Nämä tapaukset lienevät tuttuja kehän päivittäiskäyttäjille ja vaika itsekin sitä ajan vähintään kerran pari viikossa, niin tiistainen tapaus oli omalla kohdalla ensimmäinen kuuteen vuoteen.
Siis:
- tiistai-iltapäivä noin 13:40
- menossa länteen Tuupakan suoraa edeltävässä loivassa alamäessä (siinä auto- ja asuntovaunukappiaiden kohdalla)
Tiellä ei ollut mitään erityistä ruuhkaa ja vauhti oli jossain 65-70 vaiheilla ja ajoin vasenta kaistaa ja Tuupakan suoran itäpään valot olivat vihreällä. Huomasin vierellä hopean Volvo V 70:sen suksiboksi katolla ja samalla näin kuinka sen vasemmat etupyörät alkoivat hivuttautua keskiviivan yli omalle kaistalleni. Vilkaisin kuskia, että mitäs oikein aiot ja kaveri katsoi vain tiukasti eteensä. Sitten tajuisin, että kaveri p..le aikoo vaihtaa kaistaa ja itse olen juuri rinnalla ja tien vasemmalla puolella on vielä kaidekin! Muutaman muun himmelin lisäksi on LoTjaani joskus tullut viritetyksi myös Fiammin lisätorvet ja rupesin painamaan äänimerkkiä, joka takuuvarmasti kuului ja kauas...Painan sitä yhtäjaksoisesti vähintään 6 - 8 sekuntia ja samalla vetäydyn ihan kaistan vasempaa reunaan reunaviivan yli mutta Volvomies sen kun vaan omii koko kaistan! Ajamme hetken rinnakkain siten, että itse olen jossain Volvon etupyörän kohdalla ja sitten kiihdytän sen verran, että pääsen sieltä välistä pois äijän eteen. Päästyäni sieltä taas vapaalle kaistalle tuli näytetyksi keskaria, sen verran adrenaliinit kuohahti. Tuupakan suoralla vaihdoin oikealle ja päästin kaverin ohi ja ajelin muutaman auton verran perässä mutta ei törkelily jatkunut vaan hän ajeli ihan ihmisiksi. Vissin kun ei ollut enempiä kaksipyöräisiä näkyvillä, joita kiilailla...
Jälkikäteen sitä tietysti pähkäili, että sen verran lähekkäin sitä ajettiin siinä meikäläisen melutorvet pauhaten, että viestin tehostamiseksi olisi oikein hyvin ylettynyt potkaisemaan saappaalla vaikka kaverin kylkeen. Eihän tuosta tietysti mitään hyvää olisi seurannut ja hyvä olikin, että sytyin hitaasti, enkä ryhtynyt hillumaan siellä rikospaikalla. Ihmetyttää vaan nämä meikäläiset puusilmä / puukorvat, tämäkin tyyppi oli joku alle nelikymppinen eikä mitenkään dementikon näköinen.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Stadin kehäteillä päivittäin ajavana sen valitettavasti näkee kovin selvästi, minkälaisia super-urpoja autoilijoiden joukkoon mahtuu (eikä sillä, etteikö niitä mahtuisi kaikkien tienkäyttäjien sekaan, kyllä mahtuu, mutta määrät eivät ole yhtä hälyttäviä).
Yleinen välinpitämättömyys mistään tuntuu olevan päivän sana, mitään vilkkuja tms., millä voisi muille edes vähän koittaa vihjata aikomuksistaan, ei vaan yksinkertaisesti jaksa käyttää, ja päätä ei jaksa kääntää, kun röhnöttää laiskan näköisenä siinä ratin takana popsien evässämpylää ja jauhaen paskaa kännykkä korvalla 2cm edellä ajavan takapuskurista. Motoristina sitä joutuu vain arvailemaan, mitä nämä keksivät milloinkin tehdä, koska jos tulee osumia, niin todennäköisesti kotilossa oleville ei käy paljon mitään, mutta motoristille voi käydä ihan mitä tahansa.
Silmät koko ajan selässäkin, ja valmius nopeisiin väistöliikkeisiin on ihan pakolliset vaatimukset ´kehätie-survival´:iin, onneksi prätkän selästä sentään näkee hyvin ympärilleen (mikä ei tosin oikeuta ajamaan autolla päälle!)... ja tosiaan aika tragikoomista, ettei äänitorven käytölläkään välttämättä ole minkäänlaista vaikutusta noihin teräskuoren sisällä ajeleviin uneksijoihin. Tekisi varmaan heille hyvää ajella vähän aikaa prätkällä, tiedä vaikka oppisi hieman näkemään muuallekin kuin pelkkään omaan napaansa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Joo, noita riittää, keneltä unohtuu kokonaan se että sivupeiliin katsominen ei riitä kun vaihtaa kaistaa. Pitää katsoa myös onko siinä viereisellä kaistalla ketään.
Puusilmän logiikan mukaan auto tai rekka on sen verran suuri, että sen näkee sen tarkemmin katsomattakin, joten sen tarkemmin ei tarvitse katsoa. Moottoripyörää tuolla tavalla ei sitten näekään.
Siksi se tuli päälle, vaikka soitit torvea, koska se ei tajunnut että ääni voisi tulla "tyhjältä" kaistalta, vaan todennäköisesti skannaili sitä tööttääjää ihan muualta.
Josko tuo liikenneturhakin voisi vaihteeksi tehdä jotain hyödyllistä ja mainostaa että "katso minne vaihdat kaistaa, ei vain peiliin".
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Ei muuta kun HANAA, niin jää urpot ihmettelemään taakse.
Silläkin varmaan pauhas Matti & Teppo mankassa kovalla...
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Sormen näyttämisestä ei saa kuin hetken mielihyvän. Kilpi ylös, tekstiviestillä autoilijan tiedot, numerotiedustelusta numero ja sitten miettimään mitä kaikkea näillä tiedoilla voikaan tehdä internetin ihmeellisessä maailmassa. Vielä kun homman tekee prepaid liittymällä ja puhelimella mitä ei voida mitenkään linkittää sinuun, niin homma on kunnossa. Nettiinkin pääsee kätevästi tällä samaisella puhelimella ja prepaid liittymällä.
edit: Tässä on tosin se vaara, että kuljettaja ei olekaan auton haltija/omistaja...
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
Tämän vuoksihan niiden autojen vieressä ei pitäisi ajella. Joka jättäytyy hieman taakse tai kaasulla ohi.
SuperDuke 2011.
Viikko sitten ajettiin muutaman mopon muodostelmassa 3-tiellä kotiappäin Suvirannasta. Omat turvavälit oli kunnossa.
Citroen C5 farmari halusi ohittaa edessä menneen auto-peräkärry-yhdistelmän. Pikku hiljaa ja hitaasti ilman vilkkua tietenkin hivutti itsensä meidän väliin, jolloin turvaväleistä ei enää tietoakaan.
Ohi päästyään samalla tavalla takaisin omalle kaistalle ja 500 metrin päässä liittymästä ulos moottoritieltä![]()
Idiootilla oli otsaa vielä naureskella siellä sardiinirasiassaan kun ilmoitin rinnalla päätäni pudistaen hieman paheksuvani HÄNEN ajotyyliään. Helvetti kun ei koskaan muista tilanteessa ottaa rekkaria ylös. Pieni juttutuokio näiden jästipäiden kanssa olisi todellakin kohdallaan![]()
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Sinänsä ihan hyvä ohje, ei pidäkään ajaa justiinsa rinnalla, tai varsinkaan hieman takaviistossa ns. kuolleessa kulmassa (joka näillä jäykkäniskoilla on tosiaankin ihan pimentoon jäävää aluetta!)....(GoA @ Heinä. 24 2009,10:54) kirjoitti
Mutta kehillä ruuhka-aikaan onkin sitten ihan toinen juttu, miten voi 100%:sti välttää ajamasta hetkeäkään näin jokaiseen autoon nähden. Ja totta kai ne jännittävämmät kaistanvaihdot tehdään juuri sillä väärällä hetkellä, muutenhan ne ei jännittäviä varmaan olisikaan.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tjaa. Eipä kovin helppo temppu Kehä I:llä tai III:lla. Ainakaan jos on normiruuhka päällä.(GoA @ Heinä. 24 2009,10:54) kirjoitti
Puusilmä nääs pitää sitä mopon tilaa jonossa tyhjänä kohtana ja vaihtaa siihen.
Ja kun joutuu olosuhteiden pakosta aina ajoittain ajamaan siinä kotilon rinnalla, niin olen itse koittanut tähdätä siihen kuskin ikkunan kohdalle, jos mahdollista. Ei sekään aina toimi.
Rekkojen kanssa on kyllä hengenvaarallista ajaa niiden peräkärrin puolenvälin etupuolella. Eikä se ole edes kuskin vika, koska vanhoista peileistä ei nähnyt sitä kaistan keskellä ajavaa mopoa.
Kahdesti mut on kiilattu rekan kärrin ja kehän keskikaiteen väliseen rakoon ajamaan, kun itäystävän rekka vaihtoi sen verran reippaasti kaistaa. Olin kummallakin kerralla ajamassa siitä rekasta ohi vasemmalta 10 km/h nopeuserolla.
No eihän tuossa nyt mitään käynyt, onhan se piennar ainakin 80 senttiä leveä ja vasen stongahan menee kaiteen yli, joten jäihän tuohon tilaa, mutta ainahan se vähän jänskättää kun kärrin munkit pyörii siinä tikkuaskin eteäisyydellä oikean stongan päästä. Onneks nyt ei tullu mitään fiksua liikennemerkkiä vastaan ennen kuin sai jarttuteltua tuolta rakosesta ulos.
Nykyään rekoissa on vissiin pakolliset laajakulmapeilit? Paitsi tietysti itäystävä voi ajaa ilman niitä.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Ei siitä ole mitään hyötyä. Liikenteessä töppäilijät ovat kuin pilvet taivaalla, niitä on aina ja paljon eikä niitä saada pois vaikka mitä tehtäisiin. Motoristin kannattaa keskittyä huolehtimaan siitä, että oma nahka säilyy ehjänä ja ajamaan niin, ettei muiden töppäilyt tule omalle iholle. Oikeuksia on vain lakikirjassa, eikä ne ihmistä pyörätuolista tai haudasta nosta.(Geeäsäxähvä @ Heinä. 24 2009,11:06) kirjoitti
1000
Tuo ei mielestäni ollut varsinaisesti töppäilijä, vaan kyseessä oli aivan selvä harkittu ja tahallinen perään/väliin/eteen änkeäminen. Se ei siis tehnyt sitä mitenkään vahingossa, vaan silkkaa itsekkyyttään/vittumaisuuttaan. Pieni ripitys yleisön läsnäollessa voisi vaikuttaa.
Toki tilanteessa pyritään pitämään oma nahka ehjänä eikä keskitytä kilpien tuijottamiseen. Tuo ei ollut mitenkään tiukka tilanne, sen pystyi hyvin hoitamaan, mutta osoitti taas täydellistä itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä tältä herralta. Siksi putkihuutoa.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Vilkkujen ja peilien käyttöä vaaditaan pää kuumana ja kuitenkin samalla ollaan asentelemassa omiin mopoihin mitättömiä mantelin kokoisia vilkkuja ja peilejä,joita edes niitä ei käytetä.
Johdonmukaisuutta pyydän!
On se niiiin väärin!
Liikenne on yhtä isoa ja jatkuvaa provokaatiota.
Rauhallisesti vaan, niin pääsee paljon vähemmällä.
Jos joku vaihtaa kaistaa väkisin eteen, niin ei sille mitään (laillista) voi.
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Nyt viikon sisään kahden kiilaajan "uhriksi" joutunut. Toinen oli pappacorolla porvoon motarilla, sieltä tultiin kiihdytyskaistalta suoraan eteen. Ehkä pitäisi oman turvallisuuden kannalta ottaa aina vasemmanpuoleinen kaista jos kiihdytyskaistalta tulee joku..
Toinen tapaus helsingin ihanuudessa, pappa samaralla viereiseltä kaistalta suoraan eteen. Jos en olisi väistänyt niin olisi kolissut.. väistin ja ajoin eteen töötti pohjassa ja pyöritin päätä. Ei varmaan edes tajunnut että mikä meni pieleen..
Ja mulla oli rajoitusten mukainen nopeus. Ihmiset ilmeisesti kuvittelee että kaistaa voi vaihdella vapaasti ilman että väistelee rinnalla olevia. Ja vielä kun jännitysmomenttia lisätäkseen pk-seudun autoilijoilla on usein vilkun käytön kanssa (asenne)ongelmia
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Itselläni on ollut mitta jo jonkin aikaa täynnä näitä kiilailijoita.
Jotkut tekevät sen aivan tahallaan, luottaen isomman voimaan.
Koitan yleensä päästä näitä "karkuun". Joko kiihdyttämällä, tai jarruttamalla alta pois. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista.
Ja tuo puhuttelun pitäminen ei oikeasti auta yhtään.
Jos nätisti sanotaan, niin turpaan ehkä pitäisi vetää, että jotain jää sinne aivojen muistilohkoon. Toinen vaihtoehto on ottaa se peili siitä mukanaan, kun ajaa ohi, tai ajomonojenkokoinen klommo auton kylkeen.
Ja joo. Tiedän myös että turpaan vedossa voi jäädä myös saama puolelle.
Mun mielestä se on harkittu murha, jos ajat noin tahalleen motoristin päälle. Jokainen vähäisemmälläkin älyllä varustettu ihminen tajuaa, että mitä siinä voi käydä motoristille.
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Tiedän kyllä tämänkin espoolaisena.(jannep @ Heinä. 24 2009,11:12) kirjoitti
![]()
SuperDuke 2011.
Jollain papparaisella voi olla dementiaansa asenneongelma noiden vilkkujen kanssa mutta mopoilijat lienevät kuitenkin kirkasjärkisiä. Pahempi ongelma on tuo tahallinen näkymättömien vilkkujen asentamisvimma. Ja kun niitäkään ei käytetä.
Missä johdonmukaisuus vaateista?
On se niiiin väärin!
Päivittäin Kehä 3:sta ajelen töihin mopolla eikä mitään ongelmia ole, kun joustaa. Annan tilaa rampeilta tuleville, niin alle jäännin mahdollisuus pienenee. Enkä jää hinkkaamaan vasemmalle kaistalle vaan reippaasti ohitus ja takaisin oikealle kaistalle. Kyllähän aina pieniä tilanteita syntyy mutta ei niistä pidä provosoitua, ne hoidetaan joko jarruttamalla tai kahvaa kääntämällä. Jos itsellekin sattuu joskus virheitä, niin voi olettaa että muillekin.
Näillä eväillä jatketaan aina siihen asti kunnes kolahtaa![]()
Itse vaihdan aina, jos olen puolta kilometriä lähempänä ramppia *(jyk4 @ Heinä. 24 2009,11:42) kirjoitti
Meinaan kun sieltä rampilta tulee niitä jäykkäniskoja, jotka katsoo vaan peilistä mahtaako sieltä ketä tulla, niin näille häviää se mopon yksi lamppu sinne kesäpäivään täysin sujuvasti.
Aina siis vasemmalle, jos mahdollista. Tulkoon vaikka poliisi napisemaan turhasta kaistan vaihdosta, isompi vaara se on että rampista tulee puuniska kylkeen/eteen.
Edes vasemmalla kaistalla olo ei takaa mitään, meinaan jos siinä rampilta tulevassa jonossa on edessä, joku joka ei paina niin paljon kuin koslasta lähtee tai oikealla kaistalla menee joku rekka tai muu hidas, niin varaudu siihen että sieltä rampilta tulee se "aina pitää kiihdyttää kaasu pohjassa rampilla kunse on turvallista - autoilija" ja vetää oikean kaistan yli suoraan eteesi.
Se ei ehdi kääntää päätä eikä näe peileistä, vaan haluaa vaan näyttää miten se 1.6 Toiota Anjovis lähtee. Ja jos on joku sporttisempi tai sama Anjovis tuning-levikkeillä, niin voit ensisijaisesti varma että se ponkaisee suoraan vasemmalle kaistalle.
Tuohon voi onneksi jo varautua ennalta jos nuo tunnusmerkit täyttyy.
Vainoharhaisuutta ja pitkää ikää.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Jos himmaa ollakseen takana, aiheuttaa se autoilijoissa "mitä v****a toi prätkäkuski nyt alko ujoilee"-reaktion. Tästä suivaantuneina kaikki lähtee puskemaan ohi. Toisaalta jos kääntää kahvaa välttääkseen kuolleessa kulmassa ajon niin jengi provosoituu ja pitää hulluna kaaharina.(GoA @ Heinä. 24 2009,10:54) kirjoitti
Koskaan ei oo hyvä, jos liikennettä on paljon. Itse ajan koko ajan sillä periaatteella, että jokainen autokuski yrittää ujuttaa mut kuolleeseen kulmaansa ja sitten vaihtaa nopeesti kaistaa.
Tästä aiheen tapauksesta sen verran, että kotilokuski vaan törkeesti käytti hyväkseen isomman asemaansa. Selkee ajelu oli kyseessä. Tällaista ei poliisi valvo, koska siitä ei voi mitata vertailtavaa lukuarvoa sallitun ja kielletyn välillä vaan tilanne on tulkinnanvarainen. Kai sitä vois kylkeen potkaista, jos äänimerkki ei tehoo. Sanoo sitten, että yritin herättää kuljettajan huomion.
ZX-6R '07
Voi tätä tyytyväisyyden määrää kun ei ole koskaan tarvinnut noilla kehillä ajaa muutamaa satunnaista kertaa lukuunottamatta..
636 -> 998
Kehäteitä tulee ajettua työmatkat ja muutenkin(varsinkin nyt kun siellä on se tunneli).Joustaa pitää ja jos näkee että joku tulee liittymästä on kohteliastakin siirtyä vasemmalle kaistalle.
Ja tilannenopeus:jos rajoitus on 70 tai 80,ajetaan +10.
Vasemmalla kaistalla +20.
xlh 883,fxdbi
Itselle kävi samatapaisesti aikonaan Espoossa, missä kaksi kaistaa kapenee yhdeksi, päälle yritti tulla. Tulipa ajettua ylimääräinen 60 km:n lenkki perässä ja **
Siinä kun nenäänsä piteli, niin kysyin kokeiletko uudelleen kiilailla . . . . *lupasi noudattaa jatkossa varovaisuutta mottoripyörien kanssa . . . . katsoi lienee rankaisuni olevan oikea toimenpide. Eipä mitään kuulunut jälkeenpäin.
Niin tosiaan, ei välttämättä "ehkä" ollut "oikein, mutta wanha sanonta; tyhmästä päästä kärsii sitten keho. *
Ja ettei turhaan repeäisi: referenssäjä löytyy ihan riittävästi . . . . . . monesta lajista . . . . . . . .
edit: kirjaimia.
jep. Tulee yleensä liikkuttua täällä vähän pohjoisempana, mutta joskus käynyt siellä sivistyksessäkin.
Täytyy sanoa että poro on toiseksi tyhymin elukka tienpäällä, sitä tyhmempi on vain turisti. Joskus luullut että ne tavat muuttuu kun lähdetään reissuun, mutta ilmeisesti tyyliä ei muuteta.
Tuo rampin kohdalla vasemmalle kaistalle väistäminen on toki kohteliasta mutta edesauttaa sitä että sieltä tullaan sumeilematta eteen. 'kyllä ne väistää'... Sieltä kiihdytyskaistalta tullessa on kuitenkin _ehdoton _ väistämisvelvollisuus.
Koska ei tässä hommassa viitti oikeuksiaan perätä tai käy huonosti niin melkein väistää.. Autolla en väistä vasemmalle koskaan.
onks minussa ja mopossa jotain vikaa kun ei oo tollasii kiilauksii ollu?
ettei olis ajotyylillä kans osuutta asiaan?
![]()
![]()
mopoton mies nykyään
the older i get the faster i used to be
NÄIN ON...(Petsku73 @ Heinä. 24 2009,11:46) kirjoitti
Moottoripyörissä käsittääkseni on sekä jarrut, että kaasu. Jos joku autokuski pyrkii rinnalle ja kylkeen niin kiihdytelkää alta pois tai sitten jarruttakaa, että se sokea autokuski pääsee ohitse. Jos tulee tiukka paikka ja jäätte sinne auton ja kaiteen väliin niin se on aivan omaa tyhmyyttänne. Älkää siitä tulko itkemään ja aloittamaan uutta topiccia *![]()
Ja kuinka moni täällä huutelevista on joskus potkaissut sen niin kuuluisan auton peilin vittuun siitä kotilosta. EI varmaan kukaan. Jälkiviisaita uhoajia on pilvin pimein. Älkää vinkuko vaan potkaiskaa sitten se auton peili hitoille kun alkaa se autokuskin käyttäytyminen ottamaan päähän. Hyvähän se täällä palstalla on jälkeenpäin uhota, että "olisi pitänyt potkaista se auton sivupeili paskaksi kun kerran se puusilmä kotilokuski oli niin puusilmä". *![]()
Jarru on vauhdin surma...
ZX-10R -09
Tuttu juttu nuo kiilarit ja muutkin itsekkäät mulkut täällä pääkaupunkiseudun teillä. Liikut MP:llä tai autolla, niin kiilareita, päälle yrittäjiä ja puskurissa roikkujia piisaa.
Edelleen olen sitä mieltä, että nykyinen liikennekuri ja toisten huomioon ottaminen on totaalisesti menossa väärään suuntaan. Tuolla alkaa jo olemaan niin monta sukupolvea, jotka ovat oppineet väärille tavoille, ja tämä huonokäytöksisyys vain leviää ja periytyy isältä pojalle ja kaveripiireissä. Ihmettelen sitä miten nykyisen ajo-opetuksen opit ja neuvot, eivät kanna hedelmää, eivätkä pysy mielessä. Kait se on se minä-minä, minä-itse, minä-ensin asenne, joka vaan entistä enemmän nostaa päätään, ja vastaava malli ruokkii itseään ja apinat matkii. Pitääkö sitä olla niin helvetin laiska?
En ymmärrä miten vaikeata voi olla ihan perussääntöjen noudattaminen, joiden tarkoituksena on mahdollistaa sujuva liikenne ja huomioida muut tienkäyttäjät. Epäkohtia on vaikka kuinka:
- Ei käytetä vilkkua kaistan vaihdossa, liityttäessä kiihdytyskaistalta, risteyksissä käännyttäessä, käännyttäessä pois tieltä jne. Vilkku pitää kytkeä päälle, ennen kuin jarruvalot palavat (eli alat hidastaa siihen mutkaan) -- helppo sääntö muistaa!
- Punaisia valoja ei noudateta, aina mahtuu muutama "vanhoilla". Just uutisoitiin nuoresta kuljettajasta, joka ajoi punaisiin pysähtyneen perään: "luulin, että se edellä ajava ajaa punaisia päin". Ei jösses *![]()
- Ei pidetä turvaväliä. Huolestuttavinta on nykyään kuorma-autot, jotka puskevat ihan persuksissa kiinni. No, ei auta kuin itse himmata vauhtia ja kasvattaa turvaväliä, ja päästää vaikka tämä teiden ritari ohi, kun on niin kiire. Yleensä se vauhdin pudottaminen auttaa, mutta koskaan ei voi tietää, milloin ammattilaisella naksahtaa *Itsekin joskus 26t:sta työkseni liikutellut.
- Ei seurata muuta liikennettä, eikä osata ennakoida. Olen laskenut parhaimmillaan aikanikuluksi, että joka viides puhuu puhelimeen ilman handsfreetä. Tyhmimpiä ovat ne, jotka ajavat täysillä punaisiin vain pysähtyäkseen, kun hieman himmaamalla olisi päässyt pysähtymättä. Ja, kun itse ennakoit näin, niin he hermostuvat takana, ja sit niitä riskiohituksia näkee. *Nolona ollaan sitten niissä valoissa -- Ei pyhä Sylvi!
- Ryhmitytään miten sattuu, risteyksissä, sulkualueilla jne. Koita siinä sitten ennakoida, että tuleeko päälle.
- Ei osata ajaa oikeaoppisesti kaistan reunassa. Ne, ajoneuvon(auton) renkaat kuuluu hipoa sitä reunaviivaa, kun tiellä edetään. Oikealla kaistalla kuljettajan fyysinen paikka tiehen nähden on tien keskellä(kun ohjauslaite on vasemmalla), eli auto on silloin oikeassa reunassa. Vasemmalla kaistalla kuljettajan peilin pitää kulkea reunaviivan päällä. Jos, on kolme kaistaa, niin keskimmäistä kaistaa kuuluu ajaa keskellä, ja tämä on ainoa poikkeus. Sujuvoittaisi risteyksissäkin ajoa, kun mahtuu useampi auto rinnakkain, tai kääntymistapauksessa muut pääsisi ohi -- On se vaikeata *![]()
- Mikä on suojatie?-- Suosittelen Finlexin säädöskokoelmiin ja tieliikennelakiin tutustumista!
Jeps, näitä vois jatkaa ikuisuuteen, mutta kun kaikki edes yrittäisivät suurimman osan ajasta keskittyä siihen ajamiseen ja edes jokseenkin oikein, niin maailma pelastuisi.
Tänä kesänä muuten kaksi kiilaustapausta todistaneena, mutta säikähdyksellä niistä selvinneenä avautui vaihteeksi tämän verran. Toinen tapaus sattui autolla ja toinen MP:llä. Lukuisia orastaviakin tilanteita, mutta oman ennakoinnin ja pelisilmän ansiosta, eivät ole tulleet yllätyksenä.
t.Tonza
<p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:"</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">"</span></p>
Tapahtui tossa kesakuussa keha 3.lla ,Vantaankosken,Hameenlinnanvaylan kohdalla ,ajelin kaikessa rauhassa vasenta kaistaa jotain 50 km/t ja siina missa juuri vasemmalle ryhmittaydytaan Hamenlinnan vaylalle niin aivan kuin tyhjasta ampaisi joku PRKL URPO suoraan oikealta kaistalta mun edesta sinne vasempaan ryhmittymiskaistalle,siina oli oikeastaan sekunnista kiinni ,niin olisi tullut rumaa jalkea.Kylla meinas kalsarit menna vaihtoon,eika siina voinut muuta kuin kiittaa ylakerran ukkoa.Kylla toi keha 3 alkaa olee aika venalaista rulettia nykyaan.Parasta olis kylla ajella siella aina vain oikeata kaistaa,siina voi sit vaikka pientareelle ohjata jos joku puusilma sattuu tunkee samalle kaistalle.Parempi oja kuin auton kylki .![]()
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla kannattaa vaihtaa "ohituskaistalle", jos sieltä rampista on liikennettä tulossa. Yhden auton takia en välttämättä vaihda, mutta useamman tullessa vaihdan.
Se kenellä on väistämisvelvollisuus ei paljoa paina, koska harvat sinne rampille aikoo pysähtyä. Peilejä alan tuijotella yleensä valmiiksi ramppien läheisyydessä, ellen aja jo valmiiksi vasemmalla kaistalla
Ja niiden kaistanvaihtajien kanssa vaan pitää yrittää olla valppaana ja lisätä(yleensä)vauhtia tai vähän höllätä. Ei sitä itsekään aina aja ihan oppikirjan mukaan.
Rock hard, ride free