Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 72:sta
  1. #1
    http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirk...-autoon/151384

    Toivottavasti ei loukkaantunut pahasti.
    ------------------

    Kawasaki Ninja250r -> Kawasaki Er6n -> Kawasaki ZX6R
  2. #2
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  3. #3
    mitäs tos enää kommentoitavaa.
    vahinko jo tapahtunut.

    edellisenä päivänä siitä olisi voinut olla hyötyä, ettei lähdetä äijämenttaliteetilla liikkeelle.

    tehoilla ei ole tommosis yhtään mitään tekemistä.kuski sen mopon mettään hätistää ja menee itte peräs jos ehtii.

    Onnex ei henki mennyt.



    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  4. #4
    Vaikka alla olisi 10 vuoden takaista MM-superbikea tehokkaampi ja samanpainoinen vakiopyörä, niin eihän se voi kenelläkään livetä lapasesta, varsinkaan aloittelijalla, koska sitä vauhtiahan säädellään siitä oikean käden kahvasta. Eikös se suunnilleen näin simppelisti mennyt tämä asia?
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  5. #5
    Nohnoh. Sattuuhan sitä vahinkoja, hyvä että kehenkään ei ihmiseen ei sattunut.

    Ei kun mopo kuntoon ja sitten vähän lisää kytkimen ja kaasun käytön harjoittelua.

    Älkää nyt liian julmia olko, kyllä moni teistäkin ketkä tätä luette, on sen moponsa ihan omin avuin ajanut tieltä tai kaatanut.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  6. #6
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Hartialukkokos se yllättänyt vai miten noin käy...?
  7. #7
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,16:14) kirjoitti
    Vaikka alla olisi 10 vuoden takaista MM-superbikea tehokkaampi ja samanpainoinen vakiopyörä, niin eihän se voi kenelläkään livetä lapasesta, varsinkaan aloittelijalla, koska sitä vauhtiahan säädellään siitä oikean käden kahvasta. Eikös se suunnilleen näin simppelisti mennyt tämä asia?
    Paljonko muuten vaaditaan kilometrejä pohjalle Er5:lla ennen kuin saa ajaa hyväksyttävästi (.orgissa) matkalehmää? Saako sporttipyörää ajaa ennemmin vai myöhemmin?
    Supermoto
  8. #8
    Tuo on t-risteys, missä jokainen järkevä himmaa ihan alas ellei peräti pysähdy. Tuossa on tapahtunut joku onneton vahinko ja kämmäys. Paikaltaan suoraan tien yli auton alle.

    Syyllistä en lähtisi hakemaan saati edes kaipailemaan. Ikävä tapaturma.
  9. #9
    Pitäs tossa nyt ihmeellistä. Tullu vaa liian kovaa ja mopo käsistä. Sillon mennään liian hiljaa eikä yritetä täysillä jos aina pystyssä pysyy...
    --GsxR:iä--
  10. #10
    Lainaa (jaulis @ Elo. 03 2009,18:14) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,16:14) kirjoitti
    Vaikka alla olisi 10 vuoden takaista MM-superbikea tehokkaampi ja samanpainoinen vakiopyörä, niin eihän se voi kenelläkään livetä lapasesta, varsinkaan aloittelijalla, koska sitä vauhtiahan säädellään siitä oikean käden kahvasta. Eikös se suunnilleen näin simppelisti mennyt tämä asia?
    Paljonko muuten vaaditaan kilometrejä pohjalle Er5:lla ennen kuin saa ajaa hyväksyttävästi (.orgissa) matkalehmää? Saako sporttipyörää ajaa ennemmin vai myöhemmin?
    Tuo oli tarkoitettu vain aavistuksen sarkastiseksi huomautukseksi siitä, että nykypäivänä saa latomalla kauppiaan tiskille vähän päälle 15000 juroa, tehopainosuhteeltaan semmoisen pelin, jota ei vuosikymmen sitten ollut edes Fogartylla tai kumppaneilla.

    Ja jos tätä foorumia on uskominen, niin ne sellaisetkin on ihan oivallisia aloittelijoiden pyöriä. Kun vaan säätelee sitä vauhtia siitä kahvasta.

    Outoa silti, että harvempi silloin 10 vuotta sitten oli sitä mieltä, että juu Fogartyn kilpurin tehoisella kamppeella saattaisi olla ihan passeli aloitella harrastusta?? Vaan tokihan se vasta-alkajien osaamistaso on 10 vuodessa noussut raketin lailla.....
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  11. #11
    Ei se edes ole tullut välttämättä liian kovaa, sen kun jarruttanut etusen alta ja se on ollut siinä. Tiedä näistä. Tekevälle sattuu.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  12. #12
    Lainaa (rammus @ Elo. 03 2009,19:05) kirjoitti
    Ei se edes ole tullut välttämättä liian kovaa, sen kun jarruttanut etusen alta ja se on ollut siinä. Tiedä näistä. Tekevälle sattuu.
    Juu ja on niitäkin nähty missä on ihan pysähdytty ja sit kun pitäis lähtee liikkelle niin annetaan vähän liikaa hanaa tai päästetään kytkin liian äkäisesti kierroksilla, tuntuu että mopo lähtee puskemaan ja alottelijalta lähtee vehkeet käsistä vaikka alussa nopeus oli nolla ja lopussa 40.

    Siis ottakaa nyt kuitekin huomioon että kaikki kaadot ja vaihingot alottelijoilla ei tule siitä että vedetään sinkki liian kireällä, vaan ihan öppöjäkin on joukossa.

    Elikkäs lisäinfoa tarvitaan ennen kuin tuomaroidaan.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  13. #13
    Lainaa (Anatooli @ Elo. 03 2009,18:50) kirjoitti
    Moni ajelee miten sattuu ja kurvit oikoen, en pidä yhtään mahdottomana, että selittämättömissä onnettomuuksissa olisi jossain tapauksessa mukana paennut toinen osapuoli. Voihan se tietty olla traktori, lentokone tai jopa toinen mp.
    Kyllä noita oikojia riittää, joten ei mikään mahdoton ajatus.

    Toisaalta kun vetää mopolla liian innokkaasti, niin kuittaa samalla itseltään mahdollisuudet tehdä toimiva väistö, jos sieltä tuleekin joku leikaten vastaan.

    Ja se on se traktorin peräkärry ja muu hidas verme, mihin niin usein vetäistään pimeän mutkan jälkeen tai jarrutetaan liinat kiinni ja spinnataan ulos.

    Savossa näköjään riitti ihan tyhjä kaarre ja takasen alta lähtö jarruttamalla. Henki pois.

    ABS?

    Mulla on. Myönnä että Brembon ABS on parempi jarruttaja kuin minä vaikka itse olin jo auttavasti tyytyväinen etu- ja atakajarrulla lukkiintumisrajan etsimiseen manuaalijarruilla. Nyt alkaa varmaan jo refleksit hidastua ja kone on aina iskussa toisin kuin kuski kolmen tunnin jälkeen räntäsateessa.

    Ainoa miinus on että nyt ei voi kaataa pyörää kyljelleen takajarrua polkemalla vaikka haluaisi, eikä pyörää näin saa kohteen ja kuskin väliin. Pska.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  14. #14

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,16:14) kirjoitti
    Vaikka alla olisi 10 vuoden takaista MM-superbikea tehokkaampi ja samanpainoinen vakiopyörä, niin eihän se voi kenelläkään livetä lapasesta, varsinkaan aloittelijalla, koska sitä vauhtiahan säädellään siitä oikean käden kahvasta. Eikös se suunnilleen näin simppelisti mennyt tämä asia?
    Ainahan voi ostaa halvempaan vakuutusluokkaan eli alle 650cc menevän tyttöjen pyörän jos teho pelottaa!
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  15. #15
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,19:04) kirjoitti
    Lainaa (jaulis @ Elo. 03 2009,18:14) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,16:14) kirjoitti
    Vaikka alla olisi 10 vuoden takaista MM-superbikea tehokkaampi ja samanpainoinen vakiopyörä, niin eihän se voi kenelläkään livetä lapasesta, varsinkaan aloittelijalla, koska sitä vauhtiahan säädellään siitä oikean käden kahvasta. Eikös se suunnilleen näin simppelisti mennyt tämä asia?
    Paljonko muuten vaaditaan kilometrejä pohjalle Er5:lla ennen kuin saa ajaa hyväksyttävästi (.orgissa) matkalehmää? Saako sporttipyörää ajaa ennemmin vai myöhemmin?
    Tuo oli tarkoitettu vain aavistuksen sarkastiseksi huomautukseksi siitä, että nykypäivänä saa latomalla kauppiaan tiskille vähän päälle 15000 juroa, tehopainosuhteeltaan semmoisen pelin, jota ei vuosikymmen sitten ollut edes Fogartylla tai kumppaneilla.

    Ja jos tätä foorumia on uskominen, niin ne sellaisetkin on ihan oivallisia aloittelijoiden pyöriä. Kun vaan säätelee sitä vauhtia siitä kahvasta.

    Outoa silti, että harvempi silloin 10 vuotta sitten oli sitä mieltä, että juu Fogartyn kilpurin tehoisella kamppeella saattaisi olla ihan passeli aloitella harrastusta?? Vaan tokihan se vasta-alkajien osaamistaso on 10 vuodessa noussut raketin lailla..... *
    Kyllä se kuski määrää kahvan käännön,eikä sen pyörän tehokkuus
    Aivan samanlaisia olivat tehosuhteet verrattuna autoihin ja moottoripyöriin jokaisella edellisellä vuosikymmenellä
    2000 taivasteltiin kuinka tehot ovat nousseet 1990 vuodesta...

    Jos on tarpeeksi rämäpää,niin 1980-luvun DT-Yamahalla saa samat otsikot aikaiseksi 2009 ,kuin R-1 Yamahalla....

    lopputulos : KUSKI on se joka tekee ja aiheuttaa jotain,oli sitten mosan tehot 10 tai 1000hv
    "Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
  16. #16
    Lainaa (jannep @ Elo. 03 2009,19:30) kirjoitti
    niitäkin nähty missä on ihan pysähdytty ja sit kun pitäis lähtee liikkelle niin annetaan vähän liikaa hanaa tai päästetään kytkin liian äkäisesti kierroksilla, tuntuu että mopo lähtee puskemaan ja alottelijalta lähtee vehkeet käsistä vaikka alussa nopeus oli nolla ja lopussa 40.
    Voisin kuvitella että näin on käynyt.
    Vaikka tuntuukin, että paikaltaan lähdössä (+käännös samalla) ei voi olla mitään vaikeaa, voi kokemattomalla silti tapahtua juuri noin.

    Oikealle jos olet kääntymässä ja vahingossa annat liikaa kaasua, ja siihen pelästyminen sekä hartialukko päälle, niin varmasti menee pitkäksi ja ajautuu vastaantulijoiden kaistalle.

    Uskoisin että aika monelle aloittelijalle on sattunut joskus tilanne että käännös meneekin hieman leveämmäksi kuin oli tarkoitus. Mulle ainakin joskus on käynyt niin.

    Mutta tosiaan, eihän sitä tiedä mikä syy tässä tapauksessa on ollut.



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  17. #17
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,19:04) kirjoitti
    Lainaa (jaulis @ Elo. 03 2009,18:14) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,16:14) kirjoitti
    Vaikka alla olisi 10 vuoden takaista MM-superbikea tehokkaampi ja samanpainoinen vakiopyörä, niin eihän se voi kenelläkään livetä lapasesta, varsinkaan aloittelijalla, koska sitä vauhtiahan säädellään siitä oikean käden kahvasta. Eikös se suunnilleen näin simppelisti mennyt tämä asia?
    Paljonko muuten vaaditaan kilometrejä pohjalle Er5:lla ennen kuin saa ajaa hyväksyttävästi (.orgissa) matkalehmää? Saako sporttipyörää ajaa ennemmin vai myöhemmin?
    Tuo oli tarkoitettu vain aavistuksen sarkastiseksi huomautukseksi siitä, että nykypäivänä saa latomalla kauppiaan tiskille vähän päälle 15000 juroa, tehopainosuhteeltaan semmoisen pelin, jota ei vuosikymmen sitten ollut edes Fogartylla tai kumppaneilla.

    Ja jos tätä foorumia on uskominen, niin ne sellaisetkin on ihan oivallisia aloittelijoiden pyöriä. Kun vaan säätelee sitä vauhtia siitä kahvasta.

    Outoa silti, että harvempi silloin 10 vuotta sitten oli sitä mieltä, että juu Fogartyn kilpurin tehoisella kamppeella saattaisi olla ihan passeli aloitella harrastusta?? Vaan tokihan se vasta-alkajien osaamistaso on 10 vuodessa noussut raketin lailla..... *
    Mitä... Eikö tämä olekkaan vakavasti otettavaa keskustelua vaan leikkiä. Ja minä naama punaisena tosissaan yritän pidättää hengitystä. *

    Ps. Aika helppoja on silti nämä nykyiset "kilpurit" ajaa vaikka tehoa onkin, kaukana mistään vanhoista äkkinäisistä kilpureista. Aivan yhtä hyviä aloittelijalle kuin nykypäivän pienemmätkin sporttipyörät, mukavia ja helppoja ajaa normiajoa. (mahtavaa että tällaisia pyöriä saa normi kuolevainen suoraan kaupasta, ja vielä edullisesti) Jos kaasulla ei ole kuin yksi asento niin 535 viragokin riittää enkelikuoroon. Siltikään en sitä ensipyöräksi suosittelisi, varsinkaan jos on sporttipyöristä kiinnostunut... *

    Pss. Ehkäpä muuten ns. aloittelijoiden (ensimmäisen ison pyörän laittajien) osaamistaso on noussut viime vuosikymmenen aikana, ainakin pyörän käsittely taidoissa. Isolla osalla näistä nykypäivän pikkupojista pysyy mopot hanskassa aika eri hienosti kun vertaa normi pappoihin. Enemmän ne jo piikillä ympyrää pyörittelee takarenkaalla kuin vanhempi polvi. Kuuluu niillä luontevana osana harrastukseen, samoissa määrin missä osalle papoista muiden liikennekäyttäytymisen kyttäys ja rajoitusten orjallinen tuijotus.
    Supermoto
  18. #18
    Lainaa (jaulis @ Elo. 03 2009,21:33) kirjoitti
    Tuo oli tarkoitettu vain aavistuksen sarkastiseksi huomautukseksi siitä, että nykypäivänä saa latomalla kauppiaan tiskille vähän päälle 15000 juroa, tehopainosuhteeltaan semmoisen pelin, jota ei vuosikymmen sitten ollut edes Fogartylla tai kumppaneilla.

    Ja jos tätä foorumia on uskominen, niin ne sellaisetkin on ihan oivallisia aloittelijoiden pyöriä. Kun vaan säätelee sitä vauhtia siitä kahvasta.

    Outoa silti, että harvempi silloin 10 vuotta sitten oli sitä mieltä, että juu Fogartyn kilpurin tehoisella kamppeella saattaisi olla ihan passeli aloitella harrastusta?? Vaan tokihan se vasta-alkajien osaamistaso on 10 vuodessa noussut raketin lailla.....
    Mitä... Eikö tämä olekkaan vakavasti otettavaa keskustelua vaan leikkiä. Ja minä naama punaisena tosissaan yritän pidättää hengitystä.

    Ps. Aika helppoja on silti nämä nykyiset "kilpurit" ajaa vaikka tehoa onkin, kaukana mistään vanhoista äkkinäisistä kilpureista. Aivan yhtä hyviä aloittelijalle kuin nykypäivän pienemmätkin sporttipyörät, mukavia ja helppoja ajaa normiajoa. (mahtavaa että tällaisia pyöriä saa normi kuolevainen suoraan kaupasta, ja vielä edullisesti) Jos kaasulla ei ole kuin yksi asento niin 535 viragokin riittää enkelikuoroon. Siltikään en sitä ensipyöräksi suosittelisi, varsinkaan jos on sporttipyöristä kiinnostunut...

    Pss. Ehkäpä muuten ns. aloittelijoiden (ensimmäisen ison pyörän laittajien) osaamistaso on noussut viime vuosikymmenen aikana, ainakin pyörän käsittely taidoissa. Isolla osalla näistä nykypäivän pikkupojista pysyy mopot hanskassa aika eri hienosti kun vertaa normi pappoihin. Enemmän ne jo piikillä ympyrää pyörittelee takarenkaalla kuin vanhempi polvi. Kuuluu niillä luontevana osana harrastukseen, samoissa määrin missä osalle papoista muiden liikennekäyttäytymisen kyttäys ja rajoitusten orjallinen tuijotus.[/QUOTE]
    En ollenkaan kiellä sitä, etteikö tehottomalla kamppeella saisi itsensä myös hengiltä, varmasti saa.

    On se silti vain eriskummallista, minkälaisilla vehkeillä sitä nykyään aloitellaan. Voisi olla se ajaminenkin vähän nautittavampaa vähemmän extreemellä pyörällä, ja kun ei sellaisen ominaisuuksia osaa kuitenkaan käyttää, ennen kuin on kohtalaisen paljon ajokokemusta. En toki kiellä sitä, että on tärkeää ostaa sellainen, minkä haluaa.

    Sitä en oikein usko, että vasta-alkajien taidot olisi nyt yhtään sen paremmat kuin 10 vuotta sitten. Kyllä on niin monen sortin koheltajaa olevan tuolla opettelemassa alkeita, tumpeloitseminen ainakin tuntuu pikemminkin vain lisääntyneen. Nykyisinhän pyöriä hankitaan myös entistä enemmän periaatteella ´yksi lelu lisää´.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  19. #19
    Lainaa (TeroT @ Elo. 03 2009,20:01) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,16:14) kirjoitti
    Vaikka alla olisi 10 vuoden takaista MM-superbikea tehokkaampi ja samanpainoinen vakiopyörä, niin eihän se voi kenelläkään livetä lapasesta, varsinkaan aloittelijalla, koska sitä vauhtiahan säädellään siitä oikean käden kahvasta. Eikös se suunnilleen näin simppelisti mennyt tämä asia?
    Ainahan voi ostaa halvempaan vakuutusluokkaan eli alle 650cc menevän tyttöjen pyörän jos teho pelottaa!
    Olen omistanut useitakin sportteja, joten ei se teho niissä pelota, eikä sinänsä mikään muukaan. Jos olisin täysin aloittelija, niin sen ainakin pitäisi hieman mietityttää, jos ei muuta. Hienojahan ne on ajaa, eivät tosin kovin mukavia sallituissa nopeuksissa. Se olikin yksi syy, miksi luovuin niistä.

    Varsinaisesti tyttöjen 650cc pyörä tuli kuitenkin hankittua siksi, koska se on kovin näppärä yleispyörä, ja koska sillä pääsee kauas pitkälle (2 henkilöä + matkatavarat), vaikka pallon toiselle puolelle. Kokeileppa tehdä sama millä tahansa kyykkypyörällä, uskallan luvata, että ainakin takarunko sanoo sopimuksensa irti (ja saattaapi avio-onnikin olla koetuksella!)
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  20. #20
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,22:52) kirjoitti
    Lainaa (jaulis @ Elo. 03 2009,21:33) kirjoitti
    Tuo oli tarkoitettu vain aavistuksen sarkastiseksi huomautukseksi siitä, että nykypäivänä saa latomalla kauppiaan tiskille vähän päälle 15000 juroa, tehopainosuhteeltaan semmoisen pelin, jota ei vuosikymmen sitten ollut edes Fogartylla tai kumppaneilla.

    Ja jos tätä foorumia on uskominen, niin ne sellaisetkin on ihan oivallisia aloittelijoiden pyöriä. Kun vaan säätelee sitä vauhtia siitä kahvasta.

    Outoa silti, että harvempi silloin 10 vuotta sitten oli sitä mieltä, että juu Fogartyn kilpurin tehoisella kamppeella saattaisi olla ihan passeli aloitella harrastusta?? Vaan tokihan se vasta-alkajien osaamistaso on 10 vuodessa noussut raketin lailla..... *
    Mitä... Eikö tämä olekkaan vakavasti otettavaa keskustelua vaan leikkiä. Ja minä naama punaisena tosissaan yritän pidättää hengitystä. *

    Ps. Aika helppoja on silti nämä nykyiset "kilpurit" ajaa vaikka tehoa onkin, kaukana mistään vanhoista äkkinäisistä kilpureista. Aivan yhtä hyviä aloittelijalle kuin nykypäivän pienemmätkin sporttipyörät, mukavia ja helppoja ajaa normiajoa. (mahtavaa että tällaisia pyöriä saa normi kuolevainen suoraan kaupasta, ja vielä edullisesti) Jos kaasulla ei ole kuin yksi asento niin 535 viragokin riittää enkelikuoroon. Siltikään en sitä ensipyöräksi suosittelisi, varsinkaan jos on sporttipyöristä kiinnostunut... *

    Pss. Ehkäpä muuten ns. aloittelijoiden (ensimmäisen ison pyörän laittajien) osaamistaso on noussut viime vuosikymmenen aikana, ainakin pyörän käsittely taidoissa. Isolla osalla näistä nykypäivän pikkupojista pysyy mopot hanskassa aika eri hienosti kun vertaa normi pappoihin. Enemmän ne jo piikillä ympyrää pyörittelee takarenkaalla kuin vanhempi polvi. Kuuluu niillä luontevana osana harrastukseen, samoissa määrin missä osalle papoista muiden liikennekäyttäytymisen kyttäys ja rajoitusten orjallinen tuijotus.
    En ollenkaan kiellä sitä, etteikö tehottomalla kamppeella saisi itsensä myös hengiltä, varmasti saa.

    On se silti vain eriskummallista, minkälaisilla vehkeillä sitä nykyään aloitellaan. Voisi olla se ajaminenkin vähän nautittavampaa vähemmän extreemellä pyörällä, ja kun ei sellaisen ominaisuuksia osaa kuitenkaan käyttää, ennen kuin on kohtalaisen paljon ajokokemusta. En toki kiellä sitä, että on tärkeää ostaa sellainen, minkä haluaa.

    Sitä en oikein usko, että vasta-alkajien taidot olisi nyt yhtään sen paremmat kuin 10 vuotta sitten. Kyllä on niin monen sortin koheltajaa olevan tuolla opettelemassa alkeita, tumpeloitseminen ainakin tuntuu pikemminkin vain lisääntyneen. Nykyisinhän pyöriä hankitaan myös entistä enemmän periaatteella ´yksi lelu lisää´.[/QUOTE]
    Ehkäpä monet "yksi lelu lisää" ovatkin aivan nollasta alkamassa ja se näkyy myös ajossa, mutta monet teinit jotka ostaa ekaa isoa pyörää ovat kevyesti taitavampia pyörän käsittelijöitä kun iso osa vanhemmasta kokeneemmastakin kaartista. Kyllä tuo stunt ridingin yleistyminen nuorten harrastuksena jo mopolla on tehnyt ison vaikutuksen. Harrastajia on kuitenkin paljon ja koko ajan kasvaa. 10 vuoden kuluttua tuolla tienpäällä on iso lauma taitavia pyörän käsittelijöitä näillä vaarallisilla extremepyörillä varustettuna. Voi ottaa vielä pumpun päälle herkimmillä kukkiksilla. Monet 16 kesäiset vie isoakin mopoa tavalla joista suurin osa 20-30 vuotta vanhemmista kokeneista motoristeista vaan haaveilee. Todella hienoa katsoa kun nuoret jannut nykyään ajaa pirun taitavasti pyörällä.

    Suurimmat koheltajat taitavat kyllä olla enemmän juurikin näitä "ostinpa yhden lelun lisää" tyyppejä jotka yrittää sitten ajaa ilman kokemusta kuin naapurin muksut.
    Supermoto
  21. #21

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,23:01) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Elo. 03 2009,20:01) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,16:14) kirjoitti
    Vaikka alla olisi 10 vuoden takaista MM-superbikea tehokkaampi ja samanpainoinen vakiopyörä, niin eihän se voi kenelläkään livetä lapasesta, varsinkaan aloittelijalla, koska sitä vauhtiahan säädellään siitä oikean käden kahvasta. Eikös se suunnilleen näin simppelisti mennyt tämä asia?
    Ainahan voi ostaa halvempaan vakuutusluokkaan eli alle 650cc menevän tyttöjen pyörän jos teho pelottaa!
    Olen omistanut useitakin sportteja, joten ei se teho niissä pelota, eikä sinänsä mikään muukaan. Jos olisin täysin aloittelija, niin sen ainakin pitäisi hieman mietityttää, jos ei muuta. Hienojahan ne on ajaa, eivät tosin kovin mukavia sallituissa nopeuksissa. Se olikin yksi syy, miksi luovuin niistä.

    Varsinaisesti tyttöjen 650cc pyörä tuli kuitenkin hankittua siksi, koska se on kovin näppärä yleispyörä, ja koska sillä pääsee kauas pitkälle (2 henkilöä + matkatavarat), vaikka pallon toiselle puolelle. Kokeileppa tehdä sama millä tahansa kyykkypyörällä, uskallan luvata, että ainakin takarunko sanoo sopimuksensa irti (ja saattaapi avio-onnikin olla koetuksella!)
    Jos vaimo ja matkatavarat pitää roudata toiselle puolelle maapalloa moottoripyörällä niin enemmän minulla on hermot koetuksella kuin pyörälläni takarunko. Siitä on nautinto kaukana kun ajaa täyteen lastatulla matkakamelilla.

    Avio-onnikin säilyy paremmin kun jättää vaimon kotiin ja lähtee yksin pienillä pakaaseilla reissuun.



    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  22. #22
    taitava motoristi selviää tilanteista joihin fiksu ei edes joudu.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  23. #23
    Lainaa (TeroT @ Elo. 03 2009,20:01) kirjoitti
    Ainahan voi ostaa halvempaan vakuutusluokkaan eli alle 650cc menevän tyttöjen pyörän jos teho pelottaa!
    Samalla tavalla tyttöjen pyörillä menee jarrutukset pitkiksi kuin tehokkaammillakin, jos vauhtia on liikaa tai ei osaa jarruttaa. Ainakin mulla *
    Tunturi Classic -74 --> Suzuki Tsx -84 --> Kawasaki Versys -07 *--> Suzuki GSR -07 (myyty)
  24. #24
    Lainaa (Tuppervaari @ Elo. 04 2009,16:22) kirjoitti
    taitava motoristi selviää tilanteista joihin fiksu ei edes joudu.
    Niinpä. Tässä papat onkin sitten jo vahvoilla ja poikaset herkemmin helisemässä.
    Ps. Eihän sitä kukaan meistä aina kerkeä olemaan fiksu...
    Supermoto
  25. #25
    Lainaa (TeroT @ Elo. 04 2009,08:14) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,23:01) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Elo. 03 2009,20:01) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Elo. 03 2009,16:14) kirjoitti
    Vaikka alla olisi 10 vuoden takaista MM-superbikea tehokkaampi ja samanpainoinen vakiopyörä, niin eihän se voi kenelläkään livetä lapasesta, varsinkaan aloittelijalla, koska sitä vauhtiahan säädellään siitä oikean käden kahvasta. Eikös se suunnilleen näin simppelisti mennyt tämä asia?
    Ainahan voi ostaa halvempaan vakuutusluokkaan eli alle 650cc menevän tyttöjen pyörän jos teho pelottaa!
    Olen omistanut useitakin sportteja, joten ei se teho niissä pelota, eikä sinänsä mikään muukaan. Jos olisin täysin aloittelija, niin sen ainakin pitäisi hieman mietityttää, jos ei muuta. Hienojahan ne on ajaa, eivät tosin kovin mukavia sallituissa nopeuksissa. Se olikin yksi syy, miksi luovuin niistä.

    Varsinaisesti tyttöjen 650cc pyörä tuli kuitenkin hankittua siksi, koska se on kovin näppärä yleispyörä, ja koska sillä pääsee kauas pitkälle (2 henkilöä + matkatavarat), vaikka pallon toiselle puolelle. Kokeileppa tehdä sama millä tahansa kyykkypyörällä, uskallan luvata, että ainakin takarunko sanoo sopimuksensa irti (ja saattaapi avio-onnikin olla koetuksella!)
    Jos vaimo ja matkatavarat pitää roudata toiselle puolelle maapalloa moottoripyörällä niin enemmän minulla on hermot koetuksella kuin pyörälläni takarunko. Siitä on nautinto kaukana kun ajaa täyteen lastatulla matkakamelilla.

    Avio-onnikin säilyy paremmin kun jättää vaimon kotiin ja lähtee yksin pienillä pakaaseilla reissuun.
    Kukin tyylillään, ja paremman puoliskon ehdoilla myös. Itselleni lie sattunut oivallinen vaimoke, kun ei tuo valita puolen vuodenkaan reissulla. Enemmän olisi varmasti valittanut, jos olisi pitänyt kotia jäädä.

    Ja miksikö tuollaiseen lähdetään... Sanotaanko nyt vaan niin, että on tullut samoilla suunnilla käytyä lentokoneavusteisesti useitakin kertoja, ja se oli helppoa. Moottoripyörällä reissaaminen Euroopan ulkopuolella taas oli monesti aika hikistä ja hankalaa. Silti jos valita pitäisi, eikä rahalla olisi väliä, en miettisi sekuntiakaan, kummalla tavalla mieluummin tekisin saman retken uudestaan. Puhtaasti kokemuksena tuon ylilastatun matkakamelin kanssa rimpuilu kaukomailla päihitti lentokoneella menemisen 100-0, eikä edes riitä.

    Mutta joo, riittää off-topicista! Muistetaan vain se, että ihmisillä on hyvin erilaisia motiiveja tämän touhun harrastamiseen, eikä oma katselukulma ole ainoa oikea (vaikka se itselle voikin olla juuri sitä), vaan ainoastaan eräs niistä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  26. #26
    Koulutettuna Kouluttajana sanon ettei välineen käsittelyllä ole mitään tekemistä ennakoivan ajamisen kanssa. Liikenteen vaaran tajuaminen on ihan eri juttu kun osata käsitellä välinettä. Siis Mp:tä.
  27. #27
    Lainaa (Eagle-no2 @ Elo. 04 2009,20:51) kirjoitti
    Koulutettuna Kouluttajana sanon ettei välineen käsittelyllä ole mitään tekemistä ennakoivan ajamisen kanssa. Liikenteen vaaran tajuaminen on ihan eri juttu kun osata käsitellä välinettä. Siis Mp:tä.
    Aika pahan väittämän heitit. Koska pysytyn ennakoimaan tulevat vastaukset aikomiini väittämiin jotka eriävät käsityksestäsi käsitellä kahta toisiaan tukevaa asioiden ja tilaiteiden hallintaa niin fyysillä kuin henkiselläkin tasolla.
    En välttämättä tarkoita että vastauksen kirjoittaja olisi mitenkään väärässä.
    Tärkeintä on kuitenkin tilanteen hallinta niin henkisellä kuin fyysilläkin tasolla ottaen huomioon mahdolliset muuttuvat tekijät.
    ,
  28. #28
    Lainaa (Eagle-no2 @ Elo. 04 2009,20:51) kirjoitti
    Koulutettuna Kouluttajana sanon ettei välineen käsittelyllä ole mitään tekemistä ennakoivan ajamisen kanssa. Liikenteen vaaran tajuaminen on ihan eri juttu kun osata käsitellä välinettä. Siis Mp:tä.
    Liikenteessä ajaminen ei aina ole pelkkää ennakointia, niin kauan kun sielä on muita liikkujia on yllättäviä tilanteita. Ennakointi näihin kaikkiin ei auta ja silloin kysytään sitä mp:n käsittelytaitoa...
    paskapuhetta mutta otan sen silti...
  29. #29
    Totta toisaalta, mutta on se niinkin, että jos (suomalaisessa) liikenteessä ajamisen havaitsee kovin usein edellyttävän oikein akrobaattisia pyöränkäsittelymanöövereita, niin myös ennakoinnissa on selkeästi parantamisen varaa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  30.  
  31. #30
    Lainaa (jannep @ Elo. 03 2009,19:40) kirjoitti
    Lainaa (Anatooli @ Elo. 03 2009,18:50) kirjoitti
    Moni ajelee miten sattuu ja kurvit oikoen, en pidä yhtään mahdottomana, että selittämättömissä onnettomuuksissa olisi jossain tapauksessa mukana paennut toinen osapuoli. Voihan se tietty olla traktori, lentokone tai jopa toinen mp.
    Kyllä noita oikojia riittää, joten ei mikään mahdoton ajatus.

    Toisaalta kun vetää mopolla liian innokkaasti, niin kuittaa samalla itseltään mahdollisuudet tehdä toimiva väistö, jos sieltä tuleekin joku leikaten vastaan.

    Ja se on se traktorin peräkärry ja muu hidas verme, mihin niin usein vetäistään pimeän mutkan jälkeen tai jarrutetaan liinat kiinni ja spinnataan ulos.

    Savossa näköjään riitti ihan tyhjä kaarre ja takasen alta lähtö jarruttamalla. Henki pois.

    ABS?

    Mulla on. Myönnä että Brembon ABS on parempi jarruttaja kuin minä vaikka itse olin jo auttavasti tyytyväinen etu- ja atakajarrulla lukkiintumisrajan etsimiseen manuaalijarruilla. Nyt alkaa varmaan jo refleksit hidastua ja kone on aina iskussa toisin kuin kuski kolmen tunnin jälkeen räntäsateessa.

    Ainoa miinus on että nyt ei voi kaataa pyörää kyljelleen takajarrua polkemalla vaikka haluaisi, eikä pyörää näin saa kohteen ja kuskin väliin. Pska.
    Tyhjä kaarre.
    mutka oikealle ja alas !!!!!!!!!!!!!!!
    Kävin ajamassa kehvontien ja onnettomuuspaikka on paha, varsinkin jos aavistaa tien jatkuvan suoraan.
    Kehvontie lähes kokomatkan heittoja kaistojen keskellä, jotka on kelle tahansa pahoja yli 100km/h ajettaessa mutkaista ja mäkistä tietä.
    FZ6S S2 -09/08
    diversion 600s -98
    NX 250 -95
    rd 125 -?
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen