Miten on, paljonko mielestänne on ilmaa vaihtopyörien hinnoissa? Olen katsellut n. 10 tonnin pyöriä ja tuntuu liikkeillä olevan kovat pyynnit vs yksityinen myyjä. Onko samoin kuin autokaupassa, että kympin laite lähtee kahdeksalla kun vaan tinkii?
Onhan noissa aina ylihintaa. Pistä rohkea tarjous vaan menemään.
partanen. net
aina ei elämä onnistu eka kerralla.
Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa
Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
Toki, ei ehkä 20 prossaa, mutta 15 pojoa monesti...
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Ite kun pyörää kattelin (n.5000e) niin liikkeissä vastaavat mitä löyty yksityisiltä maksoi karkeasti 1000-1500e enemmän... Ostin yksityiseltä...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Liikkeestä ostettuna siinä käytetyssäkin kuitenkin on vähän muutakin kuin pelkkä perävalotakuu.Ja liikkeessä ne tsekkaa kuitenkin vaihdossa tulleen pyörän kunnon, ja tarvittaessa (yleensä) korjaa siitä jotain. Tuo luonnollisestikaan ei ole ilmaista.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
Won't be very long
You will look for me
And I'll be gone</a>
Joissain yhteyksissä on puhuttu jopa 6kk pituisesta kuluttajansuojalaista tms. käytettyjen ajoneuvojen kohdalla. Jos tuo pitää kutinsa, on se tosiaan "vähän" muuta kuin yksityisen perävalotakuu, hyvä jos sitäkään. Eikä pidä unohtaa niitä muitakaan kuluja mitä liikkeen ylläpito maksaa ja pitäähän sen kauppiaankin saada leivän päälle muutakin kuin pelkkä ylähuuli. Tosin välillä kyllä tapaa niin törkeitä ylilyöntejä mitä fillarista on hyvitystä maksettu vs. paljonko siinä on hintapyynti myyntiriviin laitettaessa, mutta ainahan sitä ostava asiakas voi äänestää jos ei muuta niin jaloillaan(Terhi @ Heinä. 23 2009,07:24) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Toki jos pyörän hintaluokka on siinä 10000€:n kieppeillä (niin kuin ketjun aloittajalla), niin tuskin ne yksityistenkään myymät värkit mitään pommeja ole. Tuohon hintaan kuitenkin saa jo todella uusia ja vähän ajettuja pyöriä. En olisi niinkään huolissani. Varsinkin jos pyörän yleisilme on siisti ja löytyy huoltokirjaa yms.
Sen tuhat euroa, mitkä jää taskunpohjalle voi mukavasti käyttää sitten vaikka ajovarusteisiin.
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
Jotkut eivät tohdi ostaa yksityiseltä edes pyörää jossa on vielä tehtaantakuuta voimassa. Ei voi käsittää!
Toki.. Mutta miksi juuri minun pitäisi nuo ylimääräiset kulut ja leveämpi (leivän päälle muutakin kuin ylähuuli(HiTec @ Heinä. 23 2009,09:10) kirjoitti
) elämä kustantaa..
Yksityiseltä toistaiseksi tullut mopedit ostettua (ja tuntuu, että nekin ylihintaan vaikka halvempia kuin vastaavat liikkeissä). Itse olen ennen eteenpäin myyntiä myös laittanut kikottimen viimeisen päälle kuntoon..
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Jep, tuo pitää paikkansa. Siis tuo 6kk. Tokikaan sitä ei liikkeet mainosta, ja moni kuluttaja elää siinä uskossa, ettei käytetyllä ole mitään takuuta.(HiTec @ Heinä. 23 2009,09:10) kirjoitti
Ketkuja.
Pitäisikö liikkeiden siis tappiolla myydä noita?(LaMasquerade @ Heinä. 23 2009,09:31) kirjoitti
Jokainen varastopäivä maksaa liikkeelle, samoin vakuutukset jne. Ja liikkeiden idea taitaa olla kuitenkin tehdä voittoa.
Plus toki se, että laittavat ne mopot siellä kuntoon kuitenkin, ja tarkistavat yms.
Yksityiseltä ostaessa et voi olla varma siitä, onko se mopo edes ajokuntoinen, vaikka päällisin puolin siltä näyttäisi.
Eikä tokikaan sinun tarvitse maksaa. Ainahan voit ostaa moposi yksityiseltä, jossa siinäkään ei ole mitään huonoa.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
Won't be very long
You will look for me
And I'll be gone</a>
Tuotakin joskus olen ihmetellyt kun muutaman tonnin menopeli seisoskelee myyntirivissä sen 2-3kk tjsp. niin voiko koko toiminta olla ylipäätään enää edes kannattavaa? Siitä kulkineesta on kuitenkin jo hyvitetty jotain vaihdossa, se on läpikäyty edes ylimalkaisesti ettei tulisi takuukorjaukseen bumerangina (em. kuluttajansuojaan vedoten) ja raha vain seisoo kun kauppa ei käy. Silti duunareiden liksat ja lomarahat juoksee, myyntipiste kuluttaa mm. sähköä ja vettä, puhtaudestakin tulisi huolehtia, pankki mahdollisesti karhuaa liiketoiminnan rahoituksesta kulujaan takaisin... Ja kaiken päälle "asiakas" eikun narisee kun pitäisi halvemmalla saada kun on kaupan kohteessa vähän vikaa siellä ja täällä tai vain just se väri ei ihan miellytä. Ei varmaan ole yritystoiminta herkkua ei(Terhi @ Heinä. 23 2009,09:44) kirjoitti
Itsekin olen tässä hieroskellut yhtä liikeideaa joka syntyi tuossa kesälomareissun yhteydessä. Itse asiassa tuon lomareissun aikana rakennettiin jo tarvittava tuotekonsepti ja kontaktiverkostokin valmiiksi potentiaalisine asiakkaineen, mutta kun tuon kaiken em. paskan kalkuleeraa yhteen ja lisäksi verottajakin kun on haukkana kaukkua jakamassa, niin taitaapa vain pelkäksi ideaksi tuokin jäädä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Yrityksellä ja yksityisellä on jonkin verran eroja kuluissa jotka vaikutta myytävän tavaran hintaan. Niitä näkymättömiä kuluja on todella paljon. Paljon on myös niitä näkyviä kuluja ja molemmat näkyvät hintalapussa.
Eräs pienehkö moootoripyöräkauppias/liike joka myi viime vuonna n.80kpl käytettyjä pyöriä maksoi ilmoitus/mainoskuluja yli 5.000,-€ + ALV, on siinä aika monen kaupan kate.
Yksityinen myyjä on myös aivan eri viivalla kuin kaupppias pelkästään verojenkin suhteen.
Mielestäni yksityisen ja liikken pyytämää hintaa ei voi verrata 1:1, niin paljon on kuluissa eroa.
Jos tuo myyntiketju menee liikkeen kannalta oikein niin vaihtopyörän hyvityshinta = ulosmyyntihinta miinus kulut. Tällöin ketjun aloittaneen uutena myydyn pyörän kate jää kokonaisuudessaan talolle. Näinhän sen siis pitäisi mennä... Mutta yleensähän tuo ekan vaihdon tekijä haluaa omasta pyörästään jo sen "ulosmyyntihinnan" niin silloin myyntikatetta joudutaan käyttämään jo alkuun. Tästähän kärsii nähdäkseni juuri sen käytetyn ostaja, koska myyjällä on periaatteessa pelimerkkejä vähemmän käytössä...
Selvin systeemi kokonaisuuden kannalta olisi uusien ja käytettyjen myynnin eriytyminen, tällöin vaihtokaupan kiemurat eivät sekoittaisi hintatasoa vaan käytetyllä olisi olemassa vain se markkinahinta ( ostajan todellisuudessa maksama hinta ).
Tällä hetkellä näyttää, että liikkeet ovat pudottaneet pyyntihintojaan tiettyjen yksilöiden osalta ( esim. BW Raisio ). En tiedä jättävätkö kaupat tekemättä jos tarjoaa niistä jotain omasta mielestä vielä "pyöristettyä" hintaa *![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Ketjun aloittaja jatkaa... Useita autoja ostaneena, (ja pari pyörääkin) jos myyn vanhan pois ja ostan rahalla, voitan. Jos vaihdan liikkeessä vastaavan, häviän. Ostin tuossa keväällä auton, pyynti 6800 liikkeessä, puoli tuntia koeajoineen niin hinnaksi jäi 4500. Eli putosi hinta kivasti. Jos olisin vienyt katsastetun auton, arvoltaan 100 euroa, olisivat hyvittäneet lähtöhinnasta 2000 euroa. Eli... Ilmaa on ainakin autopuolella. Ymmärrän toki tuon liikkeen kannattavuuspuolen. Sekä takuu ym. Siksi juuri liikkeestä haen. En ilmaiseksi ole pyytämässä(ellei joku halua antaa). Tässä tapauksessa silti taidan tyytyä huonoimpaan vaihtoehtoon ja vien vanhan mopon vaihdossa. Vaikka hyvityshinta on eri tonnimäärissä kuin jos myyn itse. Mutta, väliraha tietty on se jolla on väliä. Kunhan sais vaan sen mahd. Pieneksi...
ainoa mikä miinus tulee tuossa on(RR80 @ Heinä. 23 2009,09:23) kirjoitti
se että maahantuojan kuluttajansuojalain mukainen vastuu lakkaa
kun ei enää ole ensimmäinen omistaja.
eli tehdastakuun jälkeen ei tarvi enää olla vailla mitään
takuuseen vaikka olisikin hajonnut ennen odotettua käyttöikää.
muuta syytä en keksi miksei uskaltaisi ostaa yksityiseltä jos vielä tehdastakuu voimassa.
Jos viet vanhan pelin vaihdossa, pääset siitä heti eroon ilman vaivaa. Jos myyt sen itse, maksat myynti-ilmoitukset yms kulut ja odotat että se menee kaupaksi. Tietenkin voitat siinä jonkun verran parempana myyntihintana ja uuden hintaa voit tinkiä enemmän, kun ostat sen käteisellä.
Durty Nelly's Boys
Tietenkin. Luuletko että ne myyjät esimerkiksi on ihan ilmaiseksi siellä liikkeessä palvelemassa sinua? Tai ettei liiketilat maksa mitään?(painaja @ Heinä. 23 2009,19:21) kirjoitti
Tuon päälle olen ymmärtärtänyt, että yritysten tavoite ois tehdä vielä voittoakin.
Sen lisäksi joku on sen pyörän tsekannut kuntoon, pessyt yms kun se on sinne liikkeeseen tullut. Ilmaiseksiko?
Se pyynti on siksi iso, että sulle jää hyvä mieli kaupoista, kun olet saanut tingattua reilusti.(painaja @ Heinä. 23 2009,19:21) kirjoitti
![]()
Ja mitäpä luulet, olisiko siitä 100€ louskusta ollut sille liikkeelle enemmän hyötyä vai haittaa?
Ne kikkailee noiden vaihtohommien kanssa. Sulle voidaan sanoa, että hyvitetään vanhasta enemmän (että tuut paremmalle mielelle), mutta sitten samalla jätetään pudottamatta sitä hintaa niin paljon, kuin pudotettaisiin, jos vaihtoautosta/ -pyörästä ois tarjottu vähemmän (tai jos sitä ei ois ollut lainkaan)..
Eli juurikin tuo mainitsemasi väliraha.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
Won't be very long
You will look for me
And I'll be gone</a>
Se nyt vain on niin, että kun vaihtaa pitää, niin liikkeestä. Jos et
vaihda, voihan sen yksityiseltäkin ostaa, omalla vastuulla. Ja miksi
muuten aina höpötetään kalliista pyöristä? Lähes jokaisella on se
vaihdokki ja kiva siitä on jotain saadakin.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Nyt tarvis muistaa semmoset asiat, että..
..auto ei ole moottoripyörä.
..auto tulee tarpeeseen, moottoripyörä huvitteluun.
..uusikin pyörä on halvempi kuin halvin uusi auto.
Motomyyjän asema on Suomessa erikoinen, kun tällä hetkellä noita pyöriä rekisteröidään ennätysmääriä, eikä liikkeitä edes ole joka notkelmassa. Jeesus sentään, pitää maksaa etukäteen ja odottaa laitetta, tai niitä ei ole edes saatavana enää "tälle vuodelle"! On se pyörän ostaja tyhmä. Pyörä on vaan saatava, se on hankala ruveta siinä vaiheessa tinkimään. Auton kanssa voi todeta, että kauppoja ei tule jos hinta ei liikahda tiettyyn pisteeseen. Uusi pyörä menee ennemmin tai myöhemmin kaupaksi.
Liikkeen kanssa asioidessa kannattaa tosiaan muistaa, että kamalla kuin kamalla on takuu ja on käytettyihin myönnetty vuoden miellyttävyys tai hajoamistakuitakin, kun vain on kysynyt. Halvemman käytetyn hinnassa on se tonni ekstraa, mikä on ihan ymmärrettävää. Ei ne liiketilat ilmaisia ole, tai se myyjä huvikseen niitä myy tai sitä pyörää lämpimässä hallissa ilmaiseksi pidetä.
Miten on mahdollista sitten että toinen liike myy pyörää x hintaan 10900 ja toinen samaa pyörää, 3 vuotta uudempaa, vähemmän ajettua hintaan 9200? Onko molemmissa ilmaa, vai vaan toisessa? Vai pitääkö tuo kalliimpi myyjä hallia liian kuumana talvisin? Kunto on sama molemmissa. Tuolla 3 tonnin erolla on oltava joku selitys. Pyörissä ei kuntoeroa, olen ne tutkinut. Ja molemmat tuontipyöriä...
Höpötystä,kaikki pyöräni olen ostanut yksityisiltä ja kaikki ovat olleet kunnossa koska motoristithän pitävät kunnossa pyöränsä- miten niillä vois muuten ajaa(Terhi @ Heinä. 23 2009,07:24) kirjoitti
![]()
Kawasaki GPZ 500 -97, *Honda CBR 1000 -93, Honda CBR 1100 XX -00, Honda CBR 1100 XX -05 ,Kawasaki ZZR 1400 -07 * *
Iron Butt *3x SS 1000, 4x SS 1600K, SS 2000K * * * * * * * * * *
MC TOUR *
N,EST,DK,D,A,I,HR,SLO,SK,CZ,PL,LV,LT,CH,F,SM,VA,S, SF
Nykyisin yksityinenkin myyjä on vastuussa tuotteesta. Jos pyörä, auto tai tv on paska, kaupan voi purkaa.
Korjatkaa, jos mua on taas huijattu.
Ei, en oo myynyt mitään lähiaikoina.![]()
Korkeampi pyyntihinta mahdollisttaa paremman hyvityshinnan asiakkaan vaihdokista. Todella monella asikakkaalle on paljon tärkeämpi se mitä vaihdokista hyvitetään, ei väliraha!(painaja @ Heinä. 23 2009,22:35) kirjoitti
Mieti, kun kauppias A hyvittää vaihdokistasi 5.000,-€ ja maksat 5.900,-€ välirahaa.
Kauppias B hyvittää vaihdokistasi 3.500,-€ ja maksat 5.700,-€ välirahaa.
Aika monen mielestä kauppias A on "parempi" kauppias kun hyvittää 1.500,-€ enemmän, siihen firmaan kannattaa mennä kaupiolle.... Kauppias B on ihan pe....stä kun ei ymmärrä että sinulla on viiden tonni pyörä!
Näin se menee.
Mutta jos menen raha kädessä liikkeeseen, mikä on hinta silloin? Onko kauppias b silloin parempi?
Kutakuinkin jos tuotteessa ei ole katetta n.60-70 prosenttia ei liiketoiminnassa ole paljon järkeä.
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Haluaisin nähdä sen pajan joka kykenee myymään mopoja 70% katteella.(Kummisetä @ Heinä. 24 2009,02:27) kirjoitti
Enkä kyllä ostaisi mitään tavaraa (palvelut/tietotaito on sitten eri asia) jossa myyjällä on 60-70% kate, koska kyllä silloin maksetaan ylihintaa raskaalla kädellä = tuoteen saa muualta taatusti halvemmalla.
...No joo, huoltiksella voin käydä kahvilla, vaikka tuotteessa onkin varmaan 90% kate.
ZX-10R + ZX-6RR
Suomessa ostat kaiken tolla katteella *(Janne10r @ Heinä. 24 2009,02:48) kirjoitti
Mut joo tuo kate muodostuu siitä mitä hyvittävät sun ruoskasta ja mitä se "uusi" maksaa mihin olet vaihtamassa. Kuulostaa karulta mutta noin se on, joten hankkikaa pyöränne ja autonne ulkomailta...niin minäkin teen, mutta mulla onkin oma lehmä ojassa ilman sikariisto katteita *
Silti sinne liikkeeseen on turha mennä tinkimään tommosia hintoja koska ei ne sitä sulle myy juuri sen takia ettei ilman tuota toiminta ole järin kannattavaa.
Edit: kun vaan porukka tajuis minkä verran ajovarusteissa on katetta, pyörien kate ei oo mitään siihen verrattuna.
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Juu ei todellakaan ole. Tämän selventämiseksi kauppakirjassa lähes aina lukee ( tulisi lukea) "Ostaja on tarkastanut pyörän ja havainnut siinä ilmenneet puutteet ja viat. Myydään/luovutetaan siinä kunnossa kun kaupantekohetkellä on"(jarkko @ Heinä. 23 2009,23:23) kirjoitti
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Yksityis-kaupassa kauppakirja???(Kummisetä @ Heinä. 24 2009,04:15) kirjoitti
Kyllä nuo tähän mennessä ovat itselläni menneet ihan vain otteen ilmoitusosan ja perinteisen luovarin täyttämisillä. Ei kauppakirjaa, ei takuuta, ei kaupan purkamisia. No Kawa tuli kyllä FN:llä vaihdettua, joten siinä "jokunen" muukin lappu tuli mukana, mutta varsinaista kauppakirjaa siinä mielessä mitä esim. asuntokaupoissa tehdään ei todellakaan tuolloinkaan rustattu
Ja yksityiskaupassa tuota vastuuta ei ole vieläkään olemassa. Kun tuote vaihtaa omistajaa, on homma sillä selvä. Ei murinoita. Jopa asuntokaupassa yksityiskauppa on final, ei takuuta. Tosin usein asuntojen kohdalla käytetään välittäjää, jolloin tuo vastuu-pykäläkin tulee ihan toisenmoiseksi, välittäjän vastatessa aika monesta jutusta kaupanteon yhteydessä - vähän kuin prätkänkin kanssa, meneekö se suoraan yksityiskauppana vai onko siinä joku mp-liike "välittäjänä" välissä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Helpoinhan olisi aina ostaa uus mopo ilman vaihtopyörää. Vaihtaessa häviää kaupoissa aina eniten. Vastaavasti vaihtamalla käytetyn uuteen voittaa yleensä liike eniten (uuden myynnistä voitto, vanhan vanhan myynnistä voitto).
Ongelma on monesti se, että milläs ostat pyörän yksityiseltä käteisellä, kun vanha pyörä on vielä käsissä? Lisäksi jos ei sitä käteistä ole, niin moniko ostaja alkaa itsenäisesti puuhaamaan rahoitusyhtiön kanssa, jos ei esim. pankista saa lainaa?
Ja toki liikkeen täytyy tehdä tulosta. Sen takia myynnistä pitää saada voittoa. Yksityiselle usein tärkein on saada pyörä kaupaksi. Voi myydä ehkä halvemmalla pois, jos haluaa nopeasti eroon laitteesta ja on laskenut, että hakemalla suoraan uuden pyörän ilman vaihtopyörää voittaa kuitenkin.
Itse esim. voitin kaupoissa n. 2000 euroa, kun myin oman pyörän itse pois yksityiselle ja ostin tilalle liikkeestä uuden käteisellä. Väliraha suorassa vaihtokaupassa liikkeeseen olisi siis ollut noinkin paljon suurempi.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.