Tulin äsken tampereen suunnasta turun ohikulkutielle, jossa tehtiin asfalttia. Kuitenkaan mitään merkintää ei ollut ettei olisi saanut liittymäkaistaa käyttää (jossa nyt oli suht tuore asfaltti). Nyt on renkaat massan peitossa ja kohtuu (lue vitun) liukkaat. Onko jotain ideoita saako sen jollain järkevästi pois vai meneekö renkaat vaihtoon.
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Eikös jossakin toisessa topicissa joku kysellyt samaa asiaa? Sitä neuvottiin vain ajelemaan. Tosin ei mielellään mutkateitä.
Lisäys: siis keskipakoisvoima hoitaa asian.
Durty Nelly's Boys
kyllä se piki sieltä irtoaa..jos et uskalla ajella ni ota kori kaljaa ja talttapää ruuvari ja rapaile poies
KooTeeÄm
Joo täytyy ottaa tonne tekijöihin yhteyttä. noilla ei ainakaan nyt uskalla ajaa metriäkään
Se on sulanut sillai mukavasti kumin joukkoon...
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
oliko siellä tietyömerkki? jos oli niin turhaan otat mihinkään yhteyttä jos ei niin kannattaa kokeilla(Jadexia @ Elo. 10 2009,22:02) kirjoitti
KooTeeÄm
sepä se kun ei ollut ja oli ainoa kaista mistä pääsi liittymään. Eikös se pitäisi olla suljettu keiloilla tai jollain ?(shwoomie @ Elo. 10 2009,22:05) kirjoitti
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Olkaa nyt kuitenkin varovaisia jos sielläpäin liikutte. Soitin tiehallinnolle juuri äsken.
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Mulla on samasta tietyöstä aikasemmin ollu harmia ku meinas lähteä pyörä alta kun vähän ajatuksissani ajelin ajoin suoraa siihen pois kaavittuun/rouhittuun/mikä oikea sana onkaan osuuteen. Josta ei myöskään ollut mitään varotuksia. Muutenkin samaa nähnyt nyt ihan lähipäivinä. Turun lamppusuoralla ihan sama juttu. Miksei noistakin vois jotenkin varottaa kun niissä ei oo ollenkaan mukava ajella + ne huomaa sen verra läheltä että kaistan vaihto ei oo aina mahdollista.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Vastaus oli että ilta-aikaan annetaan ajaa suoraan levitetyn massan yli. Eihän siitä muuten pääsisi, sanoin että olisi se mukava tietää että massa on lähes kiehuvaa, koska olin sitä mieltä että mp:llä se on hengenvaarallista. Eivät kuulemma erottele ajoneuvoja. Päätin puhelun, koska meinasi palaa hermo soittelen aamulla uudestaan.
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
On siellä tietyömerkit. Ne tarkoittaa tietyötä... Vastaan voi tulla jyrsitty laatikko, kasa paskaa tai ukkoja koneiden takaa tms. Siksi siellä myös rajoitus 50km/h jota 3% suomen kansalaisista saattaa noudattaa(WDW @ Elo. 10 2009,22:37) kirjoitti
![]()
Sorapätkä saattaisi hyvinkin auttaa, jos lähellä olisi sellaista.
-hh-
Jos meinaat ajaa niin laita ensin löpöä tai pensaa renkaisiin ja annat hetken liota.. Lämpökään ei olisi pahitteeksi (kuumailmapuhallin,fööni tms.).
Jos on tietyömerkki niin ei se vastuuta poista. Se vain varoittaa työntekijöistä ja mahdollisista muista muutoksista. Jos pinta oli vielä niin kuuma että tarttuu renkaisiin, niin silloin siellä olisi pitänyt olla sulku.
Jos renkaat on kärsineet , niin ei muuta kuin valittaa eteenpäin.
Jep, asiallisesti käyttäytymällä asiat nämä selviää, jos ovat selvitäkseen. Kukaan tuolla ei todellakaan tee tahallaan kenellekään haittaa.(Jadexia @ Elo. 10 2009,22:42) kirjoitti
Kuten HH:kin ylempänä sanoi, ne piet varmaan lähtee joko itsestään, tai soratiellä hetken ajelemalla.
Edelliskesän(?) episodi taisi päättyä motoristin tappioksi. En nyt jaksa kaivaa sitä ketjua esille. Laita kuvaa tänne jakoon niistä kumeista, kun viimeksi ei saatu.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Juu missään tapauksessa ei tarkoitus ollutkaan ketään syyttää, harmittaa vain että ajoin siitä yli. En ajatellut sen olevan niin kuumaa, koska ei varoitusta ollut. Aiemminkin on yli tullut ajettua, nyt olisin vetänyt mielummin nurmikolta, mutta koska tie oli auki ajoin siitä.(SamiN @ Elo. 10 2009,23:54) kirjoitti
Takarengas ei muuten ainakaan polttamalla puhdistunut repii vain, etusessakin on kivet kumin sisällä...
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Tästä täytyy sanoa, että on ihan tietyömiesten omaa mokaa, ettei ketään kiinnosta noudattaa niitä rajoituksia. Jos he eivät viitsi "huputtaa" tai kääntää rajoituskylttejä kun työt ovat ohi, niin minäkään en jaksa heidän väliaikaisia rajoituksiaan noudattaa. Jyväskylän ja Tampereen välissä oli taas hyvä esimerkki: Tietöitä tehtiin 50m matkalla, mutta koska 50 alueen loppumista ei oltu viitsitty merkata, 50 alue jatkui vaatimattomat 5 kilometriä, sisältäen mm. ohituskaistaa ja normaalisti 100kmh aluetta.(EdTotal @ Elo. 10 2009,23:40) kirjoitti
Toiseksi en pysty ymmärtämään miksei niitä tietyörajoituksia voi huputtaa viikonlopuksi/ yöksi jolloin siellä ei ketään ole töissä? Vituttaa ajaa tyhjää moottoritietä 60kmh ihan ilman mitään näkyvää syytä. Joku romu kaivuri saattaa lojua pimeänä ojassa (ei lähelläkään tien reunaa) ja kolmen kilometrin matkalta on nopeusrajoitukset laskettu...
Pitäkää tunkkinne, sanon minä.
Edit: Alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että auttaisiko esim 10km hiekkapätkällä revittely?
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
ei auta, kun ei asfaltillakaan lähtenytmutta paloi hyvin. Tuossakin oli liki ukot töissä, ei siinä mitään hiljaa ajelin ja katsoin mistä kaistalta menen. Tuossa kohtaa ns. 2 kaistaa muuttuu yhdeksi mistä liitytään ja se liittymä osa oli juuri laitettu. Mutta eipä kai sitä voi mitenkään ilmoittaa että on vielä sulaa ( siis ilmoittaa järkevästi ). Ei se autolla olisi haitannut, eikä pyörälläkään muuten, mutta pieni kaasun avaus tietöiden loputtua ja perse sladiin. Onneksi lähti perse eikä jarrussa. Enkä mä niiden renkaiden hinnoista/maksajista ole kiinnostunut, vaan siitä olisiko ne saanut pois, mutta ei saa kun lähtee rengas mukana.
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Eli ei saada vieläkään kuvia bitumin raiskaamista kumeista?(Jadexia @ Elo. 11 2009,00:27) kirjoitti
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
saat aamulla *(SamiN @ Elo. 11 2009,00:34) kirjoitti
etusesta
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
[provo]lemminkäisen asfalttimafia ollu asialla, linnaan koko porukka![/provo]
![]()
laiskuus ja velttous on hengen heikkoutta, LE-POO
SE ON NYT TÄÄLLÄ!
suzuki gsx-r 750 -05
on se kaunis <3
No ei ihme, että suuri osa liittymistä on aivan luokattomassa kunnossa. Olen joskus ihmetellytkin kuinka kaltevaan pintaan voi niin äkkiä kulua urat. Kuten nyt viimeistään tiedämme, niin kuuma massa jää renkaaseen kiinni ja asfaltin pinta on sen jälkeen niiltä kohdin "rikki". Kulumiselle on annettu oikein mäkistartti.(Jadexia @ Elo. 10 2009,22:42) kirjoitti
Yleensä ottaen Suomessa tehdyt asfaltoinnit on mielestäni hoidettu silleen "huomaamattomasti". Sitä uutta pintaa ei erota muuten, paitsi se saattaa olla hieman epätasaisempi kuin vanha oli. Mikähän siinä on (no tietenkin hinta!) kun sitä massaa leivotaan tiehen aina vaan huolimattomammin? Vanhat äijät kertoi aiemmin, että jos jyrä kuski pysäytti valssin tuoreelle pinnalle, niin se sai ensin selkäänsä ja sitten lopputilin. Nykyään näkee niitä jyriä parkissa miltei heti massanlevittäjän takana ja kuormurit kääntyilevät kuorma päällä, teli alhaalla, tuoreella pinnalla rikkoen sen heti tai jättäen siihen renkaistaan kokkareita.
Liittymissä ihmisten on annettava ajaa tuoreen massan yli, koska yleensä tilaaja (Kaupunki tai Tiehallinto) ei anna sulkea katua tai liittymää kokonaan edes tietöiden vuoksi. Kaduillakin risteysalueiden päällystys on aivan helvetillistä kun joka puolelta suihkii autoja tuoreen massan päälle. *
En ole asfalttifirmassa töissä, mutta käytän heidän palveluksiaan omissa töissäni, joten näkökantaa löytyy sillekin puolelle.
Kyllä tietyömerkki velvoittaa noudattamaan erityistä varovaisuutta tielläliikkujankin puolelta. On niitä yrittäjiä käynyt vaatimassa uusia vanteita kun 30km/h nopeusalueella ajaa vanteen solmuun. Niille voi sanoa että sen kun haet, omilla rahoillas ja mistä huvittaa.
Nopeusrajoituksia ei vaihdeta tietyön aikana, koska tie ei todellakaan ole joka päivä neljän jälkeen siinä kunnossa, että nopeutta edes voisi nostaa. Ei ne merkit siellä kiusan takia ole. Tietysti jos joku maksaa, niin voidaan ne kiertotietkin päällystää vaikka kullalla! Asia erikseen on tietysti ne paikat, missä merkit tuntuu unohtuneen paikalleen, niistä en itsekään oikein perusta, mutta omissa töissä yritän pitää merkitkin ajan tasalla, mutta ei niitä joka päivä lähdetä muuttelemaan, se on selvä. Moottoriteillä Tiehallinnon linjaus tuntuu olevan ettei 100km/h tai 120km/h nopeutta saa laittaa ennen kuin kaistaviivatkin on maalattu.
Kawasaki Er-5 -05
Kawasaki Z750s -06
Honda CBF1000S -08
Se jyrä on sen takia parkissa heti levittäjän takana että siitä pinnasta saa ajettua ne painumat pois.. Jos seisottais puolikuumalla ei ne enää lähtisi mitenkään.(elokuu @ Elo. 11 2009,07:45) kirjoitti
Jos massa-autot ajelee päällä niin siihen varmasti vedetään vielä pinta siihen kohtaan.
Viikonlopuksi jääneet merkit vituttaa itteäkin kun tietää ettei ole ketään töissä varmastikkaan sunnuntaina? Ja myös se että rajoituksen päättymismerkkejä ei ole.
Ajoin autolla viime kesänä sulaan asfalttiin ja tekee muuten renkaat todella liukkaiksi. Kurveissa alkoi puskemaan ja kiihdytyksissä lyömään tyhjää. Reilu 100 kilsaa vaati ajoa ennen kuin pito alkoi taas palaamaan. Voi olla aika haasteellista saada pyörän renkaista ajamalla irti mikäli bitumia on päässyt renkaan sivuille.
Bussi 08
Tämäkin ihmetyttää allekirjoittanutta aika paljon. Pelkääkö ne siellä konttorissaan että autoilijat ja moottoripyöräilijät eksyvät ajoradalta ojaan kun ei olekkaan niitä valkoisia viivoja joita pitää seurata? Vituttaa tällainen holhoaminen.(archer @ Elo. 11 2009,10:09) kirjoitti
Tottakai ymmärrän, että nopeusrajoituksia lasketaan esimerkiksi kiertoteiden käyttämisen ajaksi. No problem. Mutta kerroppa miksi se olisi niin vaikeaa huputtaa se nopeusrajoitus yön tai viikonlopun ajaksi? Työnjohtaja/nokkamies lyö hupun päälle lähtiessään ja töihin tullessaan käy sen ottamassa pois. Ei ole vaikeaa.
Jännä juttu että esim. Saksan motareilla tämä onnistuu. Nopeusrajoitukset lasketaan vain niilläkohdin joissa oikeasti työskennellään tai kaistat on suopistettu. Yöksi kapeiden kaistojen osuuksillakin saatetaan nostaa rajoitus 120kmh ja aamulla tiputetaan taas 80kmh. Kyse ei ole mistään muusta kuin tahdosta tämän asian suhteen. Koska tilaaja ei ko. asiaa vaadi, ei sitä tehdä. Jätetään tietyömerkit 10km matkalle eikä niitä tarvitse siirtää kertaakaan 6kk aikana...
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
No huhhuh, sitten ne vasta liukkaat on jos löpöä renkaisiin sivelee. Ajamalla lähtee, jos vaikka ihan reilu 100km lenkillä aloittaisi ja tosiaan hiekkatie nopeuttaa prosessia..(EdTotal @ Elo. 10 2009,23:45) kirjoitti
KTM
No joo, toi 10km tietyömerkin alla on nimenomaan asfalttitöiden tyyli ja sitä en minäkään ymmärrä. En myöskään ymmärrä Tiehallinon linjaa kaistaviivojen maalauksesta. *Tieturvakursseilla, joissa siis kurssitetaan tiellä työtä tekeviä, ohjeistetaan panostamaan siihen, että "turhia" rajoituksia ei tehdä, eli kun esim. asfalttityömaa etenee niin rajoitukset liikkuvat työn mukana ja välittömästi työkohteen jälkeen palautetaan alkuperäinen nopeus. Näin ei tosin kyllä juurikaan tapahdu, merkit on huputettuna joskus monta päivää töiden jälkeen ja se ei ole hyvä. Rajoituksia voidaan periaatteessa muuttaa jos tie vaan on työn aikana siinä kunnossa, että se voidaan turvallisesti tehdä. Toimin itse lähinnä katutyömaakohteissa ja siellä nopeuksien muuttaminen ilta ja viikonloppuaikoina ei onnistu jo senkään vuoksi, että lukuisten viemäri- ym. kaivantojen lopulliset paikkaukset ja rakenteet voi yleensä tehdä vasta päällystystöiden yhteydessä, joten työmaa-aikana niissä on pikipaikka tai murskepinta. Siitä ei voi liikennettä laskea läpi edes 50, koska silloin jonkun alupallot saa siipeensä. Lisäksi sade, putkirikko tms. voi aiheuttaa tielle vaurioita, ja on silläkin ero ajaako railoon 30km/h tai 50km/h. Maanteillä ja motareilla kiertotiellä on huonompi tieluokka ja sen rakenteet ovat huonommat ja kaistat yleensä kapeammat kuin normaali teillä, siksikin alhaisempi rajoitus. Liikennettä voidaan joutua pysäyttämään ja silloin ei saa rajoitus olla yli 50km/h. Ja me teemme töitä usein myös iltaisin ja viikonloppuisin. Mikäli tilaajat alkavat vaatia muutettavia merkkejä ja järjestelyjä niin onnistuuhan se toki, silloin tiehankkeet vaan alkavat maksaa reippaasti enemmän ja me veronmaksajathan ne kuitenkin viime kädessä maksetaan. Kyllä oikeissa rakennuskohteissa kannattaa ottaa ne tietyömerkit vakavasti, niin ei tule ylläreitä siitä mitä edestä löytyy...
Kawasaki Er-5 -05
Kawasaki Z750s -06
Honda CBF1000S -08
^Tuohon tietyömerkin käyttöön liittyy myös; päällystyksen jälkeen tie/kaista on yleensä ilman ajoratamerkintöjä, reunatäytöt on tekemättä etc...
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Itsellä kävi viime kesänä samoin. Juuri laskettua asvalttia ja yksi kaista vain käytössä, oli pakko ajaa noin 50m matka. Tuntui silloinen SV650 yllättävän tehokkaalta kun suti kaasulla
Renkaisiin suli täyteen asvalttipaakkuja. Oli pirun liukkaat. Kyllä ne sitten irtosi ihan varovasti ajamalla.
Yamaha Tenere 700 & R6R