käynyt, jos satunnaiselle lukijalle jää fiilis että prätkällä on taas tehty jotain pahaa.
    "Keski-ikäinen mies loukkaantui vakavasti törmättyään sunnuntaina moottoripyörällä henkilöautoon Liperissä.

    Onnettomuus sattui aamupäivällä kymmenen jälkeen, kun henkilöauto kääntyi Kuopiontieltä Käsämäntielle. Vastakkaisesta suunnasta tullut moottoripyöräilijä ei pelastuslaitoksen mukaan ehtinyt väistää eteensä kääntynyttä autoa vaan törmäsi sen takakulmaan."



    Suomi ei ole aidinkieleni, mutta kylla pitaa olla erittain huono lukutaito tai vikaa ymmarryksessa, jos tuosta jaa se kuva etta biker on syyllinen. I rest my case.
    Juu, taitaa vaan olla nykynuorisolla tuo sisälukutaito pikkuisen huonoissa kantimissa tai sitten vaan liikaa asenteellisuutta mukana.
    Arvasin että täällä tulee melko nopeasti jotain henkilökohtaista, kas kun et pyörän merkkiin tai asuinpaikkaan puuttunut kun ikä jo löytyi...

    Vilkaiskaapa muuten HS:n uutisen kommenttiosastoa; minä en ole kirjoittanut yhtäkään noista viesteistä ja jokaisessa puututaan samaan asiaan. Uutisen olisi voinut otsikoida ja kirjoittaa vähän toisinkin. Sanon jo ties kuinka monennen kerran että kyse ei ole siitä mitä sanotaan vaan miten se sanotaan. Jutussa voi olla mainittuna kaikki faktat, mutta sen voi kirjoittaa hyvin monella tavalla ja värittää moneen suuntaan. Tässäpä oma versioni, viimeinen kappale on lisäys jota näissä uutisissa ei ikinä näy, tyhjän tien ylinopeudessa kyllä.

    Auto kääntyi moottoripyörän eteen

    Keski-ikäinen mies loukkaantui vakavasti törmättyään sunnuntaina moottoripyörällä henkilöautoon Liperissä.

    Onnettomuus sattui aamupäivällä kymmenen jälkeen, kun henkilöauto kääntyi Kuopiontieltä Käsämäntielle, vastakkaisesta suunnasta tulleen moottoripyörän eteen. Moottoripyöräilijä ei pelastuslaitoksen mukaan ehtinyt väistää autoa vaan törmäsi sen takakulmaan.

    Moottoripyöräilijä lensi asfalttiin. Ajopuku ja kypärä suojasivat häntä. Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksen mukaan miehellä ei tiettävästi ole ainakaan hengenvaaraa. Autoilija ei loukkaantunut.

    Pelastuslaitos ohjasi liikennettä Kuopiontiellä ja raivasi lopulta myös onnettomuuspaikan.

    Autoilijaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta. Poliisi otti kolaroijan ajokortin välittömästi talteen.



    ex-636B '03 -> ex-R1 '05 -> ex-690 Duke R '11 -> ex-1190 RC8 '08 -> polkupyörä
  23. #23
    En tiedä Gospelin ja Jorim:n ikää, joten en yleistä, mutta täältä katsottuna lukihäiriö ei näyttäisi olevan auringonpaisteen puolella.

    En minäkään koko tekstiä pidä biasoituna, mutta ei tässä siitä ole kysekään. Koska vastaväite tuli lehteä silmäillen selaavan näkemästä otsikoinnista, menee koko tekstin analysointi jo hieman asian vierestä.

    Sunshinen viimeistä kappaletta en usko ennen kuin näen, sillä vaikka kyse olikin maassamme toiseksi yleisimmästä vakavan onnettomuuden vakioreseptistä, ei siitä voida rangaista TLV:nä, sillä kyseessä ei ollut kurittomuus vaan puhdas vahinko eikä silmät kiinni ajaneen väistämisvelvollisuutensa laiminlyöneen ylinopeudesta ole näyttöä.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  24. #24
    Tuntuu olevan meidän maassamme varsin yleinen onnettomuustyyppi tuo vasemmalle eteen kääntyvä auto.

    Muutama ihan-vaan-ehdotus, joilla pienentää mahdollisuuttaan joutua tällaiseen kolariin. Kaikkien toteuttaminen kaiken aikaa voi tietenkin varsinkin vilkasrytmisessä city-liikenteessä jäädä teorian tasolle, muttei haittaa pyrkiä niiden toteuttamiseen.

    - Älä aja muihin tielläliikkujiin nähden huomattavan kovaa vauhtia. On se oikein tai väärin, niin muut eivät käytännössä hahmota sitä, että lähestytkin huimaa vauhtia. Törmäyksessä jäät kakkoseksi, ja sitä pahemmin, mitä enemmän oli kyytiä. Nykypyörillä vauhti saattaa kaupunkiajossa ´karata´ tällaiseksi, ja tämä on syytä tiedostaa, toki myös pikavoittojen takia.

    - Käytä aikaa ja näe vaivaa opetellaksesi väistämään ripeästi ja jarruttamaan tehokkaasti (molemmat vaikeita taitoja hallita hyvin, mutta auttavat toki monessa muunlaisessakin vaaratilanteessa ja ovat oikeastaan perusvaatimus hengissä selviämiseen).

    - Käytä katsettasi aktiivisesti, ja yritä olla selvillä, mitä vastaantulijat aikovat. Jos joku hidastaa äkkiä, tai kulkee muuten huomattavan hitaasti, hän voi olla kääntymässä, myös ilman vilkkua tai muutakaan ennakkovaroitusta. Tarkkaile, milloin oikealla puolen on näkyvissä risteyksiä, koska niihin ne potentiaaliset eteen kääntyjät ovat kääntymässä (jotkut risteykset tai pihatiet voivat kylläkin olla huonosti havaittavissa). Navigaattorin, kartan tai minihameiden vilkuilu on ainakin kaupunkiajossa syytä jättää mahdollisimman vähälle, ja niitä voi tihrustella, kun on parkissa.

    - Tee varasuunnitelmia, minne päin lähdet väistämään, jos tuo tai tuo nyt lähteekin kääntymään eteen. Vastaantulijan kaistalla voi olla yhtä hyvin tyhjää tai rekka-auton keula, samoin asfaltin ulkopuolelta voi löytyä heinäpeltoa tai puhelinpylväs. Yritä olla myös mahdollisimman hyvin selvillä siitä, mitä takana tapahtuu, koska tilanteen alkaessa et ehdi sitä enää selvittää. Tehojarrutus on huono vaihtoehto, jos sillä jää takaa tulevan alle.

    - Käytä valoja myös päivällä. Joku muu kuin pikimusta ajoasu tai kypäräkin saattaa helpottaa hahmottamista. Älä silti luota, että tulet näiden avulla havaituksi.

    - Sijoitu oikein kaistalla. Poikkeuksia löytyy, mutta turvallisin paikka on yleensä keskiviivan tuntumassa (kun vaan varmistaa peileistä, ettei ole kenenkään tientukkeena), kuitenkin jos ajat auton perässä risteykseen, voi joskus olla hyvä käydä ´näyttäytymässä´ myös oikealta tulevalle.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  25. #25
    OT:

    Perustakaa vaikka ihan ikioma topic noille "Lehti leimasi syyttömän motoristin"- tai "Lehti pilaa motoristien maineen kutsumalla moottoripyörää kuljettanutta motoristiksi"-väännöille.
    Ja otsikoikaa se myös siten, että jo otsikosta ymmärtää mistä on kysymys.

    Näissä topiceissa turvallisuuspuolella sitten voisi ehkä jättää nuo(kin) asiaankuulumattomat vänkäämiset vähemmälle (=pois). Kiitos.
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
    Won't be very long
    You will look for me
    And I'll be gone</a>
  26. #26
    Lainaa (pecha @ Elo. 18 2009,21:50) kirjoitti
    Tuntuu olevan meidän maassamme varsin yleinen onnettomuustyyppi tuo vasemmalle eteen kääntyvä auto.

    Muutama ihan-vaan-ehdotus, joilla pienentää mahdollisuuttaan joutua tällaiseen kolariin. Kaikkien toteuttaminen kaiken aikaa voi tietenkin varsinkin vilkasrytmisessä city-liikenteessä jäädä teorian tasolle, muttei haittaa pyrkiä niiden toteuttamiseen.

    - Älä aja muihin tielläliikkujiin nähden huomattavan kovaa vauhtia. On se oikein tai väärin, niin muut eivät käytännössä hahmota sitä, että lähestytkin huimaa vauhtia. Törmäyksessä jäät kakkoseksi, ja sitä pahemmin, mitä enemmän oli kyytiä. Nykypyörillä vauhti saattaa kaupunkiajossa ´karata´ tällaiseksi, ja tämä on syytä tiedostaa, toki myös pikavoittojen takia.

    - Käytä aikaa ja näe vaivaa opetellaksesi väistämään ripeästi ja jarruttamaan tehokkaasti (molemmat vaikeita taitoja hallita hyvin, mutta auttavat toki monessa muunlaisessakin vaaratilanteessa ja ovat oikeastaan perusvaatimus hengissä selviämiseen).

    - Käytä katsettasi aktiivisesti, ja yritä olla selvillä, mitä vastaantulijat aikovat. Jos joku hidastaa äkkiä, tai kulkee muuten huomattavan hitaasti, hän voi olla kääntymässä, myös ilman vilkkua tai muutakaan ennakkovaroitusta. Tarkkaile, milloin oikealla puolen on näkyvissä risteyksiä, koska niihin ne potentiaaliset eteen kääntyjät ovat kääntymässä (jotkut risteykset tai pihatiet voivat kylläkin olla huonosti havaittavissa). Navigaattorin, kartan tai minihameiden vilkuilu on ainakin kaupunkiajossa syytä jättää mahdollisimman vähälle, ja niitä voi tihrustella, kun on parkissa.

    - Tee varasuunnitelmia, minne päin lähdet väistämään, jos tuo tai tuo nyt lähteekin kääntymään eteen. Vastaantulijan kaistalla voi olla yhtä hyvin tyhjää tai rekka-auton keula, samoin asfaltin ulkopuolelta voi löytyä heinäpeltoa tai puhelinpylväs. Yritä olla myös mahdollisimman hyvin selvillä siitä, mitä takana tapahtuu, koska tilanteen alkaessa et ehdi sitä enää selvittää. Tehojarrutus on huono vaihtoehto, jos sillä jää takaa tulevan alle.

    - Käytä valoja myös päivällä. Joku muu kuin pikimusta ajoasu tai kypäräkin saattaa helpottaa hahmottamista. Älä silti luota, että tulet näiden avulla havaituksi.

    - Sijoitu oikein kaistalla. Poikkeuksia löytyy, mutta turvallisin paikka on yleensä keskiviivan tuntumassa (kun vaan varmistaa peileistä, ettei ole kenenkään tientukkeena), kuitenkin jos ajat auton perässä risteykseen, voi joskus olla hyvä käydä ´näyttäytymässä´ myös oikealta tulevalle.
    Hyvä teksti pechalta, kyllä noilla ohjeilla on paremmat mahdollisuudet selvitä ehjänä perille.

    Yhden lisäyksen tekisin:

    - kunnon turvaväli; näyt ja näet itse. Auton katolla "näkyvä" kypärän päälaki on vaikea mieltää autoon kuulumattomaksi osaksi.
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  27. #27
    Tässäkin ketjussa mainittiin vanhukset jotka eivät näe ja kuule mitään... Näkökyky vaaditaan ajokorttiin mutta ajattelin järkyttää maailmaa ja kertoa että liikenteessä on oikeastikkin sellaisia jotka eivät kuule mitään. Kuurotkin kun kortin saavat. ;)
  28. #28
    Lainaa (Hannu59 @ Elo. 18 2009,17:26) kirjoitti
    Sunshinen viimeistä kappaletta en usko ennen kuin näen, sillä vaikka kyse olikin maassamme toiseksi yleisimmästä vakavan onnettomuuden vakioreseptistä, ei siitä voida rangaista TLV:nä, sillä kyseessä ei ollut kurittomuus vaan puhdas vahinko eikä silmät kiinni ajaneen väistämisvelvollisuutensa laiminlyöneen ylinopeudesta ole näyttöä.
    Kyseessä on törkeä liikenteen vaarantaminen, koska uhri loukkantui.

    Se että olisko asia vahinko ei ole merkitystä, muutenhan kaikki pääsisivät pälkästästä sanomalla "se oli vahinko".

    Myös 84 -vuotiaan pitää katsoa ja myös nähdä ennen kuin kääntyy.

    Tosin se on toinen asia miten paikallinen poliisi asian sitten näkee. Sehän voipi arvoida että kyseessä oli 1 km/h ylinopeus ja autoilija ei voinut aavistaa tätä.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  29. #29
    Lainaa (jannep @ Elo. 20 2009,01:16) kirjoitti
    Tosin se on toinen asia miten paikallinen poliisi asian sitten näkee. Sehän voipi arvoida että kyseessä oli 1 km/h ylinopeus ja autoilija ei voinut aavistaa tätä.
    Tuskin vielä 1 km/h ylityksestä. Mutta sitten, jos vauhdin todetaan olleen jossain 30-40% yli rajoituksen, niin on hyvinkin mahdollista, että syyllisyyskuvio kiepsahtaa nurinniskoin. Sille on vieläpä ihan järkiperusteet olemassa, vaikka täällä miten nillitettäisiin, että miksi ihmeessä ne ei näe, mitä vauhtia minä nyt milloinkin pistelen tulemaan.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  30.  
  31. #30
    Lainaa (jannep @ Elo. 20 2009,01:16) kirjoitti
    Kyseessä on törkeä liikenteen vaarantaminen, koska uhri loukkantui.

    Se että olisko asia vahinko ei ole merkitystä, muutenhan kaikki pääsisivät pälkästästä sanomalla "se oli vahinko".

    Myös 84 -vuotiaan pitää katsoa ja myös nähdä ennen kuin kääntyy.

    Tosin se on toinen asia miten paikallinen poliisi asian sitten näkee. Sehän voipi arvoida että kyseessä oli 1 km/h ylinopeus ja autoilija ei voinut aavistaa tätä.
    Olen aivan kaikesta sanomastasi muuten samaa mieltä, mutta ainakaan lehtijuttujen pohjalta noin ei valitettavasti näytä käyvän. En tosin tiedä kuinka tarkasti lopulta voimaan jäävät tuomiot vastaavat näitä heti kolahduksen jälkeen kirjoitettuja juttuja, mutta tuossa on taas yksi tuore tapaus:

    http://www.kaleva.fi/plus/juttu810137_page0.htm

    "Mopolla ajanut kajaanilainen nainen loukkaantui törmätessään henkilöautoon Kajaanissa torstai-iltapäivällä."

    "Paltamolainen mies ajoi risteyksessä henkilöautolla mopon eteen välittämättä väistämisvelvollisuutta osoittavasta merkistä."

    "Miestä epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta"

    Mainitsemistasi syistä väistämisvelvollisuus laiminlyöden kolarin aiheuttajalta olisi mielestäni kohtuullista ottaa kortti pois muutamaksi kuukaudeksi odottamaan näkökyvyn palautumista.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti