eli vm.98 gsx750f tuppaa antamaan pientä tärinää noin 5000 kierroksen kohalla. kuulin jostakin aikoinaan (en vaa enää muista mistä) että saattaa olla vain "joku säätöjuttu". eli onko kellään kokemusta tai pienintäkään hajua mistä moinen mahtaisi johtua? kyseessä ei siis ole mikää peilit sameena- tärinä vaan sellanen pieni mutta pitemmän päälle häiritsevä. vai mahtaako olla ominaisuus?![]()
Alkukesästä kysytään Tulitko kelkalla? ja alkutalvesta Tulitko moottoripyörällä? Sen siitä saa ku samat kamppeet kesät talvet!
Kaasareitten synkkaus auttaa jos jokin. Ainakin siirtyy eri kierrosalueelle jos ei muuta. Vaikea sanoa, kun ei tiedä paljonko tärisee. Mulla täristää hiukan 5500 rpm kohdalla, sen tuntee lähinnä jalkatapissa, mutta ei sitä juuri huomaa jos säädöt ovat kohdallaan.
pitääpi vissii sit ruveta kyselemää synkkausta ku ei ite kehtaa ruveta mittareita ostelee/väsäilee
Alkukesästä kysytään Tulitko kelkalla? ja alkutalvesta Tulitko moottoripyörällä? Sen siitä saa ku samat kamppeet kesät talvet!
nyt sain synkkakellot lainaa ja säädöt kohileen. ja kyllä se parempaan suuntaan meni. samalla säädin seoksia kierroksen verran rikaamaalle huoltomiehen suosituksen mukaan. nyt ruuvit on 3 kierrosta auki. onko kellään tietoa mikä mahtaa olla ohjarvo?
Jos se tyhjäkäynti soutaa kovasti vedä kierros tai puoli kiinnippäin.
Näistä gsxf:stä joku kertoi, että takajarrusatulalta lähtevä tukiakseli joskus löystyy ja resonoi. Jotain prikkoja tai shimmejä niihin on laiteltu.
Venttiilitkin olis ollu hyvä katsoa ja säätää.
Kyl noi kaikki resonoi enemmän tai vähemmän, meillä enemmän.
Pitää säädättää syksymmällä... *![]()
GSX-R1100 -96
GSX 750 F -93
Yamaha XJ-900 -84
Honda CB-500 K3 -79
Suzuki Pv 50 -82
Vain Suomessa kateus voi voittaa kiiman.
käyttää pyörät isoissa huolloissa alan liikkeessä niin ei tarvii arpoa mikä on vikana!ihan oman turvallisuuden vuoksi!!!oma f ajettu 60000km eikä ikinä ollut ongelmia kun on huollossa poimittu pikku asiat pois!
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Tuotanoin, kaasarien synkat on todella helppo laitella itsekkin kun on mittarit. Venttiilitkin on helppo äffässä säätää, jos on halua ja aikaa.
Toiset osaa/viitsii huoltaa itse, toiset maksaa. Seoksetkin saa kyllä sinneppäin, eikä näissä ole edes pakoputkissa seosmittareille paikkaa?
![]()
GSX-R1100 -96
GSX 750 F -93
Yamaha XJ-900 -84
Honda CB-500 K3 -79
Suzuki Pv 50 -82
Vain Suomessa kateus voi voittaa kiiman.
Mulla 600f -05, joka periaatteessa on sama peli kuin mikä sulla on. Mun pyörä täristää 4500- 5000 kieppeillä Käytin omani 12 tonnin huollossa pari viikkoa sitten, ja mulle sanottiin että ominaisuus. Se kuulemma johtuu siitä että moottori on pultattu suoraan runkoon ilman mitään pehmustetta välissä.
Yamaha MT-09 -14
Mitä näitä juttuja pitemmältä ajalta lukenut niin ominaisuus tosiaan on. Asiaan voi vaikuttaa kuitenkin, koneen säädöt kuntoon, resonoivat kohteet tiukata, sekä oma kohtainen kokemus että ketjujen ja rattaiden kunto vaikuttaa myös.
Ketjujen väärä kireyskin vaikuttaa, värinät nousee esiin viidessä tonnissa, oli osasyyllinen mikä tahansa.
Suzuki V-Strom 1050XT
sehän noissa vehkeissä vähän on että ne tärisee kun ne on kännissä eiku siis käynnissä.
Värinättömiä ei taida olla?
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
venat on kans katottu ja kun päivät työkseni kaikenmaailman koneita rassaan ni en viitsinyt/raaskinut viedä "oikeeseen" huoltoon ;) ja se konehan on muistaakseni edestä ihan kumien varassa mutta keskeltä alaalta rauta rautaa vasten... liekköhän kukaan kokeillun rakentaa jonkuumoista vaimennus systeemiä myös jäykkään kiiinityskohtaan..?
ja se on totta että jos kone käy ni kyllä sen aina huomaa, oli sitte mikä vekotin hyvänsä xD
käväisin tilaamassa takajarrun reaktiotangon kumit ku ainakin toinen puuttuu. voi tärinä johtua tästä...ilmoitan ku kumit on paikallaaan auttoiko...vai ei...
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
Nämä värinät ja tärinät, jotka johtuvat moottorin epätasapainosta ja ilmenee jollakin tietyllä kierrosluvulla.
Ne eivät haviä ennenkuin kone puretaan osiksi ja kaikki edestakaisin liikkuvat osat punnitaan(ja viilataan) saman painoisiksi ja kampi- ja nokka-akselit tasapainoitetaan.
Vielä tämäkään ei takaa aivan värinätöntä käyntiä kaikilla kierrosluvuilla, koska se kone on tosiaan pultattu suoraan runkoon.
Ja jos joku osa on löysällä ja tärisee, niin sen on oltava aika painava ennenkuin se aiheuttaa värinää runkoon, mieluuminkin se(kevyt osa) aiheuttaa kilisevää ääntä.
parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin