Kamera ei ollut käsillä ajon aikana, mutta edellä menevän ajosuoritus oli sikäli jännittävä, että kaivelin kameran esiin hanskalokerosta ja kävin vähän lähempänä ottamassa kuvan. En toki noin lähellä kuin kuvasta voisi päätellä. Kuvaa on rajattu ja värisävyjä korjattu, mutta muuten se on käsittelemätön.
Kuvan moottoripyörän kuljettaja tarjosi Audille jo aiemmin ohitusmahdollisuutta, jota tämä ei kuitenkaan halunnut käyttää hyväkseen.
Edelläajavan siirtyessä oikealle ja hidastaessa takanatuleva tekee samoin ettei ohitusta vain pääsisi tapahtumaan.
Koko ajosuoritus tapahtui täysin turvallisesti, sillä paikalla vallitsevaa 60 nopeusrajoitusta ei ylitetty ja myös kuvan ottoon käytetty kamerapuhelin oli kytkettynä langattomaan kypärä-HF:n, joten myös sen käyttäminen ajon aikana oli täysin turvallista.
Koska samaan kauppaan olimme menossa, kysäisin mielestäni täysin korrektisti Audin kuljettajan omaa arviota etäisyydestä edellämenevään ajoneuvoon sekä Audin jarrutusmatkasta 60 nopeudesta. Vastus oli myös hyvin korrekti ja päättäväinen: Autossa on hyvät jarrut, ne ovat tehostetut.
Semmoiset terveiset antaisin sinne Oulun suuntaan, että ajoneuvorekisterin mukaan tuon Audin BNL-xxx katsastus on jo lähes vuoden myöhässä. Jos siinä todella jarrut on, niin eikö niitä voisi käydä näyttämässä myös inssille?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Oho, tuli vähän iso...sortsi![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
No ei kovin turvalliselta näytä, jos sitä kysyt.
Oliko takana paljon jonoa? Ei ainakaan kovin ruuhkaiselta näytä.
Olishan tuossa voinut käydä pientareella vähän jarruttelemassa. Täällä maalla ainakin toimii tuo tapa, jos mulkoilu ei auta.
Valitettavasti osalla tienkäyttäjistä on vain jostain käsittämättömästä syystä tapa roikkua AINA liian lähellä, eivätkä he itse huomaa omassa ajossaan mitään outoa. Omasta tuttavapiiristäkin löytyy muutama tällainen valitettava tapaus.
Sen kanssa vaan pitää oppia elämään, ja huolehtia itse omasta turvallisuudestaan, silloin kun muut ovat siitä välinpitämättömiä.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Turvaväliä saa pidettyä autoilijoihin hyvin kahdella tapaa. Ensimmäinen keino on ajaa omaa nopeutta rikesakon rajoilla, harvemmin roikkuu ketään perässä.
Jos jostain syystä joutuu noudattamaan tarkkaan rajoitusta ja noita perässäroikkujia ilmaantuu, niin ei muuta kun vasen käsi irti tangosta ja kunnon kääntö taaksepäin katselemaan perässäroikkujaa silmiin.
Ja kun malttaa pitää ne keskarit ja jarruvalot piilossa niin ihan tolla katsomisella on ollut se teho, että perässäroikkuja on jäänyt kauemmaksi.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Jep, tyhmintä on alkaa provoileen silloin kun lukee "Scania" taustapeilissä.(JGo @ Elo. 03 2009,22:14) kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Mitäpä tuohon aloitukseen voi kommentoida, meitä on tuolla liikenteessä niin moneksi.
Ilman mitään provoa, niin itse näen samantyyppistä ajoa yleensä ajoneuvot toisessa järjestyksessä.
Tuossakinhan on ollut 80 rajoitus aiemmin...
Huono tie, parempi mieli
muistuu mieleeni armeija-ajat ja siellä CE-korttia ajaessani ajattavan lutin asenne. sanoin ettei tämä pysähdy yhtä hyvin kuin henkilöauto ja vastaus oli: kuuleppa poika, tässä vehkeessä on 18 rengasta ja jokaisessa on jarrut, tämä pysähtyy yhtä hyvin kuin henkilöauto! eipä paljon vaikuttanu alkaa puhumaan massoista ja nopeuksista mitään.. eli varmaan sama asia tuossaki, eli autossa on tuplasti jarruttavia pyöriä, joiten sen on pysähdyttävä nopeammin ja lyhyemmässä ajassa kuin pyörän.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
(JGo @ Elo. 03 2009,22:14) kirjoitti
etenkin tolle vikalle riville
sattuuhan noita..mitenkään puolustelematta, mutta useinmiten kyse on vain ajattelemattomuudesta ja pienestä nukahtamisesta..
tuo katse yleensä riittää vietittämään, et hei..herätys..
![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Tällaisia tapauksia valitettavasti riittää, joiden ajotapa on yhtä kuin peräänajokolari, joka odottaa tapahtumistaan. Prätkän perään kun kolauttaa autolla, niin ei tarvi olla edes paljon vauhtia, ja seuraukset on silti täysin arvaamattomat.
Maantiellä ohittaminenkin on (tarkoitan lähinnä autolla, prätkällä kyllä pääsee) joskus melko mielenkiintoista hommaa, jos sattuu olemaan muutama tällainen tapaus peräkanaa. Pitäisi tempaista koko jonosta ohi, koska väleihin ei mahdu. Eivätkä suinkaan ole välttämättä menossa itse ohi, kunhan vaan ajelevat siinä toistensa kontissa kiinni. Käsittämätöntä touhua.
Jeparit kylläkin sakottaa noista aina silloin tällöin, mikä on hyvä juttu, ja oikeastaan tuohon pitäisi puuttua vielä nykyistä kärkkäämmin. Tämänkin tulevan talven ekoilla kunnon liukkailla näitä on hujanhajan pitkin ojia ja lepikoita, kun ´talvi yllätti´ heidät taas kerran.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kiva kun tuollainen olisi ollut silloin perässä, kun hirveä väistin ja jarrutin etusen alta. Voi olla ettei tarttisi olla tässä kirjoittelemassa enää.
Sama muistutus meille motoristeille, kun porukalla ajetaan. Taajaman ulkopuolella turvavälit kuntoon eikä mennä samalla tappituntumalla kuin taajamassa. Ettei vaan ajeta kenenkään päällä, jos joku edessä kaatuu.
xxx
Ihan varmaan just joo.. Sakkoja jaellaan tasan yhtä paljon kuin vaikkapa kolmion takaa eteen tulemisesta silloin jos kolaria ei tule.(pecha @ Elo. 04 2009,11:29) kirjoitti
Olikohan juuri viikonlopun Iltasanomissa lööppi "Autoilija ajoi vaarallisen lähellä edellä ajavaa motoristia" - kuljettajaa epäillään törkeästä liikenteen vaarantamisesta?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kyllä noita on tullut Helsingin sisäänmenoteillä ja kehäteillä bongattua muutamia tapauksia, jotka on ensin ajelleet ihan jonkun peräloosterissa kiinni, eikä ainakaan oman arvioni mukaan rajusti ylinopeutta, mutta on kohta liputettu tiensivuun. Jossain uutislähetyksessä myös ihan vähän aikaa sitten setä sininen väitti, että tosiaan tarkkailevat turvavälejä. En tiedä, pitääkö paikkansa ja maanlaajuisesti, mutta ainakin joutaisi tarkkailla.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Sietäisi katsoa kyllä. Sain tossa tutulla 50-alueella reippaat ylinopeussakot joku aika sitten, hiljaisen liikenteen aikaan. Nyt sitten olen ajanut siinä sen ~55 todellista niin kyllä tossa joku auto yleensä on muutaman metrin takarenkaasta jos on liikennettä. Lievästi sanoen vituttaa tuo tilanne.(pecha @ Elo. 04 2009,13:47) kirjoitti
Vai että hyvä jarrut, niinpä niin...Ja vaikka olisikin, niin jarrut ei pahemmin auta jos jarrupoljinta ei ehdi edes polkemaan.(Hannu59 @ Elo. 03 2009,21:30) kirjoitti
Eikös tuon ikäiselle kulkupelille olisi Kuusakoski Oy parempi osoite kuin katsastuskonttori..
ZX-10R + ZX-6RR
Lutis saattoi ihan hyvin olla oikeassakin...(XX-xenon @ Elo. 04 2009,08:32) kirjoitti
Videota pukkaa
Ja toi pyörä vs auto tuli kokeiltua, riippuu tietysti laitteista mutta pääsääntöisesti samoihin metrilukuihin mennään.
Dirty Nasty Furriner
harvemmin takarenkaassa kiinni ajavista autoilijoista tarvitsee huolehtia kun niin harvoin tulee ajettu tasan 80km/h 80-alueella tms.. vaan käytännössä aina +10 tuohon. Jos tietenkin on jonoa ja joku auto sitten sattuu liian lähelle tulemaan niin ensin katse taakse (visiirin kun vielä nostaa niin tajuavat paremmin) seuraava tapa on hiljentää vauhtia, yleensä tajuavat tässä vaiheessa.
Ja jos ei näistä hyödy niin sitä keskisormea sitten tai viittoilee tiensivuun... harva niistä kuitenkaan päälle uskaltaa ajaa vaikka ärsyyntyisikin sormen näyttelystä.![]()
Yks on varmaa. Sinut amuu alas s,e jota et näe! "Oswald Boelke"! Näin se pelaa, liikenteessäkin, tai ilmataistelussa! Kaikki muu on jotenkin ennakoitavissa! Jotenkin! Silleen pysyy hengissä!
Pakko kommentoida tähän.(R@gdoll @ Elo. 03 2009,22:58) kirjoitti
Ajelin tänään kärry perässä autolla 86@80 ja perään liimautui moottoripyörä. Ajoi niin lähellä takana, että peileistä ei pyörää nähnyt kuin välillä. noin 20km ajeli perässä. Ohi olisi päässy milloin vaan, jos olisi halunnut ohittaa mutta näytti mielummin ajelevan perässä.
hiukka enemmän jos liikennettä, eli myös edessä on auto/autoja, niin tulee himmattua vauhtia jos joku tulee hanuriin roikkumaan.. ja pidettyä eteenpäin entistä suurempaa turvaväliä.
Sitten ku alkaa menee kuppi nurin, ni eka katellaan taaksepäin ja puditellaan päätä, kun tämä ei auta, ni aletaan mutkittelemaan, tämä usein auttanut...