Kohta alkaisi olemaan pyöräkaupat selvillä, tai ainakin toivottavasti ensi kuun loppuun mennessä...
Mitenkäs se menee tuo tullaus ja katsastus? Noita papereita olen tuolta netistä jo tiiraillut, että mitä kaikkea tarvitsee, mutta entäs toi muu käytäntö? Lähinnä siis se, että kun pyörä joskus viimein rekan kyydissä tänne saapuu ja polte ajamaan on kova, niin pitääkö se ensin ajella papereiden kanssa katsastuskonttoriin ja sitten tulliin hakemaan tarrakilvet vai ensin tulliin ja sieltä tarra kilvet ja sitä rataa vai kuinkahan tuon homman kanssa tulisi edetä?
Niin ja kauanko noilla tarrakilvillä voipi ajella? Ja mitähän ne about maksaa?
Kiitti ja kuitti!![]()
1. Ensimmäisenä tulliin (ota vakuutus pyörään ennen tätä runkonumeron perusteella)
*-palautat käyttöönottoilmoituksen.
*-saat tarrakilvet ja lomakkeen leimalla.
*-käytetty pitää arvioida tullissa, voi olla että sovitte näyttöajan
2. 5 päivää tästä aikaa tehdä autoveroilmoitus, 10p ensirekisteröinti (mulle sanottiin, että jälkimmäinen sääntö poistunut). ~190€, kannattaa ajaa suoraan klo kahdeksaksi hakuninmaalle.
3.Autoveron maksettuasi saat kilvet konttorilta.
Mulla pyörä oli ihan uusi, joten sitä ei tarvinut tullissa näyttää.
Nämä tarvitset (yksiöintilomake vain uusille pyörille):
Autoveroilmoitus
Yksiöinti
Käyttöönottoilmoitus
E: Ja coc todistusta vaativat mulla katsastuskonttorilla, joten kannattaa varautua siihenkin.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
OK, vaikuttaa suht simppeliltä hommalta...Vielä jäin miettimään sitä, että voiko sinne tulliin täräyttää sillä prätkällä ekalla kerralla ilman kilpiä vai oiskohan sittenkin parempi mennä julkisilla vaan...
![]()
Julkisilla, jos et halua ajaa sitä tulliin. Ajamistakaan ei mikään estä, kunhan otat liikennevakuutuksen ennen starttia ja ajat lähimpään tullin pisteeseen...
Moto Guzzi Norge
"Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
-Tove Jansson
Juu ei.(Jake82 @ Heinä. 28 2009,19:27) kirjoitti
1. Ei siellä mitään arvioida ellei se poikkea "normikunnosta"
2 & 3. Ensirekisteröinti tehdään kunhan veropäätös on tullut ja verot maksettu. Verojen maksusta siirtyy tieto automaattisesti katsastusmiehelle parin päivän viiveellä joten kannattaa maksaa ennen eräpäivää jos punakilvellä haluaa katsastukseen ajaa.
E: Jos rungossa on E-leima ei todistuksia tarvita.
Punakilvillä voi ajaa 3 kuukautta tai veropäätöksen eräpäivään. Kumpi tulee nopeammin.
Jos katsastat ensi ei pyörää tarvitse viedä Tulliin, rekisteröintitodistus yksilö ajoneuvon.
"e-merkintä rungossa" ei tarkoita ettei tarvita vaatimustenmukaisuustodistusta, sen tarve riippuu esim. vuosimallista ja siitä onko valmistaja tyyppihyväksyttänyt ko. ajoneuvon EU-alueelle.
Eilen tuli DR saksasta, jos en aio ottaa pyörää liikenteeseen ennen kevättä, tarviiko alkaa mihinkään toimenpiteisiin tullin kanssa?
Vai voiko asiat hoitaa vasta keväällä ja antaa pyörän makoilla tallissa?
Timppa
Ei tarvitse alkaa mihinkään toimenpiteisiin jos et halua, joskus muinoin oli sääntö jonka mukaan rekisteröinti piti aloittaa 3kk kuluessa maahantuonnista jos halusi väliaikaisen ajoluvan, nykyään tuota ei enää ole. Saat tarrakilven ensi keväänäkin pyörällesi.(timotn @ Elo. 11 2009,23:28) kirjoitti
Palo ja varkausvakuutuksen voit hommata ihan runkonumerolla jos koet tarpeelliseksi.
No mä tarvin ainakin coc-todistuksen ja on e-leima pyörässä. Katsastusmies vielä valitti, että kun oli kopio todistuksesta.(jjari @ Heinä. 29 2009,11:22) kirjoitti
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Laitetaan nyt vielä tähänkin ketjuun. Eli tänään katsastin pyöräni, Kawa Z1000 -05. Todistusta ei kyselty eikä sitä olisi ollutkaan. Ilmeisesti melkoisia eroja inssien asiantuntevuudessa, luulenpa että sinäkään et oikeasti olisi sitä tarvinnut.(Jake82 @ Elo. 12 2009,07:11) kirjoitti
Joo näin näyttäis olevan. Muutenkin tuntu, että itse olin enemmän perillä kaikesta kun kukaan tullissa![]()
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Multa eivät kyselleet mitään kummempia, katsoivat vaan rengaskoot, valot ja että tyyppikilvessä on sama numero kuin tuontipapereissa. Tosin mun pyörässä on tyyppikilvessä EU-hyväksyntänumerot yms.
Eli siis katsastus meni hyvin asiallisesti, ilman tyhjää sekoilua. Kiitokset jälleen kerran Oulun A-katsastukselle Konetielle. Koskaan ei ole niuhotettu, ja autoista on osattu osoittaa vikoja, joita en olisi itse huomannut. Näin sen pitäisikin mennä.
Uusissa ajoneuvoissa tarvitaan aina coc-todistus, se on eri todistus kuin käytetyn ajoneuvon vaatimustenmukaisuustodistus.(Jake82 @ Elo. 12 2009,07:11) kirjoitti
Ahaa, ok. Tämä siis selvensi sitten asian.(psi @ Elo. 21 2009,10:13) kirjoitti
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Tiistaina tällä viikolla oli katsastus. Ei olisi tarvittu COC-todistusta, mutta kyseessä olikin käytetty ajoneuvo.
Minulla COC-todistus tosin oli ja kun sen katsastusmiehelle muistin sitten lopuksi ojentaa, hän kiitteli ja laitteli sen arkistoihinsa, itse sain siitä kopion.
![]()
Käytäntö muuttunut, 2005 sain pitää kaikista paperista alkuperäiset itselläni, myös Saksalaisen Rekisteriotteen! Ovat visusti tallessa! CUX-017! Nyt saa vaan kopiot itselleen. BMW R1100RS vm. 1996! Pyörää ei tarvinnut tullissa näytellä, ainoa mita halusivat, kuva runkonumerosta, miten se on meistetty. Numerosarjojen välissä kun on BMW Emblemeä kuvaavat ympyrät. Riitti veropäätökseen!