Mäkin tiedän että wingi on iso pyörä, mutta nyt piti ottaa jo kolmaskin näyttö rinnalle että mahtui ruutuun.(Pandemia @ Heinä. 30 2009,23:33) kirjoitti
![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Pakko myöntää että kuvassa Wingi näyttää vielä isommalta kun luonossa......
<br />
Doccis, sama juttu sullekkin kun koklasit GTR:ää niin oliko matala vai korkee pleksi?
Siitä ei päästä mihinkään että Getorissa ei ole millään niin hyvä tuulisuoja kuin pannarissa tahi wingissa vaikka laittas millasen purjeen keulille.
Getori on mun mielestä suunniteltu sporttisemman näköiseksi, eikä siinä ole käytetty tavallaan mittaristoa tuulen suojana kuten pannarissa ja istutaan ikäänkuin matkakyykyn ja matkapyörän välimaastossa.
Jostain pitää tinkiä, eikä ainakaan mulle eikä emännälle ole mitenkään ongelma toi tuulisuoja.
Pyörässä on niiiin paljon muuta kivaa että siitä vaan joko tykkää tai ei.![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Nyt on sitten kokeiltu "getoria" korkeallakin pleksillä ja pakko myöntää, että ero oli melkoinen. Silti, vaikka sitä yrittää miettiä ostoaan järkiperustein, on niin MP:n kuin autonkin ostossa mukana selittämätön "mieltymys-factor" (liekkö ulkonäön, äänen ja ajomieltymyksen sekoitus, mutta oma sanoasto ei sopivaa adjektiivia tuohon löydä :P). Ainakin minulla. Varmasti jokainen ajamani pyörämalli on hyvä ja kestävä, mutta RT on se, mikä saa vereni eniten kiertämään. Toki mistään mieltä räjäyttävistä elämyksistä ei voida puhua (mitä esim kaverin v-max herätti), mutta pakko luottaa omaan intuitioon.
Varmasti metsään ei kyllä kauas mennä jos (ja kun) tuon RT:n alleen laittaa. Aika näyttää miten kauan Baijerilainen jaksaa viihdyttää, mutta näillä näkymin meille ei ole parempaa tarjolla.
Nyt onkin sitten edessä oman pyörän myynti ja uuden osto. Pitää alkaa miettimään josko tuon toisi ulkomailta, vai ostaisiko ihan "aidon suomi-pyörän". Nykyinen pitää loppukesästä purkaa ja säätää venat, rempata kytkin ja synkata kaasarit (kyllä, tiedän että moista remonttia ei kannattais tehdä enää tässä vaiheessa, mutta taidan olla liian kiltti myymään huonokuntoista pärrää). Tästäpä se sitten lähtee... *![]()
Kawasaki VN 2000 meni tänä kesänä vaihdossa uuteen GL1800:een. En ollut ennen kaupantekoa Wingillä ajanut. Ajoasento tuntui tietenkin customin jälkeen oudolta, mutta tovin jälkeen tuli tunne, että tällä varmaan jaksaa ajella pitkiä päivämatkoja, tosin ei se Kawallakaan mikään ongelma ollut. Wingi tuntui kuitenkin jo enemmän 2-rattaiselta avoautolta. Pyörä tuntuu ajossa yllättävän ketterältä, mutta hitaassa ajossa pitää olla varpaillaan, ettei kaadu. Mutkateilläkin yllättävän kevyt ja tanakka vietävä. Sivutuelta nostettaessa höyhenen kevyt verrattuna Kawasakiin. Ison kaksipyttyisen jälkeen 6-sylinterinen tuntui kuitenkin 100 km/h vauhdissa, että saisi olla vielä yksi vaihde lisää.
Pitäisi olla molemmat pyörät tallissa, jos olis varaa.
Totta kai BMW saa veren kiertämään. Ne muut kääntyvät kaupungissakin ilman painiottelua. Ei hehiötä koska ei tässä mitään vitsiä ole, sillä RT on pikkupyörityksessä raskas käsitellä.(Doccis @ Elo. 01 2009,12:44) kirjoitti
Mutta kuten sanot, itselleen jokainen mopon ostaa ja minun sijastani aikamiehen ajettavana tuo ei ehkä ole ongelma. Jos pienellä budjetilla pitää saada raskaansarjan matkapyörä, niin RT on yksi harvoja vahvoja ehdokkaita. Omista kokemuksistani johtuen tosin suosittelen myös pitkää koeajoa ennen ostoa.
Boxer-BMW taitaa olla se moottoripyörämaailman DC-3 Dakota, joka lentää vaikka ikuisesti kunhan joku jaksaa huoltaa sen ajallaan ja tuossa R1100RT mallissa ei ole joillakin käyttäjillä vika-alttiiksi osoittautuneita etenemisen kannalta ei-välttämättömiä härpäkkeitä. Lisäksi se on pitkällä matkalla todella mukava vehje ajaa. AT-pleksillä Kiuruvedellä on jo valmiit muotit, voit tilata haluamasi ylikoon pleksin ja muoto on Bemun alkuperäistä parempi (=hiljaisempi).
Ei sillä metsään varmaan viitsi mennä, mutta niin kauan kun käytettävissä on kovapohjainen tie, RT menee sorapinnallakin todella tyylikkäästi. RT oli se pyörä, joka opetti suorastaan kaipaamaan kuulalaakerisoraa.
Mulle jäi yllimääräisiksi R1150RT:n tankkilaukku ja Throttlemeisterit. Eivät maksa palljon.
Matka alkaa kun asfaltti loppuu.
Honda Varadero 125cc
Itselläni oli LT 1200 (vm.00) pidin sitä 6 vuotta, ja ajoin 55 tkm. Ei mitään teknisiä ongelmia. Hyvä pyörä, mutta moottorin alavääntö olematon. Vaihdoin uuteen Wingiin, enkä ole katunut.
Pannarista sen verran, että on aika tarkka renkaista, varsinkin vm: 2005:n asti. Sen jälkeen valmistaja teki tiettävästi pieniä muutoksia, jotka ei ulospäin näy, muuten tosi hyvä matkapyörä.![]()
Ehkä nyt kuitenkin isoin muutos oli v.2002 kun tuli täysin "uusi " 1300 sarja. Joka näkyy jo "ulospäinkin"
Vanhaa mallia 1990-2002 1100ccm
uutta sarjaa 2002-2009 1300 ccm (toistaiseksi)
Tarkoitin juuri tätä "uutta" mallia, eli 2002-2005 on erittäin vaativa rengastuksen sekä ilmanpaineiden suhteen. 2006- tehtiin ilmeisesti runkoon jotain päivityksiä, ongelman poistamiseksi. Tämän tiedon olen saanut maahantuojan edustajalta.(Pandemia @ Elo. 09 2009,20:10) kirjoitti
![]()
Nyt vaan on käynyt niin että ovat alkaneet nuo customit taas kiinnostamaan...(hieman off topic aiheesta pannari vai Wingi).....Joskus kauan kauan sitten mulla oli customi ja se nyt vaan jäi sinne kummittelemaan...
...mutta ei vielä mitään päätöstä olla tehty. Pitäis käydä koeajamassa muutama customi mutta työkiireet painaa päälle...mutta keskustelu saa jatkua...Kiitokset kaikille vastaanneille...
...
<br />
OT:Mihis se bemun rt unohtui? Itse kävin kokeilemassa kaikkea edellä mainittuja ja yksikään ei säväyttänyt ylivoimaisesti ominaisuuksillaan sen hetkisen pyöräni varaderon ohi. Ainoa mitä vakavissani harkitsin oli rt mutta päädyin kuitenkin gsa:han.
F800GSA
Jotta ei RT niin herkästi unohtuisi:(jite @ Elo. 12 2009,19:42) kirjoitti
![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Mikä namupala se siinä...(jarska @ Elo. 13 2009,11:39) kirjoitti
<br />
Onkos toi nyt sitä nännitystä(lämmittäjä @ Heinä. 29 2009,22:39) kirjoitti
![]()
Tuo pimatsu pyörän päällä onkin kyllä valitettavasti se ainut namupala tuon mopon kohdalla(lämmittäjä @ Elo. 13 2009,20:34) kirjoitti
Tuo RT on kyllä ehdottomasti kamalin koskaan ajamani pyörä.
Lähdin koeajolle suurin odotuksin, koska mopo osui silmäänkin ihan mukavasti,mutta...
Ensimmäinen pyörä, jossa kardaanin todellakin TUNSI. Aina kun vaihtoi vaihdetta, koko mopo notkahti ja "vempautti" todella kummallisesti. Ja tuo vemppuminen oli alaspäin vaihtaessa vielä kovempi. Todella kaamea peli, enkä koskaan enää halua joutua ajamaan sellaisella.
Ei muutenkaan vakuuttanut, eli itse en voi pitää minkäänlaisena vaihtoehtona.
Sitten joskus kun haluat vielä lennokkaamman kokemuksen, niin käypä koeajamassa tuon suorituskykyisen ja silkinpehmeästi käyttäytyvän tukeva-alustaisen uuden R1200RT:n sijasta vaikkapa sen umpivaluraudasta kaiverrettu edeltäjä R1150RT joka painaa 20 % enemmän, voimansiirto on edellistä sukupolvea, moottorista puuttuu sekä teho että vastapainoakselit ja alusta on vielä pehmeämmin vellova.(hannu p @ Elo. 13 2009,21:59) kirjoitti
Jos kirjoitit ylläolevan vilpittömässä mielessä, niin veikkaan vanhemman version koeajopäivän syöpyvän muistoihisi loppuiäksesi.
Minusta RT ei ole oikeasti ihan noin kamala, mutta kyllä se omansa lainen on eivätkä kaikki tykkää.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Jos iso matkakäyttöönkin sopiva customi kiinnostaa niin kokaseppa roksua.(lämmittäjä @ Elo. 12 2009,18:30) kirjoitti
Joo, olin ihan aikuisten oikeesti todella pettynyt ja hämmästynyt tuon RT:n ajon jälkeen. Odotukset olivat korkealla mutta alas tultiin ja kovaa...(Hannu59 @ Elo. 17 2009,22:30) kirjoitti
Täytyy siis vielä laajentaa kokemuspohjaa ja kokeilla myös tuo ehdottamasi vanhempi malli![]()
Tööh. Nämä on näitä makuasioita kun tällaisia kysytään, mutta
Jos tilaa vaaditaan ja tourinki on henki:
- BMW LT, jos perä pysyy nipussa hyvä pyörä ja paljon varusteita, hengetön alavääntö
- Wingi, hyvä pyörä, reippaampi vieminen vaatii otetta, klassikko. Hintava. Kaasarikuutonen saattaa olla työläs huoltaa ikääntyessaaän, kaasareiden ja ilmupuolen osalta. Hintava myös käytettynä.
- Harleyn vaikkapa Ultra Classic Electra Glide, oman tyylinsä edustaja, vääntää alhaalta, menossa on tietty oma tunnelmansa jossa se on parhammillaan, tehoa vähän vaikka missään oikeassa tourerissa ei ei ole paljoa, ei kuitenkaan tervitse työntää ylämäessa ;-) *Kallis. Kallis myös käytettynä. Hyväkuntoisen käytetyn saa aina myytyä.
Wingillä ja Harlikalla on oma uskollinen käyttäjäjoukkonsa, joka pitää käytettyjenkin hinnat korkealla. BMW:n luokittelen teknisesti tasavertaiseksi haastajaksi jota saa etenkin ulkomailta tuotuna edullisesti.
Itse taas jos voittaisin lotossa, niin ottaisin tuon Ultra Classic Electra Glide:n talliin Road King Classicin seuraksi, jos haluaisin matkailla kaksi päällä. Paras ratkaisu olisi toki ostaa molemmille oma Road King ja vietää talvi Riviera - Espanja välillä, eikä työpöydän takana.![]()
Mutta minä olekin silleen vinksahtanut ja lisäksi minulla on selvästi hivenainevajausta (krominpuutos).
Jos muovipyörä on se mitä haetaan, niin sanoisin että kannattaa katsoa ja koeajaa myös tuo BMW LT ja katsella niiden hintoja Saksasta. Wingi ja Ultra ovat jo klassikoita omilla alueillaan raskaiden tourerien sarjassa.
Tässä esim 50000 ajettu vm 2000 LT Saksan ebaysta hintaan 4210 euroa. Ei tule hirveen kalliiksi vaikka maksaisikin veroa maahan tuodessa.
BMW 1200 LT vm 2000
Näyttää olevan ABS, hälytin ja varkaudenesto. Radio ja muut noissa kai on aina vakiona. Eli paljon tavaraa muutamalla tonnilla.
Sitten jos mennään kevyempään toureriluokkaan, niin sieltä täällä onkin ollut esillä BMW, Pannari, Kawa, joillekin myös BMW GT -menee tähän luokkaan. Niin ja miksei vaikka HD Road King. Vaikka se ei olekaan kokokatteinen, niin isot laukut ja iso pleksi, sekä mukavat tilat ja kumiripustettu koneisto, niin sillä ajelee keppasesti 1000+ km päivämatkoja. Rautapersaus SS1000 menee ihan ok.
Mutta kaikista näistä se oikea pyörä on se mikä miellyttää eniten edessä ja takana istuvaa, eikä se selviä kuin ajamalla.
Wingi ja HD ovat koeteltua tekniikkaa, LT:n ekoissa oli peräeroosiota ja ohjauselektroniikan päivitystarvetta, mutta sekin lienee nyt jo koeteltujen luokassa. Wingistä kannattaa tarkistaa rungon hitsaus. Siitä oli takaisinkutsu. BMW:stä ei ole, mutta perämurikka maksaa jos se väsähtää.
Jos tätä haluaa kartoittaa niin AKE:n sivuilla on takaisinkutsujen lista.
http://www.ake.fi/ake/akerecall/Haku.aspx
Jos jos käytettyjä katselee, niin pitää muistaa että näillä pyörillä ajetaan paljon, mutta ne on myös mitoitettu sen mukaan, eli tehoa on vähemmän, mutta vääntöä ja kilometrikestoa on vastaavasti enemmän, joten näitä ei kannata katsoa samalla silämällä kuin kusiaiskyykyn kilometrejä.
Nälillä ei myöskään yleensä vedetä tuppi nurin vähän väliä ja ostajakuntakin on sitä joka ei enää vedä lähtöjä valotolpalta toiselle tai aja hytti pystyssä, joten paljon ajettu kalustokin voi olla ehtaa priimaa.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Tää topic alkoi," pitäs löytää pyörä jolla voi ajaa pitkiä etappeja?" Ajoin Bläkkärillä etappeja +/-1500 km per vrk, Hayabusalla ajanut samanmoisia, kaverit eri vehkeillä samoja etappeja, eiköhän se oo kuskista kii. Kyytiläisen tilat ja tavaratilat on sit toinen juttu jos niistä on puhe..![]()
Ei se pelkkä touring-pyörä matkakuskia tee....![]()
..pitää kuskinkin kyetä johonkin...
![]()
Tourinki on ehkä jotain muuta, kuin vetää baanaa silmät sameana ja persi puuduksissa mitään ympärilleen näkemättä kilometrejä niellen.
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Joo, touringissa meinaa myös kuljetuskapasiteetti, tilat ja varusteet. Esim cruise on minusta kiva.(Matkalahna @ Elo. 23 2009,17:15) kirjoitti
Ajaahan sitä vaikka nakulla rautaperseen kun asenne on kohdallaan. Vesisateessa sen vaatiikin sitä asennetta. Isolla tourerilla taasen perillä on rennompi kuski ja laatikoista voi kaivaa vaikka toisen ajoasun ja saappaat paluumatkaa varten, sekä 24 tölkkiä olutta.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008