Jonkinmoisen ratapyörän hankinta aloittelijan harrasteleluksi on pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa ja tämän kesän ratapäivien aikana ajatus on vahvistunut... Enää ei viitsisi kiusata -87 CBR600:sta vaikka sillä ihan kiva onkin ajella tehonpuutteesta huolimatta. Tarkastelussa on noin 10-15 vuotta vanhat sportit, joista ei ainakaan Saksassa tarvis paljoa pulittaa ( rekisteröinti ei ole välttämätöntä joten veroja ei tarvitse maksella ). Valtamerkkien kuussatkut ovat ykkössijalla, mutta nyt on mietintään noussut myös isommat koneet etunenässä 92-95 Firebladet. Oma ajotyyliin saattaisi sopia hieman vääntävämpi kone, mutta miten alusta yms. näissä malleissa passaa radalle?
Aihiolle olen antanut hintahaarukaksi alle 2000€ enkä siihen lisää pistä kuin todella poikkeustapauksessa. Käyttöpyöränkin nuorentaminen on edessä ja tallissa on muutenkin jo yhteensä 6 pyörää... Lisäksi kuskin taidot eivät vaadi huippuominaisuuksia pyörältä eikä kierrosennätyksiä ole tarkoitus metsästää. Itse pystyn tekemään tarvittavat rempat, joten uusille osille pitää varata hieman käyttövaroja *. Tiedän toki, että uudemmat versiot ovat kuin toiselta planeetalta; vielä ei ole niiden aika, pitää opetella ensin ajamaan *
![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Aika matkasohvia nykyisiin kyykkyihin verrattuna. Mitä itse ajoin -98 mallisella Bladella, niin kyllähän se oli MUKAVA, mutta alusta kyllä tosi pehmeä ja ei herättänyt luottamusta kovempivauhtisissa mutkissa. Alkaa elää liikaa.(kap57 @ Heinä. 20 2009,22:18) kirjoitti
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Tuleeko tuo pehmeys iskareista vai onko runko itsessään "löysä" nykyisiin verrattuna? Tarkoitus on joka tapauksessa uusia iskunvaimennus kuten tuossa vanhassa 600:ssakin on tehty. Ja saattaa olla, että sellaisiin kunnon kaarrenopeuksiin pääsy vaatii aika monta ratakierrosta kuskin "päivittämiseksi" *(Athene @ Heinä. 20 2009,22:26) kirjoitti
![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Vanhan bladen huonoja puolia lie 16" etuvanne johon ei kumeja niin vaan joka roskiksesta löydy.. toki sen voi vaihtaa 17" vanteeseen.
Mutta miten esim. tuo http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=810052
mun mielestä osiin nähden halpa ja saa rankasta/kiljuttaa varmasti melko monta kesää koneen kestävyyden puolesta.![]()
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Ei paha....(J.V. @ Heinä. 21 2009,13:24) kirjoitti
Vaatii tietenkin kuskilta enemmän taitoa saada tuollaisen ominaisuudet myös käyttöön eikä hitaaseen ryhmään pääse enää harjoittelemaan *.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Kyllä tuolla esim. kemorassa alle 1.20 ajetaan, tai ainakin vakiolla kilpipyörällä kaveri ajo(kap57 @ Heinä. 21 2009,23:48) kirjoitti
10v vanhoilla rennsporteilla.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Eikös noissa 92-95 bladeissa ole kyykympi ajoasento entä -96 ja uudemmissa? Itellä on -92 malli ja siinä on aika kyykky ajoasento, jos vertaa vaikka ZX-9R asentoon, ja en voi kyllä sanoa että tämä olisi mitenkään matkalehmä. Varmasti tästä mallista saa ihan hyvän rataharjoittelupyörän jos kerta aikomuksena on alustakin päivittää.(Athene @ Heinä. 20 2009,22:26) kirjoitti
Mulla on sellainen mielikuva että alkupään Bleidit oli aika kyykkyjä, 90-luvun lopun Bleidit taas aika matkasohvia ja vm. 2000 eteenpäin taas sporttisempia. Oma -00 929 näytti aika pieneltä 90-luvun lopun Bleidin vieressä...
Taitaa tuo termi matkalehmä tarkoittaa tässä yhteydessä enemmänkin pyörän painon ja ketteryyden tuntua nykypyöriin verrattuna; vaikka Fireblade olikin aikakautensa keveimmästä päästä luokassaan niin nykyiset 600/1000 -kyykyt ovat kuin tehokkaita "kevareita" näihin vanhuksiin verrattuna. Kehitys on vaan kulkenut eteenpäin, materiaalit parantuneet ja suunnittelu/testaus tehostunut...(Juuseri @ Heinä. 22 2009,12:53) kirjoitti
Yksi oleellinen kysymys tietenkin on, että oppiiko tuollaisella vanhalla Bladella tosiaankin ajamaan ja vieläpä oikealla tekniikalla vai aiheuttaako vanhentunut ajotuntuma "tyylivirheitä"? Toisaalta raskaamman pyörän jälkeen luulisi ajon helpottuvan siirryttäessä taas askel eteenpäin nykypyörien satulaan *![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
-96 mallista seitsemän ratapäivän kokemus. Viimeisin reisu kemoraan toukokuussa ja racechronoon jäi toiselta kemoran päivältä 1:19.9 parhaaksi ajaksi. Paljoa tuon kovempaa en itse usko tuolla ajavani, riskit alkavat nousta liian suuriksi.Tästä syystä laite olisikin nyt myynnissä ja uudempaa tarkoitus hommata tilalle.
Uudempiin toistaiseksi huono verrata kokemuksen puutteen vuoksi. Kylmissä tyypeissä on uudemmat tuntuneet ajoasennoltaa rennommilta. Kaiketi korkeammalla olevalta tuntuvien klipareiden johdosta. Merkittävin ongelma tuossa vanhuksessa on kallistusvaran puute. Toisaalta, ainahan voisi koittaa roikkua enemmän: Kuva omasta tyylistä. Siihen ei vaan kunto tai fysiikka oikein riitä.
Toinen ongelma on tuo mainittu 16" etunen. Joskin pito ongelmat ovat toistaiseksi olleet takapäässä...
Seuraa pakollinen myyntipuhe
Mitäpä turhaa tuhlata aikaa ja vaivaa hakiessa mopoa saksan maalta. Samalla säästät mukavan summan, kun ei kuljetuskalustoon tarvitse panostaa. Ostat tästä hyväksi havaitun kilpipelin ja pääset sillä ajamaamaan, niin matkat radallekin kuin ratapäivätkin. Lienee helpompi myytäväkin, jos ei homma kovasti jatkossa nappaakkaan, kuin tuonikäinen kilvetön.
Nettimoto.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Kiitos vaan tarjouksesta vaan ei ehkä tällä kertaa... *(Vuorela @ Heinä. 22 2009,22:47) kirjoitti
Kuljetuskalusto on olemassa ja radalle matkaamista pyörällä vältän. Kilvellinen on varmasti helpompi myydä, mutta tähän mennessä en ole vielä yhtään pyörää myynyt vaan ne löytyvät tallista ( niihin kiintyy, ei niistä voi luopua). Lisäksi on tosiaan se "siviilipyörän" uusiminen ehkä edessä.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Aina pitäisi kunnioittaa alkuperäistä pyyntöä mutta silti kehoittaisin katsomaan valmiiksi rakennettua ratapyörää. Voi olla että joudut venymään vähän budjetissa mutta sitten snulla on valmiiksi kuitukatteet ja laatikollinen kaato-osia jotka joudut kuitenkin jossain vaiheessa hankkimaan.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Veikkaan, että oli enemmän iskareista/säädöistä kiinni kuin rungosta itsessään.(kap57 @ Heinä. 20 2009,22:42) kirjoitti
Ja matkasohva -nimitys tulee juu siitä tietynlaisesta ketteryyden puutteesta ja painosta. Tuollainen vanha Blade on ajofiilikseltään omasta mielestäni enemmän lähempänä Busaa kuin nykykyykkyjä. Siis semmoinen junamaisempi.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
painosta? sana olis kannattanut jättää pois, jos sillä -98 bladen painoa tarkoitetaan (kuiva 180kg) taitaa tän vuotinen R1:n olla saman painoinen vai?(Athene @ Heinä. 24 2009,23:55) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Haha, ja mikähän se matkasohvan määritelmä taas olikaan? Ensimmäinen Fireblade rakennettiin kepittämään sen aikaiset ratapyörät mennen tullen ja se ajoasento on kaikkea muuta kuin matkasohva. Sata kilometriä sillä jaksoi ajaa suoraan ja sitten oli perse niin kipeä, että tuli spontaaneja supistuksia peräreijästä, eikä selkäkään siitä hommasta hirveästi välittänyt.(Athene @ Heinä. 20 2009,22:26) kirjoitti
Toisaalta tuohan on aivan perinteinen tapa alkaa väittämään vanhoja sporttipyöriä matkasporteiksi tai touring-pyöriksi, kun jokaisessa uudessa mallissa on entistä tuskaisampi ajoasento ja silti ne menevät katuajoon kaupaksi kuin leipä![]()
Taitaa olla jokaisen uuden kilosen päällä nykyään mukavampi/leppoisampi ajoasento kuin esim. ensimmäisen bladen päällä. Mukavuuttaa on katuajoon paljon enemmän, vaikka pyörät pienempi kokoisia ovatkin. Enemmän voisi pitää nykyään sport-touringpyörinä jotain FZR1000 joka oli kuitenkin kovin superbike aikoinaan.(Le Motard @ Heinä. 25 2009,10:36) kirjoitti
Tuollainen eka blade on varmasti ihan hauska harraste kampe radalle. Alusta kuntoon ja menoksi. Vetoja on koneessa aivan kivasti. Ohjausiskari voi olla aika jees, ainakin jos ei halua totutella jatkuviin wobleihin ja tykkää ajaa ilman vaippoja.
Supermoto
mitäs olette käyttäneet tuossa vanhassa bladessa eturenkaana, kun siinähän on se mukava 16" rengas *, itellä tällä hetkellä Michelin Pilot Sport ja seuraava kumi voisi olla jokin muu? Mahdollisimman sporttinen ja pitävä kumi saisi olla.
pirelli diabloja on alla pyörinyt. Metukan M1 tai M3 voisi olla hyvä vaihtoehto?(Juuseri @ Elo. 11 2009,20:27) kirjoitti
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Bridgestone 016(Juuseri @ Elo. 11 2009,20:27) kirjoitti
-J-