Aloittavalle keski-ikäiselle motoristille tarjottu BMW K75S -merkkistä pyörää vm. -90 varsin kohtuuhintaan. Sopisi omaan ajotarkoitukseeni (leppoisa matka-ajo) ilmeisen hyvin. Vai sopiiko ?
Pyörä kuuluu olevan hyvässä kunnossa, eikä ole tässä tapauksessa syytä sitä epäilläkään. Kilometrejä kertynyt mittariin 180 000 - mutta jos olen käsittänyt oikein ko. pyörällä riittää vielä hyvin enemmän tai vähemmän huolettomia ajokilometrejä lähitulevaisuudessa ??
Vinkkejä, kommentteja ym. varoituksen sanaa kokeneemmilta otetaan ilolla vastaan.
No minulla on yksi 89-mallinen, ajosuorite per sulanmaankausi jotakin 15-20 tkm riippuen matkaenskailun eli toisen pyörän käyttöasteesta.
Sopii mainiosti leppoisaan matkailuun. Itse ajelen useimmin 100-1000 km ajot tällä, lyhyemmät ja hiekkaosuuksia sisältävät matkaenskalla. Tänä kesänä myös pari rautapersettä bemarilla, pyörän suhteen ei huomautettavaa.
Ennen ostoa mietittäviä pyörätyyppiin liittyen:
- onko ajoasento hyvä: lähinnä kapea ja matala tanko, mahdollisen matalan vaihtoehtosatulan aiheuttama polvikulma; selviää vain riittävästi makustelemalla satulassa
- kypärämelu: monilla yli 180 cm pitkillä alkuperäinen pleksi ohjaa turbulenssin suoraan kypärään, tehden melusta huikean; kokeilemalla selviää ja vaihtopleksejä löytyy joka junaan Parabellumilta ja muilta
- ei ole mikään mutkaohjus eikä nosta etutassua vaan vertautuu pikajunaan
Hyviä puolia:
- tärinätön (erit. verrattuna K100)
- johdonmukainen ja vakaa
- mainio ajettava siirtymillä (100-160 km/h)
- helppo ja johdonmukainen huollettava = kohtuukustannuksin kestää pitkään
- yleensä kahvalämppärit (toimivat hyvin), voi löytyä absillisenakin, yläkate suojaa hyvin
Tarkastettavia kunnosta:
- voimansiirron välykset
- öljyn tihkuminen kytkimeen
- onko takaiskari loppu ja säkittää, pumput pehmeät, nypyttääkö
- hyvä käynnistyvyys, pitäisi lähteä aina kuin palmun alta
- noilla kilometreillä kaikki muukin... ei ole ikuinen kulutusosiltaan, vaikka kestävä onkin; oikea tuntuma on kaikessa saksalaisen täsmällinen tai kaivinkonemainen, löpsöys on aina tarkastettava
Minä olen ollut kovin tyytyväinen, erityisesti kun hankin ensisijaisesti mp-adrenaliinini enskapolulta. Mutkapätkällä tuoreet kyykyt häipyvät horisonttiin, mutta bemulla on silti (ainakin) yhtä kivaa omalla nopeusalueellaan. Pitkälle matkalle merkittävä parannus löytyy vasta tuoreemmista RT, LT -kuvioista, enkä ole koeajoista huolimatta päätynyt vaihtamaan vaan ajan vielä pitkään.
Matkatavarat kantaa mainiosti, kakspäällä mahtuu kivasti jos ei ole kuulantyöntäjäpari. Eiköhän tuo ole parhaasta päästä 20-vuotiaita matkapyöriä, ja aivan käypäinen vielä tämän päivän ajoihin.
(Edit: pari käpyä poistettu)
K75 on kyllä yleensäkkin varmatoiminen ja hyvä pyörä.
Mutta käy kokeilemassa K75S:ta ja fiilistele onko kate
riittävän suojaava pitemmille matkoille (vrt K75RT)
Tarkista myös, ettei etuiskareista tihku öljyä.
Jos pikkusen savuttaa käynnistäessä, niin se on vaan ominaisuus ei vika.
Jaksaa kyllä mennä kaks päälläkin.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800