Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
    moro!On tuommonen yamaha thundercat 600 -01 pärrä ja on alkanut kuulua ketjuista tai rattaista aikamoista jurinaa sen jälkeen kun tiukkasin niitä.Nyt ne pitäis olla normin mukaisessa kireydessä n.3cm liikevara.Pitäiskö ne olla vielä löysemmässä vai veteleekö ne viimesiään ,kun pyörällä on ajettu reilu 29000km?
    Onko ketjuissa yhtään löysää, kun istut pyörän kyytiin? Jos ei, ne on liian tiukalla. Omassa fzr:ssä on perää korotettu hieman koiranluilla, ja siinä ei päde tuo 20-30mm pelivara, vaan pitää olla enemmän.
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
    Jumilenkkejä? Näyttääkö rattaat yhtään "taipuneilta"? Onko ollut vähään aikaan useempi kiristämisen tarve? Vetäse takarattaalta n. klo 15 kohdalta sormilla täysillä ja nouseeko ketjut siitä 5mm tai enemmän?

Yksi oikein vastaus niin vaihda koko ketjut ja rattaat.

Tuolta kun klikkailet niin löytyy hyviä vinkkejä REGINA
    <p>oli miten oli, mutta näin on</p>
    Katsoppa ohjekirjasta, miten mittaat ketjun max venymän. Saattas olla venyneet jo yli max rajan. Noin alkuun...
    Paljonko oot ajanut nykyisillä ketjuilla?
    K1200RS
    Kiitti neuvoista! Tarkistan nuo jutut hetimiten. On eka pyörä ja ollut vasta pari kuukautta niin vielä vähän hakusessa..
    Katso ohjekirjasta myös se, että pitääkö pyörän olla sivutuella/kuromitettuna/keskituella, kun liikevara mitataan. Esim. takapukilla jos laittaa pyörän ketjut "oikeaan" kireyteen, niin ne ovat aivan liian tiukat, kun pyörän pudottaa maahan.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
    kuuluukos rullissa olla klappia minkä verran?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
    Lainaa (vili80 @ Heinä. 27 2009,22:40) kirjoitti
    moro!On tuommonen yamaha thundercat 600 -01 pärrä ja on alkanut kuulua ketjuista tai rattaista aikamoista jurinaa sen jälkeen kun tiukkasin niitä.Nyt ne pitäis olla normin mukaisessa kireydessä n.3cm liikevara.Pitäiskö ne olla vielä löysemmässä vai veteleekö ne viimesiään ,kun pyörällä on ajettu reilu 29000km?
    syytä huomioida, että vanhat ketjut voi venähtää epätasaisiksi, ja jos vapaaliike silloin säädetään löysimmän kohdan mukaan, ne voi melkeinpä ´soida´ kireimmässä kohdassa. Vapaaliike tulee siis arvioida koko ketjun matkalta.

Onko kyseessä ensiasennusketjut? Jos on niin ne on +9 vuotta vanhat ja veikkaan että ovat morjens. Täysin loppuun kulunut ketju saattaa äännellä jo silloin, kun pyörää työnnetään eteenpäin.

- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Juu vaihtoon vaan.

Niin kun mainittu niin 9v ja 30.000km niin loppu on.

Mulla menee vaihtoon ensviikolla 3v vanha ja 12.000km, niin älä murehdi liikaa.

Ei Rataspaketti on niin kalliskaan, ja sittei tarvii enää miettiä, onko kunnossa vai ei.
    Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
    Lainaa (Athene @ Heinä. 29 2009,10:17) kirjoitti
    Esim. takapukilla jos laittaa pyörän ketjut "oikeaan" kireyteen, niin ne ovat aivan liian tiukat, kun pyörän pudottaa maahan.
    Mihinkäs tämä perustuu? Eikö takavaimennuksen kuormitus ole miltei sama pukin päällä kuin keskituellakin, jos siis nostetaan haarukasta?

Yleensä tuo kyllä ymmärtääkseni tehdään keskituelta, sillä pyörän mukana harvemmin toimitetaan pukkeja valmistajan puolesta.

Palatakseni aiheeseen 3 cm kuulostaa aika vähältä ja veikkaan, että ketjut ovat aivan liian kireällä, jos tämä liikevara on ilman kuormaa.
    Lainaa (DerClown @ Heinä. 19 2010,09:44) kirjoitti
    Juu vaihtoon vaan.

Mikäli ketjuista on pidetty huolta, en näe mitään perustetta sille, että olisivat loppu. Ei niissä mitään parasta ennen -päiväystä ole. Ei nokkaketjujakaan vaihdella kuun asennon mukaan.

Jos et pääse ketjurataspaketillasi kuin 12 tkm, niin teet jotain väärin.
    Lainaa (Le Motard @ Heinä. 19 2010,12:46) kirjoitti
    Ei niissä mitään parasta ennen -päiväystä ole. Ei nokkaketjujakaan vaihdella kuun asennon mukaan.
    toisioketju ei asustelekaan moottorin sisäpuolella. Jos näin olisi, niin senkin käyttöikä olisi moninkertainen.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Lainaa (pecha @ Heinä. 19 2010,12:58) kirjoitti
    toisioketju ei asustelekaan moottorin sisäpuolella. Jos näin olisi, niin senkin käyttöikä olisi moninkertainen.
    Jos ruvetaan vääntämään niin eipä ole kyse samanlaisesta ketjusta. Kunhan nakkasin ja sen saa samalla tavalla ennenaikaisesti hajalle väärällä käytöllä.
    Juu vaihtoon vaan.

Mikäli ketjuista on pidetty huolta, en näe mitään perustetta sille, että olisivat loppu. Ei niissä mitään parasta ennen -päiväystä ole. Ei nokkaketjujakaan vaihdella kuun asennon mukaan.

Itsellä zetassa edelleen alkuperäiset ketjut + rattaat. Ikää 5v ja 42k. Olen 24k huollosta saakka pyytänyt aina katsomaan olisivatko ne jo vaihtokunnossa mutta ei kuulema vieläkään. Eikä niissä itsetutkittunakaan mitään vikaa tai liiallista kulumista ole vielä löytänyt. 12k tuntuu tosiaan vähältä varsinkin jos pyörä ei ole tehokkaammasta päästä tai stunttailun/kovan rata-ajon kohteena.
    SuperDuke 2011.
    Lainaa (GoA @ Heinä. 19 2010,13:04) kirjoitti
    Juu vaihtoon vaan.

Itsellä zetassa edelleen alkuperäiset ketjut + rattaat. Ikää 5v ja 42k. Olen 24k huollosta saakka pyytänyt aina katsomaan olisivatko ne jo vaihtokunnossa mutta ei kuulema vieläkään. Eikä niissä itsetutkittunakaan mitään vikaa tai liiallista kulumista ole vielä löytänyt. 12k tuntuu tosiaan vähältä varsinkin jos pyörä ei ole tehokkaammasta päästä tai stunttailun/kovan rata-ajon kohteena.
    Ostettu 1kk sitten, ed. omistajan huoleton huolto, ruosteellinen ketju, oli aivan liian löysällä jne. Mittasin ketjun pituus ja oli niin pitkä kun saa olla.

Rattaat en ees jaksannu sen enempää tarkistaa. Miks puristaa ne loput 50€ siitä, kummiskin ketju ja rattaat niin tärkeät ovat.

Toki kaikki tekee niinkuin itse haluaa.
    Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
    Tietäiskö kukaan, mistä sais suzuki gsxr600 k5 suhteellisen halvat ketjut ja rattaat? Olen kattellut liikkeistä ja hinnat heittelee joitakin kymppejä sinne tänne, riippuu liikkeestä. Omat ois aika lopussa, kun kiristellä täytyy melkein 400km välein. Ja jos jollakin sattuis olee vaikka varastosssa käyttämättömät, niin heitä hintaa vaan
    Suitzuki
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Mun fazerissa ketjun vapaaliike kireimmässä kohdassa keskituella on 5,5-6cm.Mun ketjuilla on menty nyt 57000 km ja rattaalla ketju ei liiku oikeastaan ollenkaan, ja kun ostin ne maksoi muistaakseni 330e ketjut ja rattaat asennettuna. DID

3cm kuulostaa kyllä vähältä taitaa olla liian kireällä.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    En tiedä vastaanko nyt kysymykseen, mutta olen jo kahden pyörän kanssa todennut, että eturatas kuluu nopeammin kuin muut osat (takaratas + ketjut).
    Esim. GS500E mopoon vaihdoin pelkän kuluneen eturattaan kun muut osat olivat vielä valmistajan speksien sisällä. Eturatas sen sijaan näytti entiseltä. Kuva:
    http://mikko.korkalo.fi/gallery....632.CR2
    Samat ketjut ja takahamppi edelleen ajossa uudella omistajalla ja hyvin pelaa. Kilometrejä oli etuhamppia vaihdettaessa noin 24000.
    Ketjuissa ei ollut vielä jäykkiä lenkkejä tms kun oli hyvin öljytty.
    Kyseessä oli 10v vanhat alkuperäisketjut ja rattaat.

Nyt saman totesin taas Suzuki RF900R:n kanssa, vaihdoin eturattaan ja ketjujen meteli väheni.
    Takaratas ja ketju edelleen mielestäni ihan ok iskussa. Saa nähdä montako etuhamppia näillä saa ajaa.
    Makuasia, voihan sitä suoraan ostaa uudet ketjutkin. Toisaalta jos 10 euron etuhampilla jos saa vaikka 10tkm ostettua lisäaikaa ketjuille...

Suzuki GSX1300R Hayabusa -05
    Suzuki RF900R -94
    Lainaa (marko.fzs @ Heinä. 19 2010,21:03) kirjoitti
    Mun fazerissa ketjun vapaaliike kireimmässä kohdassa keskituella on 5,5-6cm.Mun ketjuilla on menty nyt 57000 km ja rattaalla ketju ei liiku oikeastaan ollenkaan, ja kun ostin ne maksoi muistaakseni 330e ketjut ja rattaat asennettuna. DID

Jos pyörän valmistaja on kaikessa viisaudessa laskenut että riittävä ja sopiva kireys on esimerkiksi 20 - 30 milliä niin miksi se pitäisi laittaa suuremmaksi?

Laitatko venttiilin välyksenkin varmuuden vuoksi tuplana? Ja renkaisiin kilon enemmän ilmaa.

Ketjujen kireys on varsin helppo mitata vaikka joka lenkin kohdalta joten sitä ei tarvi arpoa.
    Lainaa (Geronimo @ Heinä. 19 2010,23:31) kirjoitti
    Jos pyörän valmistaja on kaikessa viisaudessa laskenut että riittävä ja sopiva kireys on esimerkiksi 20 - 30 milliä niin miksi se pitäisi laittaa suuremmaksi?

Laitatko venttiilin välyksenkin varmuuden vuoksi tuplana? Ja renkaisiin kilon enemmän ilmaa.

Ketjujen kireys on varsin helppo mitata vaikka joka lenkin kohdalta joten sitä ei tarvi arpoa.
    Enpä muuten tiedä miksi, mutta kun etuhammasrattaan vaihdoin, ja säädin kireyden mielestäni ohjeen mukaan sopivaksi, niin ketjut pitivät tavallista enemmän ääntä.
    Löysäsin sitten vielä vähäsen ketjuja, niin äänet vähenivät huomattavasti, ihan normaalille tasolle. Tais olla ainakin sentin tai jopa kaks yli Suzukin suosituksen, kun äänet lakkasivat.

Liittyskö asiaan sitten se, että etuhammasratas oli uusi ja ketjut jo alkuperäiskuosista jonkin verran venyneet?
    Omiin kokemuksiin perustuen pidän tuota 20-30mm suuntaa-antavana, sitä kieämmälle ei ainakaan kannata pistää, ainakin mulla oli hyvin herkkä kireyden suhteen.
    Suzuki GSX1300R Hayabusa -05
    Suzuki RF900R -94
    Mun mielestä tuokin on väärä paikka säästää. Jos ketjut tuntuu olevan lopussa niin uudet alle. Turha niille vanhoille on mitään tekohengitystä alkaa antamaan. Eipähän tartte ajella asia mielessä kokoajan. Viimeviikolla meni itellä ketjut poikki mut onneksi oli onnea matkassa eikä koneesta hajonnut mitään. Nyt uudet alla ja ajonautinto vaan kasvoi!
    Tässä mallia allekirjotuksiin.
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen

Mun edellisessä pyörässä oli ohjeena että kun pyörä on kuormitettuna vapaa käynti on 2-3 cm. Nykyisessä pyörässä on selkeästi sanottu että kun pyörä on keskituella vapaa käynti on 5,5cm.

Jos valmistajan ohjeessa lukee että 3cm kun pyörä on keskituella ja kun laittaa kuormaa päälle ketjut oikein soi kireydestä, oletko niin hölmö että pilaat ketjut vai laitatko vähän löysemmälle.

P.s venttiilien välykset on hiukan eri asia.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Tilasin just viikko sitte itelle uudet ketjut ja tällä viikolla pitäis tulla ja ite ne aattelin vaihtaa. Kertokaa nyt kokeneet jos ootte ite vaihellu et mitä pitäis muistaa? Ainoa oikeestaan mikä arveluttaa on se lopullinen ketjujen kiinnitys. En nyt muista et mikä kiinnitys mekanismi näis ketjuis nyt sit oli...

Ducati Monster 600 2001
    Lainaa (xzebet @ Heinä. 20 2010,09:40) kirjoitti
    Tilasin just viikko sitte itelle uudet ketjut ja tällä viikolla pitäis tulla ja ite ne aattelin vaihtaa. Kertokaa nyt kokeneet jos ootte ite vaihellu et mitä pitäis muistaa? Ainoa oikeestaan mikä arveluttaa on se lopullinen ketjujen kiinnitys. En nyt muista et mikä kiinnitys mekanismi näis ketjuis nyt sit oli...
    Kato nämä niin onnistuu.

osa 1

osa 2

osa 3
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
    OT:

Tässä kysymyksessä taidetaan olla .org :n syntyhistorissa....

En tiedä muistaako kukaan enää, mitä tarkoitan...?
    "On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
    -Nalle Puh-
    Lainaa (marko.fzs @ Heinä. 20 2010,09:17) kirjoitti

Mun edellisessä pyörässä oli ohjeena että kun pyörä on kuormitettuna vapaa käynti on 2-3 cm. Nykyisessä pyörässä on selkeästi sanottu että kun pyörä on keskituella vapaa käynti on 5,5cm.

Jos valmistajan ohjeessa lukee että 3cm kun pyörä on keskituella ja kun laittaa kuormaa päälle ketjut oikein soi kireydestä, oletko niin hölmö että pilaat ketjut vai laitatko vähän löysemmälle.

P.s venttiilien välykset on hiukan eri asia.
    Miksi se valmistaja ilmoittaisi väärän arvon?
    Se joustovaran alaraja on se mitta jonka ketju kiristyy äärimmilleen svingin liikkuessa. *Sitä ei tulisi alittaa koska siloin ketjuun kohdistuu ylimääräistä rasitusta. Hyvä tapa on kiristää siihen ylärajalle.

Oleellista on myös se onko kireys ilmoitettu sivu- vai keskituella.

Periaatteessa venttiilin välyksessä on kyse ihan samasta asiasta, siinä tosin varaudutaan lämmön vaikutuksiin.
    Eilen tuli ketjut postiin ja ku pääsin himaa availin paketin ja huomasin että ketjut oli valmiiksi kiinni eikä niissä ollut mitään lukko rinkulaa vaan kaikki lenkit näytti samalta. En oo itse ainakaa ennen kuullu et niitä ketjuja vois saada jo valmiiks kiinnitettyinä, eli onko tää nyt ihan normaalia. Ilmotin kyllä myyjälle orkksi ketjujen lenkkimäärät sun muut eli oiskohan he sitten laittanu mulle asennuvalmiit ketjut postissa??
    Ducati Monster 600 2001
    Lainaa (xzebet @ Heinä. 21 2010,10:23) kirjoitti
    eikä niissä ollut mitään lukko rinkulaa vaan kaikki lenkit näytti samalta. En oo itse ainakaa ennen kuullu et niitä ketjuja vois saada jo valmiiks kiinnitettyinä, eli onko tää nyt ihan normaalia.
    Kyllä se ihan normaalia on, että ketjut saa päättymättöminä, mutta ehkei kuitenkaan se ihan yleisin tapa.

Esim. Louissilla tarkoittaa merkintä "E" päättymätöntä ketjua ja "C" jousilukollista ja "N" niittilukollista ketjua.

Jossain nettikaupassa ketjujen tilausta tehdessä saattoi valita minkälaisen lukon siihen satsiin mukaan halusi.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
    Okei, no helpottaa asentamista ainakin huomattavasti varsinkin ensikertalaiselle. Kiitos avusta!
    Ducati Monster 600 2001
  30.  
    Itse asiassa olis viel yks kyssäri, jätetäänkö varasto rasvat ketjuihin vai pitäiskö ne putsata pois ennen asennusta? Ainaki ne päällimmäiset ehkä vois.
    Ducati Monster 600 2001
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen