Viimeksi olen silmälleni mennyt 1989 kadulla, radalla nyt en vielä kertaakaan, joten uskoisin jotain tietäväni kun kadullakin tulee liki päivittäin ajettua, parhaimpina vuosina n. 30.000 km (pyörällä, autolla tulee se 35.000-40.000).(tr3 @ Elo. 14 2009,13:32) kirjoitti
Jos yksi kertoo ettei aivan rajoitusten mukaan ajeta, toinen kertoo, että 200 päästellään ja poliisi porukkaa ratsaa ja Mediheliä vähän väliä tarvitaan, niin voiko joku nyt ihan kirkkain silmin sanoa, että homma on ns. hanskassa?
Pitääpä tulla joskus tuokin katsomaan. Bomber-illoissa olen ollut kohta 10 vuotena katselemassa enkä ihmettele yhtään jos ratsataan. Radalle.comin tilaisuuksissa olen ollut usein, enkä ihmettele yhtään jos kaiteiden yli vähän väliä lenneltiin. Ja Liikenneturvan kouluttajakurssillakin olin, enkä suuresti ihmettele jos joillakin on vaikeuksia opettaa kun parkkipaikallakaan pyörää ei saa pystyssä pidettyä.
Lupaan heti tulla kun ensihoitohenkilökuntaa on mukana. Jos autojakin romuksi pistetään, niin kyllähän noilla retkillä varmasti kylmä rinki perseen alla olisi jos joku wannabe-ghostrider päättää näyttää hienon tempun joka luultavimmin ei kiinnosta ketään muuta kuin poliisia ja vakuutusyhtiötä jälkeenpäin.
Tässä viestissä oli tietenkin liian vähän hyppyläpsyjä ja toisten kehumista ja voivotteluja, joten ymmärrän jos nyt tulee pohdiskeluja onko kotonani huora odottamassa tai jotain muuta mielenkiintoista.
Jukka
Juuri tätä itsekkin mietin viime vuonna PK ajossa tuli omaan mopoon 10.000 km pelkästään pk ajoista , jokaisessa ajelussa oli vähintään 40 mopoo ,, niin suhteutettuna kilsoihin viime vuonna oli muistaakseni 3 kaatoa josta 2 samalle miehelle.. joten mielestäni vahingot suhteutettuna kilsoihin oli todella vähäiset
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin
Triumph Rocket
Suzuki B-King
Suzuki Hayabusa
Agusta
Kawasaki ZZR
Kawasaki 800
Honda Goldwing 1800
Kawasaki ZZR
MV Agusta
Kyseinen onnettomuus ei periaatteessa pitäisi olla mahdollista, mutta käytäntö ositti toisin.
Tilanne olisi voinut sattua aivan yhtä hyvin liivikuskille, mopoilijalle, autoilijalle tai vaikka juosten. Hevonen ei todennäköisesti olisi liikahtanut.
Nopeus hetkeä ennen oli 0km/h.
Onnettomuuden syntyyn en osaa veikata muuta kuin täydellistä ajatuskatkosta tai vastaavaa kyseiseltä banditkuskilta.
Olin risteyksessä ensimmäisenä ja näin auton tulevan enkä lähtenyt ylittämään tietä. Tiukka väli vaikka hyvin olisin ehtinyt.
Jukka hyvä en jaksa lainailla lauseitasi tuosta vastauksestasi, mutta vertailu Bomber meininkiin on ihan vaan sairaan paljon metsässä.. Ja mielestäni jos päätät kommentoida joidenkin ääri kommenttien perusteella , niin saat hommasta aivan väärän kuvan..
Pk lenkit on pituuksiltaan tuollaista 300-400 km luokkaa, ja suosio on vain kasvanut. Mukana on niin 2 päällä kuin soolona ajavia mopoilijoita aina kustomeista kyykkyihin.. ryhmä on ollu erittäin tervetullut eri kylien pikku kahviloihin ja onpa jopa availtu takiamme
Nuo vauhti provot on usein juuri niiltä jotka ei ole mukanan
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin
Triumph Rocket
Suzuki B-King
Suzuki Hayabusa
Agusta
Kawasaki ZZR
Kawasaki 800
Honda Goldwing 1800
Kawasaki ZZR
MV Agusta
Noita satunnaisia suoranopeuksia voi syntyä, jos ajaa mutkat selvästi edellä olevaa hitaammin ja kuroo suoralla eroa kiinni. Seuraavalla tauolla kannattaa vaihtaa paikkaa jonossa taaksepäin.(Huntter @ Elo. 14 2009,13:19) kirjoitti
Busa K8
... ja palauttaa mieliin ettei mikään pakko ole "kiriä" sitä letkaa kiinni, koska kyllä ne siellä seuraavassa risteyksessä odottavat.(-Harza- @ Elo. 14 2009,13:53) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Ennen kuin jatkan pidemmälle, niin esitän kysymyksen kuinka monessa B-illassa olet ollut mukana?(tr3 @ Elo. 14 2009,13:49) kirjoitti
Itselläni ensimmäinen taisi olla 2000 ja sen jälkeen kerta pari vuodessa, joskus taisin käydä kolmestikin.
Radalle.comin tilaisuuksissa olen käynyt kerran pari kesässä. Moottoripyörä.orgin järjestämillä (tai kuka ne sitten järjestääkään) ratapäivillä muutamia kertoja.
Bomber-illoissa on kerran tarvittu ambulanssia (Katriinantien tapaus) ja poliisi aina silloin tällöin ratsaa tilaisuuksia. Netistä löytyy ylistäviä tarinoita huimista nopeuksista. Joten yhtymäpintaa löytyy näin kirjoitusten ja kuva-aineiston perusteella tarkasteltuna paljonkin. Eli joukko ihmisiä ajamassa pyörillään, tyhmyys tiivistyy, näyttämisen tarpeen suhde osaamistasoon epäsuhtainen = ambulansseja tarvitaan jatkossakin, poliisi tulee jatkossakin olemaan läsnä. Ei vaadi ennustajan lahjoja.
Lisäkseni virkavalta, Liikenneturva ym. muodostavat mielipiteensä saman aineiston perusteella minkä perusteella minäkin. Voi olla, että toiminta on niin B-illoissakin kuin näissä pk-ajeluissa hieman erilaista siinä vaiheessa kun mukana on tarkkailija, on tämä tarkkailija sitten Liikenneturvan, poliisin tai median edustaja tai joku muu tunnistettavissa oleva taho.
Pitääkää siis ensiapupakkaukset ja ajokortit helposti saatavilla. En edes muista milloin minut on viimeksi pysäytetty pyörälläni ajellessa, olisikohan ollut 2000?
Jukka
Lainattu jukan kysymys (Ennen kuin jatkan pidemmälle, niin esitän kysymyksen kuinka monessa B-illassa olet ollut mukana?)
johon vastaus
noin 10 kertaa ja se riitti, itse arvosta ajamista mukavissa maisemissa , ja hyvää seuraa, ilman ego buustailuja
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin
Triumph Rocket
Suzuki B-King
Suzuki Hayabusa
Agusta
Kawasaki ZZR
Kawasaki 800
Honda Goldwing 1800
Kawasaki ZZR
MV Agusta
Kolme kesää olen käynyt pk-ajoissa; joskus harvemmin, joskus tiiviimmin. Tasan yhden kerran muistan nähneeni etupyörän ilmassa. Että sellaisia bombereita...(Sekin kaveri kyllästyi seuraamme hyvin nopeasti.)
Busa K8
Jos kerran noin rauhallista meno on ja silti noinkin vakavia onnettomuuksia syntyy (muutaman viikon sisään kolme), niin mukana on hyvin, hyvin paljon huonoa onnea tai hyvin, hyvin heikot pyöränkäsittelytaidot omaavia kuskeja.
Olisi mielenkiintoista nähdä tutkimustulokset, joissa satunnaisesti valittu (vaikkapa 500 motoristin joukko) vetää läpi edes ne harjoitteet jotka käymme EAK I:llä läpi. Mielestäni niiden suoritteiden hallitseminen on minimiedellytys tieliikenteessä liikkumiselle. Meillä ei ole tietoa osallistuuko meidän kursseille keskimääräistä paremmat vai heikommat taidot omaava aines, mutta monella siellä on perusteet aivan hukassa ja siksi he aivan oikeassa paikassa ja hyvä niin.
Jopa kouluttajakurssille hakeutuu motoristeja, joilta puuttuu kyky suoritua niinkin yksinkertaisista suoritteista kuin tehokas jarrutus, kaarreajo ja väistö. Kouluttajakurssilla vuonna 2005 heräsi paitsi minulle, niin myös kurssin vetäjille kysymys miksi ihmeessä nuo muutamat ihmiset ovat täällä. Karkeasti sanottuna näytti välillä siltä, että olisimme olleet uinninopettajakurssilla jossa osalla on pelastusliivit päällä lastenaltaassa käsipohjaa kauhoessaan.
Joku on pielessä jos tuollaisella rauhallisella jonoajelulla kuskit alituiseen katajikossa tai auton keulassa. Ennakoivan ajon kursseja, joissa suoritteet huomattavasti haastavampia kuin mikään maaseutuajelu, olemme vetäneet vuodesta 2004 saakka ja toistaiseksi niissä on niin koulutettavat kuin kouluttajatkin kestäneet pystyssä ja osallistujamäärät lasketaan sadoissa. Joku noissa ajeluissa on pielessä, sitä kai ei nyt voi kukaan kiistää. Onko se liian haastava reitti, liian heterogeeninen porukka vai mikä, mutta joku se on.
Jukka
Juu, pk-ajelut ovatkin miesten hommia eikä mitään suljetulla alueella harrastettavaa suojeltua toimintaa missä kaikki ajaa samaan suuntaan, risteyksissä ei tarvitse varoa autoa eikä tarvitse nutulleen mennessä varoa kiveä/lyhtytolppaa.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 14 2009,13:04) kirjoitti
Kannattaisi sinunkin joskus kokeilla![]()
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
En juo kahvia ja vaikka minulla rujo ulkomuoto onkin, niin rahatilanteeni on niin huono, ettei pk-juttuihin ole varaa.(JJJ @ Elo. 14 2009,14:47) kirjoitti
Ilmeisestikään et ole käynyt Motoparkissa tai Botniaringillä ajelemassa. Harvalta maaseutupätkältä löytyy yhtä syviä rotkoja tien vierestä mitä Motoparkista radan varresta ja kiviäkin on enempi polku koristamassa kuin köyhän itä-suomalaisen torpan pellolla. Ahvenistolla kaiteet ja turva-alueet luokkaa Kehä I ja Ahvenistolla on väistelty bussia joka rataa ylittämässä samoin Botnialla jakeluautoa. Alastarolta joku varmaan muistaa valokuvan jossa meinaan n. +200 vauhdissa törmätä kiihdytyskilpailussa ylävarikolta eteeni peruuttavaan Honda Type R:ään.
Motoparkissa tuli eräässä tapahtumassa kesken rata-ajon kiihdytysauto vastavirtaan, Alastarolla aikoinaan puutarhatraktori ja Ahvenistolla nyt alituiseen sauvakävelijät, fasaanit, polkupyöräilijät, mopoilijat ja dementikot.
Suosittelen myös tutustumaan eri moottoriratoihin ja niillä tapahtuviin asioihin. Katuliikenteestä jonkun verran näiden 23 siellä vietetyn vuoden varrelta omakohtaisiakin kokemuksia.
Jukka
Jospa Jukka tulisit tosiaan joku kerta itse ottamaan asiasta selvää, niin voisin muodostaa mielipiteesi oman kokemuksen eikä luetun tai kuullun perusteella. Veturina ollessani lupaan että toiminta on itse ajamisen suhteen täsmälleen samanlaista kuin normaalisti (jos et usko niin tule vaikka lainapyörällä naamioituneena).(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 14 2009,14:47) kirjoitti
Lääkintähenkilökuntaa emme etukäteen pysty paikalle järjestämään, mutta ea-taitoista porukkaa on ollut paikalla tasan ne kaksi kertaa kun sitä on tarvittu. Vai oliko tämä ehto taas vain siksi, että voit vedota siihen ja kieltäytyä kutsusta? Joka tapauksessa jos tulet, niin ensikertalaisena aloita sinäkin sieltä perämiehen edeltä, taukopaikoilla voit sitten siirtyä edemmäksi jos siltä tuntuu.
Luulisin ettei sulla tulisi olemaan tauoillakaan tylsää, uskoisin meinaan että juttukavereita riittäisi enemmän kuin meille muille keskimäärin
Laitapa vaikka heti ensi torstai kalenteriisi, mikäli ratakiireiltäsi ehdit.
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Ehkä sinun on kokeneena ja osaavana vaikea edes ymmärtää ulosajojen syitä. Sinä kaadut radalla kun ylität väärässä paikassa omat taitosi tai ajat liian lujaa niin että fysiikan lait tulevat vastaan. Liian suuri tilannenopeushan se on syy miksi näitä tapatuu lukuunottamatta viimeisintä risteyskolaria. Syitä ja seurauksia voidaan spekuloida täällä seuraavat 50 sivua ja pohtia kuinka surkeita me orgin rivimotoristit ollaan käsittelytaidoiltamme, mutta tuskinpa se yhtään ulosajoa vähentää. Keskitytään ennemmin siihen kuinka saamme ajettua taitojemme tasolla ottamatta turhia riskejä ja nautittua touhusta (lienee radalla sama juttu ?). Lähde joskus mukaan ja opasta niitä jotka sitä eniten tarvitsee !(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 14 2009,14:47) kirjoitti
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Vaikka tämä "taantuma" on minun tilipussia ohentanut kovastikin niin kyllä minä kahvit sulle tarjoan jos samaan pk-ajeluun osutaan.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 14 2009,14:57) kirjoitti
Radalla en ole ajanut vaikka sille kohdallani ihan harjoitusmielessä kovasti tarvetta olisikin. Pari kertaa ahvenistolla katsojana istunut nuorena miehenä mutta eikös se niin kuitenkin ole, että mainitsemiasi jakeluautot, puutarhatraktori, kiihdytysauto, *bussi (ei busa) ovat enemmän poikkeus kuin sääntö radalla ? Mutkissa taitaa kuitenkin olla tilaa tehdä virheitä hieman enemmän kuin mutkapätkillä yleensä ? Kaiken lisäksi kurviin näkee oletettavasti paremmin ,ja eikö mutkissa kuitenkin ole turvamarginaalia selkeästi enemmän kuin keskivertotiellä missä pk-ajeluissa ajellaan ?
Mielelläni tulen tutustumaan (ehkä ajamaankin jos kukaan ei näe *) moottoriratoihin kunhan kerkeän ja saan itsestäni irti.
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Jos luet uudelleen, millaisissa tilanteissa nuo kolme kaatoa tapahtuivat, niin kaahaamisella tuskin oli osuutta yhteenkään. Myös viikon takaisen kaatopaikan näkeminen auttaa ymmärtämään onnettomuuden syytä.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 14 2009,14:47) kirjoitti
Busa K8
Lisätkääpä alkuun sinne kurssiradalle pari ämpärillistä hiekkaa ja irtokiviä mutkaan kertomatta siitä osallistujille tai kouluttajille. Sitä voi välillä käydä laittamassa lisääkin. Mieluiten sellaisiin kohtiin, joissa edellisellä kierroksella ei vielä ollut. Varikon sisääntulon nurkalle katumaasturi parkkiin ja tuupitaan sen keulaa sattumanvaraisesti radalle. Lippispäinen Itellan kesäharjoittelija voisi kiertää rataa kuorma-autolla väärään suuntaan, kännykkä korvalla ja mutkat oikoen. Routakuopan ajolinjalle saa näppärästi kasapanoksella ja samalla tulee levitettyä irtokiviä muihinkin mutkiin. Jostakin maisemointifirmasta voi varmasti tilata pensaita, kiviä tai vaikka kokonaisen vuoren, niin saadaan yllätykset pimeisiin mutkiin. Samalla vaivalla siirtyy mutaa, savea ja muuta tauhkaa pitkin rataa. Kyllä noilla konsteilla jo sopivasti haastetta ja ennakoitavaa saa aikaan ja kurssista hengissä selvinneet oppivat taatusti varomaan tieliikenteen sattumuksia myös pk-ajoissa. Olisi myös tasaveroista vertailla noin olosuhteiden puolesta niitä sattumuksia pk-ajojen ja kurssin välillä.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 14 2009,14:47) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Repesin ihan täysin. Tulihan tuolla nytkin ku Ilkan kans mentiin keulil ni paku poikittain tiellä vastaan :P mut hyvin kerkes reagoida :P(NOx @ Elo. 14 2009,15:58) kirjoitti
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Radalla ajetaan usein kuljettajan ja/tai kaluston äärirajoilla. Radalla riski kaatumiseen on huomattavasti suurempi kuin kadulla. Kaatoja minulla ei radalla ole ollut yhtään (502 ratapäivää takana), läheltä piti -tilanteita silloin tällöin, kadulla äärimmäisen harvoin vaikka ajelen kadulla helmikuun lopulta/maaliskuun alusta aina joululkuun puoliväliin saakka jolloin kadulta löytyy paitsi irtohiekkaa, märkiä lehtiä, ratikkakiskoja, ajoratamaalauksia, kuolleita eläimiä, puolisokeita vanhuksia niin keppien kuin ajoneuvojensa kanssa.(NOx @ Elo. 14 2009,15:58) kirjoitti
Olisin mielelläni samaa mieltä kanssasi ja tarjoan vähän enemmänkin kuin pullakahvit, jos saat vakuutusyhtiötkin vakuuttuneeksi siitä, että kaadon todennäköisyys on rata-ajossa pienempi kuin katuliikenteessä. Se, etten minä ole koskaan kaatunut radalla, mutta katuliikenteessä olen 80-luvulla, ei vielä muuta tilannetta muuksi.
Uskaltaisin epäillä, että olen ajanut kadullakin enemmän (23 vuotta keskimääräisen ajosuoritteen ollessa n. 20.000 km moottoripyörällä) kuin monikaan päiväkahviajeluiden väestä. Varmasti löytyy joukosta matkamotoristeja jotka takovat 50.000 km kaudessa mennen tullen ja tehneet sitä 50 vuotta, mutta vähäisempi lienee määränsä.
Katuliikenteessä nuo yllämainitut ja lukematon määrä muitakin muuttujia pitää pitää oletusarvoisina tekijöinä. Saattaisin olla aika usein kadulla kärsälläni jos yrittäisin saada renkaani sulamaan sivuilta tai ennen seuraavaa mutkaa ja tiukkaa jarrua vauhtini olisi +250 km/h.
En osaa sanoa syytä siihen, miksi minua ei talven tulo ole koskaan yllättänyt tai miksi en keväisin tuiskauta pyörääni silmälleen sillan alla olevaan mustaan jäähän tai kohtaa syksyisin "yllättäviä" märkiä lehtiä tai outoon paikkaan saapuneita spårakiskoja.
Toki jos noilla pk-ajeluilla ajellaan samalla tavalla kaluston ja kuljettajan osaamisen äärirajoilla, niin kaatoja varmasti tulee. Radalla niin voi tehdä sangen turvallisesti, kadulla ei taitavimmatkaan pysy pystyssä koska muuttujat ovat arvaamattomia ja siksi pelivaraa (Liikenneturvan suosima termi) pitää jättää. Jos pelivaraa ei ole, kuuluu taas kohta kopterin ääni tai sitten vähän hiljaisemman mustan auton hyrinä ja on taas aika ostella hautakynttilöitä.
Jukka
Jos ihan rehellisiä ollaan, niin viihdyn parhaiten ihan keskenäni. Ratapäivien ja kisojen järjestäminen ei oikein onnistu yksin, joten siksi suuremman porukan voimin. Kadulla ajelen mieluiten yksin ja siksipä pyörässäni on takajalkatapit irti ja pelkääjän penkin päällä muovikotelo. Eli tylsyyden puutetta en tuonne lähtisi korjaamaan enkä suurempia juttuseurojakaan etsimään. Viime yönäkin oli sangen mukava ajella ihan keskenään kun ei ollut tielläkään liikennettä.(riisor @ Elo. 14 2009,15:04) kirjoitti
Kiitos kuitenkin kutsusta. Turun kerho pyysi saunailtaan ja joutunen keskiviikkona sinne ajelemaan ja kun siellä suunnalla (Alastaro) viikonloppu tulee vietettyä, niin taitaa jäädä välistä torstain ajelut. Sama virsi seuraavalla ja sitä seuraavalla viikolla kun menen Alastarolta suoraan Motoparkkiin jossa kaksi viikkoa vierähtää SM-kisojen ja omiemme parissa.
Mutta eiköhän joku kerta ex cursio tuollaiseenkin tule tehtyä. Mielelläni hänniltä lähden, niin en ole tulppana kellekään huimapäälle vaan köröttelen sitten paikalle kun muut ovat jo kolmannen kahvikuppinsa juoneet ja kaakaoni kippaan huiviin.
Sopii tulla kisoja katsomaan. Ja jos tulette, niin ajelkaahan rauhassa, poliisit tietävät myös nuo kisat eikä sieltä pelloltakaan jaksaisi ketään lähteä kesken muiden puuhien keräilemään, lehmille ja lampaille ne on varattuna ja melumittareille.
Jukka
Joka ikinen kaato on yksilöllinen .. niin henkilöiden, paikkojen, olosuhteiden(-Harza- @ Elo. 14 2009,15:30) kirjoitti
ja kaiken muunkin mahdollisen suhteen. Ellei tahallisuudesta ole kyse, niin
jokainen tapaus on onneton sattuma. Kuitenkin joillekin tulee enemmän
sattumia kuin joillekin toisille. Kimppa-ajelut eivät paranna kenenkään
ajopelien käsittelytaitoja (ainakaan merkittävässä määrin). Kun
ajatellaan olosuhteiden vaikutusta, jossa itseään hyvinä ja taitavina
motoristeina pitävät ajavat aivan yläkanttiinsa, *niin ollaankin
tilanteessa, jossa vahingoille altistamisaste on koholla. On vertaista
seuraa ja näytöntarvetta usein yli oman osaamistason. Jukan sarkasmi
ambulansseista ja nahkapukuisten näytöntarpeesta rookieille vielä lisää
paineita. Yleiset tiet eivät kaikesta huolimatta ole kilparatoja,
näytönpaikkoja, temppuratoja eikä maanteillä eniten sakkoja keränneet
ole sankareita eikä varsinkaan ne, jotka kehuskelevat sillä, että
jatkuvasti ajavat ylikovaa jäämättä ikinä kiinni. Miten tuo puuha yleensä
eroaa karvanoppatoyotien kuskeista juuri mitenkään. Itse asiassa melko
säälittävää. Tuommoiseenko kannattaa pyrkiä? Minä ainakin ajan mp:llä
aivan muista syistä, mutta jokainen ihan itse valitkoon omat tapansa.
Vanhemmat .ORGilaiset kyllä muistavat ns. Piipun ajot, jotka nimen
omaan syntyivät hitaampien ehdoilla. Toki välillä ajettin yhdessä
nopeampien kanssa, mutta vetäjänä olikin taitava mies - Jens, jolla
on sisäänrakennettuja sosiaalisia taitoja. Kaikilla oli kivaa. Sittemmin
on tehty vaikka kuinka monia hitaampien kimppa-ajoja ja aika monista
ne hurjimmat pysyivätkin poissa, kun eivät voineet sietää niiiiiin hidasta
menoa. Tyytyväisyys kuitenkin oli aivan silmiinpistävää, vauhti riittävän
hidasta eikä onnettomuuksia sattunut. Tarkkaan ottaen en muista
pelkästään hitaille sattuneen kertaakaan mitään, mutta sekaryhmille
vaikka kuinka monta. Ihan niin dementoitunut en vielä ole, ettenkö
noita hetkiä vielä muistaisi. Jos mietitte - kuten Harza sanoi - lämäreitä
suhteessa ajettuihin kilometreihin, niin hitaiden tulokset olivat suorastaan
loistavia ja osaan olla ylpeä, että olin mukana vaikka en aina vetämässä.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Lässynlässyn.
Mut hei kiitos reitistä ja seurasta, ensikertaan..
ps. wo ist deine fotos?!
h3rmo
Soitin serkulle jonne kylään menossa Keuruulle ja kuulin, että hänen tuttunsa Jouni oli vihdintien lähistöllä ajanut kolarin mustalla pyörällä eilen. Kyseessä luultavimmin juuri eilinen tapahtuma.
Kuulemma kaveri on selvinnyt luunmurtumilla, katkennut solisluu ja kylkiluita. Tämä siis epävirallisesti. Kaveri varmasti kertoo todellisen kunnon, kun sairaalasta pääsee.
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Toistan itseäni tuon suoritemäärän osalta (ei liity Jukan viesteihin):
Oletetaan, että ajoja on järjestetty 5 vuotta (?), 5 kuukautena vuodessa, 3 kertaa kuukaudessa (sadepäivät yms.), osallistujia keskim. 30 (parhaimmillaan 60-70), lenkin pituus keskim. 250 km. Kilometrimääräksi kertyy yli 550.000.
Lienee aika todennäköistä, että vahinkoja sattuu; onneksi hyvin harvoin. Viime viikot ovat olleet ikävä poikkeus, vaikka toimintamalli ei ole muuttunut mitenkään.
Monen aloittelijan ja muunkin ajomäärät ovat varmaan kasvaneet pk-ajojen ansiosta ja sitä myötä kokemus maantieajosta. Radallakin oppii, mutta kaikki oppi ei ole sovellettavissa kadulla ja EAK:ssa ei ehdi kertyä rutiinia.
Summa summarum: En edelleenkään suostu näkemään pk-ajeluita sooloajoa vaarallisempana ja uskon niillä olevan myös ennaltaehkäisevää vaikutusta.
(Viimeksi lämpenin tästä aiheesta kolme vuotta sitten.)
Edit: Tuohon väliin ehti jo ilmestyä uusiakin viestejä. Matille terveisiä, että mihin perustuu käsityksesi näyttämisen halusta? Letkan vetäjä määrittelee vauhdin ja ohituksia ei tapahdu.
Busa K8
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Olen tästä viimeisestä eri mieltä. Nimenomaan kimppa-ajeluissa saa keskittyä pitkällä lenkillä mutkaan toisensa jälkeen hyvässä rytmissä, tarvitsematta keskittyä reittiin, kun voi vaan seurata edellä ajavaa, ja vieläpä näkee hänen ajolinjansa. Itse katson *nimenomaan pk-ajeluilla oppineeni varmemmaksi mutkatieajelijaksi.(MattiR @ Elo. 14 2009,16:35) kirjoitti
Puuttumatta sen enempää kaikkeen lööperiin ihan vaan tulee mieleeni mainita vielä tämä: EAK-kurssia minäkin suosittelen jokaiselle pyörän peruskäsittelyyn ja yleensä aiheen perusajatteluun, mutta Luoja säästäköön kaikkia osallistujia kouluttajilta, joilla on taipumus harhautua aiheesta kuin aiheesta puhuessaan korostamaan vain omia taitojaan... huh. *
Pk-ajeluissa harmillisen huonoa tsägää, sattuma toisensa perään. Vetäjille ja kipanneille tsemppiä.
...
Säästän tilaa ja jätän lainaamatta noita MattiR:n romaaneja, mutta kannattaisi Matinkin tulla virkistämään muistia ja seuraamaan kuinka paljon pk-ajeluilla ajetaan kilpaa, esitellään taitoja kavereille tai temppuillaan. Ainakin ennen kuin alkaa väittämään moista?
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
No huh huh, en meinannu silmiä uskoa kun näin tän väännön täällä PK-torstai puolella.
Täähän on hurjempaa kuin itse meno tuolla PK-ajeluilla![]()
Ei puutu kuin että "joku" alkaa neuvomaan miten noi apeksit pitäis "poimii " oikeaoppisesti näillä ajeluilla![]()
Trust your instincts, be yourself!
Kawasaki Z750 -04 --> Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08--> Kawasaki ZZR1400 -12 --> Kawasaki H2SX SE -18
3 vuoden ajalta lähes poikkeuksetta joka pk ajaneen ja veturina , täytyy todeta että ikinä en ole nähnyt kilpa ajoa meidän ajoissa enkä ohittelua letkassa. 3 henkilöä tiedän keulineen ja heille on ohjeistettu että ky toiminta ei kuulu letka ajeluun. Tuo rata verrattuna pk ajeluun on täysin joutavaa jorinaa ( toki jukalle tyypillistä) rata kun vaan on yltiö turvallinen ajopaikka. Just joo kyllä harvassa on ne rata päivät jossa ei kukaan kaadu. ( poikkeuksena tietenkin jukan rata ajot jossa jokainen on saanut opit jukalta , ja siis on lähes huippu kuski, varma ja vaaraton ajelu kumppani)
Onneksi taas tulee maananta ja pk porukka pääsee radalle kaatuilemaan ja ajamaan liian lujaa. Saadaan taas nauttia jukan kirjallista antia.
Pidetään taas hauskaa niin radalla kuin pk ajoissa sillä , vain osallistuneet tietää kuinka kivaa meillä on.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin
Triumph Rocket
Suzuki B-King
Suzuki Hayabusa
Agusta
Kawasaki ZZR
Kawasaki 800
Honda Goldwing 1800
Kawasaki ZZR
MV Agusta
"Huumorimielellä" voisin sanoa että siellä teillä Mp-foorumilla taitaa olla juuri niin hiljaista että voisit oikein mainiosti viihtyä siellä ihan keskenäsi, etkä turhaan leukoja louskuttelisi täällä missä on muitakin.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 14 2009,16:30) kirjoitti