Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Löytyykö täältä porukkaa, jotka huoltavat itse K1200S/R:nsä?

    Neljänkympin huoltoon ois ittellä pari tonnia vielä matkaa ja mietin tekiskö itse vai roudaisko huoltoon. Elektroniikkaahan tuossa on enempi ku laki sallii, mutta niihin ei tarttis juuri koskea. Ducatin kanssa vielä selvis, mutta tästä en oo enää varma.

    Sain tänään tilaamani workshop-rompun ja siinä oli minusta kyllä esitetty monet asiat aika työläällä tavalla. Esim. moottoriöljyn vaihto - miten ootte vaihtaneet ne? Kai sen öljytankin voi tyhjentää jollain imurilla ettei tartte alkaa purkaan kovin paljon sen kokonaan irrottamiseksi? Samoten peräöljyn kai voi vetästä tyhjäksi jollain imurilla ilman kaikkien heebeleiden irrottamista (kun pohjaproppu on sattuunu unohtuun) vai voiko ?

    Venttiilinvälysten mittaamiseksi taitaa joutua purkaan jonkun verran/paljon - onkohan kukaan joutunu säätään vielä? Taitaa palasäädöt pysyä aika hyvin kohdallan(?).

    Tulpat ja jarrunesteetki (ja olikohan jäähdytysnesteetki) kai pitäis vaihtaa - tuossahan alkaa olla melkonen lista. Vikakoodien lukua, mikä oli listassa en sinänsä kaipaile, koska pyörä on tuntuu pelaavan.

    Mitä ootte muuten köyhtyneet liikkeessä tuosta 40 tonnin huollosta (eli maksaako vaivaa alkaa tekeen itte)?



    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  2. #2
    Mulla vaihdettiin tulpat jo 30000 huollossa samalla ku venttiilit tarkastettiin. Ei tarvinnut 40000 huollossa purkaa koko hoitoa uudestaan pelkästään tulppien vaihtoa varten. 40000 huollon hinta näinollen oli noin 220€.(kaikki jarrupalat meni myös vaihtoon, hintaa osille paljon(+200€)
    Kysyppä edellisen huollon tehneeltä firmalta onko tulpat vaihdettu 30000 huollossa.
  3. #3
    30 kympin väleinkö se välysten tarkistus on? Odottelen vielä huoltovihkoa ja manuskaa myyjältä eli pitää sitten kysellä ku saan ne mitä viimeksi on tehty. Paljonko oli muuten hintaa suunnilleen sillä 30 kympin huollolla osineen ja tarvikkeinneen?



    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  4. #4
    Kallis oli, jotain 500€. Paljon purkutöitä, esim syyläri veks(joutuu irrottaan myös tulppien vaihtoon). Venttiilejä ei tarvinut säätää, annettin "mittauspöytäkirja". Seuraava ISO huolto olis 60000, mut tuskihn toi mulla on silloin.
  5. #5
    the thrill seeker Bem-Ari:n avatar
    Liittyi Feb 2009
    Pirkanmaa
    MotOrg ry jäsen
    No ei se 1200S nyt ihan mahdoton oo itekkään huollella.Se öljysäiliö tulee siitä mittaletkusta tyhjäksi,kun irrottaa sen yläpään pikaliittimen ja kääntää letkun alaviistoon johonkin astiaan."Öljypohjassahan" on sitten vielä oma tyhjennystulppa.Filtteri jää vähän ilkeesti vaihdepolkimen taakse,mutta kannattaa löysätä sitä polkimen kiinnitystä.Peräöljyt on helppo vaihtaa,kun irrottaa takapyörän ja sen ylätukivarren takimmaisen pultin.sitten se perämurikka kääntyy alaspäin ja tarkistustulppa muuttuu tyhjennystulpaksi.Kannattaa varoa ABS:n johtoa.Se peräöljy menee 10 000 ajolla muuten tosi karmean näköiseksi.Kannattaa vaihtaa usein.Venttiilivälykset ei varmaan vielä 30 000 ajolla oo muuttunu oikein mihinkään.(Tehty nokat ym. kunnon aineesta.) Se tarkistuskin on senverran työläs homma,että kannattaa varmaan vaihtaa tulpat samalla.Jäähdytysjärjestelmän täyttö,tai lähinnä ilmaaminen kannattaa tehdä huolella.Jarrunesteen vaihto onnistuu sen huoltomanuaalin ohjeella ihan hyvin.Joku halpa imulaite helpottaa kyllä hommaa,ainakin näissä vanhoissa servojarrullisissa.Noi jarrupalat ym. on ihan peruskauraa.Sähkövikoja olen tohon omaan odotellu.Olis varmmaan mielenkiintoista tutkiskeltavaa.Mutta ainakin nämä 4 kesää toi Ässä on palvellu täysin moitteetta,olllakseen niinkin monimutkainen laite.Vaihdoin omaan just takarenkaan ja samalla laitoin uudet öljyt perään,kun oli hyvin esillä.HUomenna sitten pohjoista kohti.
    <p>Man cannot live on beer only.
    Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.
  6. #6
    Itse on tarkoitus huoltaa pyörä tästä eteenpäin. Kyse ei ole hinnasta vaan siitä että homma tulee oikeasti tehtyä. On hiukan huonoja kokemuksia huolloista eri pyörien kohdalla samoin kuin renkaanvaihdoistakin... Jotenkin tuntuu että ammattiylpeys joillain huoltoliikkeiltä on vähentynyt verrattuna parinkymmenen vuoden takaisiin aikoihin. Liekö syynä sitten se että on kiire ja halvat tuntiveloitukset. Luetaanko myös renkaanvaihto huolloksi?
  7. #7
    Kylllä se kannattaa käyttää silloin tällöin testerissä, koska siinä voi olla "vikoja" joita voi olla muuten vaikea havaita. Esim. mulla oli ESA:n sähköjohto poikki etupäästä, nakutuksen tunnistimen johto lähes irti liittimestä. Onneksi käytin pyörän testerissä ennen reissua, koska siellä tuli ajeltua matala oktaanisellakin bensalla.
    Tampereelta onneksi löytyy tunnollinen Bmw korjaaja MP-Kymäläinen ja kyllähan RM-Heinollakin uskaltaa pyörän huollattaa.
    Toisaalta pyörän itse huoltaminen on hyvä juttu, mutta k12S/R tuntuu sen verran tekniseltä vehkeeltä, etten uskalla/kykene niitä itse tekemään.
    R1250GS
  8. #8
    Lainaa (Bem-Ari @ Elo. 12 2009,23:46) kirjoitti
    Peräöljyt on helppo vaihtaa,kun irrottaa takapyörän ja sen ylätukivarren takimmaisen pultin.sitten se perämurikka kääntyy alaspäin ja tarkistustulppa muuttuu tyhjennystulpaksi.Kannattaa varoa ABS:n johtoa.Se peräöljy menee 10 000 ajolla muuten tosi karmean näköiseksi.Kannattaa vaihtaa usein.
    Ei se ainakaan mun Ässästä tullut tyhjäksi ihan tuolla konstilla. Piti ottaa koko murikka irti.

    Mitä sitä nyt suotta "ikuisia" peräöljyjä vaihtamaan muutenkaan...
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  9. #9
    Perushuollot on helppo tehdä itse. Ei vaadi sen kummempaa erityisosaamista, kuin mikään muukaan tekninen laite.

    kuten puujahke mainitsi, kolmenkympin huollossa kannattaa vaihtaa samalla tulpat. Kun tulpat vaihtaa tai tarkistaa venttiilit, niin jäähdytysjärjestelmä on purettava. Takaisin kasatessa sen ilmaus on työläs ja vaatii alipainepumpun ja ilmaus ottaa aikaa tunnin pari. Hommaan ei klannata alkaa ilman kunnollista imupumppua.

    Toinen huomiota vaativat kohde ovat jarrut. Jos suunnittelet jarrunesteiden vaihtoa, niin kannattaa ensin ottaa selvää siitä, mitä pitää tehdä, missä järjestyksessä ja millaisilla työkaluilla, ennen kuin hommaan ryhtyy. Servojarrujen kanssa saa itsensä syvälle suohon jos menee kokeilemaan nesteiden vaihtoa perinteisellä menetelmällä. Ja sen jälkeen saa tehdä todella paljon töitä saadakseen ne toimintakuntoiseksi. Tämmöisiä pyöriä kuulemma viedään useita BMWn huoltoon kauden aikana. Ja korjausprosessi ottaa 3...6 tuntia per huoltomies ja huoltomiehiä tarvitaan kaksi! Eli jos ei saa itse kuntoon, niin nesteiden vaihto tulee kalliiksi.

    Noita venttiilivälyksiä harvassa ässässä/ärrässä/gtssä on tarvinnut ennen 60.000 km huoltoa säätää. Säätö on palasäätö ja edellyttää nokan irroittamisen. Säätöpalat ovat halpoja, mutta niitä eivät kaikki huoltofirmat pidä hyllyssä vähäisen menekin vuoksi. Toimitusaika on normaalisti pari päivää, niin kuin muiollakin bemarin osilla joita ei hyllystä löydy.

    Itsellä ainakin perän osalta öljyt tulivat täyttöpropusta ehlposti ylos murin ylösalaisin kääntämällä niin kuin huoltorompussa neuvotaan. Eli ei sitä irti tarvitse ottaa. Saako sen tyhjäksi imupumpulla? Ei ole kokemusta.

    Moottoriöljyn vaihto on sinänsä helppo juttu. Ei siinä imupumppua tarvita. Tarkistusletkun yläpää tankista irti (pikaliitin) ja valuttaa tankin tyhjäksi. Eli eipä tuossa paljon purkamista ole. Panehan koneeseen sitten oikeanlaiset öljyt ettei tule ongelmia kytkimen luistamisen kanssa.

    Eli kun nuo jäähdytysnesteen ilmausasiat ja jarrunesteiden vaihtoasiat tunnistaa ongelmallisimmiksi, niin muut hommat hoituvat kyllä ihan helposti.

    Itselläni on iridiumtulpat, niin eipähän tarvitse niidenkään vaihtoa murehtia. Vaihtoväli 60.000 km.

    t. Repa

    Edit: Niin, jos sitten sattuu uteliaisuus iskemään ja haluaa tehdä perusteellisemman huollon vaikkapa talvella, niin kannattaa muistaa konetta purkaessa pari pikkuasiaa mielessä.
    a) kytkinpakan levyjen asentoa ei kannata mennä muuttamaan. Pakka kun on tasapainotettu.
    b) kytkinkopan pultit ovat kertakäyttöiset
    c) kiertokangen ja kampiakselin pultit ovat kertakäyttöisiä Näitä pultteja toki saa, mutta tulevat parin viikon toimitusajalla Keski -Euroopasta.



    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  10. #10
    Lainaa (Repa @ Elo. 14 2009,12:49) kirjoitti
    b) kytkinkopan pultit ovat kertakäyttöiset
    Oikeesti?? Sen ymmärtäis jos kytkinpakan ruuvit (joiden alla kytkimen jouset siis) ois - no en oo just noita tarvimassa kumminkaan, mutta ihan hyvä tietää. Onkohan se vesitila jotenkin hankalan muotoinen, jos ilmat ei tuu pois helposti?

    Jonkinlainen öljyimuri multa löytyykin jo vanhastaan - sitt enäkee ku koittaa käykö se tuohon öljynpoistoon. Siinä ölytankin kyljessä oleva tarkistusletku ei ala ihan säiliön pohjalta eli sit kautta ei varmastikaan kaikki öljy tule ulos - siksi ajattelin että imurista vois olla apuja.

    Pitää katella, noit ajarrunesteen vaihto-ohjeoit ajostain. Servojarruthan tuossa mulla on ja niiden kans en oo aiemmin pelannut.

    Monet pitää Ducatia vaikeahuoltoisena, mutta sen mitä tähän nykyseen oon tutustunu ei tämä ainakaan sen helpommalta vaikuta
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  11. #11
    kytkinkopan ruuvit taitavat olla alunperin alumiinia eli kestävät yhden *kiristyksen. Painon säästöä on varmaankin tavoiteltu. Itselläni ne ovat rosteriset ja kyllä tuo opo vielä jotenkin jaksaa kulkea.

    Servojarruissa on 9 ilmausnippaa ja ilmausjärjestys on oleellinen.

    Ne muutamat öljytipat jotka säiliöön jäävät letkun kautta tyhjennettäessä ovat käytännössä merkityksettömiä. Mutta ei kukaan kiellä käyttämästä imuria jos siitä saa itselleen hyvän mielen.

    T. Repa



    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  12. #12
    Päällepäin se säiliö näytti että sinne hjöäis jotain puoli litraa, mutta toki en tiedä minkä mallinen säiliö on sisältä eli jos tarpeeksi tulee ulos letkusta niin helpompihan se on niin. Jäähän autoonki helposti puoli litraa-litra vanhaa öljyä sisälle.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  13. #13
    Näin "iki sipissä" olevana kysyisin miten tuo jäähdytysjärjestelmän ilmaus tapahtuu DIY hommana? Mikä alipainepumppu, mullei ole ku yks alipainepumppu ja se ei ole autotallissa.

    Täysin offtopic. Juttelin Michelinukon kanssa ja se kertoi että K1200S:ssä voi käyttää noin puoltakiloa korkeampia paineita kuin valmistajan ilmoittama 2.5 ja 2.9 mikäli haluaa ajaa vähän pitemmälle näin lama-aikana (mulla meni PP 2ct edestä vasemmalta puolelta poimuille jo 8000km:n jälkeen). Lisäksi Pilot Road2, Pilot Power ja Pilot Power 2ct ovat keskenään yhteensopivia. Suomessahan ajetaan millä renkailla sattuu, mutta Germaniumissa en saanut PP2ct:ä alle kuin pitkän tinkaamisen jälkeen, oli niiden mielestä laiton, niinkuin se vähän onkin (puuttuu valmistajan tyypitys ko. renkaalle).
    R1250GS
  14. #14
    Tere,

    Koostin noista eri huolto-ohjelmista taulukon omaksi mielenrauhaksi, tyyliin Hondan manuska... Laitetaas jakoon josko jollain muullakin olis tarvetta


    www.postimage.org

    ***edit***
    Huometkaa että tuo taulokko pohjautuu huolto-ohjelmaan
    0591 - K 1200 S
    based on: UX-VA-4
    dated: 14.08.06

    Tiedän että noihin on tullut joitain muutoksia uudemmissa ohjelmissa.
    Muutoksia 10k km ohjelmaan
    - Visual inspection of hydraylic clutch system

    Muutoksia 20k km ohjelmaan
    - Performing bleed test with BMW Motorrad diagnostic system
    - Changing oil in rear wheel drive
    - 11 34 502 Checking valve clearance EVERY 30,000km
    - 11 12 509 Replace all spark plugs EVERY 30,000km (has been 40k km)



    DrPaiN & K1200S -08
  15.  
  16. #15
    Aika selkeeltä näyttää. Mitä toi "Reading countdown distance to next valve clearance check " tarkoittaa ==> onko tässä joku liukuva venttiilien välystarkastuksen aikataulu ?
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net