Kyllä niitäkin löytyy joille millään ei ole mitään väliä. Stefat vuotaa, mutta vuotakoon tyhjiin, niin ei enää sotke paikkoja. Jarrusatulat, niin jumissa ettei mikään liiku. Etukumi puhki, mutta olkoon. Laturi ja säätäjä paskana jo toista vuotta. Pari akkua ja laturi mukaan reppuun ja matkaan, sillä se ongelma hoituu. Nelari käy joskus kolmella tai jopa kahdella, kuka välittää, pääasia että käynnistyy! Vuosittain vähintään kerran lipat. Viimeisen lipan jäljiltä moottorin poski ja mittaristo ja katteet paskana. Taas parsitaan kasaan "tärpätillä ja liimalla".
Jos ette usko, niin voin henkilökohtaisesti esitellä ko. pyörän!!
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Sanokaa hep, kenellä on oikeasti laadukas ketju katkennut ajossa jostain muualta kuin lukon kohdalta?
Laadukas on did, regina, rk tai joku muu vastaava sieltä kalliimmasta päästä
Ja kertokaahan minkä takia nuo pitäs aina vaihtaa pakettina? Perustelut sitten siten että kone di ymmärtää myös...
Edellisen k4 gsxr:n ketjut vaihdoin 35000km kohdalla uusiin. Ensi asennus ketjut oli venyneet, mutta ei jumittaneet tai oireilleet muuten ajossa.
Multa on katkennut aika uudet (pyörän myyjän mukaan). Tosin katkesi niitatusta tapista.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Omalta osaltani olen selvinnyt ilman ketjurikkoja. Tiedän tapauksia, missä ketju jäänyt siististi ajoradalle ja toisaaltaan ketjurikkoja, joissa rikkoutunut ketju murjonut lohkot "paskaksi". Välttämättä ketjulukko ei ole se heikoin lenkki. Normikuski ajaa about 7tkm vuodessa, eli ketju vaihdetaan kerran 7 vuodessa.
Siinä ajassa o-rengas tai hyvissäkin ketjuissa x-rengas on kuivana kovilla. Tiivistys ja voitelu kun pettää, niin alkaa tapahtua. Riittää että yks lenkki ketjussa pettää!!
Jopa tonnisissa katupeleissä siirrytään tänäpäivänä 520 ja 525 ketjuihin. Ketjun kulumaa kannatta seurata, se voi olla myös turvallisuuskysymys.
Jos ketjun venymä takapyörää pyörittämällä altoilee (vapaa liike 20-30mm), niin suosittelisin ketjun vaihtoa.
Hyvältä näyttävä ja hyvin rasvattu ketju, ei välttämättä olekaan enää turvallinen.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Erotuksena moottoriöljyssä vs. ketjut ja rattaat on se, että ketjuista ja rattaista näkee silmämääräisesti ovatko ne kuluneet vai ei, kun taas moottoriöljystä tuota ei huomaa. Tuo sun vertaus ontuu aika pahasti. Mut voithan sä tosiaan tolla logiikalla vaihtaa ne jarrupalatkin vaikka kolme kertaa kesässä varmuuden vuoksi. Tai renkaat uusiin aina tonnin välein kun eihän sitä tiedä millon ne puhkee.
Superbike #7
Viimeksi muokannut: Nitrous; 08.04.2015 klo 08:03.
Superbike #7
Nuo muut meni vähän ohi, mutta tää viimenen osuu kyllä muhunkin.Vehkeet pitää pitää mekaanisesti kunnossa, mutta tuota turhanpäivästä kiillottelua varten voi hankkia vaikka pöytähopeat. Katteiden pikkunaarmuja ei jaksa alkaa korjailemaan, koska joka päivä se katteet totaalisesti tuhoava kaato on yhden päivän lähempänä, joten maalaukseen yms. heitetty raha on täysin hukkaan mennyttä.
Superbike #7
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Takavanne ja -haarukka sai vähän katu-uskottavuutta, eturattaan koppa siirtyi n. 2cm eteenpäin, takakatteeseen reikä, vilkku ja kilpiteline päreiksi ja jäljistä päätellen ketju meni n. 5 cm päästä jalkaa. Tuo tosin oli katumopo, joten ketjusuoja saatto tuossa sentään vähän auttaa. Mut aika vähällä selvittiin. Tiedän tapauksia, joissa ketju on menny iloisesti moottorin lohkoista läpi ja särkeny käytännössä koko moottorin siinä sivussa.
Eturattaan kopan ruuvit oli muuten asteen hankalampia avata kun niissä oli 2kpl 90asteen mutkia siinä kopan ja lohkon liitospinnassa.
Superbike #7
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Mulla on 20tkm. Ajettu z1000sx ja nyt vaihdoin ketjut sekä rattaat.
Syynä vaihtoon oli ketjujen ääni ja lisääntynyt kiristystarve. Käytössä on ollu scottoiler, ei jumilenkkejä eikä rasvanpuute syynä vaihtoon.
Vaihdon jälkeen katselin vanhoja osia, joista takaratas ihan ok, mutta eturatas ihan finaalissa, ketjuja en jaksanu ruveta mittailemaan.
Indian Chief Dark Horse
Aika hurjia ajomääriä tuntuu joillakin ketjut kestävän ja pysyvän hyvänä. Mulla ei ole koskaan sama pyörä ollu alla niin kauaa että oisin päässyt kokeileen kuinka kauan ketjut kestää. Edelliseen suzukiin vaihdoin ketjut ja rattaat ja ehdin niillä 10tkm ajella. Tuohon ajomääräänkin niitä piti pari kertaa kiristää. Tuntuu hullulta että jotkut ajaa 50tkm ja vain muka pari kertaa ketjuja joutuu kiristämään tuolla matkalla. Tietenki ajotapakin vaikuttaa että minkälaiselle rasitukselle ketju joutuu. Rajut kiihdytykset varmaankin eniten sitä ketjua singuttaa. Tasainen ajo ei varmaan niinkään jos rasvaus on kunnossa.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Omat kokemukset ja aina samat eli did zwmx ja jt rattaat 17500km-55111km ovat ketjut kestäneet.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Vaihdoin koko paketin, kun eturatas oli semisti hainevillä ja ketjun kireys vaihteli jonkun verran. Turhaa touhua, uudella eturattaalla olisi selvinnyt ihan hyvin, uusi ketju (sama merkki & malli) yhtä surkea tiukkojen lenkkien suhteen, hissiliike on melkoista. Merkki vaihtoon jatkossa.
Näin paljon, eli puoli lenkkiä ja risat, vahvistettu DID ketju kuluu 40tkm aikana. Jos joku haluaa ajaa seuraavat 40tkm tällä ketjulla, niin myyn mielelläni edulliseen hintaan!
Ei ketjussa muuta vikaa ole, kun että on mitattaessa kulunut. Sen takia meni vaihtoon. Kyllä tälläkin ajaa halutessa vaikka sen 80tkm.
Huom! Uudessa ketjussa enemmän lenkkejä.
![]()
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Ketjun valmistajahan antaa jonku raja-arvon kulumiselle minkä jälkeen täytys vaihtaa. Rk:lla se on o-rengasketjulle 1% alkuperäisestä ketjun pituudesta.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Katumopossa vaihdoin ketjut silloin kun ne alkoi kulahtamaan, eli niitä sai kiristellä muutaman tonnin välein. Jos ei viikonloppua pystynyt ajamaan kiristämättä, niin ne lähti vaihtoon välittömästi. Ducatissa tuo tarkoitti n. 12-15tkm välein ja bladessa 25tkm välein, eli vähintään kerran kaudessa. Rasvasin niitä silloin kun muistin, enkä pessyt kertaakaan. Eipä nuo pyöräilyn kokonaiskustannuksiin nähden merkittävä kuluerä olleet, niin ei niiden ylläpitoon viitsinyt energiaakaan laittaa.
Ratapyörän ketjuja on vaihdettu fiiliksen mukaan kerran kauteen tai kahteen, enkä ole odottanut venymistä. Jos ketjuja joutuu kiristämään ratapyörässä, niin käytännössä alkaa olla jo jatkoajalla ketjujen käyttöiässä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Sun ajomäärillä varmaan menee tonnarissakin 520 ketju kaksi kautta, mutta jos alkaa tulla 15-20 täyttä päivää kaudessa niin kerran kauteen on hyvä vaihtaa. Rytkösen ketjuilla taisin ajaa 20-25 päivää ja ne oli totaalisen loppu. Taipuivat jo sivusuunnassakin melkein yhtä hyvin kuin pitkittäin ja ravistellessa piti semmosta marakassimaista helinää.
Superbike #7
990 Superdukessa mulla kesti ketjut muistaakseni n. 24 tkm jossa oli -1 ja +3 rattaat. Oli kuulema "viittä vaille poikki" eli ihan loppuun ainaki vedetty. Täristihän ne jo tapillakin siinä vaiheessa. Rattaiden kuntoa en muista, mut tuskin nekään ihan tuoreita enää siinä vaiheessa oli. Ketjuja tuli kiristeltyä renkaanvaihtojen yhteydessä eli n. 5500km välein ja ketjuspraytä ruikin lähes joka ajon jälkeen vähän ketjuille.
Viimeksi muokannut: Karkov; 08.04.2015 klo 20:45.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Miten se ketju petti? Tappi katki vai mitä tapahtui? Jotenkin on kovin vaikea uskoa, että valmistajan ilmoittaman maksimivenymän rajoissa oleva ketju noin vaan katkeaa. Toki kyseessä voi olla yksittäinen tappi jonka o-renkaat ovat pettäneet, mutta toisaalta nuokin pitäisi olla havaittavissa silmämääräisesti jos ketjua tarkkailee riittävän usein.
Itsellä meni juuri gsx1400 ketju/ratas-setti vaihtoon, originaaleilla ajettu vähän reilut 40tkm. Mitään vikaa ei ollut toiminnassa mutta olivat avistuksen verran epätasaisesti kuluneet (ilmeni rengasta pyöräytettäessä vapaan välyksen hienoisena muuttumisena) , 20tkm kohdilla viskasin uuden eturattaan. Oli selvästi ja silminnähden kulunut verrattuna uuteen, varmasti helpotti oloa ketjujen jatkokilometreille. Viimeiset 20tkm pidin mielestäni ketjuista hyvää huolta, mutta tätä aiemmin ensimmäisestä omistajasta en ollut niinkään varma kun pyörän ostaessani ketjut oli paikoittan kevyessä ruosteessa..
Setin oisin vaihtanut varmaan jo viime kesänä jos budjetti ois antanut periksi.. Kannatan kuitenkin vaihtamaan ajoissa! Muistelisin että tuossa rk:n setissä luki ketjujen paino per 100-lenkkiä olevan jotain melki parin kilon luokkaa, jos tuollainen massa lähtee vauhdilla niin en tahtoisi olla kyl edessä..
Nyt tuli tilalle nimihirviö Rk 530Gxw Xw-Superrengasketju, saa nähdä tekeekö mitään.?
Hyvää kevättä kaikille motoristeille ja turvallisia kilometrejä!