Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
    Väliin ihmetellyt, kun pyörä (K 1200 S) tuntuu kulkevan toisinaan niin maan perusteellisen mukavasti ja toisinaan sitten taas ei..

Uskaltaisin väittää, että ässän nypytykset pienissä nopeuksissa johtuvat ainakin osittain bensasta. Sen verran monta tankillista on nyt tullut verrattua Teboilin 98 Terraa ja Shellin 98 V-Poweria keskenään.

Keksin tuon oikeastaan ihan vahingossa.. Mopo tuntui aivan mahtavan hyvältä, kulki kuin unelma, eikä nykinyt pikku kierroksilla lainkaan. Olin tankannut pari edellistä tankillista Shelliltä ja tuli yhtäkkiä mieleen, että ei kai vaan - bensassako se onkin..
    Kun sitten tankkasin TB:llä Terrat tyhjään tankkiin, niin *nylkytys pikku nopeuksilla alkoi välittömästi. 150 km ajoa ja sekaan V-Poweria sen mitä mahtui, niin tauti parani heti.

Olen ollut sitä mieltä, että kotimaassa on ihan sama mistä bensat tankkaat, samaa Nesteen litkuahan se. Vaan en taida olla enää..

Jos nypytys pienissä nopeuksissa vaivaa ja vallankin jos käytät Teboilin bensaa, niin kokeileppas huvikseen jotain muuta - vaikka sitä V-Poweria..

S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Älä laita Tarraa tankkiin ;)
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
    Joo ei ne samaa litkua ole eri firmoilla. Ryssät kusettaa aina eli kannata ostaa niiltä yhtikäs mitään.
    "Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."

IBAF 3735
    Ei ole mulla vaikuttanut polttoaine mitään huomattavaa eroa käyntiin.

Euroopan reissulla tuli ajeltua aika monen firman tuotteilla.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
    Autokäytössä on sen verran eri bensiinilaaduista kokemusta, että autoni minimioktaanisuositus on 96 ja tankatessani Teboilin 95-oktaanista koneesta alkaa kuulua selvää nakutusta matalilla kierroksilla vedätettäessä. Kun tankaan Nesteen 95-oktaanista, nakutusta ei missään vaiheessa kuulu. Sytytysennakko on tehtaan mukaisessa arvossa. Pari vuotta takaperin minulle kerrottiin Nesteen ja Shellin käyttävän Fortumin jalostamaa bensiiniä, kun taas Teboil tuo itse bensiinin maahan. Samoin saamani tiedon mukaan ABC:llä ja ST1:llä on oma tuonti. Esso ostaa välillä Fortumilta ja välillä tuo itse.
    Olen nyt tankannut kuukauden päivät vain V-poweria ja perstuntumalta voin sanoa, että "nypytys" on lakannut tai ainakin vähentynyt huomattavasti.
    Lomareissulla tankkailin Alpeilla 95-oktaanista pakosta ja ihmettelin miksi pyörä oli niin *v-mäinen ajaa, enkä tarkoita että se olis muuttunut veekakkoseksi.
    R1250GS
    Tai sitten se johtuu siitä että v-poweri on viimeinen suomessa myytävä *bensa*. Kaikkissa muissa on viinaa joukossa.
    https://www.juvander.me/ilpo

AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
    Lainaa (Jussiboy @ Elo. 06 2009,12:24) kirjoitti
    Olen nyt tankannut kuukauden päivät vain V-poweria ja perstuntumalta voin sanoa, että "nypytys" on lakannut tai ainakin vähentynyt huomattavasti.
    Njoo.. Ei taida sitten olla ihan mu-tu juttua tuo kirjoittamani.
    Liekö nämä uudemmat koneet nirsompia bensan suhteen kuin vanhemmat..
    Laittakaahan muutkin kokemuksianne.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    En ollut huomannut mitään ennen kun luin tämän ketjun. Sen jälkeen aloin harhaisessa mielessäni kuvittelemaan että mun K1200R toimii paremmin ja nypyttää vähemmän V-powerilla.

Liekö kyseessä joku plasebovaikutus? Enpä tiedä. Persdynolla ei oikein saa mitattua toistettuja ja luotettavia tuloksia. Ehkä toimii paremmin, ehkä ei. Tankkaan V-poweria aina kun mahdollista. Mulla on Euroshell-kortti
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

- Ismo Alanko

K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
    Lainaa (Ekku @ Heinä. 26 2009,21:23) kirjoitti
    Ei ole mulla vaikuttanut polttoaine mitään huomattavaa eroa käyntiin.

Euroopan reissulla tuli ajeltua aika monen firman tuotteilla.
    Tuskin eri firmojen samanoktaanisilla eroa onkaan. Mutta kun oktaaneja lisätään, kuten V-powerissa, eroa voi tulla korkeapuristeisissa koneissa. Bemarihan sanoo selvästi, että voit käyttää 95-oktaanista, mutta tehoja jää puuttumaan. Ehkä jotain muutakin tapahtuu. Ja jos oktaaneja lisätään yli 98, niin pientä etua voi tulla. Itse olen havainnut moottorin käynnin jonkin verran tasaisemmaksi tuolla Shellin tuotoksella. Ei kuitenkaan niin paljon, että jaksaisin sitä lähteä varta vasten haeskelemaan. Kaikki niiden asemat kun ei sitä myy. Jos saatavuus olisi parempi, niin ehkä käyttäisin jatkuvasti. Hinnasta se ei ole kiinni, koska kustannus per kilometri liikkuu samoissa sen vuoksi, että kulutus pienenee hitusen tuolla kalliimmalla aineella.
    Uskaltaiskohan tankkiin laittaa oktaanin kohottajaa??
    R1250GS
    Täytyypä kokeilla tuota oikein ajatuksen kanssa! Etelä-Euroopassa tuli pakosta ajeltua 95 oktaanisellakin ja nypytystä oli selkeästi havaittavissa.
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
    SPK_1978:n avatar
    Liittyi Apr 2007
    Dubai, Yhdistyneet Ählämit
    Siis nyt esiin ne tekniikan McGyverit joiden mukaan on ihan sama mitä tankkiin laittaa.

Oli aika perkeleellinen ero kun tankkasin Ruotsissa 95 oktaanista ja Sakemanneista 100Oktaanista V-poveria.. kulutuskin tippui 6,2 => 5,7 litraan, vai oisko syynä ollut kasvanut nopeus?

Ässään en kyllä laita mitään alle 98.. mielellään sitä V-poveria!
    "Kukas v**tu sä oot?"
    -Angus Young-
    Edelleen: kaikissa maissa ei läträtä viinaa bensan joukkoon. Enemmän bensaa ja vähemmän viinaa -> enemmän kilometrejä per litra.

Simppeliä.
    https://www.juvander.me/ilpo

AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
    Lainaa (hidas57 @ Elo. 06 2009,13:14) kirjoitti
    Tuskin eri firmojen samanoktaanisilla eroa onkaan. Mutta kun oktaaneja lisätään, kuten V-powerissa, eroa voi tulla korkeapuristeisissa koneissa. Bemarihan sanoo selvästi, että voit käyttää 95-oktaanista, mutta tehoja jää puuttumaan. Ehkä jotain muutakin tapahtuu. Ja jos oktaaneja lisätään yli 98, niin pientä etua voi tulla. Itse olen havainnut moottorin käynnin jonkin verran tasaisemmaksi tuolla Shellin tuotoksella.
    Kyse ei ole nyt oktaaneista. Teboilita on tullut tankattua aina ysikasia ja 98 bensana sitä V-Poweriakin myydään.
    Koska taskussa on Teboilin kortti, niin kyseisen ketjun huoltamoita onkin tullut pääsääntöisesti käytettyä. Minkään firman ysivitosta en ole tankannut ässään varmaan kertaakaan.

Hups.. Olenkin väärässä oktaanien suhteen,
    "Shell V-Power on lyijytön ja rikitön yli 99-oktaaninen bensiini, joka on kehitetty antamaan autolle parempaa suorituskykyä, vähentämään kitkaa moottorissa ja pitämään moottorin puhtaana sekä poistamaan moottorissa olevaa likaa ja karstaa. V-Power lisää ajomukavuutta ja tarjoaa ajamisen iloa."

Route 66 - 2006.
    Shell V-Power on lyijytön ja rikitön yli 99-oktaaninen bensiini, joka on kehitetty antamaan autolle parempaa suorituskykyä....

Kyseisen keskustelun innoittamana kokeilin eilen V-poweria. Tankkaus Kotkassa, ajo Espooseen ja kotimatkalla Kouvolan keskustan läpi syömään äijäruokaa. Siitä sitten liikkeelle lähdettäessä punaisissa valoissa seisoessa huomioinkin että tyhjäkäyntikierrokset heittelivät 1100-1300:ssa kierroksessa. Aikaisemmin ei ole tyhjäkäyntikierrokset heitelleet ja uuden tankkauksen jälkeen ( ST1 95E) ei havaittavaa heittelyä. Ja pyörä on BMW k 1200 s -07. Ei PC:tä. Vakioputki. Tästedes laitankin sitten vain normaalia suositusten mukaista 98:a tai jos ei asemalla sitä ole niin tavallinen 95 käy kyllä. Mitään sellaista hyötyä en kokenut saaneeni että jatkossa tankkaisin kalleinta mahdollista bensaa.
    Lainaa (exketjupäällikkö @ Elo. 08 2009,09:25) kirjoitti
    Kyseisen keskustelun innoittamana kokeilin eilen V-poweria. Tankkaus Kotkassa, ajo Espooseen ja kotimatkalla Kouvolan keskustan läpi *syömään äijäruokaa. Siitä sitten liikkeelle lähdettäessä punaisissa valoissa seisoessa huomioinkin että tyhjäkäyntikierrokset heittelivät 1100-1300:ssa kierroksessa.
    Niin, lähinnä sitä TB:n Terraa aloin vierastaa ja "varmoina" vertailukohteina on tähän mennessä vain TB:n 98 / V-Power, jolla toimii tosiaankin paremmin. Ei sillä, etten olisi muitakin bensoja käyttänyt, mutta siis sellaisia tyhjään tankkin kokeiluja ei ole vielä muita.

Täytyy jatkossa kokeilla myös muita, tosin ysivitoset saa jäädä kokeilun ulkopuolelle. Mitäs moista edes kokeilemaan, jos valmistajakin sanoo, että kulutus kasvaa ja teho huononee.

Noi tyhjäkäyntikierrosten vaeltelut ei varmaan tuosta Shellin bensasta johdu. Joskus harvoin mullakin tekee samaa, mutta ihan millä bensalla vaan.

En ole koskaan tullut edes katsoneeksi, onko tuo V-Poweri sitten sen kalliimpaa kuin jonkun muun aseman 98. Jos on, niin eiköhän hintaero ole aika marginaalinen..?

Route 66 - 2006.
    Taas on tankattu V-poweria. Toimii kyllä ihan hyvin, joskin eron havaittavuus on nykyään vaikeampaa, kun on PC asennettu ja säädetty. Ehkä sitä poweria tuli lisää...

Tyhjäkäynnin 'satunnaisuus' on kyllä tuon pyörän tyyppiominaisuus. Pienen soutamisen lisäksi tyhjäkäynti on joskus hetken aikaa kohollaan esim liikennevaloihin pysähdyttäessä, joskus taas ei, saattaa olla jopa hyvinkin alhainen. Mitään sääntöä tuohon en ole löytänyt. PC:llä kun laittaa nollakaasulle alueelle 1000 ja 1250 3-5% lisää polttoainetta, niin yleensä ei tyhjäkäynti laske liian alas, josta taas omassa pyörässäni aiheutuisi ylimääräisiä mekaanisia ääniä kytkimen suunnalta.

Onhan se V-power kai jotain 4-5 senttiä kalliimpaa kuin 98. So not. Täytyy nyt kokeilla mikä on kulutus sen kanssa. Suurta eroa siinä ei varmaan ole. Jos ero olisi luokkaa 0,2L/100km, niin silloin se maksaisi itse itsensä normaalilla 5,5-6L kulutuksella.
    Pari tankkia nyt ajettu Shellin V-Powerilla ja pakko myöntää, että pyörä tuntuu toimivan mukavammin! Joka aamu ja ilta 5 km ajoa Helsingin keskustassa ruuhka-aikaan ja etenkin 1. ajettaessa meno tuntuu jouhevammalta. Pääsääntöisesti käytin ennen Shellin 95:ta.
    350 km lenkillä keskikulutukseksi tuli ajotietokoneen kukaan 5,1 l, keskinopeus 83 km/h. Eli kulutus oli tällä lenkillä 0,1 l. vähemmän kuin tavanomaisesti.
    Pyörä siis vakiokuntoinen K1200 GT (07), 31 000 km.
    Toissapäivänä, melkeen tyhjään tankkiin, Shell V-Poweria, ihme, loppui viimeinenkin "Konstant Rygeln", hyvin muuten säädetystä R1100RS:ästä. Tyhjäkäyntikin aivan tasaista, lisää kokeilua, ekatankillisen kulutusta en tiedä tarkkaan, tutkitaan, Kulku ainakin oli mukavampaa kun edellisellä tankillisella!? Pienkonebensiinillä saa saman aikaiseksi, tosin kalliilla hinnalla!

edit: virheitä

^^ En kyllä voi suositella 100 LL:n (siis lekobensan) käyttämistä näissä. Siinä on lyijyä, joka aiheuttaa ongelmia jopa niissä moottoreissa, joissa sitä käytetään (esim. tulppien lyijyyntymistä, lyijy menee öljyn sekaan yms.) Ja jos mopossa on vielä katti niin se on sen menoa sitten.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

- Ismo Alanko

K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
    Lainaa (Rudi11 @ Elo. 10 2009,09:26) kirjoitti
    .....Pääsääntöisesti käytin ennen Shellin 95:ta.
    350 km lenkillä keskikulutukseksi tuli ajotietokoneen kukaan 5,1 l, keskinopeus 83 km/h. Eli kulutus oli tällä lenkillä 0,1 l. vähemmän kuin tavanomaisesti.
    Pyörä siis vakiokuntoinen K1200 GT (07), 31 000 km.
    Miksi käytät 95:sta GT:ssä, kun suositus on 98 ? Ei ole kokemuksia V-powerin käytöstä, kun itse tankkaan yleensä Nesteen 98 bensiiniä -06 GT:hen ja en ole nykimistä huomannut. Varsinkaan sen jälkeen, kun ilmanottokotelo ja softat pävitettiin. Jos GT:n kulutus on 5l pintaan todellista kulutusta, niin on naru aika löysällä ajaessa * -ajotietokonehan sakussa näyttää mitä näyttää -
    Lainaa (Motoristi @ Elo. 11 2009,08:59) kirjoitti
    Miksi käytät 95:sta GT:ssä, kun suositus on 98 ?

Jos GT:n kulutus on 5l pintaan todellista kulutusta, niin on naru aika löysällä ajaessa * -ajotietokonehan sakussa näyttää mitä näyttää -
    Aina ei ole ollut mahdollista tankata 98:a, eli siksi 95:ta. Muistaakseni huoltokirjassa sanotaan että 95 on OK mutta tehoa saattaa puuttua jonkin verran. Jatkossa 98:a.

5,1 litran kulutus oli tietokoneen laskema ja mielestäni oikea kulutus ei ollut juurikaan korkeampia. Reitti oli Hki-Heinola-Jaala-Iitti-Myrskylä-Hki maanteitä pitkin, motaria vain pakollinen siirtyminen kaupungista pois. Keskinopeus oli luokkaa 83 km/h ajotietokoneen mukaan.
  24.  
    Näyttäis siltä, että ei ole eroa kulutuksessa V-powerin ja 98:n välillä. Tai sitten vaan naatiskelen enemmän siitä powerista, mikä ulosmittaa kulutushyödyn, hyvinkin mahdollista.