Kertokaas mistä johtuu, kun etukumi kuluu epätasaisesti. Kumi rullaa työntäessäkin epätasaisesti varsinkin, jos rengas ei ole täysin suorassa. Kuten kuvasta näkyy, niin keskikohta kumista on korkeammalla kuin reunat.
![]()
Ex-list:
HD Dyna Fat Bob -11
Yamaha FJR1300A -05
BMW F650GS -07
Liekö edellinen tarkoittaneen, että liian korkea rengaspaine?(eimo @ Elo. 04 2009,21:19) kirjoitti
Epätasainen kuluminen voi johtua rengaspaineiden lisäksi ajotavasta, iskunvaimentimien ominaisuuksista (tai niiden ominaisuuksien heikentymisestä), sekä myös tietyille rengasmalleille tuntuu olevan tyypillistä kulua epätasaisesti/portaille hyvin herkästi, jos eivät ole tarkalleen sellaisessa kohteessa tai olosuhteissa mihin ne ovat suunniteltu.
Omaan pyörääni en voi laittaa Bridgestonen rengasta eteen, ei vaan toimi. Kuluu portaille ja kantatessa pyörä "haukkaa" lisää kanttauskulmaa itsestään. Ei mikään mukava ajaa.
Omaan pyörään Metzelerin ME33 on toimiva eturengas (tämä siis vain esimerkkinä), mutta siinäkin on taas sitten yksi drawback, että rengaspaineen on oltava täsmälleen oikea, tai muuten sen renkaan saa pilalle nopeasti.
Kuten sanottu tässä koko litanian aikana, syy voi olla mikä tahansa, ja se on tapauskohtaisesti selvitettävä, jos haluaa asiaan korjausta.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Empä ole nähnyt vielä käytettyä MP eturengasta jossa näin ei olisi, jotta aika yleistä tahtoo olla.(Hutsi @ Elo. 04 2009,21:05) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Tunnenkohan mää sitten ainoastaan varovaisia kanttailijoita, kun minusta kuluneet renkaat ovat aina sakoilla justiinsa siitä keskeltä vaikka reunoilla olisi kuinka paljon kulutuspintaa.(RC17 @ Elo. 04 2009,21:33) kirjoitti
![]()
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Eipä taida eturenkaaseen kohdistua paljon voimia muualle kuin reunoille, jos nyt vähänkään kanttailee tai etujarrulla jarruttelee. Ihan normaalia siis minun nähdäkseni.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Mulla on kaikki eturenkaat missä on ton tapanen "traktorinrengas" -kuvio kulunu epätasasesti. Pyörät ollu thundercat ja nyt R1:nen. Tuota kuvioo on nyt vähän hankala selittää, mutta esim. bridgestonen BT020 etusena kului vituix kesässä (~6000tkm). Rengaspaineilla voi vähän kikkaill, ni saa kulumaan tasasemmin.
Metzeler näkyy kuluvan tasasemmin (paikallaan olevaa tyyppiä en muista...) ja hyllyssä odottaa asennusta metzelerin z4. Kuvioltaan Z4 on ihan erilainen kuin BT020. Uskon se kuluvan normaalisti.
Mulla on muutoinkin sellanen käsitys, että aika moni eturengas kuluu "laineille"....Noi "enska-gummit voipi olla vähän eri juttu
Mä väittäisin, että on ilmanpainetta liian vähän tai sitten iskunvaimennuksessa vikaa jos rengas on takoitettu kyseiseen pyörään (Kantavuus riittää ja koko on oikea).
Renkaat on alkuperäiset BMW:n ensiasennusrenkaat. Paineita on vähän enemmän mitä Bemari ohjekirjassaan suosittelee. Noista rengaspaineista on niin monenlaista juttua näihin mopottimiin liittyen, että ei ota aina selvää.(Antti_L @ Elo. 04 2009,22:04) kirjoitti
Tuohon jousituksen/vaimennuksen säätöön pitäisi perehtyä. Tällä hetkellä ne vaan jossain säädössä.
Ex-list:
HD Dyna Fat Bob -11
Yamaha FJR1300A -05
BMW F650GS -07
Ensiasennusrenkaissa kannattaa varmaan käyttää ihan valmistajan suosituksia. Mutta minkä ikäinen pyörä on ja paljonko ajettu? Voisin sitten veikata, että iskareissa on vikaa tai sitten renkaan ominaisuus.
En oikein ymmärtänyt, kuluuko rengas siis reunoilta vai mikä tässä on ongelma?
Hyvin todennäköisesti rengaspaineet ovat väärät. Jos käytät aina samaa mittaria tai käyt samalla huoltamolla niin vaihda mestaa välillä. Puolet huoltamoiden mittareista on joko hakattu paskaksi tai väärin kalibroitu.
Onko tuo muuten se 800 sarjan BMW, josta murtuu tuo etuhaaruka tuolta akselin vierestä? Yks akka oli kuolla kun vauhdissa napsahti poikki.
Le Motard otti esiin tärkeän pointin. Tosiaan hyvälaatuisenkaan rengaspainemittarin ei tarvitse välttämättä kun kerran pudota pöydältä, niin se näyttää perunoita.(Le Motard @ Elo. 04 2009,22:48) kirjoitti
Hyvä idea on pitää mukana pientä mutta laadukasta rengaspainemittaria, jota ei päästä altistumaan kolhuille.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Sama täällä, mittarissa karvan yli 6tkm ja samanlainen etunen (BT020) surkeessa kunnossa. Ajoin vajaalla renkaalla, kunnes hokasin asian. Luulin liikkeen, josta pyörän ostin kesäkuussa, tarkastaneen asian... (seli seli). Ite olis pitäny kattoo paineet.(TTM @ Elo. 04 2009,21:58) kirjoitti
GSX650F -08
No noi Bridgestonen Battlaxit on kyllä vihonviimeisiä renkaita. Ne kuluu just tuolla tavalla ja pilaa uutenakin pyörän ajo-ominaisuudet. Ei kannata sekaantua niihin.
Itellä meni Bridgestonen nakeilla ajo-ominaisuudet niin huonoksi että kävi jo pyörän vaihto mielessä, kun en uskonut että tunnettumerkkinen rengas voisi vaikuttaa niin paljon.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Eturenkaalle on tyypillistä tuo kuluminen enemmän reunoilta kuin keskeltä (toisin kuin takarengas, joka tuppaa kulumaan keskeltä). Vaikea saada kulkumaan tasaisesti reunoilta ja keskeltä. Kovemmat painet yleensä hieman auttaa.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Saman tapaisia komuksia täälläkin. Tuohon kulumiseen kun vaikuttaa, niinkuin moni sen varmasti tietääkin, moni asia: rengasmerkki, ilmanpaineet, pyörän merkki ja -malli, ajotapa ja -olosuhteet, kuorma= yks vai kakspäällä, jne. jne.(hondamania @ Elo. 05 2009,09:20) kirjoitti
Itse olen hakemalla hakenut ja samalla kokeilusta tieten maksanutkin jonniverran, tietylle renkaalle sopivat paineet jotka ovat yleensä aina olleet muutamia satoja grammoja korkeammat kuin mitä pyörän manuaali antaa ymmärtää että pitäis käyttää.
Niin ja tärkein tietenkin unohtui: osta oma rengaspainemittari! Eivät ole enää hinnankiroissa, digitaalisetkaan. Huoltsikoiden mittarit kun ovat mitä ovat ja näyttävätkin sen.
Kannattaa varmaan uhrata n.150,-€ ja ostaa uusi etunen, sattaa pyörä renkaanvaihdon jälkeen "uudelta". Ihmettely ei tuota rengasta enää korjaa. Kannttanee samalla vaihtaa rengasmerkkiä, kokeile esim.TOURANCE EXP.
Tarkoitat siis että uraa on keskellä enmmän jäljellä kuin reunoilla?(Hutsi @ Elo. 04 2009,21:05) kirjoitti
Vai onko urasyvyys about sama koko leveydeltä, mutta rengas ei ole enää samalla tavalla pyöreä kuin uutena, vaan keskikohta on tullut ulospäin? Näin voisi käydä jos renkaan runko pettää. Yhden kerran olen nähnyt tällaisen renkaan, tosin autossa mutta kuitenkin.
Sinuna ostaisin suosiolla uuden eturenkaan ja katsoisin tuosta vanhasta renkaasta sitten kun se on irrallaan mitä siitä sisältä löytyy.
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Uudet kumit on jo tilattu ja tulossa. Täytyy varmaan vielä sijoittaa tuohon rengaspainemittariin, että saa paineet kohdalleen eikä tuhoa uusia kumeja.
Uusiksi renkaiksi otin Metzelerin Tourancet, kun ne oli vähän halvemmat kuin Michelinin Anakeet.
Ex-list:
HD Dyna Fat Bob -11
Yamaha FJR1300A -05
BMW F650GS -07
"Metsäsellerit" on varmaan turvallinen valinta. Itselläni Michelinit kuluivat loppuun pitoon verrattuna yllättävän nopeasti, ja moni muukin merkki on ollut pettymys.
Kyllä itelle tulee vanhojen kulahdettua taas metukat. *
21 vuoden aikana ollut metukkaa, micheliniä, avonia, bridgestonea ja sekä katupyörässä että endurossa. Metukka on voittanut luottamuksen.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Tässä FJR:n eturengas Z6 ajettuna 19 tkm. Kulunut mielestäni oikein johtuen käyttämistäni paineista 2,9 - 3,1 bar (kylmänä). Ajettu noin puolet matkaa täydellä kuormalla ja toiset puolet sekalaista ajoa. Vastaavalla renkaalla kotimaassa olen ajanut yli 20 tkm mutta tuossa taas kerran Norjan tiet yllätti ja pari milliä lähti päivässä yhdellä 900 km osuudella. Vastaavalla takarenkaalla Z6 vahvistettu, ajoin viimeksi 19 tkm eikä muuta haittaa ollut kuin kantatessa vähän kulmikas.
Kysyjän renkaan tilasta en olisi vielä kovasti huolissani. Jos on liian vähän painetta, painuu keskusta ajaessa alas pintapaineen vuoksi eikä siksi kulu, joten lisää painetta ja paljon ajoa.
![]()
Asiasta kolmanteen noihin rengaspaineisiin liittyen.
Aina suositellaan katupaineeksi niitä mitä valmistajakin suosittelee mutta radalle sitten reippaasti alhaisempia. Entäs näitten välimuoto "reippaampaan" katuajoon? Kannattaako pitää ihan suositeltuja paineita silti vai laskea vaikka 0.1 - 0.2 baaria paineita? Tuolloin ainakin järjen mukaan rengas ei olisi ihan niin täynnä jolloin kulutuspintaa olisi asvaltissa hieman enemmän ja hieman parempi pito. Lämpiäisi myös paremmin. Kestossa tietty tällä hävitään mutta jos haetaan sitä pitoa niin järkevääkö? Toisiko tuo samalla varmuutta että voisi vetää esim. risteyksissä kovempaa tai jos vaikka tiellä on hieman jotain sontaa? ;)
SuperDuke 2011.
Mielestäni paine on suoraan verrannollinen renkaan lämpenemiseen. Kirjotin jo useamman rivin tarinan, mutta en viiti sitä nyt laittaa tähän, kun ei ole tekniikankaavastoa käden ulottuvilla, että saisi yhtälön oikean muotoiseksi.(GoA @ Elo. 06 2009,19:02) kirjoitti
Mikroautossa paineiden nosto nostaa myös renkaan lämpötilaa. Pienempään kosketuspinta-alaan vaikuttaa suurempi energia joka aiheuttaa myös lämpenemän.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Renkaan rungon lämpeäminen nostaa painetta. Kilpa-auto (karttikin) on hieman eri asia kuin moottoripyörä. Autossa ei renkaan lämpötila/ilmanpaine saa nousta liiaksi ettei rengas menetä muotoaan. Sliksi pyöristyy keskeltä jos paine on liian suuri ja kitkapinta pienen sillon. Jos yritetään mennä saamaa vauhti niin rengashan alkaa luistamaan, luistava rengashan kuumenee taas lisää...(willik @ Elo. 07 2009,19:59) kirjoitti
Eräässä rata-autossa lähtöpaine oli 1,15-1,25, rengas lämpökammioon reiluksi kahdeksi tunniksi, sitten alle ja n. 90min. ajoa niin lämmöt oli 2,25-2,30. Autossa jarrut kuumentaa rengasta eri tavalla kuin mopossa.
Nyt kun on pyöriin 65-sarjan takarenkaita niin varmaan eroavat melkoisesti 55-sarjan renkaista, näiden paine/lämpö asioiden osalta.
Tuo asia huomattiin tosiaan kanssa. Renkaan paineita piti säädellä sen mukaan, että koko rengas kuluisi.(psi @ Elo. 07 2009,20:20) kirjoitti
Alusta ja rengas asiat on henkimaailman juttuja mihin vaikuttaa liian moni seikka![]()
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
moni katsoo rengasta, että kun tässä olis vielä milli pintaa, mutta kun on kulunut kuopille. tosiasiassa se on jo kulunut loppuun, ja rengas on niin ohut, ettei se kestä enää muodossaan.
bridgestoneista on luovuttu jo aikoja sitten, koska ne kului aina väärin. johtunee ehkä siitä, että niissä on jokain kevlar/nylon kudoksia ja rengas on vetelä rungoltaan verrattuna teräsvöihin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Pakko kyl koittaa tota paineiden laskua. Valmistaja/rengasvalmistaja suosittaa 2.5/2.9 paineta jotka on siis tarkoitettu max. loadille jota ei yksinään ajaessa tule. Tänäänkin takane lipsahti porkkalantien mutkassa eikä oltu kyllä vielä ihan niin paljon kantattu että ois tapit tjsp raapineet taikka chicken stripet kokonaan kuluneet. Vituttaa kun ei voi ihan täysin luottaa renkaisiin/pyörään.. Jos sitä koittais lähteä liikenteeseen vaikka 0.2 tiputuksesta? Comments?![]()
SuperDuke 2011.
Mulla alkoi met z6 kulumaan takana keskeltä turhan nopeesti-pudotin
painetta 3:sta 2,7:ään jo helpotti.
Hmm, mielenkiintoista. Asian pitäisi normaaleilla katurenkailla mennä juuri toisinpäin. Matalilla paineilla keskipakovoimasta renkaaseen muodostuu eteen "pussi", joka "jauhaa" renkaat keskeltä sileäksi. Korkeammat paineet estää tuon pussin synnyn. Vasta jos paineita on 4-5 kiloa, alkaa perinteinen kovista paineista johtuva renkaan pyöristyminen ehkä kuluttaa rengasta keskeltä. Valtaaosa kuskeista ajaa turhan alhaisilla paineilla ja kuluttavat renkaat ennen aikojaan sileäksi. Rengamyyjät tietysti kiittää. Ratahommat ja muutenkin äärimmäisen pidon hakijat on sitten erikseen.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Mullakin kokemukset osoittaisi että reilusti painetta (ainaskin 3 bar) takaa renkaalle pitkää ikää..
Nimimerkillä pilot road 2, 14 000km takarenkaalla takana ja 4.5mm pintaa jäljellä. reilut 3 bar tullut pidettyä painetta. Ja ei lipsu 90hp takarengasteholla edes sateella ykkösellä täyskaasukiihdytyksessä.
Erikoinen ajotyyli jos ei pidot katuajelussa riitä ja pitää laskea paineet valentino rossi-tasolle
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!