Laitellaas jotain tännekin reissusta mikä tuli tuossa hetki sitten tehtyä.
Eli lähdön piti tapahtua lauantai aamuna, mutta tuttujen houkuteltua mökille Jämsään tuli startti tehtyä jo perjantaina töiden jälkeen. Eli ensimmäinen etappi oli Jokelasta Jämsään, tosin Kellokosken kautta. Sieltä kun piti hakea broidilta parempi navi euroopan kartoilla mukaan. No, sieltä sitten loogisesti Hämeenlinnan ja Padasjoen kautta pikkuteitä Jämsään kauppaan. Sieltä kasipatteri karhua ja grillieväät ja kohti mökkirantaa.
Perillä kuulumisten vaihdot ja grillailut ja saunat...
Lauantai aamuna oli olo edellisen illan "hilpeenä kaljaa" fiiliksen jälkeen aavistuksen "kalpeena hiljaa"... No tukeva aamianen ja odottelua, että olo paranee. Kun olo oli kunnossa, pyörän niskaan ja taas tuttua soraränniä takaisin Jämsään.
Jämsästä matka suuntautui Jyväskylän suuntaan isoa tietä, kun tarkoituksena oli päästä kohti pohjoista suht vauhdikkaasti. Reitti eteni ilman ihmeellisyyksiä suunnilleen näin Jämsä-Jyväskylä-Kuopio-Kajaani-Sotkamo. Sotkamossa oli tarkoitus treffata tuttuja, mutta kontaktia ei saatu, joten leirintäalueen metsästykseen... Kaikki paikat kiinni, niinkuin alko jouluna. No, hotelli Tuliketusta huone ja huilaamaan, pizzaa ja pari bissee.
Ei tuo Sotkamo kesäaikaan mikään menomest kyllä taida olla.
Illalla tuli myös vilkuiltua bussin etugummia. Melko silestone nogrip malli rupesi olemaan alla. No onneksi täältä sai jeesiä ja löytyi renkaanvaihtopaikka.
Eli seuraavana aamuna kohti Rovaniemeä pienempiä teitä pitkin.
Ja samalla tuli käytyä Ranuan eläinpuistossa ihmettelemässä karhuja. Kyllähän niitäkin sieltä löytyi.
Tosin ilma oli älyttömän kuuma, joten kaikki elikot olivat huilaamassa varjossa. Tosin itselläkin meinasi olla melko hiki tixtexeissä... Back to business ja keula kohti Rovaniemeä. Rovaniemelle tulin about kuuden aikoihin illasta. Leiri pystyyn siihen keskustan leirintäalueelle.
Paikka oli suht tyhjä, mutta täyttyi illan mittaan. Illalla rupesi pohjoisen taivaalle nousemaan tummia pilviä, ja sateen uhka oli suht tuntuva.
Ja kyllähän se illan mittaan sitten ripotteli vettä ja taisi pari kertaa välähtää ja paukahtaakkin. No pääsipä ajoissa nukkumaan. Tosin heräsin yöllä about puoli viisi yön aikana saapuneen Ranskalaispariskunnan lemmenääniin... No, fransmanni ei kauaa jaksanut ja pääsi takaisin nukkumaan. Itse heräsin aamulla ajoissa mieli kirkaana ja ruumis levänneenä. Kamat kasaan, parit räpsyt paikallaan seisovasta fiiliksestä.
Bussi käyntiin ja nyt heräsi ranskalainen...Vaihde tupaan ja baanalle. Tai siis Lapin kumiin ja fillariin uusi eturengas. Samalla renkaan asentaja tuumasi jarrupalojen olevan melko lopussa. No homma oli tiedossa jo lähtiessä ja mukana oli uudet jarrupalat ja vaihtotyökalut, joten ongelmaa ei syntynyt.
Gepsiin Karigasniemi ja vältä valtateitä asetus toimintaan. Matka meni mukavasti pienempiä teitä pitkin ja homma rokkas. Matkalta löytyi myös hieno Porttikosken tanssilava.
Ainoastaan taivaalta tuleva vesi rupesi pikkuhiljaa harmittamaan. Ja kaiken lisäksi ne ennen vettä pitäneet hanskat eivät enää pitäneet vettä...
No mökki Kaamaksesta, saunaan, grillaamaan ja reippain mielin jarrupalan vaihtoon. Uudet jarrupalat kun oli paikallaan, niin unta kuupaan ja kamat kuivumaan.
Itsekin kävin reissaamassa tuolla karigasniemen suunnalla. Elä tee sitä virhettä että lähet Tana-Brun suuntaan (Lakselv:stä lähtee itäänpäin tie) ollenkaan. Tuosta Lakselv:stä länteen ihan ok teitä, hyvät maisemat tuol idän suunnal kyl on mut tosi huonot tiet + tietöitä tana brusta vähän pohjoseen.
Mut onneksi olet kuitenkin menossa vissii suoraan nordkappiin![]()
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
joo, reissu on jo tehty. Tätä on kirjoiteltu kotoa. Lisää tulee kun ehtii.
Ajelin kanssa mennäviikonloppuna emännän kanssa tuolla suunnalla, mutta kun aikaa oli vain viikonloppu käännyttiin Rovaniemeltä jo takaisin. Yötä pidettiin Kuopiossa ja takastullessa Kuusamossa.
Ensviikonloppuna olis 4 päivää aikaa ja sitten pitäis jo päästä tuonne jäämerenrantaan saakka.
Olitkohan liikkeellä samana viikonloppuna, oli kyllä aika lämmin varsinkin kun pysähtyi tauolle.
ZX10R -08
S1000RR -11
Aattelin ihan samaa...(mchuurre @ Elo. 15 2009,13:16) kirjoitti
Ehtiikö tuossa majoittumisten välissä ajaakin?
Noo, ei. Se Nordkapp-Tana bru oli ihan ok. Pari kilometriä siellä oli tietyötä ja asfaltissa oli jonkin verran röykkyjä, mutta sellaista 100kmh matkanopeutta silläkin tiellä piti helposti. Mieluummin niitä muutamia röykkyjä sietää kuin Pohjois-Suomen luotisuoria lentokenttiä.
Voin sanoa, että se Tanassa oleva hotelli on muuten ...tanan kallis. Leirintäalue skippagurrassa on paljon inhimillisempi. Siinä on vieressä ihan kelvollinen thaikkukärrykin josta sai hyvät pöperöt.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Nonni, nyt kun ajokausi on loppu, niin ehtii jatkamaan tämänkin tarinan loppuun...
Eli Kaamaksesta aamulla lähdin aamulla vesisateessa liikenteeseen suuntana Nordkapp. Vettä tuli tosiaan ihan maahan saakka. Karigasniemen Nesteeltä tankki täyteen ja aamupala naamaan. Rajan yli ilman kommervenkkejä ja matka jatkuu. Maisema ja tie muuttui huomattavasti mukavammaksi melkein heti rajan ylityksen jälkeen ja ilmakin rupesi kirkastumaan. Tosin hanskat oli jo märät tässä kohtaa, eli sen puoleen ei helpotusta saatu.
Tiet oli hyväkuntoisia ja maisemat senkun paranivat mitä lähemmäs Nordkappia pääsi. Ja jos mahdollista on Norjalainen poro vielä tyhmempi kuin sen kotimainen vastike. Kapeimpaan mahdolliseen kohtaan tietä piti aina jäädä ansoittamaan... No onneksi ei tarvinnut tehdä liian läheistä tuttavuutta ja matka eteni ihan mukavasti. Perillä Nordkappiin pääsin sopivasti kahden Saksalaisen turistibussin perässä.
Komeat on maisemat tuolla pohjoisessa. Ilma oli muuttunut aurinkoiseksi ja keli oli mukavan lämmin. Hanskatkin rupesivat taas kuivumaan, eli fiilis korkeella.
Nähty mikä nähty, takas pyörän päälle ja suunnaksi Alta. Mukavaa tietä, komeita maisemia ja reipasta matkavauhtia Italialaisen Ducati kuskin kanssa...
Altassa ruokaa, bensaa ja päätös ajaa illaksi (tai siis yöksi) Suomen puolelle. Ei muuta kuin sinkki kireelle ja kohti armasta kotimaata. Vettä ripotteli tasaisesti, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Illaksi tuli pudoteltua Tornioon vaikka tarkoitus oli vielä jatkaa Kemiin saakka. Mutta väsymys rupesi vaivaamaan niin totesin, että on ehkä parempi jäädä matkalle nukkumaan. Tornion kaupungin hotelli tarjosikin yösijan väsyneelle matkalaiselle.
Seuraavana aamuna tukevan aamiaisen jälkeen liikenteeseen ja kohti kotia. Aamun sai ajaa aurinkoisessa kelissä. Kurvailin navigaattorin tarjoamia pienempiä teitä pitkin ja hauskaahan tuo taas oli. Pikkuhiljaa eteläänpäin tullessa rupesi taivaalle kerääntymään tummempia pilviä ja kuten arvata saattaa rupesi vettä satamaan taas oikeen urakalla.
Kotimatka sateessa, ei sen suurempaa ihmettelyä. Bensaa, kahvia ja evästä tasaisesti. Kotiin tultiin ehjänä ja taas kokemuksia rikkaampana.
Mahtavalla kelillä pääsit Kappiin
Itse ollut siellä kaksi kertaa ja molemmilla ollut vähän suhruista...
Moto Guzzi Norge
"Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
-Tove Jansson