Onko jollain kokemusta Hagon takaiskunvaimentimista?
Ja siis kyykkyyn asennettuna.
Pari vuotta sitten pohdein samaa asiaa ja minulle suositeltiin Wilberssin iskaria.Ei ainakaan vielä ole tarvinnu katua ja melko edullinenkin oli, iskari valmistetaan asiakkaan painon sekä ajotyylin mukaan +5 vuoden takuu.Suomessa noita välittää OITRACON
Hagon ei pelittänyt kovin hyvin VX-800 Suzukissa. Miten lie vaativammassa.
Osta joku oikea. WP, Wilbers, Öhlins. Tulevat sitten loppupeleissä kuitenkin halvemmiksi. Kun et mene hätäpäissäsi vaihtamaan pyörää huonon iskarin takia. Oikeat iskarit ovat huollettavia ja säädettäviä ja tulevat tehtaalta valmiiksi merkkikohtaisesti funtsattuina.
mulla oli yhdessä r-yamahassa hagon takaiskari, pyörä oli ihan ok ajaa vaikka oli vakio keula, hagonissa ei ollut erillistä säiliötä vaikka alkuperäisessä oli, mutta muistaakseni täysin säädettävä kuitenkin (tästä on jo useampi vuosi kun myin yamahan pois, joten ei aivan tuoreessa muistissa ole),
hagon maksoi noin puolet siitä mitä esim. öhlins olisi maksanut.
elikkä jos vakio iskari on rikki/huollon tarpeessa niin korjaa/huolla se, jos vakio iskaria ei pysty purkamaan/huoltamaan niin sitten ostaisin hagonin (orkkis maksaa varmaan mansikoita, hagon ei, laadussa tuskin on eroja hagon/alkuperäinen), mutta jos on tarkoitus saada parempi kuin alkuperäinen niin unohda hagon ja osta joku tunnettu laatumerkki.
niin ja itse ostin hagonin koska alkuperäista iskaria ei voinut korjata (laski nesteet pihalle)
jeah!
Mikäli oikein avatartasi katsoin, niin omistat zx-6r 03-04 pyörän. Kyseiseen peliin hagon 426€ (allright) wilbers postikuluineen 480€ molemmat ns.peruspamppuja eli jousen esijännityksen säätö ja paluuvaimennuksen säätö.Valitsisin wilberssin jo ihan takuunkin vuoksi 5v. vs. 2.v hintojen ollessa noinkin lähellä toisiaan.
Oliko niin, että Wilbersin 5 vuoden takuu edellyttää kuitenkin öljynvaihtoa (tms. huollattamista) vuoden sisällä hankinnasta? Olen jonkin verran selvitellyt omaan laitokseen (Honda SP-1) saatavana olevia takaiskarivaihtoehtoja, ja laatumerkkien hintajärjestys halvemmasta kalliimpaan on jotakuinkin Wilbers-WP-Bitubo-Öhlins-Matris. Hagonin osalta taisin päätyä samaan kuin täälläkin on ounasteltu, eli että laatu ei välttämättä ole aivan timanttia, mutta saattaa vastata alkuperäisiskaria, toki pyörämallista riippuan. Ja vielä lisää offtopicia, kyseisen SP-1:n Öhlins-iskarin valmistus on tiettävästi äskettäin lopetettu, joten jos joku tietää mestan josta voisi vielä varastonperukoita listahintaa edullisemmin kysellä niin saa vinkata.
Totta jos noin ajattelee...(Soilworker @ Elo. 06 2009,01:10) kirjoitti
Iskari on pyörässä alkuperäinen ja ei koskaan huollettu. Tarkoitus on sille ens talvena jotain tehä. Tarkoitus siihen on laittaa joku toimiva, vanhaa en varmaan ala huoltamaan. Jos hommaisi siihen kerralla sitten kunnollisen esim. wp/öhläri, ku radallakin tulee ajeltua. (tosin ei varmaan omassa ajossa niin suurta merkitystä) Etupää on huollettu ja alkuperäinen.
Ostin viimetalvena matkalehmään sekä Hagonin etujouset sekä iskarin. Keulasta tuli hyvä, takapään vaimennusta sai ruuvailla aika paljon tiukemmaksi, että kumipallomaisuus hävisi, täysin tyytyväinen en takaiskariin ole vieläkään, vaikka pohjaanlyönnit kaksi päällä ovat loppuneet: siis originaaalista jousi oli mennyt joheikkoon happeen.
Niin, ja se hintaero Wilbersiin oli lähes parisataa, tilasin Wemotolta UK:sta.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Wilbers antaa valmistamilleen iskunvaimentimille 5 vuoden takuun, joka edellyttää seuraavaa:
- vaimennin lähetetään maahantuojalle huoltoon ennen kuin sillä on ajettu 20 000 km,
tai enintään 2 vuotta on kulunut ostopäivästä.
Itsellä tulee kans ajeltua radalla ja vielä ainakaan en koe, että olisin tarvinnut esim. öhlinssiä, jonka karvalakkimallin hinta oli 817€
Käytetäänkö noita Wilbersin iskareita lainkaan kisakäytössä?
Oletko katellut onko Maxtonilla englannissa enää mitään tarjolla veturiin ?(killa @ Elo. 06 2009,08:14) kirjoitti
Halpahan semmoinen Maxton ei ole mutta kylläkin hyvä.
Hinta toki riippuu haluaako nopean ja hitaan liikkeen säädön erikseen ja jousen esijännityksen hydraulisäädöllä jne.
Nitron irtoaa sitten etullisemmin ja parempiin malleihin pääsee valkkaamaan jousen jne.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Tuskin noita peruspamppuja ainakaan, mutta kyllä mä oon noita kalliimpia malleja wilbersiltä kilvettömissä jonkinverran nähny.En tiedä silti käyttääkö kukaan sm-kuski noita..(1ossi1 @ Elo. 06 2009,18:56) kirjoitti
Kiitos vinkistä, Maxton ei ollut tuttu merkki mutta ainakin GP7 vaikuttaa varsin pätevältä tuotteelta. Hintaa olisi valmistajan sivuston tietojen mukaan 570 puntaa + alv eli noin 800 euroa, ilmeisesti pyörämallista riippumatta.(Teuwo @ Elo. 06 2009,19:25) kirjoitti
Maxtonin ukko nysväili F1 pumppujakin joskus vuonna yksi ja kaksi - että kaipa tuo jotain asiasta ymmärtää.
Jos Amerniikan hapatus kelpaa nin AMA superbiken peruina voi olla Penske merkkisiä pumppuja kierrossa / ebayssa kaupan.
AMA jantterit niillä sitkeästi hinkkaa että kai ne pelaa jos on vaan ehjiä.
Samaten Fox Shocksilla voi olla jotain.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
http://www.hyperpro.com/(killa @ Elo. 06 2009,08:14) kirjoitti
Tuosta ainakin löytyy sp-1 hondaan iskaria hinnasta en tiedä enkä laadusta mutta komeen näkönen ainakin on.
http://www.emcfrance.com
..ja tuolta löytyy
Joo Pensken olinkin unohtanut mainita luettelossani, sijoittuu hintahaarukassa tuonne WP:n maastoon. Penskestä puheen ollen, liekö heillä Euroopan (tai jopa Suomen) edustusta lainkaan? Lähinnä noiden eksoottisempien merkkien tapauksessa kiinnostaisi sikäli, että jos takuuta joutuisikin jostain syystä käyttämään niin voi olla aika possakka lähetellä merten ja vuorien taakse huoltoon/vaihdettavaksi. Huollot kai onnistuu merkistä riippumatta missä tahansa asiansa osaavalla iskaripajalla, jos iskari siis on tehty huollettavaksi - ei kai noissa niin eksoottisia rakenteita ole?
Joskus dragrace.fi sivuilta bongasin tuon emc merkkisen iskarin ja tiedustelin sen huollosta ja muistaakseni se piti silloin lähettää(killa @ Elo. 06 2009,22:02) kirjoitti
tehtaalle huollettavaksi, mikäli halusi takuun säilyvän...jäi hyllyyn!
Hyperprota kaiketi välittää oitracon raumal ja dragrace.fi
hinta osviittaa
http://www.dragrace.fi/catalog/produ...oducts_id=8073
Mitkä nyt sitten on Suomessa suosituimmat merkit ja joihin sitten löytyy osaavat huoltopajat ja takuu touhut? Öhshit ja WP pelkästäänkö? Mikä ero noiden välillä on käytännössä muu kuin että WP:ta taitaa saada jokusen satasen halvemmalla (takaiskarit)?
GSX-R 600 K4 <-- R.I.P
<a href="http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/20308" target="_blank">
GSX-R 600 K6</a> <-- Soon to be gone
-------------------------------------------------------
Incoming: -11 Husaberg FS570 Black Edition
Tuli nyt sitten tilattua Öhlins...
Tähän asti ollut kiinni alkuperäinen (48tkm ajettu eikä koskaan huollettu).
Jos sulla on vakio keulajouset niin ei pyörän balanssi tolla ainakaan parane...Tossa KA 301 öhlärissä on vakiojousi on -34 eli 100N/mm joka on vähän jäykänpuoleinen tuohon pyörään yks päällä ajeluun, jos ei satu ajamaan kärkivauhtia radalla Dunlopin matalapainerenkailla. Ja kun keulassa on vakiona n.8,5N/mm jouset niin se ei ainakaan paranna tilannetta.
Eli taakse öhlariin -31 eli 95N/mm jousi, keulaan 9,5 tai 9,0 jouset ja esijännitykset sekä öhlarista korkeussäätö kohdalleen niin jo tuntuu eroa.
Ymmärsin, että tossa olisi 95 jousi, ku korpiaholta kyselin.
Ei se mun vauhti tosiaan mitään kärkivauhtia oo.
Onko tosiaan niin, että tosta iskarin vaihdosta ei oo merkittävää hyötyä ilman etupään laittoa? tietty seuraava etappi olis sit toi etupää.... Mut ainakin kuvittelin, että toi öhläri laittais ton takapään ja pyörän käyttäytymään paremmin ku tolla vanhalla.
Jos keula on löysä ja progressiivinen, ja perä on sopivan jäykkä ja lineaarinen, niin mitäs veikkaat, onko homma balanssissa?(1ossi1 @ Marras. 21 2009,03:39) kirjoitti
Vai kannattaisko eteenkin vaihtaa sopivan jäykkä ja lineaarinen, jotta homma olis balanssissa?
Eihä sinne keulaan tarvi vaihtaa ku jouset (+-100e). Toki jos hifistellä haluaa niin sit joku kitti keulaankin (250e-1000e tjsp).
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
No juu onhan se varmasti niinkin.
Tossa pyörässä on tosin aika jäykkä alusta vakionakin. Keula ei oo ainakaan tuntunut ajossa löysältä. Ja toi -03 mallin vakio takaiskarikin on tunnetusti todella jäykkä ja pintakova. Pitäishän tollasen uuden takaiskarin nyt ainakin epätasasuuksia syödä paremmin ku tollasen ikivanhan vakion.
Mut täytyy ny kattoo mitä täsä keksii tehä...
-03 636 mallissa kuten kaikissa muissakin 2000 luvun sporttipyörissä sekä etu- että takajouset on jo vakiona ns. lineaarisia eli niiden jousivoima ei oleellisesti muutu niiden painuessa kasaan.
Sensijaan kokonaisjousivoima sekä etu- että takapään jousituksessa on progressiivinen ja niin sen pitää ollakin (paitsi kawan zx-10R:n takapäässä jossa on suht kiinteä n. 1.8 välityssuhde ja SS ducatien takapäässä jossa linkkuja olekaan). Keulassa progressiivisuuden tekee rautajousen lisänä oleva ilmajousi ja takana siis välityssuhteeltaan muuttuva linkusto. (Itseasiassa takajousitus ei nykysporteissä kyllä ole progressiivinen sanan varsinaisessa merkityksessä koska linkuston välityssuhde kasvaa niissä lineaarisesti mutta ei hämmennetä tätä asiaa sen enempää)
-03 6R:n takapää ei ole kovan tuntuinen sen takia että iskaripuoli olisi jotenkin erityisen jäykkä tai huono vaan siksi että alkuperäisen vakiojousen jäykkyys on suunnilleen sama kuin ko. pyörän öhlarin vakiojousen eli noin 100N/mm ja linkuston välityssuhde on sellainen että takajousitus vaan yksinkertaisesti liikkuu tuon jäykkyisellä jousella liian vähän.
-03 6R:n etupään jouset eivät ole mitenkään oleellisesti liian pehmeät katukäyttöön tai maltilliseen rata-ajoon mutta n. 8,5N/mm jäykkyisinä ne ovat eri paria sekä alkuperäisen että öhlarin vakiotakajousen kanssa.
Että jos haluaa noista pyöristä parempia ajaa, sen ei aina tarvitse maksaa maltaita kunhan vaan tietää millä ja kuinka sitä ajettavuutta kunkin pyörämallin kohdalla saa parannettua.
Esimerkiksi pehmeämpi takajousi kawan vakioiskariin maksaa luokkaa 85€ ja jäykemmät etujouset 127€ pari + uudet keulaöljyt ja tietty mahdolliset asennukset. Ja vakiotakaiskarikin on muuten huollettavissa.
Ja mitä tulee -03 6R:n Öhlins takaiskarin jouseen niin sekä hyvällä tuurilla jostain vielä saatavissa olevan mallin KA 301 (valmistus lopetettu) että aiemmin tarjolla olleen pituussäädöllä varustetun vaihtoehdon KA 545 vakiojousi on ainakin kaikkien taulukoiden mukaan 01091-34 joka on jäykkyydeltään 100N/mm. Eli joko Öhlinsin taulukot ei pidä paikkaansa tai Erkka tilaa iskarin esim. Zupinilta -31 jousella tai vaihtaa sen siihen itse jälkikäteen. No jokatapauksessa oikean jäykkyinen jousi tuohon on siis tapauksesta riippuen joko -29 eli 90N/mm tai -31 eli 95N/mm.
Ok.
Olipa hyvin ja selkeästi kirjotettu!
Ehkä mun nopeudet huomioiden olisi järkevämpää laittaa taakse löysempi jousi, saatika jäykentää etupäätä. Ellei pyörän balanssi vaadi että tekee molemmat.
Kumpaa noista iskarimalleista on käytetty tossa kawassa ku sillä on kisaa ajettu, tota KA 301 vai KA 545 ?
Niin, jos haluat jousien puolesta pyörän alustasta hyvän niin toimi seuraavasti:
Jos ajat pääasiassa 1 päällä kadulla (etkä paina päälle 100kg...) *laita taakse 90 jousi ja pidä edessä joko vakiot tai laita sinne 9,0 jouset.
Jos ajat myös jonkunverran radalla ja haluat kehittää vauhtia tai ajat kadulla paljon myös 2 päällä, laita taakse 95 ja eteen 9,0 tai 9,5 jouset.
Jos ajat paljon radalla ja vauhti kehittyy koko ajan, laita taakse 95 ja eteen 9,5 jouset ja pistä se 100 takajousi valmiiksi hyllyyn odottelemaan sitä päivää kun sille on tarvetta....
Ja muista että ainoastaan laittamalla paketista pyörään hienoja ja kalliita jousitusosia kiinni se tuskin muuttuu kovin paljon paremmaksi.
Oikean jäykkyisten jousien lisäksi pyörän geometria eli kulkuasento, keulakulma ja swingin kulma ovat kaiken a ja o. Ensin säädetään jousituksen painumat esijännityssäädöillä kohdalleen ja sitten loput perän korkeussäädön ja etuteleskooppien korkeuden avulla.
Edelliseen liittyen ihan ensimmäinen asia joka tulee tuosta -03 6R stä mieleen on se että siinähän on alunperin 65 profiilin eturengas. Jos ja kun ajat radalla, sinne on varmaankin vaihdettu 70 rengas. Eli jos on niin onhan keulaa tiputettu 6mm tuon kompensoimiseksi?
636 6R:llähän ei kilpaa ole suomessa voinut ajaa sm luokissa koska kuutioita on se 636. Jenkeissä ajoivat menestyksekäästi superbikessa. 6RR:ssä käytettiin KA 545:sta mutta ei noissa ole KA 301:n kanssa käytännössä mitään muuta eroa kuin korkeussäätö. Kawassahan on korkeussäätö jo vakiona iskarin yläkiinnikkeessä eli sitä ei välttämättä tarvitse iskarissa. Sitäpaitsi Haarala ja Pirilä ajoivat molemmat aikoinaan *Dunlopin pallorenkaalla joka oli halkaisijaltaan niin paljon normaalia 180/55 rengasta isompi että perää piti tiputtaa alaspäin ja tuossa 545:ssä korkeussäätö on vain +12mm vakiosta.
Kesässä mä käyn varmaan kymmenisen kertaa radalla.
Eihän sitä mitää Öhläriä olis tarvinnu tohon välttämättä ostaa, mut oon tota pyörää rakennellu muutenkin aika paljon ja tykkään vähä hifistellä... kai se samaan konkurssiin sit menee.
Tosa mun pyörässä on 65 profiilin etukumi. Oon kyl kuullu et moni käyttää 70:stä, mut oon tietosesti pitäny tota alkuperäisprofiilia. Olisko tosta 70:stä etua?
No suurin syy profiilin vaihtoon on varmaan se että kaikki ratakäytössä hyvat renkaat on 70 sarjalaisia ja muutenkin 65 sarjalaisia ei välttämättä ole joka kaupassa hyllyssä eikä sitä profiilia edes tehdä ihan kaikista katurengasmalleista.
Jos pikkueroja aletaan hakemaan niin 70 sarjan rengas on tuntumaltaan vähän rauhallisempi ja esim. ajettaessa kallellaan epätasaisuuksien yli sen runko pystyy joustamaan sivusuunnassa enemmän eli pito pysyy paremmin, eikä sitten pidon loppuessakaan käytös ole yhtä terävää. Ja kosketuspinta-ala kallellaan ollessa on 70 sarjalaisessa vähän isompi. Hyrrävoimakin toki kasvaa halkaisijan myötä hieman.
Tosta hifistelystä tuli muuten vaan mieleen että jos hommaa pyöräänsä öhlarin takapampun eikä tee muuta kuin lyö sen vaan suoraan paketista kiinni ja ajelee semmoisenaan, se on vähän sama kuin ostais jotkut perheauton hintaiset high-end hifilaitteet akustoimattomaan betonielementtikaksion olkkariin ja soittelis niistä siellä eurodancehumppa mp3:sia. *![]()