Sivu: 2 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 160:sta
  1. #31
    On ne raskaat hitaampia. Busalla meni Ahvenistolla 1:34,5 ja Kemoralla 1:19,5. R6:lla taas Ahvenistolla alle 1:28 ja Kemora 1:13 pintaan.
    Motoparkissa kävin busalla pari kertaa ja ajat oli päälle 1:40.
    Sepe

    <span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
    <span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
  2. #32
    Lainaa (scuuba @ Elo. 15 2009,14:24) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 14 2009,20:07) kirjoitti
    Sitten kun vauhtia alkaa olemaan hieman enemmän, sitä huomaa (ehkä vain mielikuvissaan), että isompi pyörä jotenkin vain potkii vastaan eikä halua taittua sinne mutkaan.

    En oikein jaksa uskoa, että ZXR400 olisi aivan uskomattoman paljon parempi ominaisuuksiltaan kuin R6R tai R1, mutta taittui mutkiin ajatuksen voimalla.
    Mitä kovempaa ajat, niin sitä suuremmaksi kasvaa se voima jolla joudut mopoa ohjaamaan. Ja jos vertaillaan kahta mopoa jotka muutoin ovat suurin piirtein samat, R6/R1, mutta etujättö on eri, niin myöskin niiden tarvitseman ohjausvoiman ero kasvaa nopeuden kasvaessa.

    Tuossa tapauksessa, ZXR400 vs R6/R1, tulee suurena erona renkaiden aiheuttama ero, ja edelleen se etujättö, veikkaisin että ZXR400:ssa on vielä pienempi etujättö kuin R6:ssa.

    Testaa miltä R1 tuntuu R6 etujätöllä. Mutu; tiputa R1 keulaa ~10mm niin etujättö lyhenee sen ~5mm.

    Ja toisaalta, kuin jäykkä jousitus/vaimennus R1 keulassa on vs R6?
    Vaikka onkin vanha juttu niin pakko kommentoida, koska on niin vaarallinen neuvo ettei mitään rajaa.

    10 mm keulan pudotus, pyörässä kuin pyörässä, on sellainen että hyvä jos sen jälkeen enään suoraan pääsee metriäkään. 2 mm pudotuksen eron jo huomaa ajossa.

    Älkää siis hyvät ihmiset missään nimessä menkö pudottamaan keulaa suoriltaan 10 mm! Varmaa on se että tuollaisen muutoksen jälkeen kun menette radalle niin sattuu ja tapahtuu.

    Ja sen verran noihin keulakulma -lukuihin että on kokolailla idioottimaista vertailla eri pyörien keulakulmia, kun ei ole minkään valtakunnan hajua muista rungon arvoista tai mitoista. Niiden keskenään vertailu on aivan turhaa.

    Kyllä ne Nipponin pojat on sen keulakulman arvon suunnitelleet oikealle hehtaarille jo tehtaalla.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  3. #33
    Lainaa (parjan_fin @ Tammi. 07 2010,17:42) kirjoitti
    Vaikka onkin vanha juttu niin pakko kommentoida, koska on niin vaarallinen neuvo ettei mitään rajaa.
    Eipä tuo käytännössä ole läheskään niin yltiöfataali juttu kuin annat olettaa.

    Lainaa kirjoitti
    10 mm keulan pudotus, pyörässä kuin pyörässä, on sellainen että hyvä jos sen jälkeen enään suoraan pääsee metriäkään.
    Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuo 10mm keulanpudotus vastaa "vain" baut 5% muutosta etujätössä. Huomioi asiayhteys.

    Lainaa kirjoitti
    2 mm pudotuksen eron jo huomaa ajossa.
    ...ellei ole sellainen puukäsi kuin esim minä, joka ei huomannut mitään eroa.

    Lainaa kirjoitti
    Älkää siis hyvät ihmiset missään nimessä menkö pudottamaan keulaa suoriltaan 10 mm! Varmaa on se että tuollaisen muutoksen jälkeen kun menette radalle niin sattuu ja tapahtuu.
    Saanen huomauttaa että kyseinen kommentti liittyi täysin triidissä mainittuun vertailuun R1 ja R6 välillä.
    Eli kyseessä ei ollut mitenkään yleisluontoinen kaikkia pyöriä ja kaikkia tilanteita koskeva kommentti.

    Lainaa kirjoitti
    Ja sen verran noihin keulakulma -lukuihin että on kokolailla idioottimaista vertailla eri pyörien keulakulmia, kun ei ole minkään valtakunnan hajua muista rungon arvoista tai mitoista. Niiden keskenään vertailu on aivan turhaa.
    "Toki casteri, offsetti, keulan pituus, renkaan koko vaikuttaa asiaan. Mut jos nyt ajatellaan perus ärräpärräkeulaa jossa arvot on baut samalla hehtaarilla pärrän merkistä ja mallista riippumatta, niin se etujätön muutos on se millä saadaan nopeasti keulan herkkyys muuttumaan."

    Ihan metsässäkö...?

    Lainaa kirjoitti
    Kyllä ne Nipponin pojat on sen keulakulman arvon suunnitelleet oikealle hehtaarille jo tehtaalla.
    Kuinka suuri osa kisakuskeista ajelee vakiolla tai suuremmalla keulakulmalla/ etujätöllä?
    Ja kuinka moni pienemmällä?
    Sulla varmaan on joku käsitys asiasta?

    Mä veikkaisin että suurin osa, ellei jopa kaikki, ajaa enemmän tai vähemmän pienemmällä. Puhdas mutu.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #34
    vanhassa cebarissa tiputin aivan hitosti. muistaakseni 18mm tarkalleen

    siinähän tuo meni useampi kesä enkä sitten koskaan jaksanu enää ylöspäin peruutella. rataakin tuli hissuteltua. oli se kyllä aika äkkijyrkkä ohjailla mutta siitä oppi tykkäämään
    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  5. #35
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 07 2010,18:29) kirjoitti
    Kuinka suuri osa kisakuskeista ajelee vakiolla tai suuremmalla keulakulmalla/ etujätöllä?
    Ja kuinka moni pienemmällä?
    Sulla varmaan on joku käsitys asiasta?

    Mä veikkaisin että suurin osa, ellei jopa kaikki, ajaa enemmän tai vähemmän pienemmällä. Puhdas mutu.
    Muuhun en edes vaivaudu kommentoimaan kuin että tähän että mutusi on pielessä.

    Esim. 08 SM:n voittaja, isossa luokassa, ajoi kyseisen pyörän tehtaan antamilla arvoilla ja puhutaan siis keulan ja perän korkeuksista. Keulakulmaa ei ko. luokassa saanut silloin säätää.

    Ja sellainen pikkunen paja kuin Zupin vahvasti suositteli R6R:ään vakiokorkeuksia. Toki, eihän tuossa pajassa mistään mitään tiedetä.

    Kyllä noiden kanssa kannattaa oikeasti olla varovainen. Kerralla jos muutat R1:ssä tai R6R:ssä 10 mm kaulan korkeutta niin ollaan oikeasti pahasti pielessä ja noiden kyseisten pyörien kohdalla se on oikeasti hiton iso muutos.

    Suosittelen _vahvasti_ että ne keulakorkeudet kokeilee 1 - 2 mm muutoksilla kerrallaan, olipa pyörä mikä tahansa. 10 mm kerralla ja ns sokkona on liian iso muutos, sattuu jollekin pian jotain ja pahasti kun ei tajua mitä tekee ja miksi sekä kuinka isolla kädellä.

    Vois karrikoiden verrata että tuo 10 mm muutos olis sama asia kuin löisi 10 kg pajavasaralla kattolistanaulaa paikoilleen- kyllähän se sinne menee, mutta jälki on aika karmeaa.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  6. #36
    Lainaa (parjan_fin @ Tammi. 07 2010,19:44) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 07 2010,18:29) kirjoitti
    Kuinka suuri osa kisakuskeista ajelee vakiolla tai suuremmalla keulakulmalla/ etujätöllä?
    Ja kuinka moni pienemmällä?
    Sulla varmaan on joku käsitys asiasta?

    Mä veikkaisin että suurin osa, ellei jopa kaikki, ajaa enemmän tai vähemmän pienemmällä. Puhdas mutu.
    Muuhun en edes vaivaudu kommentoimaan kuin että tähän että mutusi on pielessä.

    Esim. 08 SM:n voittaja, isossa luokassa, ajoi kyseisen pyörän tehtaan antamilla arvoilla ja puhutaan siis keulan ja perän korkeuksista. Keulakulmaa ei ko. luokassa saanut silloin säätää.

    Ja sellainen pikkunen paja kuin Zupin vahvasti suositteli R6R:ään vakiokorkeuksia. Toki, eihän tuossa pajassa mistään mitään tiedetä.
    Eli tarkoitatko nyt sit yleistettynä, että suurin osa kisakuskeista ajaa keulan/perän vakiokorkeuksilla?
    Vai mikä on suurin piirtein jakauma?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  7. #37
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 07 2010,20:36) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Tammi. 07 2010,19:44) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 07 2010,18:29) kirjoitti
    Kuinka suuri osa kisakuskeista ajelee vakiolla tai suuremmalla keulakulmalla/ etujätöllä?
    Ja kuinka moni pienemmällä?
    Sulla varmaan on joku käsitys asiasta?

    Mä veikkaisin että suurin osa, ellei jopa kaikki, ajaa enemmän tai vähemmän pienemmällä. Puhdas mutu.
    Muuhun en edes vaivaudu kommentoimaan kuin että tähän että mutusi on pielessä.

    Esim. 08 SM:n voittaja, isossa luokassa, ajoi kyseisen pyörän tehtaan antamilla arvoilla ja puhutaan siis keulan ja perän korkeuksista. Keulakulmaa ei ko. luokassa saanut silloin säätää.

    Ja sellainen pikkunen paja kuin Zupin vahvasti suositteli R6R:ään vakiokorkeuksia. Toki, eihän tuossa pajassa mistään mitään tiedetä.
    Eli tarkoitatko nyt sit yleistettynä, että suurin osa kisakuskeista ajaa keulan/perän vakiokorkeuksilla?
    Vai mikä on suurin piirtein jakauma?
    No toi oli yksittäinen esimerkki, mutta se mitä mä olen kysellyt ja mitä mulle on varikolla kertoilleet niin pääsääntöisesti vakioilla tai hyvin likellä sitä. Mutta ei missään nimessä mitään 10 mm heittoja, edes 5 mm heittoja, vakiosta.

    Jos haluat tarkempaa tietoa niin suosittelen kyselemään kisavarikolta eri kuskeilta.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  8. #38
    Ducatissa täytyi perää laskea. Tosin samalla rengas muuttui 190/55:sta Supercorsasta 190/60 Superbikeen. Kuitenkin jo renkaan profiilin muutos vei geometrian aggressiiviseksi.

    Toisaalta, Suzukissa pudotimme keulaa 6mm ja nostimme perää 5mm.
    - JAM Racing Team -
  9. #39
    Vakiokorkeuksilla...Tähän mennessä pyörän kääntymis/käyttäytymisongelmat ovat lähes aina löytyneet kuljettajan hölmöilystä.
    -Ei kysyvä tieltä eksy...Paitsi täällä!-

    http://janipatronen.blogspot.com/
  10. #40
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 07 2010,20:36) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Tammi. 07 2010,19:44) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 07 2010,18:29) kirjoitti
    Kuinka suuri osa kisakuskeista ajelee vakiolla tai suuremmalla keulakulmalla/ etujätöllä?
    Ja kuinka moni pienemmällä?
    Sulla varmaan on joku käsitys asiasta?

    Mä veikkaisin että suurin osa, ellei jopa kaikki, ajaa enemmän tai vähemmän pienemmällä. Puhdas mutu.
    Muuhun en edes vaivaudu kommentoimaan kuin että tähän että mutusi on pielessä.

    Esim. 08 SM:n voittaja, isossa luokassa, ajoi kyseisen pyörän tehtaan antamilla arvoilla ja puhutaan siis keulan ja perän korkeuksista. Keulakulmaa ei ko. luokassa saanut silloin säätää.

    Ja sellainen pikkunen paja kuin Zupin vahvasti suositteli R6R:ään vakiokorkeuksia. Toki, eihän tuossa pajassa mistään mitään tiedetä.
    Eli tarkoitatko nyt sit yleistettynä, että suurin osa kisakuskeista ajaa keulan/perän vakiokorkeuksilla?
    Vai mikä on suurin piirtein jakauma?
    Hurjaa juttua mennä R1:n tai R6R:n keulaa pudottamaan tuohon tyyliin! Wehnä ajoi vakioasetuksilla, samoin minä. Zupin ei missään nimessä suosittele etu- tai takapään korkeuksien muuttamista. Eikä siihen ole mitään tarvettakaan. Yamaha kääntyy ilman mitään kaheleita vippaskonsteja, kun jouset ja vaimennus ovat kohdallaan. Keula painetaan alas jarrulla, kun mennään mutkaan. Vaikutus paljon suurempi kuin keulan laskemisella. Toinen vaikuttava asia on pyörän kallistaminen. Ennen kuin nämä lääkkeet on käytetty loppuun, muuta ei kannata yrittää. Virhettä ei kannata koettaa korjata virheellä. Tämä siis hitaissa mutkissa kääntyvyyteen. Nopeat sitten erikseen. Ottakaa todellakin nuo Janin varoitukset onkeenne ennen kuin sattuu jotain.
    YZF-R1 -07

    "Aikainen kala koukun nappaa..."
    sb a #??
    www.vararikkoracing.fi
  11. #41
    Jatketaan nyt tähän, kun vähän liittyy. Jos kuitenkin haluaisi tehdä R1:stä vähän agressiivisemman, niin kannattaako putkia päästää vaikka pari milliä vai vaihtaa takarenkaan profiilia? Molemmat olleet mielessä.

    Esimerkkinä vaikka muutos 190/50-180/55, mikä nostaa perää tietty, mutta renkaan profiilin muutoksella liene suurempi merkitys?



    Harrikka
  12. #42
    Lainaa (jannu @ Tammi. 11 2010,01:14) kirjoitti
    190/50-180/55
    Tarkoitatko 190/50-190/55 ?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  13. #43
    Lainaa (Jycce12R @ Tammi. 10 2010,23:02) kirjoitti
    Hurjaa juttua mennä R1:n tai R6R:n keulaa pudottamaan tuohon tyyliin! Wehnä ajoi vakioasetuksilla, samoin minä. Zupin ei missään nimessä suosittele etu- tai takapään korkeuksien muuttamista. Eikä siihen ole mitään tarvettakaan. Yamaha kääntyy ilman mitään kaheleita vippaskonsteja, kun jouset ja vaimennus ovat kohdallaan. Keula painetaan alas jarrulla, kun mennään mutkaan. Vaikutus paljon suurempi kuin keulan laskemisella. Toinen vaikuttava asia on pyörän kallistaminen. Ennen kuin nämä lääkkeet on käytetty loppuun, muuta ei kannata yrittää. Virhettä ei kannata koettaa korjata virheellä. Tämä siis hitaissa mutkissa kääntyvyyteen. Nopeat sitten erikseen. Ottakaa todellakin nuo Janin varoitukset onkeenne ennen kuin sattuu jotain.
    Saanen edellen huomauttaa että alunperin kyse oli tuosta:

    Lainaa (scuuba @ Elo. 14 2009,13:33) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 14 2009,11:59) kirjoitti
    2. Tonnisella on vaikeampi ajaa mutkissa (puhutaan marginaalisista eroista). Kusiaisen saa nätisti heitettyä kallelleen, isompi vänkää vastaan ja tuntuu raskaammalta vaikka puntarissa kiloja juurikaan enempää ei olisi.
    Esim Vm09 molemissa caster-kulma 24º, mutta R1 etujättö 102 mm, ja R6 97 mm.
    Tost vois mutuilla, ett tiputa R1 keulaa alas milli kerrallan, ja testaa, ts pienennä etujättöö, niin rupee R1kin meneen mutkiin ihan samalla "voimalla" kuin R6kin.
    Tosin voi olla että jossain vaiheessa, kun olet tarpeeksi tiputtanut, keulasta alkaa tuleen turhan levoton ja rupee oleen ohjelmaa esim avauksissa. No mut sit ei olis ainakaan tylsää ajella.

    Anyway, mutu, yleisesti ottaen isompi-tehokkaampi-painavampi pyörä -> inssit pistää siihen isomman etujätön millä pyritään rauhoittamaan keulaa -> mikä tekee siitä taas kankeamman mutkiin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  14. #44
    Lisää nollainformaatiota..

    .. *tulipa tuota keulan pudottamista harjoiteltua jo pari kesää sitten... (johonkin jo raportoitu moneen kertaan) ..

    Suoraan 8mm, jonka jälkeen nostin takas puolittamalla olikohan johonkin 2,5mm kieppeille asti, 4mm kautta vai miten se oli ja nyt ihan viimeksi syksyllä "puolitin" vielä jonnekin milliin kieppeille, jos oikein muistan. On syksyn jälkeen vielä testaamatta saanko sillä hakemaani (paremman tuntuman mutkissa ja niiden ulostuloissa).

    Miksi näin?
    Totesin vaan, että kun rupee jarruttamaan mutkiin niin kääntyyhän se ja kun nostaa lisää niin rauhottuu vaikka ei se vikuri ollut vaikka mitä nyt 8mm:llä tuntui kuin kaatuis sisämutkaan päistikkaan.. .. .. *

    Jos toi pikku pudotus on vielä "liikaa" niin nostan takas vakioksi ... koska perä on muutenkin jo rengasprofiilin muutoksen takia *~10mm *ylempänä .. * kiva, että "ammattikuskit" neuvoo mun tekemään joltisenkin samaan suuntaan !!

    /z
  15. #45
    Lainaa (zeromark @ Tammi. 11 2010,14:40) kirjoitti
    Suoraan 8mm, jonka jälkeen nostin takas puolittamalla olikohan johonkin 2,5mm kieppeille asti, 4mm kautta vai miten se oli ja nyt ihan viimeksi syksyllä "puolitin" vielä jonnekin milliin kieppeille, jos oikein muistan. On syksyn jälkeen vielä testaamatta saanko sillä hakemaani (paremman tuntuman mutkissa ja niiden ulostuloissa).

    Jos toi pikku pudotus on vielä "liikaa" niin nostan takas vakioksi ... koska perä on muutenkin jo rengasprofiilin muutoksen takia *~10mm *ylempänä .. * kiva, että "ammattikuskit" neuvoo mun tekemään joltisenkin samaan suuntaan !!
    No käytännössähän sä tiputit keulaa 18mm; jos siis tiputit keulaa 8mm ja vaihdoit samalla takaprofiilia jolloin perä nousi 10mm. Joten jos nostat keulan takas nollaan, niin käytännössähän sä olet silloin laskenut keulaa sen 10mm, jos takana on se 10mm korkeempi profiili.

    Eli ei mikään ihme jos mopo tuntuu "vähä" ketterämmältä/levottomammalta...



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  16. #46
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 11 2010,11:57) kirjoitti
    Lainaa (jannu @ Tammi. 11 2010,01:14) kirjoitti
    190/50-180/55
    Tarkoitatko 190/50-190/55 ?
    En. Tarkoitin 180/55, kuten kirjoitin. Vai eikö tämä mene rykkösen vanteelle?
    Harrikka
  17. #47
    Lainaa (jannu @ Tammi. 11 2010,22:04) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 11 2010,11:57) kirjoitti
    Lainaa (jannu @ Tammi. 11 2010,01:14) kirjoitti
    190/50-180/55
    Tarkoitatko 190/50-190/55 ?
    En. Tarkoitin 180/55, kuten kirjoitin. *Vai eikö tämä mene rykkösen vanteelle?
    Kyllä menee, mutta ei siinä paljon korkeus muutu jos laitat sen samalle vanteelle.



    KÄRPÄT KIITTÄÄ....
  18. #48
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 11 2010,12:03) kirjoitti
    Lainaa (Jycce12R @ Tammi. 10 2010,23:02) kirjoitti
    Hurjaa juttua mennä R1:n tai R6R:n keulaa pudottamaan tuohon tyyliin! Wehnä ajoi vakioasetuksilla, samoin minä. Zupin ei missään nimessä suosittele etu- tai takapään korkeuksien muuttamista. Eikä siihen ole mitään tarvettakaan. Yamaha kääntyy ilman mitään kaheleita vippaskonsteja, kun jouset ja vaimennus ovat kohdallaan. Keula painetaan alas jarrulla, kun mennään mutkaan. Vaikutus paljon suurempi kuin keulan laskemisella. Toinen vaikuttava asia on pyörän kallistaminen. Ennen kuin nämä lääkkeet on käytetty loppuun, muuta ei kannata yrittää. Virhettä ei kannata koettaa korjata virheellä. Tämä siis hitaissa mutkissa kääntyvyyteen. Nopeat sitten erikseen. Ottakaa todellakin nuo Janin varoitukset onkeenne ennen kuin sattuu jotain.
    Saanen edellen huomauttaa että alunperin kyse oli tuosta:

    Lainaa (scuuba @ Elo. 14 2009,13:33) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 14 2009,11:59) kirjoitti
    2. Tonnisella on vaikeampi ajaa mutkissa (puhutaan marginaalisista eroista). Kusiaisen saa nätisti heitettyä kallelleen, isompi vänkää vastaan ja tuntuu raskaammalta vaikka puntarissa kiloja juurikaan enempää ei olisi.
    Esim Vm09 molemissa caster-kulma 24º, mutta R1 etujättö 102 mm, ja R6 97 mm.
    Tost vois mutuilla, ett tiputa R1 keulaa alas milli kerrallan, ja testaa, ts pienennä etujättöö, niin rupee R1kin meneen mutkiin ihan samalla "voimalla" kuin R6kin.
    Tosin voi olla että jossain vaiheessa, kun olet tarpeeksi tiputtanut, keulasta alkaa tuleen turhan levoton ja rupee oleen ohjelmaa esim avauksissa. No mut sit ei olis ainakaan tylsää ajella.

    Anyway, mutu, yleisesti ottaen isompi-tehokkaampi-painavampi pyörä -> inssit pistää siihen isomman etujätön millä pyritään rauhoittamaan keulaa -> mikä tekee siitä taas kankeamman mutkiin.
    Mietin useammin kuin kaksi kertaa, että viitsinkö edes kommentoida noihin alustansäätöjuttuihin. Ajattelin kuitenkin yrittää kun tuo Parjaanikin jaksoi, mutta enpä ole tuloksesta yllättynyt *. Tämä on kuin opettaisi isäänsä naimaan *
    YZF-R1 -07

    "Aikainen kala koukun nappaa..."
    sb a #??
    www.vararikkoracing.fi
  19. #49
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (jannu @ Tammi. 11 2010,22:04) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 11 2010,11:57) kirjoitti
    Lainaa (jannu @ Tammi. 11 2010,01:14) kirjoitti
    190/50-180/55
    Tarkoitatko 190/50-190/55 ?
    En. Tarkoitin 180/55, kuten kirjoitin. *Vai eikö tämä mene rykkösen vanteelle?
    Isot pojat radalla kertoivat, että tuo 190/55 olisi parempi profiili rata-ajeluun kuin 180/55 tai 190/50. Slikseissä taitaa olla käytössä vielä korkeampiakin profiileja.
    Superbike #7
  20. #50
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 11 2010,14:56) kirjoitti
    Lainaa (zeromark @ Tammi. 11 2010,14:40) kirjoitti
    Suoraan 8mm, jonka jälkeen nostin takas puolittamalla olikohan johonkin 2,5mm kieppeille asti, 4mm kautta vai miten se oli ja nyt ihan viimeksi syksyllä "puolitin" vielä jonnekin milliin kieppeille, jos oikein muistan. On syksyn jälkeen vielä testaamatta saanko sillä hakemaani (paremman tuntuman mutkissa ja niiden ulostuloissa).

    Jos toi pikku pudotus on vielä "liikaa" niin nostan takas vakioksi ... koska perä on muutenkin jo rengasprofiilin muutoksen takia *~10mm *ylempänä .. * kiva, että "ammattikuskit" neuvoo mun tekemään joltisenkin samaan suuntaan !!
    No käytännössähän sä tiputit keulaa 18mm; jos siis tiputit keulaa 8mm ja vaihdoit samalla takaprofiilia jolloin perä nousi 10mm. Joten jos nostat keulan takas nollaan, niin käytännössähän sä olet silloin laskenut keulaa sen 10mm, jos takana on se 10mm korkeempi profiili.

    Eli ei mikään ihme jos mopo tuntuu "vähä" ketterämmältä/levottomammalta...
    Aivan pakko sanoo, että kokeileppa tuota teoriaasi ensi kesänä ja ylläty, mutta pysy poissa pusikosta...
    Hondassa se ei ole kyllä lähelläkkään sama asia kummasta päästä sitä korkeutta muuttaa.
    10 mm nosto perässä ei tee todellakaan samaa asiaa ku 10 mm lasku keulassa.
    KÄRPÄT KIITTÄÄ....
  21. #51
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 11 2010,22:18) kirjoitti
    Lainaa (jannu @ Tammi. 11 2010,22:04) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 11 2010,11:57) kirjoitti
    Lainaa (jannu @ Tammi. 11 2010,01:14) kirjoitti
    190/50-180/55
    Tarkoitatko 190/50-190/55 ?
    En. Tarkoitin 180/55, kuten kirjoitin. *Vai eikö tämä mene rykkösen vanteelle?
    Isot pojat radalla kertoivat, että tuo 190/55 olisi parempi profiili rata-ajeluun kuin 180/55 tai 190/50. Slikseissä taitaa olla käytössä vielä korkeampiakin profiileja.
    Ok. Pitänee sitten kokeilla varmaan tuota 190/55 gummia.

    Kumin profiilikin kuitenkin varmaankin kääntyvyyteen vaikuttaa, joten vaikka 180/55 vs. 190/50 ei paljoa persausta nosta, niin kääntyvyys muuttuu kuitenkin?

    Kohtuullisen kauaksi mennyt muuten vakiopyörien parhaista kierrosajoista . Itsekin kyllä osasyyllinen *.
    Harrikka
  22. #52
    Lainaa (jannu @ Tammi. 11 2010,23:22) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 11 2010,22:18) kirjoitti
    Lainaa (jannu @ Tammi. 11 2010,22:04) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 11 2010,11:57) kirjoitti
    Lainaa (jannu @ Tammi. 11 2010,01:14) kirjoitti
    190/50-180/55
    Tarkoitatko 190/50-190/55 ?
    En. Tarkoitin 180/55, kuten kirjoitin. *Vai eikö tämä mene rykkösen vanteelle?
    Isot pojat radalla kertoivat, että tuo 190/55 olisi parempi profiili rata-ajeluun kuin 180/55 tai 190/50. Slikseissä taitaa olla käytössä vielä korkeampiakin profiileja.
    Ok. Pitänee sitten kokeilla varmaan tuota 190/55 gummia.

    Kumin profiilikin kuitenkin varmaankin kääntyvyyteen vaikuttaa, joten vaikka 180/55 vs. 190/50 ei paljoa persausta nosta, niin kääntyvyys muuttuu kuitenkin?

    Kohtuullisen kauaksi mennyt muuten vakiopyörien parhaista kierrosajoista . Itsekin kyllä osasyyllinen *.
    R1:sen takavanne on 6" leveä, joten 190:stä alle vaan. Sitten pelailet profiilin kanssa, 50 on vakio, 55 saat jo kääntyvyyttä ja kaarrepitoa ja sitten siitä ylöspäin kun mennään niin alkaa tulemaan ominaisuuksia lisää, joita pitäisi sitten myös osata hyödyntää. 55 ja 60 profiiliset on niitä yleisimmin käytettyjä.

    Alkuperäiseen aiheeseen sen verran että vakiopyörän saa muutettua aika hyvin jo pelkästään sillä kun laittaa oikean profiiliset renkaat alle ja säätää jouset sopiviksi niille sekä kuskin painolle. Alkaa olemaan jo huomattavasti maukkaampi ajella.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  23. #53
    Lainaa (mazak @ Tammi. 11 2010,22:22) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 11 2010,14:56) kirjoitti
    Lainaa (zeromark @ Tammi. 11 2010,14:40) kirjoitti
    Suoraan 8mm, jonka jälkeen nostin takas puolittamalla olikohan johonkin 2,5mm kieppeille asti, 4mm kautta vai miten se oli ja nyt ihan viimeksi syksyllä "puolitin" vielä jonnekin milliin kieppeille, jos oikein muistan. On syksyn jälkeen vielä testaamatta saanko sillä hakemaani (paremman tuntuman mutkissa ja niiden ulostuloissa).

    Jos toi pikku pudotus on vielä "liikaa" niin nostan takas vakioksi ... koska perä on muutenkin jo rengasprofiilin muutoksen takia *~10mm *ylempänä .. * kiva, että "ammattikuskit" neuvoo mun tekemään joltisenkin samaan suuntaan !!
    No käytännössähän sä tiputit keulaa 18mm; jos siis tiputit keulaa 8mm ja vaihdoit samalla takaprofiilia jolloin perä nousi 10mm. Joten jos nostat keulan takas nollaan, niin käytännössähän sä olet silloin laskenut keulaa sen 10mm, jos takana on se 10mm korkeempi profiili.

    Eli ei mikään ihme jos mopo tuntuu "vähä" ketterämmältä/levottomammalta...
    Aivan pakko sanoo, että kokeileppa tuota teoriaasi ensi kesänä ja ylläty, mutta pysy poissa pusikosta...
    Hondassa se ei ole kyllä lähelläkkään sama asia kummasta päästä sitä korkeutta muuttaa.
    10 mm nosto perässä ei tee todellakaan samaa asiaa ku 10 mm lasku keulassa.
    Tuo on totta.

    Viime kaudella eräästä 600 luokan kilpurista tiimi mittaili tosissaan jousitukseen liittyviä juttuja ja pistivät merkille että 2 mm prikan lisääminen takaiskarin ja rungon väliin, pitäisi siis nostaa perää 2 mm ylöspäin, nosti perää ajotilanteessa vain 0,2 mm. Eli käytännössä sillä ei ollut juurikaan mitään vaikutusta tuohon geometriaan, mikä ajon aikana siis vallitsee.

    Ts. sillä keulan laskemisella on suurempi vaikutus kuin perän nostamisella.

    Ja kyseessä siis normaali linkustolla toimiva perä, ei Hondan Pro-Link progressiivinen systeemi.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  24. #54
    Taas mistään mitään tietämätön alkaa huutelun, mutta muutama esimerkki omista kokemuksista.

    Triumphista aloin pudottelemaan keulaa pikkuhiljaa, ja siinä taisin päätyä 10mm pudotukseen. Nyt se kääntyy edes vähän sinne päin. Kun mulla oli ye olde R6, siinäkin keulaa tuli laskettua aika kovin. Olisiko sekin ollut 10mm luokkaa. Mutta tuossa kun uudehkoa Ärkutosta kokeilin männä kesänä, tuntui se vakiokorkeudessakin kaatuvan alle. Siitä ei tulisi mieleenkään laskea keulaa enää.

    Okei olihan nuo 2 ekaa ihan eri pelejä kuin uudemmat R6:t mutta silti.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  25. #55
    Lainaa (PoS @ Tammi. 12 2010,10:25) kirjoitti
    Taas mistään mitään tietämätön alkaa huutelun, mutta muutama esimerkki omista kokemuksista.

    Triumphista aloin pudottelemaan keulaa pikkuhiljaa, ja siinä taisin päätyä 10mm pudotukseen. Nyt se kääntyy edes vähän sinne päin. Kun mulla oli ye olde R6, siinäkin keulaa tuli laskettua aika kovin. Olisiko sekin ollut 10mm luokkaa. Mutta tuossa kun uudehkoa Ärkutosta kokeilin männä kesänä, tuntui se vakiokorkeudessakin kaatuvan alle. Siitä ei tulisi mieleenkään laskea keulaa enää.

    Okei olihan nuo 2 ekaa ihan eri pelejä kuin uudemmat R6:t mutta silti.
    Kävikö näin?

    Lainaa (parjan_fin @ Tammi. 07 2010,17:42) kirjoitti
    10 mm keulan pudotus, pyörässä kuin pyörässä, on sellainen että hyvä jos sen jälkeen enään suoraan pääsee metriäkään.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  26. #56
    Lainaa (mazak @ Tammi. 11 2010,22:22) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 11 2010,14:56) kirjoitti
    Lainaa (zeromark @ Tammi. 11 2010,14:40) kirjoitti
    Suoraan 8mm, jonka jälkeen nostin takas puolittamalla olikohan johonkin 2,5mm kieppeille asti, 4mm kautta vai miten se oli ja nyt ihan viimeksi syksyllä "puolitin" vielä jonnekin milliin kieppeille, jos oikein muistan. On syksyn jälkeen vielä testaamatta saanko sillä hakemaani (paremman tuntuman mutkissa ja niiden ulostuloissa).

    Jos toi pikku pudotus on vielä "liikaa" niin nostan takas vakioksi ... koska perä on muutenkin jo rengasprofiilin muutoksen takia *~10mm *ylempänä .. * kiva, että "ammattikuskit" neuvoo mun tekemään joltisenkin samaan suuntaan !!
    No käytännössähän sä tiputit keulaa 18mm; jos siis tiputit keulaa 8mm ja vaihdoit samalla takaprofiilia jolloin perä nousi 10mm. Joten jos nostat keulan takas nollaan, niin käytännössähän sä olet silloin laskenut keulaa sen 10mm, jos takana on se 10mm korkeempi profiili.

    Eli ei mikään ihme jos mopo tuntuu "vähä" ketterämmältä/levottomammalta...
    Aivan pakko sanoo, että kokeileppa tuota teoriaasi ensi kesänä ja ylläty, mutta pysy poissa pusikosta...
    Hondassa se ei ole kyllä lähelläkkään sama asia kummasta päästä sitä korkeutta muuttaa.
    10 mm nosto perässä ei tee todellakaan samaa asiaa ku 10 mm lasku keulassa.
    Tokihan kaikki riippuu kaikesta, ja tossa perän nostossa vaikuttaa esim akseliväli ja takahaarukan kulma ja pituus siihen paljonko se takapään nosto vaikuttaa keulakulmaan ja etujättöön.
    Mutta edelleenkin liikutaan hyvin lähellä samoja lukemia, laski sitten keulaa sen 10mm tai nosti perää sen 10mm.

    Ja joo, älä sinäkään aja metsään, jos joskus erehdyt testailemaan keulan tai perän korkeuden muutoksia ajogeometriaan.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  27. #57
    Lainaa (parjan_fin @ Tammi. 12 2010,08:59) kirjoitti
    Lainaa (mazak @ Tammi. 11 2010,22:22) kirjoitti
    Hondassa se ei ole kyllä lähelläkkään sama asia kummasta päästä sitä korkeutta muuttaa.
    10 mm nosto perässä ei tee todellakaan samaa asiaa ku 10 mm lasku keulassa.
    Tuo on totta.

    Viime kaudella eräästä 600 luokan kilpurista tiimi mittaili tosissaan jousitukseen liittyviä juttuja ja pistivät merkille että 2 mm prikan lisääminen takaiskarin ja rungon väliin, pitäisi siis nostaa perää 2 mm ylöspäin, nosti perää ajotilanteessa vain 0,2 mm. Eli käytännössä sillä ei ollut juurikaan mitään vaikutusta tuohon geometriaan, mikä ajon aikana siis vallitsee.

    Ts. sillä keulan laskemisella on suurempi vaikutus kuin perän nostamisella.

    Ja kyseessä siis normaali linkustolla toimiva perä, ei Hondan Pro-Link progressiivinen systeemi.
    Melekosta legendaa. Mutta jos joku välttämättä haluaa pitää tuota "totuutena" niin pitäköön.

    Pelkästään se että;"2 mm prikan lisääminen takaiskarin ja rungon väliin, pitäisi siis nostaa perää 2 mm ylöspäin"; kuulostaa todella kummalliselta yleistykseltä. Tuskimpa kovinkaan monessa mopossa on täysin lineaarinen 1:1-takalinkusto...??

    Ja mitä tulee sitten ajonaikaiseen mittaamiseen, niin aika ultra-pro vehkeet saa olla jos pääsee 0,2 mm tarkkuuteen perän korkeuden mittaamisessa.
    Jos nyt hihasta ravistais jotain veikkauksia tuosta toleranssista, niin tod näk kyseessä oli lineaarinen potentiometri, ja jos sen mittausalue on esim 100mm, niin tuo tarkoittaisi jo sen potentiometrin kohdalla 0,2% tarkkuutta. Siihen lisäksi vielä potentiometrille tulevan jännitteen vaihtelu on jo tod näk huomattavasti suurempi kuin 0,2%.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #58
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 12 2010,12:09) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Tammi. 12 2010,08:59) kirjoitti
    Lainaa (mazak @ Tammi. 11 2010,22:22) kirjoitti
    Hondassa se ei ole kyllä lähelläkkään sama asia kummasta päästä sitä korkeutta muuttaa.
    10 mm nosto perässä ei tee todellakaan samaa asiaa ku 10 mm lasku keulassa.
    Tuo on totta.

    Viime kaudella eräästä 600 luokan kilpurista tiimi mittaili tosissaan jousitukseen liittyviä juttuja ja pistivät merkille että 2 mm prikan lisääminen takaiskarin ja rungon väliin, pitäisi siis nostaa perää 2 mm ylöspäin, nosti perää ajotilanteessa vain 0,2 mm. Eli käytännössä sillä ei ollut juurikaan mitään vaikutusta tuohon geometriaan, mikä ajon aikana siis vallitsee.

    Ts. sillä keulan laskemisella on suurempi vaikutus kuin perän nostamisella.

    Ja kyseessä siis normaali linkustolla toimiva perä, ei Hondan Pro-Link progressiivinen systeemi.
    Melekosta legendaa. Mutta jos joku välttämättä haluaa pitää tuota "totuutena" niin pitäköön.

    Pelkästään se että;"2 mm prikan lisääminen takaiskarin ja rungon väliin, pitäisi siis nostaa perää 2 mm ylöspäin"; kuulostaa todella kummalliselta yleistykseltä. Tuskimpa kovinkaan monessa mopossa on täysin lineaarinen 1:1-takalinkusto...??

    Ja mitä tulee sitten ajonaikaiseen mittaamiseen, niin aika ultra-pro vehkeet saa olla jos pääsee 0,2 mm tarkkuuteen perän korkeuden mittaamisessa.
    Jos nyt hihasta ravistais jotain veikkauksia tuosta toleranssista, niin tod näk kyseessä oli lineaarinen potentiometri, ja jos sen mittausalue on esim 100mm, niin tuo tarkoittaisi jo sen potentiometrin kohdalla 0,2% tarkkuutta. Siihen lisäksi vielä potentiometrille tulevan jännitteen vaihtelu on jo tod näk huomattavasti suurempi kuin 0,2%.
    Onko tylsää? Tuotat kyllä kiitettävän määrän tekstiä, mutta onko tarkoituksesi vain saada vääntö aikaiseksi parjanin kanssa? Minä en ainakaan näe muuta tarkoitusta tuollaisella saivartelulla kuin yrityksen saada väittely aikaiseksi aivan turhasta asiasta, joka ei edes liity alkuperäiseen aiheeseen millään tavalla.
    Superbike #7
  29. #59
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 12 2010,12:17) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 12 2010,12:09) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Tammi. 12 2010,08:59) kirjoitti
    Lainaa (mazak @ Tammi. 11 2010,22:22) kirjoitti
    textiä.
    textiä
    textiä
    Onko tylsää? Tuotat kyllä kiitettävän määrän tekstiä, mutta onko tarkoituksesi vain saada vääntö aikaiseksi parjanin kanssa? Minä en ainakaan näe muuta tarkoitusta tuollaisella saivartelulla kuin yrityksen saada väittely aikaiseksi aivan turhasta asiasta, joka ei edes liity alkuperäiseen aiheeseen millään tavalla.
    Huomasin ihan saman...ihan kun taas väkisin yritetään vääntämällä vääntää ja saivarrella ja kaiken lisäksi täysin aiheen vierestä
    Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
  30.  
  31. #60
    ^^^ Onko siinä jollekin jotakin uutta *.

    No ehkä jollekin jos on liittynyt vuonna 2010.

    Mutta antaahan sekin vähän valoa sydäntalveen kun voi seurata jonkun haluavan välttämättä esittää hölmöytensä aina uudestaan ja uudestaan, neuvomalla kaikkia vastaantulevia asiasta mistä ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta = rata-ajo moottoripyörällä edes kohtuullista vauhtia.

    Lisätäänpä sen verran varsinaiseen asiaan, että eipä taida olla pyöränmerkillä tai kuutioilla isommin väliä, eiköhän se kuski ratkaise. Kovaa näyttävät tekijämiehet menevän vanhemmillakin ryskillä.



    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Sivu: 2 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen