Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
    Hei!

Tyhmä kysymys, mutta minulle tärkea *

Huoltokirjassa kerrotaan polttoainetankin koon olevan 17 litraa ja varatankki 3.5 litraa..
    Kysymys kuuluu, onko minulla siis bensaa käytössä kaikkiaan 21. 5 litraa varatankki mukaanlukien? Vai onko tuossa 17 litrassa jo varatankin määräkin...?

Toinen kysymys olisi, että kuinka paljon kilometrejä suunnilleen varsinaisella tankilla pääsee? Jotain haarukkaa olisi kiva saada.

Minulla on eka moottoripyörä allani ja kaikki on vähän hakusessa. Ajokokemus kasvaa ajaessa *, mutta tankkia tyhjäksi en ole uskaltanut päästää , vaan olen vieraillut ahkerasti huoltoasemilla *.

Blondille epätyypillistä varovaisuutta *
    Harley-Davidson 1200XL, Suzuki DL 650 VStrom
    SS1000 x.....,BB 1500,SS1600
    Koko tankki 17litraa ja muistaakseni n.220km kohdalla piti kääntää varatankille, tosin aika monta vuotta siitä kun tuollaisella ajoin.

Kawasaki ZZR1400 -09
    "Huoltokirjassa kerrotaan polttoainetankin koon olevan 17 litraa ja varatankki 3.5 litraa..
    Kysymys kuuluu, onko minulla siis bensaa käytössä kaikkiaan 21. 5 litraa varatankki mukaanlukien".

Selviäähän tuo tankkaamalla...
    Ja 17 + 3,5 on 20,5 ei 21,5 litraa.
    Kulutus on ollut noin 4l/100km, joten 17l:lla pääsee hieman reilun 400km.

Muistaakseni se 3,5l on varatilavuus (reserve amount, kuten huoltokirjassa on ilmaistu) ja sisältyy siihen 17l:aan.

Se alkaa kyllä rykiä kun on aika kääntää varatankille. *
    BMW R1200GSA LC
    BMW R1150GS
    ex: K1600GT, K1200GT
    Kiitos vastauksista!

Jösses mun koulunkäynnistä on aikaa kun yhteenlaskukin tuottaa litran virheen *...
    Tajusin kyllä heti virheen kun olin laittanut tekstin tänne, pyyhekumia ei lähetettyyn tekstiin voine käyttää..Noh, blondimaisesti korjattuna, *korjauslakkaa on omalla näytöllä ja litrat 20.5 eikä 21,5 *

Mutta aiheeseen. Olen omistanut pyörän noin kolmen viikon ajan ja huristellut sillä noin 3000 km ,ja aina on mennyt jänis housuun ja tankille suunnilleen 240-260 km trippimittarilukeman kohdalla. Varatankille ei ole kertaakaan mennyt.
    Kerään rohkeutta ja posottelen kokeilumielessä varatankin puolelle, sitten ainakin tiedän mitä varsinaisella tankillisella meikäläisen ajotyylillä pääsee. *Korpeen en lähde tätä *kokeilemaan * * *---> tankille taas..
    Harley-Davidson 1200XL, Suzuki DL 650 VStrom
    SS1000 x.....,BB 1500,SS1600
    Varatankki sisältyy tuohon 17L.
    Minulla varatankille tarvitsee kääntää noin 260 - 270km seka-ajossa.
    Siinä vaihessa kun kaasuun vastaaminen on laiskaa (laiskempaa kuin normaalisti) käännän varatankille niin "mopo" piristyy.

Tuolla varatankilla ajaa > 60km, joten ainakin etelä suomessa tulee tankkaus paikka vastaan ajoissa.
    Aina sattuu ja tapahtuu, kun usein sattuu niin niihin tottuu...
    Joko mun mopo on nuuka tai sitten kuski ajaa säästäen. Tankkailen yleensä jossain 280km-300km kohdalla, ja en ole koskaan varatankille joutunut kääntämään. Saattaahan olla, että minulla on putket ristissä ja ottaa koko ajan varatankin kautta aineen siitä en tiedä, ihan sama.

Rauhallisia kierroksia ja hyvää öljyä tarpeeksi usein. Taitaa olla ikuinen pyörä tämä XJ. Ja mikä parasta, suorastaan halpa ylläpitää.
    Noin 300km pääsen itsekin ennenkuin varatankille täytyy kääntää. Kannattaa kopeloida harjoituksen vuoksi se tankin vaihtonuppi ennenkuin bensa loppuu. Itse ohitin rekkaa kun alkoi veto loppua. Ei osunut käsi nupille heti ensiyrittämällä ja jäi rekka ohittamatta *
    Suzuki DL650 V-Strom -18
    Pääsin omalla Diversionillani (nyt jo vaihdettu FZ6-S:ään) monesti yli 300 km, jopa 320 km ennenkuin tarvi kääntää varatankille. Mutta paljon kyllä riippuu ajotavasta; Saksan moottoritiellä kun päästeli isoa kovaa, piti vaihtaa joskus jo 180 km kohdalla varalle. Kerran olin sitten unohtanut tankkauksen jälkeen vaihtaa takaisin oikealle tankille, niin loppui meno tyystin keskellä yötä Saksan motarille, ei naurattanu yhtään kun huomasin että ei ollukaan enää varatankkia käytössä... Ja lautalle Rostockiin oli kiire...

Mulla ainakin oli aina TOSI hankala saada käyntiin motoa, jos bensa loppui niin kokonaan että prätkä sammui; sai sahata akun tyhjäksi ennekuin lähti käymään, työntöhommiinkin joutui.
  10.  
    Alipaineella toimiva polttoainepumppu kannattaa vaihtaa sähköllä pelaavaan. En nyt muista oliko se vm. -98 eteenpäin kun niissä on sähköllä toimivat pumput.

Ei tartte sahata akkua tyhjäks jos on ajanu petroolit loppuun...

Ja onhan tossa toi muokkaa -näppäin millä saa lasku- ja muutkin virheet korjattua tuhlaamatta korjauslakkaa.
    Yamaha XJ600 S (myyty)
    Honda CB750K -82 (projekti)
    Ducati S750ie (ajossa)