Provokatiivinen kannanotto mp-toimittajien ajatusmaailmasta...
Olen hämmästellen seurannut miten toimittaja toisensa jälkeen kertoo RT:n olevan mahtipyörä mutkateillä ja baanallakin sillä pärjää.
Omat kokemukset on juúri päinvastaisia... RT on mielestäni käsittämättömän hyvä pyörä mannertenväliseen matkailuun. Vakaus kovassa vauhdissa on parasta mitä itselle on vastaan tullut matkanorsujen saralla ja kate toimii loistavasti huippunopeuteen saakka, eli RT:llä voi ajaa urkuauki (pienellä kulutuksella) aamusta iltaan väsymättä. Panit, FJR:t ym jaappaanialaiset vaativat jatkuvaa ohjastamista jo alle 200km/h vauhdissa, ja kovempaa ajaessa ne ovat suorastaan kammottavia vehkeitä voblauksineen. GT menee kyllä suoraan kovaakin ajettaessa, mutta mukavuudessa ei kilpaile samassa sarjassa RT:n kanssa. Toisaalta mutkateillä GT toimii mahtavasti - RT taas on melkoinen muuli ja vaatii kovaa kättä toimiakseen mutka-ajossa...
Saa kommentoida ja olla erimieltä![]()
BMW K1600GT, KTM 450 EXC,Ski-Doo freeride 800
Born to be wild! Later captured...
Vaihda nyt hyvämies äkkiä pois tuommoinen RT, jos se on kerran niin hyvä ajaa. Osta se pannari tai fjr mitä lienevätkään. Eihän nyt noin hyvällä pyörällä pidä ajaa, ja kuunnella kaiken maailman kenkkuilua besservisser toimittajilta ja wanna be -kollegoilta.
Siksi ajan tuommoisella tankkerin kokoisella rötkäleellä, jotta voin vain haaveilla paremmasta![]()
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S
Tämä ei sitten koske kaikkia jaappanilaisia, esim. VFR1200 menee kuin juna, 180-200 on sillä ihan leppoisa matkavauhti.(ptm @ Syys. 21 2010,18:01) kirjoitti
Ai että leppoisa matkavauhti.(jha @ Syys. 21 2010,22:03) kirjoitti
![]()
![]()
Miten ne Saksan moottoriteillä olevat muut autot ja vehkeet vaikuttavat siihen leppoisuuteen.
En usko, että on kovin leppoisaa ajella edes Saksan moottoriteillä tuota vauhtia millään pyörällä.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Yllä oli kyse pyörän ajo-ominaisuuksia.(Pekkavee @ Syys. 21 2010,22:24) kirjoitti
Se on selvä, että muut ajoneuvot ja tien ruuhkaisuus vaikuttavat omaankin ajoon.
Oman kokemuksen mukaan paikallisten normivauhti golffeilla yms. henkilöautoilla sekä pakettiautoilla on sellaiset 150-160 km/h. Isoilla audeilla, bemuilla jne. ajavat sitten 180+ km/h.
Ei ohittaminen sen ihmeempää ole kuin Suomenkaan motarilla, jos vauhtieroa ei ole liikaa.
Varsinkin itäpuolen autobaanoilla on yleensä aika hyvin tilaa. Usein vuokra-autolla saa paahtaa lämä tiskissä jos ei ihan aamu-/iltaruuhkan aikana mene. Mopolla taas asettuu vauhti nopean kaistan rytmin mukaiseksi, eli sinne 180 paikkeille aika luontevasti useimmiten. Välillä sitten latu aukeaa, joten voi niitä vauhtejakin ottaa jos pyörä antaa myöten.
Josta tulikin mieleeni. Ei liene sattumaa että kaikki kokeilemani Bemarin maantiemallit ovat hyvin mukavia ja vakaita ajettavia suhteellisen lähellä huippunopeuttaan. Siis, ne on tehty oletettuun käyttöympäristöön soveltuviksi.
Vastaavalla tavalla double nickel tai vähän päälle -vauhdeissa nykyisen mallin matkaharrika tai goldwing on hyvinkin herkkua.
Toki mallistoa plaraamalla löytyy paras väline isolle baanalle (K13S), mutkatielle (F8S/R, K13GT), alppitielle (8GS, 12GS) jne, mutta kaikki minun kokemukseni ovat mainioita pyöriä Saksan teillä.
Suomessa jos pysyy poissa radoilta niin oikeastaan ainoa pyörävalintaa jakava tekijä on se kuinka paljon ajaa soralla. Minusta.
jee.... harrikat tulee takana mutta kyllä "siirtymät" riittää kakkoskaista ja 120-150 km/h juuroopassa niin matka etenee. Jaksaa vielä illallakin syödä yms....?
Boxeriukko